Gå til innhold

Wegovy og Ozempic erfaringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne tråden fikk meg endelig til å få ut fingeren og bestille time til fastlegen. Jeg har vært overvektig hele livet, med unntak av en kort periode da jeg var 17 år, og hadde noen ganske forstyrrede spise- og treningsmønstre, da var jeg akkurat ned på 24 i BMI. 

Håper legen skjønner alvoret og ikke nekter meg å prøve medisiner, har dere noen erfaringer med at det er vanskelig å overtale? Nå er tallenes tale 100 kr og 166 cm, så jeg er kraftig overvektig. 

Anonymkode: a4b9b...f97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Denne tråden fikk meg endelig til å få ut fingeren og bestille time til fastlegen. Jeg har vært overvektig hele livet, med unntak av en kort periode da jeg var 17 år, og hadde noen ganske forstyrrede spise- og treningsmønstre, da var jeg akkurat ned på 24 i BMI. 

Håper legen skjønner alvoret og ikke nekter meg å prøve medisiner, har dere noen erfaringer med at det er vanskelig å overtale? Nå er tallenes tale 100 kr og 166 cm, så jeg er kraftig overvektig. 

Anonymkode: a4b9b...f97

Skulle selvfølgelig være 100 kg. 😂(😭)

Anonymkode: a4b9b...f97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor feit må man være for å få resept? Jeg har BMi på ca 25. Tror dere legen vil skrive ut resept til meg da?

Anonymkode: 6a23b...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor feit må man være for å få resept? Jeg har BMi på ca 25. Tror dere legen vil skrive ut resept til meg da?

Anonymkode: 6a23b...a1f

https://www.dagensmedisin.no/fedme-legemiddelverket-legemidler/slankemedisinen-wegovy-innvilges-ikke-bla-resept/510609

 

Sitat

Medisinen som tas som en ukentlig injeksjon, er godkjent for behandling av overvekt hos pasienter med kroppsmasseindeks (BMI) fra 30, eller fra 27 dersom man har visse tilleggstilstander som kan medføre risiko. Den skal brukes i tillegg til diett og økt fysisk aktivitet

 

Anonymkode: 6dce1...89a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hjelper Wegovy mot spising av snacks? Jeg er svært overvektig, men selve måltidene mine er sunne og av ok størrelse. Men jeg spiser for mye chips, sjokolade og slikt. Vil lysten på slike ting reduseres av Wegovy?

Anonymkode: d13fe...015

Funker ulikt. På veldig mange funker den med at man mister matlyst, men ikke søtlyst, og på andre omvendt. På noen begge deler. 

På meg funker den med at jeg blir mett raskere, så om jeg spiser chips så spiser jeg en bitteliten skål så er jeg fornøyd. Kanskje 3 ruter sjokolade, så er jeg fornøyd. 

Før gønnet jeg på. 

I tillegg, hvis det blir for mye mat/fett - så kan du oppleve å bli veldig kvalm, få diare og kaste opp til magen er tømt pga å forsinket tømming (som er bl.a hva medisinen gjør) og stol på meg, du har ikke lyst til å oppleve det så veldig mange ganger så du holder deg unna søtsakene etter et par slike runder.

Jeg hadde en slik runde igår, og spiser gulrøtter med dip idag som fredagskos ;) 

Anonymkode: 6dce1...89a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hjelper Wegovy mot spising av snacks? Jeg er svært overvektig, men selve måltidene mine er sunne og av ok størrelse. Men jeg spiser for mye chips, sjokolade og slikt. Vil lysten på slike ting reduseres av Wegovy?

Anonymkode: d13fe...015

For meg så ble all lyst på godis, sjokolade og potetgull helt borte. Jeg klarer ikke å gå forbi disse hyllene uten å kjøpe noe. Da jeg gikk på Ozempic, så bød det meg faktisk imot. Fristet ikke en eneste gang. Jeg hadde godteri i huset for å ha til barnebarn og de fikk alt alene. Jeg tok ikke en eneste godbit på ca 1 år.

Anonymkode: 8d42b...a62

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 9.06):

Hjelper Wegovy mot spising av snacks? Jeg er svært overvektig, men selve måltidene mine er sunne og av ok størrelse. Men jeg spiser for mye chips, sjokolade og slikt. Vil lysten på slike ting reduseres av Wegovy?

Anonymkode: d13fe...015

Jeg har bare gått på wegovy i fem dager, men jeg svarer allikevel 😊 for meg har det vært en stor aha-opplevelse, er det slik det egentlig skal være liksom.

Suget både på mat og godis er borte, jeg kjenner meg faktisk mett! Før har jeg spist og spist til jeg nesten har spydd uten å kjenne meg mett. Godis hver kveld, alltid lyst på mer, mens nå etter sprøyta har jeg vært fornøyd med en appelsin. 

Anonymkode: d5702...638

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ozempic for diabetes, men bare 0.25mg. Jeg er også overvektig, og håper at jeg skal gå ned i vekt på sikt. Foreløpig merker jeg god bedring på diabetesen, men dosen er for lav til å merke så mye til virkning i forhold til vektnedgang. Men jeg har bivirkning allerede på denne lave dosen, magesmerter, kvalme, utmattelse og mer fm-smerter, mister mye hår.. har ikke så lyst å gå opp i dose når jeg merker dette allerede nå, så det spørs om jeg må godta at det ikke blir vektnedgang på meg pga denne medisinen😔

Anonymkode: 20023...ee2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 15.07):

Hvor feit må man være for å få resept? Jeg har BMi på ca 25. Tror dere legen vil skrive ut resept til meg da?

