Gå til innhold

Eirik Jensen løslates pga helsen.

mariie

Anbefalte innlegg

1 hour ago, GP950mAh said:

Nå er det ikke han selv som bestemmer det, det er Kriminalomsogen som avgjør om han fortsatt er soningsudyktig eller må inn og sone resten av straffen. 

Jo," hvis" han har manipulert systemet så kan han selv velge hvordan han vil fremstå om 6 måneder. Det er lett.

Her er Jensen intervjuet etter 380 dager i fengsel. Han virker rimelig oppegående og fit for fight. Ca 4 måneder senere er han stemplet som soningsudyktig og ute i det fri.

Se videoen. https://www.nettavisen.no/nyheter/eirik-jensen-fikk-ikke-se-eller-mote-kjaresten-pa-atte-maneder-hun-sliter-med-hvor-javlig-det-er-her/s/12-95-3424148552

Endret av Xadrian
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg så kodespråket mellom Jensen og cappelen ble jeg overbevist om at han var skyldig. Jeg tenkte det var et merkelig vennskap uansett. Grensen har kanskje bare plutselig blitt usynlig for ham, uten at han forsto det? Men jeg er ikke gud, og jeg  har ingen oversikt over noen beviser. Så det er synsing.

Men han er altså involvert i hasjsmugling (han ser ut som om han røyker selv. Jensen hadde trolig blitt trodd av retten om han hadde hevdet at de 15 tonnene var til eget bruk), og ikke noen særlig tyngre stoffer, tror jeg? Det var bare så gigantiske mengder de bragte inn. I Nederland hadde han trolig kun blitt dømt for brudd på skatteloven.

Det er noe med Jensen som minner meg litt om Treholt, uten å sammenligne andre ting enn måten de fremstår. Jeg tenkte på dette med å krysse grenser uten å være klar over det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MollyJones skrev (3 timer siden):

Han har ikke fått 21 år pga hasjsmugling.

Han har fått 21 år pga grov korrupsjon og narkotikakriminalitet.  Alvorlighetsgraden (om han er skyldig) ligger i at han er politimann - og at vi skal kunne ha tillit til en institusjon som har så mye makt. 

Joda. Det er korrupsjon og narkokriminalitet. Nærmere bestemt en politimann som har deltatt i hasjsmugling.

Rotemor skrev (2 timer siden):

Han var offentlig tjenestemann og utnyttet hele befolkningens tillit. En korrupt tjenestemann/politi er en trussel for rettsvesen og demokrati. Ser du ikke det?  «Hasjsmugling» er rimelig bagatelliserende…

Ja. Det er veldig ille. Det ser ingen unnskyldning. Jeg synes det er så grovt at han burde sone 3-4 år.

For å sette det i perspektiv får man 6 års fengsel for å mishandle noen til døde. Er ikke det tross alt verre? 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/VQK5r/seks-aars-fengsel-for-doedsvold

Bildrap gir noen uker i fengsel:

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/mann-domt-for-bildrap-etter-dodsulykke-i-oslo/s/12-95-3424271918

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (3 timer siden):

Det er bare magefølelsen, men jeg sitter med følelsen av at Eirik Jensen aldri mer vil se innsiden av en fengelscelle igjen. Dette er meget spesielt, og en ganske utrolig utvikling. Jeg vil tro at en særdeles stor andel av innsatte i dag, ikke minst de som sitter på svært lange dommer, og mange på isolasjon, har store helseproblemer, spesielt det mentale. Disse slipper svært sjelden ut av fengsel til tross for dette.

Noe sier meg at det er mye vi ikke vet om denne saken. Tror ikke Jensen blir å sone et minutt mer av denne dommen.

