Gå til innhold

Wegovy og Ozempic erfaringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har akkurat begynt på wegovy under oppfølging av fastlege med mye erfaring og kompetanse på vektproblematikk.

Jeg gikk ned 30kg på egenhånd for snart ti år siden, gikk så opp igjen 20 av de kiloene på grunn av medisiner, gikk opp og ned flere ganger før jeg fikk tatt tak med å virkelig jobbe med hodet, ikke bare vekta.

Jeg har slitt med overvekt og fedme hele livet, var tykk allerede på barneskolen med tykke foreldre og søsken.

Jeg ble diagnosert med overspisingslidelse og har blitt behandla for den for nå etterhvert flere år siden. Jeg har lagt om kostholdet, fått inn gode vaner med trening og aktivitet samt har holdt vekta i over tre år. Jeg greier ikke å redusere vekta selv om jeg har verktøya på plass, jeg er rett og slett ihjelsulten hele tiden, har ikke bunn og merker ikke metthetsfølelse før jeg har spist helt enorme porsjoner. Magen skriker, jeg hverken orker eller har godt av å følge strikse opplegg eller gå å kjenne meg sulten konstant. Første stikk ble satt på fredag og så langt er alt veldig greit. Ingen voldsomme reaksjoner men jeg blir mett. 
Jeg spiste akkurat en frokost som tidligere knapt nok ville blitt regna som mellommåltid, en yoghurt og ett knekkebrød med leverpostei. Kaffen var det ikke plass til.

For meg er metthetsfølelse nesten litt som en rus,endelig slapper kropp og hode av når det er fullstappa.
Den jeg kjenner på nå er bare en følelse av å være tyngre i magen, jeg har aldri kjent det slik før hele livet. Det  har bare vært overmett eller kjempesulten, aldri noe midt mellom slik det er for meg nå. Jeg har ingen ekstreme forventninger til resultat, jeg skulle gjerne blitt normalvektig men tror det er uoppnåelig så jeg tenker at bare litt reduksjon i vekt er helsefremmende, målet er å normalisere inntaket.

Anonymkode: 5d1c9...d67

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har akkurat begynt på wegovy under oppfølging av fastlege med mye erfaring og kompetanse på vektproblematikk.

Jeg gikk ned 30kg på egenhånd for snart ti år siden, gikk så opp igjen 20 av de kiloene på grunn av medisiner, gikk opp og ned flere ganger før jeg fikk tatt tak med å virkelig jobbe med hodet, ikke bare vekta.

Jeg har slitt med overvekt og fedme hele livet, var tykk allerede på barneskolen med tykke foreldre og søsken.

Jeg ble diagnosert med overspisingslidelse og har blitt behandla for den for nå etterhvert flere år siden. Jeg har lagt om kostholdet, fått inn gode vaner med trening og aktivitet samt har holdt vekta i over tre år. Jeg greier ikke å redusere vekta selv om jeg har verktøya på plass, jeg er rett og slett ihjelsulten hele tiden, har ikke bunn og merker ikke metthetsfølelse før jeg har spist helt enorme porsjoner. Magen skriker, jeg hverken orker eller har godt av å følge strikse opplegg eller gå å kjenne meg sulten konstant. Første stikk ble satt på fredag og så langt er alt veldig greit. Ingen voldsomme reaksjoner men jeg blir mett. 
Jeg spiste akkurat en frokost som tidligere knapt nok ville blitt regna som mellommåltid, en yoghurt og ett knekkebrød med leverpostei. Kaffen var det ikke plass til.

For meg er metthetsfølelse nesten litt som en rus,endelig slapper kropp og hode av når det er fullstappa.
Den jeg kjenner på nå er bare en følelse av å være tyngre i magen, jeg har aldri kjent det slik før hele livet. Det  har bare vært overmett eller kjempesulten, aldri noe midt mellom slik det er for meg nå. Jeg har ingen ekstreme forventninger til resultat, jeg skulle gjerne blitt normalvektig men tror det er uoppnåelig så jeg tenker at bare litt reduksjon i vekt er helsefremmende, målet er å normalisere inntaket.

Jeg har gått ned 16 kilo på Ozempic siden årsskiftet omtrent.

