Gå til innhold

Eirik Jensen løslates pga helsen.

mariie

Anbefalte innlegg

2 hours ago, mariie said:

https://www.nrk.no/norge/eirik-jensen-loslates-fra-fengsel-1.16334013

Løslates pga. sykdom - blir spennende å se hva som skjer med saken videre.. 

I kommentarfeltet til Nettavisen ser det ut til at de fleste tror at han er uskyldig dømt.

Jeg har alltid lurt på hva de skulle gjøre med den de trodde hadde tatt 100 kilo hasj.

«Sørg for at svinet blir borte»

Det er 18. desember 2013 slår politiet i all hemmelighet til mot ett av Cappelens lagre i Sørkedalsveien, og tar vekk over 100 kilo hasj. Formålet er å skape bevegelser.

En i Cappelens nettverk ringer og sier: «De har tatt alt som er». Cappelen møter en annen i nettverket før han sender melding til Jensen: «Er du i byen i dag? Må ha en prat. Viktig

Jensen svarer senere på meldingen: «Ja. Er det nå». Cappelen svarer at han ikke trodde Jensen kom, siden han ikke hørte noe. De avtaler senere å møtes dagen etter. Cappelen skriver videre: «Jeg må forklare i morgen». Jensen svarer: «OK».

Etter at Jensen og Cappelen har snakket sammen om dette kommer en ny melding fra Cappelen til Jensen 19. desember:

«Du må sørge for at svinet blir borte i julenJensen svarer OK, og at han er «oppe i høgda» dagen etter. (Kilde NRK)

Dette gjelder den de tror har tatt hasjen i følge politiet. Aktor i saken sa at hun følte seg uvel av denne meldingen.

Det var vel neppe juleribba det var snakk om?

Forøvrig synes jeg det er rart at han ikke fikk fotlenke, hjemmesoning eller Bastøya.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotemor skrev (29 minutter siden):

Wtf??

Hvorfor tror du han er uskyldig??? 😂

Og så finnes det  en mellomting. Mye av det han ble dømt for er basert på fortellinger fra en storkriminell løgner som var ute etter strafferabatt. Mulig han burde  blitt dømt, men jeg tror han ble dømt for hardt og for for mye.  

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (52 minutter siden):

Det er bare magefølelsen, men jeg sitter med følelsen av at Eirik Jensen aldri mer vil se innsiden av en fengelscelle igjen. Dette er meget spesielt, og en ganske utrolig utvikling. Jeg vil tro at en særdeles stor andel av innsatte i dag, ikke minst de som sitter på svært lange dommer, og mange på isolasjon, har store helseproblemer, spesielt det mentale. Disse slipper svært sjelden ut av fengsel til tross for dette.

Noe sier meg at det er mye vi ikke vet om denne saken. Tror ikke Jensen blir å sone et minutt mer av denne dommen.

Det er sikkert andre som sitter i fengsel som blir syke av det også. Allikevel er det stor forskjell på å evt gi Jensen 6 mnd løslatelse kontra å løslate en drapsmann. Jensen kan med glede være min nabo, men jeg ønsker ikke drapsmenn og voldtektsforbrytere løse i samfunnet.

Jeg heier på Jensen og håper virkelig at han aldri må sone i fengsel igjen.

Rett og slett en gledens dag 😊

Endret av Eva-Lena
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at jeg vet for mye om denne saken. Men har er da dømt av rettsvesenet av en (god)  grunn. Og hvor mange psykisk syke mennesker sitter det ikke i fengslene?

Endret av Tusseladen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er midlertidig løslat av helseårsaker, i første omgang for seks måneder. Han er ikke en fri mann.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Min følelse med denne saken er at det er folk i samme systemet som han som er mye mye mer skyldige. Tror han ble brukt som en syndebukk her, 21 års fengsel høres helt latterlig ut. Føler virkelig med mannen, klarer ikke se han som en fare for samfunnet akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Djækklåsst skrev (1 time siden):

Det er mye whataboutism her. Ikke primært fra din side nå, altså, men dette snakket om at lederne visste om Jensen, og at det var ikke bare ham, osv. Og andre som man kan beskylde for å være korrupte. Mulig andre også har gjort noe straffbart, men det endrer jo ikke på det Jensen har gjort.

Men lengden på straffen er høy. Det handler ellers ikke noe om hvor farlig han er, men mer det allmennpreventive. Eller avskrekkingsdom, som du kaller det.

Det endrer på lengden av straffen om ikke annet. Om andre i samme systemet er mer skyldige - som jeg tror de er - så skulle de hatt den straffen og han en kortere straff. Og han er kanskje også straffet for ting andre har gjort, det vet vi jo ikke når ikke alt har kommet frem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (20 timer siden):

Det er mye whataboutism her. Ikke primært fra din side nå, altså, men dette snakket om at lederne visste om Jensen, og at det var ikke bare ham, osv. Og andre som man kan beskylde for å være korrupte. Mulig andre også har gjort noe straffbart, men det endrer jo ikke på det Jensen har gjort.