Jensen må jo ha hatt noen overordnede som har vist hva som har foregått,  kan det være at dommen har vært for å få en avslutning på saken,  uten å dra inn mer prominente folk? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
3 hours ago, Evnti said:

Tilliten til det norske rettssytenet er blitt betydeleg svekket de senere årene, og misstenker at ein også her står overfor ein feilaktig dom. Den største skurken  fekk redusert sin dom, og er nå forlengst en fri mann. E.Jensen blei ansett som ein profilert etterforsker i narkosaker, og satt sitt eget liv i fare ved flere anledninger medan polittopper satt i gnidde ræva si på eit skjerma kontor. 

Enda eit eksempel på at politiet har skutt eg selv i foten i håndtering av denne saken. 

Korrupsjon  utberdt  er langt mer utbredt i  Norge en mange skulle tru, og skulle ikkje forundre meg om det er noen "ugler i mosen " omkring strøm,strømkabler. m.m.  

https://www.nrk.no/okonomi/skjult-offentlig-korrupsjon-i-norge-1.561134

I det siste har Hadija Tadjik har kommet mer og mer på banen i diverse media knapt ett år etter skattesaken. Rett etter det viste seg at folk hadde blitt feilaktig dømt og fengslet for svindel av nav når det gjaldt langt mindre summer.

Tadjik er svært godt utdannet, men noe papirer på Stortinget viste seg å være svært vanskelig å fylle ut, men alt ser ut til å være glemt, for nå er hun på god vei inn i partiledelsen igjen i et parti som hevder å være sosialdemokratisk og for arbeidsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnti skrev (3 timer siden):

Allemennpreventive  hensyn vart lagt til grunn under fastsettelese av domen,men hva er   Almennpreventive hensyn ?

Det punktet handler om at andre i samme posisjon skal vite at ev. korrupte handlinger som politi får konsekvenser.

Ingen straff vil sende et signal om at det som har skjedd er greit.

De fleste skjønner at Jensen neppe vil begå kriminelle handlinger i fremtiden, så dette handler ikke om det.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg "håper" at dette er fordi han er så syk at han nærmest er døden nær, ellers stinker det. Mannen er dømt til 21 år, og har ikke sonet på langt nær det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, RockOn said:

Men det er rett og slett latterlig at han får samme dom som den strengeste i Baneheiasaken. 
De mener dette kan ses på som like alvorlig som å voldta og drepe to små barn. 

Det er ikke samme straff. Viggo Kristiansen hadde forvaringsdom, det vil si fengsel på ubestemt tid.

3 hours ago, Evnti said:

Allemennpreventive  hensyn vart lagt til grunn under fastsettelese av domen,men hva er   Almennpreventive hensyn ?

Å sende signal om at denne type forbrytelse blir slått hardt ned på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Michaelhe said:

Da jeg så kodespråket mellom Jensen og cappelen ble jeg overbevist om at han var skyldig. Jeg tenkte det var et merkelig vennskap uansett. Grensen har kanskje bare plutselig blitt usynlig for ham, uten at han forsto det? Men jeg er ikke gud, og jeg  har ingen oversikt over noen beviser. Så det er synsing.

Men han er altså involvert i hasjsmugling (han ser ut som om han røyker selv. Jensen hadde trolig blitt trodd av retten om han hadde hevdet at de 15 tonnene var til eget bruk), og ikke noen særlig tyngre stoffer, tror jeg? Det var bare så gigantiske mengder de bragte inn. I Nederland hadde han trolig kun blitt dømt for brudd på skatteloven.

Det er noe med Jensen som minner meg litt om Treholt, uten å sammenligne andre ting enn måten de fremstår. Jeg tenkte på dette med å krysse grenser uten å være klar over det.

Jeg fulgte saken rimelig godt og var ikke i tvil om om at han var involvert, men hvor mye er det bare han og Cappelen som vet. Jeg har enda Dagbladet fra da han ble tatt og sa at han aldri hadde tatt i mot ei krone fra Cappelen. Kort tid etter fant de 30.000 i garasjen som han innrømmet å ha fått av Cappelen, men sier at han først hadde lånt Cappelen pengene for å hindre at Cappelen begikk forsikringssvindel. Aktor mente at Cappelen ikke hadde behov for å låne penger. Da han ble tatt hadde han over 5 millioner. 