Merker at suget etter mat er mindre. Fortere mett og har mer lyst på det som er sundt. har og mindre kjør i hodet med tanke på mat og måltider enn før. Jeg spiser likevel litt søtsaker nesten hver dag, men mindre og nesten ikke fett og snacks. har ikke rørt potetgull siden jeg startet.

Har ti kilo igjen jeg da, men tar det rolig.

Anonymkode: 53863...bf7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (På 13.3.2023 den 19.36):

Ozempic får man ikke lengre ettersom wegovy er kommet. Er kun diabetikere som nå får ozempic. Skal du begynne på dette stoffet så må du huske på å trene styrke i tillegg. Det har blitt dokumentert at man i tillegg mister muskelmasse. 

Dette stemmer ikke

Anonymkode: 59059...1a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 19.36):

Hva med heller å mosjonere mer og spise mindre, så slipper dere medisinene.

Anonymkode: 5a686...549

Nope funker ikke

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukt Ozempic så Wegovy i nesten ett år. Har hatt veldig god effekt. Har gått ned på dosen nå, bruker 1 mg penn som koster rundt 1800kr - jeg teller klikk og 1 sprøyte rekker nå i 10 uker. Så synes ikke det er helt uoverkommelig. Jeg skal forsøke å trappe videre ned etter ferien og finne den minste dosen jeg kan klare meg med.

Har aldri trengt å gå over 0,5mg i uka. Noen trenger mer. 

Anonymkode: a7810...633

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 19.29):

Jeg har gått på Ozempic tidligere. Jeg mistet absolutt all lyst på usunn mat. Det bød med imot. Jeg gikk på den i nesten 1 år og gikk ned mye mer enn jeg håpet på. Til slutt sa legen at nå var det nok. 
Da kom søtsuget tilbake som ett godstog samtidig som jeg var deprimert pga dødsfall i nær familie. Jeg trøstespiste på meg alle kiloene igjen.

Nå skal jeg begynne på den igjen og skal aldri slutte denne gangen. Jeg skal fortsette med minste dose resten av mitt liv for å ikke få lyst på usunn mat igjen.

Ozempic er dyrt, men det er jeg hellig overbevist om at jeg tjente inn fordi jeg aldri kjøpte noe som helt usunn mat eller godteri.

Ei jeg kjenner bruker Wegovy 1ml og den sprøyta varer i ca 3 mnd. Så egentlig er den ikke så veldig dyrt over tid.

Anonymkode: 8d42b...a62

Amen! 

Bruker også ozempic. Gikk ned 30 kg på det ila 1 år og holdt bmi på 23 i 6 mnd før jeg ble gravid og måtte slutte. Gikk opp 50 kg på de 9 mnd. Fikk masse kjeft på helsestasjonen, men jeg følte meg helt fanget i egen kropp og slet allerede med bekkensmerter som begrenset aktiviteten, samt masse andre gravidsymptomer. Har heldigvis en veldig forståelsesfull mannlig lege som jeg var mye mer komfortabel med enn damene på helsestasjonen. Så var det den jævla amminga da. Klarte det i 2 mnd, før jeg bestemte meg for at babyen min trenger en glad mamma mer enn morsmelk. Så får hun erstatning istedenfor. Like glad og fornøyd unge. Fastlegen støtter meg fullt ut, og skriver ut ozempic til meg siden det funker på min kropp. Har ikke diabetes. 

Anonymkode: 483b6...4d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 12.57):

Takk for alle svar alle sammen! Er spent på å komme i gang, tenker det blir Wegovy. Men legen sa at mange utvikler gallestein, har dere opplevd dette? Høres fryktelig ut 🙈 Ts 

Anonymkode: 5e4b7...a62

Jeg har vært med i en forskningsgruppe som brukte Saxenda-sprøyter for vektnedgang. Av oss som var med fikk 60% operert ut galleblæra pga. gallestein i løpet av det første året! Dette er noen år siden og det ble da sagt at det var den raske vektnedgangen som førte til gallesteinsanfall og ikke medisinen. 