Anonymkode: 6a23b...a1f

Du er ikke overvektig, så nei, du får nok ikke resept😊

Anonymkode: 20023...ee2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 11.11):

Bruker ozempic, har gått ned 10kg på 3 mnd.. startet på 82 kg. 
Dyrt, men verdt det! 

Anonymkode: 2796a...697

Gratulerer! Startet du på lav dose? Merket du vektnedgang med en gang du startet opp?

Anonymkode: 20023...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bruker dere på medisiner i sånn cirka i måneden? De skal jo være ille nå før man får det dekket på blå.

Anonymkode: 0056b...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere. Legen har nevnt disse medisinene, men de er jo så sinnsykt dyre.

Går dette mot frikortet etterhvert?

Anonymkode: d13fe...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar, dere. Legen har nevnt disse medisinene, men de er jo så sinnsykt dyre.

Går dette mot frikortet etterhvert?

Anonymkode: d13fe...015

Medisiner på hvit resept pleier ikke å gå over på frikortet, hvis jeg ikke husker feil. Du kan søke om refusjon til helfo om du har store utgifter, men tviler på det funker på disse medisinene. De har jo laget til en merkverdig ordning nå.

Anonymkode: 0056b...2c1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 12.57):

Takk for alle svar alle sammen! Er spent på å komme i gang, tenker det blir Wegovy. Men legen sa at mange utvikler gallestein, har dere opplevd dette? Høres fryktelig ut 🙈 Ts 

Anonymkode: 5e4b7...a62

Gallestein er vel noe mange får ved vektnedgang etter fedme ellers også. 

Anonymkode: d4a6d...14d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så bra, hva er det negative med det da? 

Anonymkode: d4a6d...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er så bra, hva er det negative med det da? 

Anonymkode: d4a6d...14d

Prisen? Kvalmen og magesmertene? At man en gang i framtida må slutte og hva skjer da? Kan det dukke opp alvorlige bivirkninger ingen vet om enda? 

Anonymkode: 546ad...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 11.11):

Bruker ozempic, har gått ned 10kg på 3 mnd.. startet på 82 kg. 
Dyrt, men verdt det! 

Anonymkode: 2796a...697

Men 82 kg.hvor høy er du? . Hvordan fikk du dette «godkjent? Jeg har selv lymfeødem i bein og armer. Jeg er 162, veier 81 kg. For slueste ett år siden veide jeg 69. Forstår ikke helt denne vektoppgangen annet enn at det kan være lymfeødem, jeg har ikke endret kostholdet så mye som jeg ser selv. Jeg har ikke blitt diagnoser av min fastlege da han dessverre er ignorant men jeg har vært hos fysioterapeut som har konstanter at jeg har lymfeødem (og jeg kan veksle mellom 5 kg hva dag til dag i forhold til mange forskjellige faktorer) 

 

ble litt mer enn jeg ønsket å skrive; men spurte du bare fastlegen din om dette og så fikk du det? Jeg er litt usikker på hvilken vei jeg skal gå 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner, og for kommentar til moderering. 

Spørsmål rundt moderering tas på Private forumhenvendelser.

Perelandra, mod.  

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora8 skrev (9 timer siden):

Men 82 kg.hvor høy er du? . Hvordan fikk du dette «godkjent? Jeg har selv lymfeødem i bein og armer. Jeg er 162, veier 81 kg. For slueste ett år siden veide jeg 69. Forstår ikke helt denne vektoppgangen annet enn at det kan være lymfeødem, jeg har ikke endret kostholdet så mye som jeg ser selv. Jeg har ikke blitt diagnoser av min fastlege da han dessverre er ignorant men jeg har vært hos fysioterapeut som har konstanter at jeg har lymfeødem (og jeg kan veksle mellom 5 kg hva dag til dag i forhold til mange forskjellige faktorer) 

 

ble litt mer enn jeg ønsket å skrive; men spurte du bare fastlegen din om dette og så fikk du det? Jeg er litt usikker på hvilken vei jeg skal gå 

Jeg er 164. Spurte fastlegen om dette kunne være noe for meg. Har en lang historie med overvekt bak meg, og har gått ned 50kg fra før da. Fikk den for å gå ned resten og vedlikeholde/forebygge vektoppgang. 

Anonymkode: 2796a...697

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 11.22):

Denne tråden fikk meg endelig til å få ut fingeren og bestille time til fastlegen. Jeg har vært overvektig hele livet, med unntak av en kort periode da jeg var 17 år, og hadde noen ganske forstyrrede spise- og treningsmønstre, da var jeg akkurat ned på 24 i BMI. 

Håper legen skjønner alvoret og ikke nekter meg å prøve medisiner, har dere noen erfaringer med at det er vanskelig å overtale? Nå er tallenes tale 100 kr og 166 cm, så jeg er kraftig overvektig. 

Anonymkode: a4b9b...f97

Var hos legen i dag, og fikk resept på Wegovy. Ble møtt med masse forståelse og det ble en skikkelig positiv time. Må vente på blodprøvene før jeg kan starte, men resepten er klar! 

Anonymkode: a4b9b...f97

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...