Til sammen ble det beslaglagt penger og verdier for over ti millioner kroner etter at Cappelen ble pågrepet.

Jeg synes likevel straffen på 21 år var i strengeste laget. 15 hadde holdt. Da hadde Jensen vært ute etter ti år, men det som skjedde i dag var litt vel drøyt. Se videoen i lenken jeg la ved fra Nettavisen i min forrige kommentar.

Endret av Xadrian
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt. Syntes han fikk for hard straff. Han har ikke levd i sus og dus heller, men kanskje vært i grenseland når det gjelder informanter etc. Politiet gikk hardt ut, noe har det nok vært som har foregått. Men han har ikke levd høyt på strå og ser ikke ut som at penger betyr så mye for levesettet hans heller. Men klart, en liten fotlenke og så kunne leve normalt hjemme med kjæresten hadde sikkert vært ok. Trodde han var så nedkjørt at han måtte på sykehus men skal rett hjem til en god middag. Som sagt, er litt delt på det hele …

Smtidig har politiet og domstolene gjort så mye feil i mange saker gjennom tidene at man lett mister både troen og tilliten på disse. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xadrian skrev (27 minutter siden):

Jeg fulgte saken rimelig godt og var ikke i tvil om om at han var involvert, men hvor mye er det bare han og Cappelen som vet. Jeg har enda Dagbladet fra da han ble tatt og sa at han aldri hadde tatt i mot ei krone fra Cappelen. Kort tid etter fant de 30.000 i garasjen som han innrømmet å ha fått av Cappelen, men sier at han først hadde lånt Cappelen pengene for å hindre at Cappelen begikk forsikringssvindel. Aktor mente at Cappelen ikke hadde behov for å låne penger. Da han ble tatt hadde han over 5 millioner. 

Til sammen ble det beslaglagt penger og verdier for over ti millioner kroner etter at Cappelen ble pågrepet.

Jeg synes likevel straffen på 21 år var i strengeste laget. 15 hadde holdt. Da hadde Jensen vært ute etter ti år, men det som skjedde i dag var litt vel drøyt. Se videoen i lenken jeg la ved fra Nettavisen i min forrige kommentar.

Uærlige politimenn får ofte dobbelt så streng straff fordi det forventes mer av dem. Det forventes kjennskap til hva som er lov etc. Samfunnet kan heller ikke fungere om slike får bli hvor de er. Så dommerne statuerer et eksempel. Spesialenheten derimot ser ikke ut til å fungere etter hensikten. PST og spesialenheten er underlagt justis departementet, og er politisk ledet. i forhold til disse er det færre ankemuligheter, men bruk av PST skal ikke finne sted i vanlige straffesaker. Forvaltningsloven etc

Endret av Michaelhe
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 timer siden):

Joda. Det er korrupsjon og narkokriminalitet. Nærmere bestemt en politimann som har deltatt i hasjsmugling.

Ja. Det er veldig ille. Det ser ingen unnskyldning. Jeg synes det er så grovt at han burde sone 3-4 år.

For å sette det i perspektiv får man 6 års fengsel for å mishandle noen til døde. Er ikke det tross alt verre? 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/VQK5r/seks-aars-fengsel-for-doedsvold

Bildrap gir noen uker i fengsel:

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/mann-domt-for-bildrap-etter-dodsulykke-i-oslo/s/12-95-3424271918

Du må slutte å sammenligne forhold mellom privatpersoner med mistillit i gitte stillinger.

Det samfunnspreventive/allmennpreventive i å straffe ved korrupsjon, tyveri av fellesskapet, terrorhandlinger etc er så ekstremt viktig for absolutt alle.