Jeg sluttet på Saxenda etter operasjonen og kiloene snek seg på igjen. Jeg valgte derfor å prøve Saxenda igjen, og etter andre sprøyte begynte jeg å få gallesteinsannfall igjen. Og da får jeg det ikke til å stemme med at det er vektnedgangen som skal gi anfallene 🤷‍♀️

Anonymkode: 28564...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 12.42):

Dette kjenner jeg meg igjen i. Syns Else K. Furuseth beskrev det så godt som "dragen i magen". 

Nå går jeg på Wegovy, og hvis det er sånn andre folk har det, at de faktisk blir mette og ikke har et evig sug etter mat/godis, så skjønner jeg at de tenker at det ikke er vanskelig å gå ned i vekt.

Jeg går sakte ned, men det evige tankespinnet og higet etter mat er borte og det er så deilig! 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har vært med i en forskningsgruppe som brukte Saxenda-sprøyter for vektnedgang. Av oss som var med fikk 60% operert ut galleblæra pga. gallestein i løpet av det første året! Dette er noen år siden og det ble da sagt at det var den raske vektnedgangen som førte til gallesteinsanfall og ikke medisinen. 

Jeg sluttet på Saxenda etter operasjonen og kiloene snek seg på igjen. Jeg valgte derfor å prøve Saxenda igjen, og etter andre sprøyte begynte jeg å få gallesteinsannfall igjen. Og da får jeg det ikke til å stemme med at det er vektnedgangen som skal gi anfallene 🤷‍♀️

Sammenhengen mellom rask vektnedgang og gallestein er velkjent og har vært i det i mange år. Dette er en velkjent komplikasjon spesielt for de som gjennomgår fedmekirurgi. Av de som bruker Saxenda vil opptil 10% få gallestein, hadde ddet vært 60% ville ikke legemiddelet blitt godkjent. 

Anonymkode: f4cb7...519

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første uka mi har gått veldig fint. Ingen ekle bivirkninger, bare bittelitt nestenkvalm innimellom, ikke merka noe sug etter mat eller godis.

Mannen har spist is, sjokolade og slikt foran meg og jeg har sett og kjøpt godis jeg har hatt lyst på, så har jeg bare ikke spist det og suget har kommet og gått like raskt. Det er en veldig merkelig opplevelse jeg nesten ikke tror helt på er ekte.

Det har virkelig aldri skjedd før. Jeg har greid å motstå godis og junk før men det har krevd enormt mye og suget har hengt på konstant. Nå bare kommer og går det, ikke kommer, kommer, kommer og kommer. Håper inderlig dette er en av bivirkningene jeg får beholde for den roen det gir er nesten ubeskrivelig.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Første uka mi har gått veldig fint. Ingen ekle bivirkninger, bare bittelitt nestenkvalm innimellom, ikke merka noe sug etter mat eller godis.

Mannen har spist is, sjokolade og slikt foran meg og jeg har sett og kjøpt godis jeg har hatt lyst på, så har jeg bare ikke spist det og suget har kommet og gått like raskt. Det er en veldig merkelig opplevelse jeg nesten ikke tror helt på er ekte.

Det har virkelig aldri skjedd før. Jeg har greid å motstå godis og junk før men det har krevd enormt mye og suget har hengt på konstant. Nå bare kommer og går det, ikke kommer, kommer, kommer og kommer. Håper inderlig dette er en av bivirkningene jeg får beholde for den roen det gir er nesten ubeskrivelig.

Kjenner meg SÅ igjen, at det er så jeg nesten ikke tror det. Jeg har ikke noe sug etter noe, tankene mine har gjerne vært okkupert av tanker/planlegging av mat, måltider og snacks, veldig merkelig opplevelse, og det føles sprøtt. Har andre, slanke folk det sånn? Da er det jo ikke rart de er slanke 😅 
De første dagene etter sprøyten, må jeg nesten ta meg sammen for å spise… kjenner lite til sultfølelsen. Den kommer 1-2 dager før jeg skal ta ny sprøyte, men snopesuget og suget etter «noe» er helt fraværende. 

Anonymkode: 3317f...fcd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sammenhengen mellom rask vektnedgang og gallestein er velkjent og har vært i det i mange år. Dette er en velkjent komplikasjon spesielt for de som gjennomgår fedmekirurgi. Av de som bruker Saxenda vil opptil 10% få gallestein, hadde ddet vært 60% ville ikke legemiddelet blitt godkjent. 

