AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #121 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvordan har det gått med muskelmassen, og føler du deg sterkere/raskere enn før når du trener? Anonymkode: 95424...b63 Føler meg sterkere og raskere enn jeg har gjort på sikkert 10 - 15 år. Alt er mye enklere, små ting jeg så på som et ork før er null stress nå. For første gang etter jeg ble mor klarer jeg å holde følge med barna mine både til fots og på ski. Vil absolutt si at muskelmassen er mye bedre. Må også legge til at jeg har mindre smerter i knærne. Anonymkode: d5702...638 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #122 Del Skrevet 18. desember 2023 Har brukt ozempic siden februar. Startvekt på 108 kg. Veide meg før helgen til 89 kg. Nesten 20 kilo i minus på 10 måneder. Jeg er kjempe fornøyd og skal ikke slutte, selvom jeg synes den er dyr. Jeg har også testet wegovy, men jeg tåler ikke hjelpestoffene i den og blir skikkelig dårlig, null kjipe bivirkninger på ozempic. Anonymkode: 43923...a1b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Touria Skrevet 18. desember 2023 #123 Del Skrevet 18. desember 2023 Jeg startet på Ozempic ca. april 2022 , som senere ble byttet ut med Wegovy. Har ikke diabetes. Veide da 99 kg, idealvekt ca. 63 kg. Hadde forsøkt å gå ned i vekt i over 1 år lå på kcalori-inntak på ca. 1300 pr dag og var lettere fortvilet. Legen foreskrev Ozempic, som senere ble byttet ut med Wegovy. Jeg opplevde en del ubehag i begynnelsen, kvalme, diareog ubehagelig og illeluktende raping. Jeg koblet etterhvert diare opp mot fett/karbo-kombinasjon. F.eks pizza var veldig utslagsgivende. Det hendte det var så ille at jeg måtte være hjemme fra jobb pga jeg ikke hadde kontroll. Var som omgangssyke. Jeg raste ned 8-9 kg ganske fort, så sto det litt stille. Hadde opphold et par uker pga mangel på Ozempic, gikk da over til Wegovy og vektgangen fortsatt ytterlige. Gått på 1 mg dose og har gått ned totalt 25 kg på 1.5 år. 4 doser x 1 mg dose koster ca. 1700 kr Det er relativt dyrt, men legen mente jeg ville spare det inn på matbudsjettet Har stort sett holdt meg til 2 måltider om dagen, lunsj og middag. Etter legens anbefaling, ble knekkebrød byttet ut med salat, tilført egg, avocado, nøtter eller olje for litt sunt fett. Spiste lett middag med mye grønnsaker og forsøkte spise litt mer fisk. LIte kjøtt, men mye bønner og linser. Fikk mye mindre matlyst og "cravet" ikke på noe. Kog kunne gå lenge mellom hver gang jeg kjente på faktisk sult. Fikk streng beskjed om ikke spise om jeg ikke absolutt måtte. Det er vel det de kaller periodisk faste. Kunne gå i butikken og gå tomhendt ut igjen fordi ingenting fristet. Men så stoppet det opp igjen, fikk da beskjed om å spise litt mer, men har stått stille i snart 3 mnd. Ikke hentet ut nye doser, har gått 1 mnd uten og merker allerede at hungeren er tilbake, nesten litt sånn umerkelig har jeg begynt å småspise imellom måltider igjen, ikke mye, men oftere. Og manger bekkker små.....har gått opp 4 kg faktisk ila denne måneden, så må skjerpe meg eller rett og slett starte opp igjen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #124 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 22.30): Har brukt ozempic siden februar. Startvekt på 108 kg. Veide meg før helgen til 89 kg. Nesten 20 kilo i minus på 10 måneder. Jeg er kjempe fornøyd og skal ikke slutte, selvom jeg synes den er dyr. Jeg har også testet wegovy, men jeg tåler ikke hjelpestoffene i den og blir skikkelig dårlig, null kjipe bivirkninger på ozempic. Anonymkode: 43923...a1b Du sparer inn det ved å ikke spise "fy mat" Jeg har sluttet på Wegovy. Har gått ned 25Kg.på et halvt år. Er jeg lykkelig???? Nei,føler meg utrolig stygg. Men det er nå. Mannen min sier jeg er verdens flotteste uansett om jeg er 150 eller 50 K. Anonymkode: e960f...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #125 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 17.28): Om man ikke merker noe effekt, kan jeg da si ifra til lege eller MÅ man trappe opp? Anonymkode: 3347f...091 Du bør ha løpende dialog med legen hele veien uansett. Min lege er litt slik som ikke bryr seg, så han ville egentlig ikke hverken anbefale eller si så mye når jeg ikke merka noe, det var helt opp til meg om jeg ville fortsette eller ei. Jeg valgte å fortsette fordi jeg har lest om flere som har hatt lite til ingen effekt lenge før de merker at de får drahjelp når de kommer på de høyere dosene. Jeg var også veldig forberedt på at det ville bli dyrt, det ville kreve innsats over lang tid og at de som får de mest ekstreme erfaringene gjerne er de man hører mest om på både godt og vondt. Anonymkode: 5d1c9...