Jegvhar studert både juss og politikk. Da får man god kjennskap og forståelse for forskjellen. Det blir helt forskjellig og ikke-sammenlignbare rettsområder.

Ps: Det er ikke forebyggende å ha kjempelange straffer i enhver sammenheng. Men det er det når demokratiet, velferdsstat og samfunn trues. En mann som forgriper seg på barn lar ikke være pga den mulige straffen. 

Endret av Rotemor
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Justlooking said:

Jeg er litt delt. Syntes han fikk for hard straff. Han har ikke levd i sus og dus heller, men kanskje vært i grenseland når det gjelder informanter etc. Politiet gikk hardt ut, noe har det nok vært som har foregått. Men han har ikke levd høyt på strå og ser ikke ut som at penger betyr så mye for levesettet hans heller. Men klart, en liten fotlenke og så kunne leve normalt hjemme med kjæresten hadde sikkert vært ok. Trodde han var så nedkjørt at han måtte på sykehus men skal rett hjem til en god middag. Som sagt, er litt delt på det hele …

Smtidig har politiet og domstolene gjort så mye feil i mange saker gjennom tidene at man lett mister både troen og tilliten på disse. 

Han burde ikke slippe ut i det hele tatt. Om han har problemer i fengselet så må det finnes hjelp og få, lettere soning, medisiner, etc. Jeg ble sint da jeg så denne videoen der Nettavisen inttervjuet han etter 380 dager i fengsel. Han ser rolig og avslappet ut og han er klar for kamp. En veltrent hardbarka politimann som har sine faste treningsrunder. Ca 4 måneder senere er han ute i det fri, soningsudyktig...

Det er helt utrolig.

Jeg lurer på om psykiatrikeren har sett dette intervjuet? Se videoen og spør deg selv om dette er en mann som er i ferd med å bryte sammen. https://www.nettavisen.no/nyheter/eirik-jensen-fikk-ikke-se-eller-mote-kjaresten-pa-atte-maneder-hun-sliter-med-hvor-javlig-det-er-her/s/12-95-3424148552

Alle sliter i fengsel. Spesielt de med lange dommer, men som Jensen sier i intervjuet gjelder det å finne en metodikk hvor man slår av og ikke går å gnager på det.. Tenk på Viggo Kristiansen som satt 20 år uskyldig dømt, og for mye verre ting

Endret av Xadrian
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Xadrian skrev (5 timer siden):

eg vet også at det sitter mange andre på langtidsdommer som også lider av det, men de har ikke Norges beste advokater, eller samme hode og nettverk som Jensen.

Men jeg vet ikke hvor «syk» han egentlig er, bare at jeg ville ha satset på det samme om jeg fikk 21 års fengsel.

Har du glemt at han først ble frikjent av en jury, så ble kjennelsen satt til side og han fikk lovens strengeste straff. Noe skurrer her, og dommen er meeget tvilsom.

Tjenesteforsømmelse kanskje, men lovens strengeste straff.... !!     Henger ikke på greip, man kan jo voldta og drepe barn for mindre straff.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (3 timer siden):

Det er ikke samme straff. Viggo Kristiansen hadde forvaringsdom, det vil si fengsel på ubestemt tid.

Å sende signal om at denne type forbrytelse blir slått hardt ned på.

Ja, jeg vet det. Jeg burde heller ha sammenlignet med Andersen som fikk 19 år.
Tilstått voldtekt og drap og fikk mildere dom enn Erik. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bullehurk said:

Har du glemt at han først ble frikjent av en jury, så ble kjennelsen satt til side og han fikk lovens strengeste straff. Noe skurrer her, og dommen er meeget tvilsom.

Tjenesteforsømmelse kanskje, men lovens strengeste straff.... !!     Henger ikke på greip, man kan jo voldta og drepe barn for mindre straff.