Anonymkode: f4cb7...519

60% av oss i forsøksgruppa ble operert, det går det ikke an å benekte. 

Og ja, det er det jeg får høre hele tiden, at det er vektnedgangen som gir gallestein, og det er greit for meg. Men da skjønner jeg ikke hvorfor anfallene startet opp igjen etter andre sprøyte med Saxenda, hadde ikke rukket å gå ned 🤔

Kirurgen som opererte ut galleblæra mi hevdet at disse sprøytene stimulerte til økt galleproduksjon, og jeg begynner å tro at han har rett. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 13.01):

Kjenner meg SÅ igjen, at det er så jeg nesten ikke tror det. Jeg har ikke noe sug etter noe, tankene mine har gjerne vært okkupert av tanker/planlegging av mat, måltider og snacks, veldig merkelig opplevelse, og det føles sprøtt. Har andre, slanke folk det sånn? Da er det jo ikke rart de er slanke 😅 
De første dagene etter sprøyten, må jeg nesten ta meg sammen for å spise… kjenner lite til sultfølelsen. Den kommer 1-2 dager før jeg skal ta ny sprøyte, men snopesuget og suget etter «noe» er helt fraværende. 

Det er en helt merkelig opplevelse, jeg tror  nesten ikke på at det går an å ha det slik😅

Jeg skulle ønske folk som mener og synser at vi som tar valget om hjelp av medisiner eller operasjon bare ikke gidder fikk se forskjellen, fikk merke den selv. At det er like ulikt som natt og dag pg ikke bare er noe vi kan styre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Matsuget og den voldsomme interessen for mat er borte. Jeg tenker også at folk som ikke har det slik, må ha det utrolig lett. Nå smaker mat bare helt greit, noe jeg får i meg for det jeg må liksom. Før var nesten all mat orgasmisk, elsket all slags mat, og brukte mye tid på å tenke på og planlegge neste måltid. Hoppet aldri over måltider og småspiste innimellom. Nå spiser jeg to ganger om dagen, lunsj og middag. Spiser litt sjokolade, men i passe mengder. Går ekstremt sakte ned da. Gått fra 90 til 67, brukt 2 år (Startet med mysimba - osempic og nå Wegovy). 

Anonymkode: f6dd9...5a1

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lest veldig mye og har veldig lyst til å prøve Wegovy. Men jeg eier ikke nåla i veggen. Kan klare meg til full opptrapping og litt til, pga feriepenger. Er det da noe vits å prøve? Eller burde man kanskje vente og håpe, kanskje det kommer på blå resept? 

Anonymkode: facda...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 11.11):

Bruker ozempic, har gått ned 10kg på 3 mnd.. startet på 82 kg. 
Dyrt, men verdt det! 

Anonymkode: 2796a...697

Din høyde?

Anonymkode: e6c27...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 13.38):

Dette stemmer ikke

Jeg gikk på Ozempic fram til relativt nylig men når legen skulle gi ny resept så fikk hun det ikke til lengre. Hun måtte derfor skrive ut Wegovy. 

Anonymkode: ee9cf...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 13.01):

Er helt enig. Føler jeg har fått livet tilbake. 

Anonymkode: ee9cf...3c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gått på Ozempic fra september. Gått ned 25 kg. For meg er prisen for Ozempic overkommelig, så jeg håper vi som bruker den for vektnedgang får fortsette med den og ikke må bytte til Weygovy. Den syns jeg er for dyr. 

For meg er medisinen en gamechanger. Endelig har jeg et normalt forhold til mat! Tidligere har jeg slitt med at jeg tenkte på mat KONSTANT, alt handlet om mat. Når jeg gjorde forsøk på å gå ned i vekt var det ren tortur, selv med et beskjedent kaloriunderskudd. Jeg var sulten konstant. Jeg frøs mye, hadde mye hodepine og sov dårlig. 

Jeg hadde en del kvalme og tretthet de første månedene på Ozempic, men merker ingen bivirkninger nå. 

Anonymkode: 243d0...36e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...