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 20. desember 2023 #126 Del Skrevet 20. desember 2023 Noen som har hatt et lengre opphold på wegovy og startet rett på høyeste dose igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frustrert solabu Skrevet 9. januar 2024 #127 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 22.13): Gratulerer! Startet du på lav dose? Merket du vektnedgang med en gang du startet opp? Anonymkode: 20023...ee2 Har tatt av 11 kg på 8 uker 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #128 Del Skrevet 9. januar 2024 Marye skrev (På 20.12.2023 den 13.28): Noen som har hatt et lengre opphold på wegovy og startet rett på høyeste dose igjen? Det er nok ikke så lurt. 70 klikk etter opphold vil jeg nok ikke tro er bra. Gikk opp fra 58 til 70 klikk,den kjente jeg..... Anonymkode: e960f...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 9. januar 2024 #129 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 12.57): Takk for alle svar alle sammen! Er spent på å komme i gang, tenker det blir Wegovy. Men legen sa at mange utvikler gallestein, har dere opplevd dette? Høres fryktelig ut 🙈 Ts Anonymkode: 5e4b7...a62 Gallestein er veldig vondt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #130 Del Skrevet 12. januar 2024 Spent på å høre hvordan det går med de av dere som har brukt wegowy en stund nå. Noen som har sluttet og holdt vekten? Funnet en ok vedlikeholdsdose, som holder deg på den vekten du ønsker? Jeg har brukt wegowy siden april og gått ned 25 kilo. 64 kilo nå og ønsker ikke gå videre ned. Bruke 1,7 mg nå. Og merker jo at jeg fortsatter å gå ned. Så her må nok dosen ned. Er i utgangspunktet innstilt på at disse sprøytene må brukes lenge. Kanskje livet ut. Men har også et håp om at man kan klare å slutte etter lang nok tid med de gode rutinene. Serlig med tanke på prisen. Men om det er sånn at vekta fyker opp igjen om jeg slutter betaler jeg gladelig prisen det koster resten av livet. Føler meg så mye bedre. Det er lettere å være aktiv og jeg har sluttet på flere medisiner jeg trodde jeg ville måtte bruke livet ut, men altså blitt bedre når jeg ble slankeren. Anonymkode: 4da3f...9b0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 12. januar 2024 #131 Del Skrevet 12. januar 2024 Jeg fikk ikke resept på noen av legemidlene, delvis fordi jeg går på zoloft og fordi de som går med zoloft er restnotert. De skulle komme tilbake i april, men frem til det fikk jeg utskrevet orlistat. Litt skuffet, men det får gå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #132 Del Skrevet 15. januar 2024 Dette er mørkt: «Novo Nordisk, the maker of Ozempic and Wegovy, has been hit with dozens of lawsuits from patients who suffered stomach paralysis after using the drugs.» https://www.dailymail.co.uk/health/article-12952757/Ozempic-Novo-Nordisk-lawsuits-gastroparesis-stomach-paralysis.html Anonymkode: 02e38...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #133 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette er mørkt: «Novo Nordisk, the maker of Ozempic and Wegovy, has been hit with dozens of lawsuits from patients who suffered stomach paralysis after using the drugs.» https://www.dailymail.co.uk/health/article-12952757/Ozempic-Novo-Nordisk-lawsuits-gastroparesis-stomach-paralysis.html Anonymkode: 02e38...383 Det er mye vi ikke vet her. Feks dosering. Jeg syns det er ganske sjokkerende at pasienter med mye bivirkninger fortsetter å øke i dose "etter boka", og at legene ikke klarer å gjøre individuelle vurderinger. Her har jeg bevisst stoppet på laveste dose fordi jeg ikke ønsker bivirkningene. Anonymkode: edc02...ebd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #134 Del Skrevet 18. januar 2024 Tenkte å dele noen erfaringer her.... Har gått på Wegovy i 2 mnd, har trappet opp dosen i hht det som står på forpakningen. Jeg opplever kvalme som kommer og går litt, som bølger som slår over meg og som like fort går over. Jeg opplever diare og forstoppelse, litt om hverandre og jeg kjenner på at energinivået mitt er lavt. Jeg er usikker på hva jeg kan "skylde" på Wegovy for. Kvalmen kan jeg nok legge på Wegovy, dette med fordøyelsen kan også ha med å gjøre at jeg spiser mindre og at magen trenger å bli vant til dette. Jeg har også endret kostholdet mitt, kanskje jeg ikke spiser rett enda. Forsøker å ha fokus på grove