Han ble ikke først frikjent. Det var i ankesaken etter den første dommen på 21 år at juryen fant han skyldig i korrupsjon men juryen fant ikke grunn til å dømme han for innførsel av hasj. Det var så oppsiktsvekkende at fagdommerne satte juryens kjennelse til side og en ny rettssak måtte til.

Der ble han igjen dømt til 21 år. Denne ble igjen anket til høyesterett som forkastet den.

Høyesteretts ankeutvalg skriver i sin avgjørelse at dommen er «velstrukturert og svært grundig», og at lagmannsretten ikke har anvendt et uriktig beviskrav.

Du kan se selv:

18. september 2017 ble Eirik Jensen dømmes til 21 år i fengsel. Det var i denne rettsaken at aktor sa at hun ble uvel av denne meldingen: «Du må sørge for at svinet blir borte i julen.» Jensen svarer OK, og at han er «oppe i høgda» dagen etter. (Kilde NRK)

28. januar 2019 fant juryen Eirik Jensen skyldig i grov korrupsjon, men frikjente ham for medvirkning til innførsel av hasj. Dette medførte at fagdommerne satte juryens kjennelse til side, noe som innebar at hele saken måtte opp til ny behandling.

Fredag 19. juni 2019: Eirik Jensen dømmes av lagmannsretten til fengsel i 21 år for grov korrupsjon og narkotikakriminalitet. Dommen ankes til Høyesterett.

Tirsdag 10. november 2020: Høyesterett kommer til at Jensens anke forkastes.

Høyesteretts ankeutvalg skriver i sin avgjørelse at dommen er «velstrukturert og svært grundig», og at lagmannsretten ikke har anvendt et uriktig beviskrav.

Dermed var dommen rettskraftig, og Jensen måtte sone.

Endret av Xadrian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, Michaelhe said:

Uærlige politimenn får ofte dobbelt så streng straff fordi det forventes mer av dem. Det forventes kjennskap til hva som er lov etc. Samfunnet kan heller ikke fungere om slike får bli hvor de er. Så dommerne statuerer et eksempel. Spesialenheten derimot ser ikke ut til å fungere etter hensikten. PST og spesialenheten er underlagt justis departementet, og er politisk ledet. i forhold til disse er det færre ankemuligheter, men bruk av PST skal ikke finne sted i vanlige straffesaker. Forvaltningsloven etc

Jeg er enig i at Jensen som politimann bør få en mye strengere straff, men synes likevel at 15 år ville ha vært nok. Det er hasj det er snakk om og mindre farlig enn om det var sprit de smuglet. De hadde også fått en langt mildere straff om det gjaldt sprit.

Cappelen burde kanskje fått ti år, men Cappelen hadde neppe klart å smugle så mye uten Jensens hjelp. Han ville ha blitt tatt på et mye tidligere tidspunkt, så det er ikke godt å si.

I mine øyne er dette organisert kriminalitet og ikke korrupsjon, noe jeg også reagerte på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad for han ❤️

Håpet han finner ro og kjærlighet i de seks månedene.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, GP950mAh said:

EØS-avtalen vi har med EU er et frivillig samarbeid som flertallet i befolkningen støtter. Det er ikke i strid med noen lover, da blir ingen straffet.

Breivik fikk forvaring, som er hardere straff enn de 21 årene Jensen fikk, det er livstid med mindre man finner ut at han er trygg nok til å slippe ut igjen, noe som neppe vil skje.

Breivik fikk forvaring med ti års minstetid og søkte derfor om prøveløslatelse i januar i fjor. Det gikk heldigvis ikke igjennom, men han kan prøve igjen og igjen, og når vi så hvor lett det var for Jensen så skal det ikke forundre meg om vi ser han på gata snart. Det holder sikker å si at han har blitt kristen, tar avstand fra nazismen og angrer, - eller blir erklært soningsudyktig...

Rettspsykiater Randi Rosenqvist mener Anders Behring Breivik vil bli prøveløslatt, men at det ikke vil skje nå. Breivik selv mener det samme.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...