Men lengden på straffen er høy. Det handler ellers ikke noe om hvor farlig han er, men mer det allmennpreventive. Eller avskrekkingsdom, som du kaller det.

Allemennpreventive  hensyn vart lagt til grunn under fastsettelese av domen,men her var det ingen almennprevantive hensyn som blei lagd til grunn Heller at noen innenfor politiet ønsker å ha en syndebukk, og at eit  hode måtte rulle i denne saken

Endret av Evnti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnti skrev (1 minutt siden):

Allemennpreventive  hensyn vart lagt til grunn under fastsettelese av domen,men hva er   Almennpreventive hensyn ?

Allmennpreventive hensyn vil si at en person må sone i fengsel for å verne den vanlige mann i gata. Jensen er ingen fare for noen som helst. Det er Ingen fare for at Jensen vil begås straffbare ting når han nå løslates.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tattoogl said:

Har han det så mye verre i fengsel enn andre som sitter der??

Som tidligere politimann var han omgitt av folk som hater politiet. Han kunne f.eks ikke oppholde seg i luftegården sammen de andre fangene. Ble nok mye sitting på cella for han.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, GP950mAh said:

Han er midlertidig løslat av helseårsaker, i første omgang for seks måneder. Han er ikke en fri mann.

Han er jo i praksis en fri mann. Han er stemplet som soningsudyktig og det blir gjort en ny vurdering etter 6 måneder. Tviler på at han er sprek og soningsdyktig da...

NRK skriver at I utgangspunktet er dette en vedvarende tilstand som gjør at han pr. definisjon er soningsudyktig. Kriminalomsorgen skal foreta nye vurderinger med et halvt års mellomrom i denne typen saker

Endret av Xadrian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo være ganske mange andre som sitter bak murene, og som sliter med forskjellige psykiske problemer de også. 

Men de har vel ikke kjendis-advokater som Elden i ryggen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (2 timer siden):

Nå er det jo dommerne som er jurister, så……….

Joda, men lite vits med jury da - når de uansett overprøves.

(falitt for den siste juryen noensinne også)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
takinova skrev (18 minutter siden):

Joda, men lite vits med jury da - når de uansett overprøves.

(falitt for den siste juryen noensinne også)

Det er kanskje mange grunner til at juryordningen er avskaffet?

https://snl.no/jury

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xadrian skrev (29 minutter siden):

Han er jo i praksis en fri mann. Han er stemplet som soningsudyktig og det blir gjort en ny vurdering etter 6 måneder. Tviler på at han er sprek og soningsdyktig da...

NRK skriver at I utgangspunktet er dette en vedvarende tilstand som gjør at han pr. definisjon er soningsudyktig. Kriminalomsorgen skal foreta nye vurderinger med et halvt års mellomrom i denne typen saker

Han vil være under strenge restriksjoner mens han er ute på soningsavbrudd: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/eirik-jensen-loslates-fra-fengsel/15577566/

Når han blir frisk igjen skal han inn og sone, med mindre noe endrer seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, GP950mAh said:

Han vil være under strenge restriksjoner mens han er ute på soningsavbrudd: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/eirik-jensen-loslates-fra-fengsel/15577566/

Når han blir frisk igjen skal han inn og sone, med mindre noe endrer seg.

Dette styrer han i praksis selv. Tror du han kommer til å legge seg i hardtrening og fremstå som oppegående og frisk om 6 måneder for å gå inn og sone 19 år til?

Det er kjempelett å manipulere systemet. Han kan sultefore seg selv siste måneden og mentalt innstille seg på å være psykisk elendig når han skal testes igjen. De har ingen kontroll med han nå.

De strenge restriksjonene du viser til er at han ikke kan forlate landet og må holde seg i området, uten at det er spesifisert.

Jeg mener det burde finnes bedre alternativer enn å sende han hjem til dama uten fotlenke, overvåkning eller annet. Jensen er en hardbarka og veltrent politiman som også hadde treningsutstyr på cella,- og slipper ut etter 1,5 år.

Jeg vet også at det sitter mange andre på langtidsdommer som også lider av det, men de har ikke Norges beste advokater, eller samme hode og nettverk som Jensen.

Men jeg vet ikke hvor «syk» han egentlig er, bare at jeg ville ha satset på det samme om jeg fikk 21 års fengsel.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xadrian skrev (2 minutter siden):

Dette styrer han i praksis selv. Tror du han kommer til å legge seg i hardtrening og fremstå som oppegående og frisk om 6 måneder for å gå inn og sone 19 år til?

Nå er det ikke han selv som bestemmer det, det er Kriminalomsogen som avgjør om han fortsatt er soningsudyktig eller må inn og sone resten av straffen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...