kornprodukter, vann, tar vitaminer, spiser yoghurt, frukt og grønt. Energinivået mitt er alltid lavt i desember, januar og februar, bor langt nord og kjenner alltid på mørketiden i disse månedene. Er spent på hvordan energinivået mitt blir i mars, da tar det seg vanligvis opp og jeg blir meg selv igjen. Har gått ned 5 kg. Anonymkode: 1136a...e29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #135 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenkte å dele noen erfaringer her.... Har gått på Wegovy i 2 mnd, har trappet opp dosen i hht det som står på forpakningen. Jeg opplever kvalme som kommer og går litt, som bølger som slår over meg og som like fort går over. Jeg opplever diare og forstoppelse, litt om hverandre og jeg kjenner på at energinivået mitt er lavt. Jeg er usikker på hva jeg kan "skylde" på Wegovy for. Kvalmen kan jeg nok legge på Wegovy, dette med fordøyelsen kan også ha med å gjøre at jeg spiser mindre og at magen trenger å bli vant til dette. Jeg har også endret kostholdet mitt, kanskje jeg ikke spiser rett enda. Forsøker å ha fokus på grove kornprodukter, vann, tar vitaminer, spiser yoghurt, frukt og grønt. Energinivået mitt er alltid lavt i desember, januar og februar, bor langt nord og kjenner alltid på mørketiden i disse månedene. Er spent på hvordan energinivået mitt blir i mars, da tar det seg vanligvis opp og jeg blir meg selv igjen. Har gått ned 5 kg. Anonymkode: 1136a...e29 Jeg opplever endel forstoppelse av Wegovy og det er visst ikke uvanlig bivirkning. Etter noen runder med avføringsmidler, sa legen min at jeg kunne bruke Duphalac, ta en dose hver dag for det myker opp og er helt greit å stå på over lengre tid, så det gjør jeg og nå fungerer det glimrende. Tidvis kvalme er jeg også vant med og tidvis får jeg i meg lite mat. Knekkebrød med gulost er liksom det eneste jeg "tåler" i perioder, men det går nå greit det og... Er på høyeste dose nå, men drøyer dosene litt slik at det går 1,5-2 uker mellom hver gang jeg tar. Anonymkode: 3317f...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #136 Del Skrevet 18. januar 2024 I møte med fastlegen hvor jeg spurte etter Wegovy for behandling av overvekt fikk jeg beskjed om at det måtte foreligge minst en vektrelatert komorbiditet. Jeg ser selv at dette også står i felleskatalogen. Jeg ble sendt for å ta blodprøve for å se om det er noe som indikerer at jeg har noe vektrelatert sykdom som følge av overvekt noe jeg tviler på. Skal nå i nytt møte med legen, og litt usikker på hva jeg gjør om jeg får nei. Inntrykket mitt er at mange får det uten at det foreligger noe annet enn overvekt i seg selv. Har dette vært et problem for noen andre her? Anonymkode: 3aece...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #137 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I møte med fastlegen hvor jeg spurte etter Wegovy for behandling av overvekt fikk jeg beskjed om at det måtte foreligge minst en vektrelatert komorbiditet. Jeg ser selv at dette også står i felleskatalogen. Jeg ble sendt for å ta blodprøve for å se om det er noe som indikerer at jeg har noe vektrelatert sykdom som følge av overvekt noe jeg tviler på. Skal nå i nytt møte med legen, og litt usikker på hva jeg gjør om jeg får nei. Inntrykket mitt er at mange får det uten at det foreligger noe annet enn overvekt i seg selv. Har dette vært et problem for noen andre her? Anonymkode: 3aece...ff7 Det stemmer hvis du har bmi 27-30. Bmi over 30 så trenger du ikke det. Anonymkode: edc02...ebd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #138 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg har et spørsmål om sprøytene. Den dagen man slutter på dem. Øker vekten igjen? Anonymkode: b5363...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 18. januar 2024 #139 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har et spørsmål om sprøytene. Den dagen man slutter på dem. Øker vekten igjen? Anonymkode: b5363...1e3 Det er jo ikke vekten i seg selv som øker, men apetitten, cravings etc. Det skjer uansett ikke på dagen! Dette varierer veldig hvor mye en går ned i vekt, og hvor raskt/sakte det skjer. Noen får store bivirkninger, andre merker ikke noe til bivirkninger. Det er ikke EN fasit på dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #140 Del Skrevet 18. januar 2024 Skjønner at man må ta blodprøver før man starter på wegory. Men må man ta blodprøver under veis også? Mens man slanker seg? Jeg syns blodprøver er så vondt. Anonymkode: b5363...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå