Gå til innhold

Hvor tidlig kan man se exu?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er redd jeg har en exu da hcg ikke stiger helt som den skal.. hvor tidlig kan man se det på ultralyd? Er 5+0 

Anonymkode: e04f5...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er redd jeg har en exu da hcg ikke stiger helt som den skal.. hvor tidlig kan man se det på ultralyd? Er 5+0 

Uke 5 kan være for tidlig til å se graviditet i selve livmoren og, men uke 6 bør man se om det er i livmoren eller ikke i alle fall.

Anonymkode: c4515...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uke 5 kan være for tidlig til å se graviditet i selve livmoren og, men uke 6 bør man se om det er i livmoren eller ikke i alle fall.

En kan vel se fostersekken ganske tidlig ihvertfall, spesielt hvis den ligger et sted den ikke skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (7 minutter siden):

En kan vel se fostersekken ganske tidlig ihvertfall, spesielt hvis den ligger et sted den ikke skal.

I noen tilfeller ja. Sist jeg var gravid, kunne ikke gynekologen se at jeg var gravid da jeg var 5+1.....Så ikke noe før nærmere uke 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt stigende hcg er oftere enn ikke begynnende spontanabort. Så ville ikke bekymret meg så mye om exu som er mer uvanlig. 

Du blir kanskje fulgt opp med blodprøver? Ellers så begynner du kanskje å blø skikkelig (uvanlig ved ex.u). 

Anonymkode: 3b7b6...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk beskjed om når jeg hadde det var at de helst ville vente til uke 6+0 med å sjekke med UL for å kunne se noe. 

De trodde i utgangspunktet at jeg hadde en normal SA pga blødningene jeg hadde og det faktum at jeg ikke hadde noe form for smerter. Men det ble mistenkt Exu pga stigninger i HCG selv etter massive blødninger. 

Det jeg har lært meg er at det som er normalen og gjennomsnittet er ikke alltid det som passer hver enkelt. Ta en dag av gangen, stol på din egen magefølelse hvis noe føles feil eller rart eller uvanlig. 

Min exu var det som kan kalles unormal og skjelden. Den satt 1cm nede i livmorhalsen, fullt levedyktig 7+3 ukers graviditet, men feil plassert. Jeg hadde massive blødninger, men ingen smerter pga plassering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene90 skrev (47 minutter siden):

Det jeg fikk beskjed om når jeg hadde det var at de helst ville vente til uke 6+0 med å sjekke med UL for å kunne se noe. 

De trodde i utgangspunktet at jeg hadde en normal SA pga blødningene jeg hadde og det faktum at jeg ikke hadde noe form for smerter. Men det ble mistenkt Exu pga stigninger i HCG selv etter massive blødninger. 

Det jeg har lært meg er at det som er normalen og gjennomsnittet er ikke alltid det som passer hver enkelt. Ta en dag av gangen, stol på din egen magefølelse hvis noe føles feil eller rart eller uvanlig. 

Min exu var det som kan kalles unormal og skjelden. Den satt 1cm nede i livmorhalsen, fullt levedyktig 7+3 ukers graviditet, men feil plassert. Jeg hadde massive blødninger, men ingen smerter pga plassering. 

Jeg vil tro at en kvinne som har tubal graviditet vil ha det motsatte av deg,.smerter men ikke så mye blødning. Du har nok hatt mye blødning pga lokasjonen av svangerskapet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Jeg vil tro at en kvinne som har tubal graviditet vil ha det motsatte av deg,.smerter men ikke så mye blødning. Du har nok hatt mye blødning pga lokasjonen av svangerskapet....

Både og.. I følge legene varierer det veldig.. Noen har mer smerter som øker, andre lite. Jeg hadde ikke smerter pga plassering. Men blødningen ville etter det dem sa varierer fra tilfelle til tilfelle. Noen har kun smerter, ingen blødning. Andre begge deler.. Det kommer ann på plassering og om kroppen oppfatter hva som skjer og prøver å avslutte svangerskapet selv eller ikke, eller om det har med svangerskapets lengde å gjøre. 

Det er lite forskning på exu og mye variabler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil være liten vits med ultralyd nå i uke 5+0? Er redd for at egglederen skal sprekke🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så det vil være liten vits med ultralyd nå i uke 5+0? Er redd for at egglederen skal sprekke🙈

Jeg ville snakket med din klinikk eller sykehus. De vil kunne gi deg best mulig svar ut i fra din situasjon 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed fra Ahus at det var lurt med ultralyd i uke 6-7. før det ser man gjerne en tom fostersekk, og det kan man se enkelte ganger ved exu også. Så da blir man bare mer usikker ved å gå for tidlig. Eller det ser ut som en tom fostersekk, men det er egentlig bare en oppklaring. 

Anonymkode: 7da6e...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering; de vil ta meg inn imorgen for undersøkelse 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 20.19):

Oppdatering; de vil ta meg inn imorgen for undersøkelse 

Hvordan gikk det?

Anonymkode: 1e7fa...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan gikk det?

Ingen tegn til graviditet hverken i eller utenfor livmor. Hcg stiger sakte. Skal på ny kontroll om en uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen tegn til graviditet hverken i eller utenfor livmor. Hcg stiger sakte. Skal på ny kontroll om en uke

Så fælt at du må vente enda en uke. 

Jeg skal inn til ultralyd selv  i morgen for å sjekke om det er exu. Håper jeg kan få noen svar, for uvissheten er forferdelig slitsom! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så fælt at du må vente enda en uke. 

Jeg skal inn til ultralyd selv  i morgen for å sjekke om det er exu. Håper jeg kan få noen svar, for uvissheten er forferdelig slitsom! 

Jaa, er grusomt å ikke vite.. men vet jo at det uansett ikke er et normalt svangerskap, så vil på en måte bare ha det overstått..

Oppdater meg om hvordan det går!💕

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan ha vært for tidlig å se noe siden du er i uke 5. Uke 6+1 så de en tom fostersekk hos meg. Uken etterpå da jeg var i uke 7 var det fremdeles kun en tom fostersekk. Hvis du er tidlig i uke 5 kan det være for tidlig å se fostersekken. Sa gynekolog noe om slimhinne? Var den tykk? Det kan være et tegn på tidlig graviditet.

Min hcg steg heller ikke normalt og jeg vet veldig godt at dagene går ekstremt sakte nå og man vil bare ha svar og få alt overstått. Om en til to uker vil du nok ha et svar på hva som skjer. 

I mitt tilfelle valgte sykehuset en utskrapning da de mistenkte tom fostersekk og gikk bort fra mistanken om exu. Dersom det ikke er exu og du får valget mellom abortpiller eller en utskrapning, så vil jeg anbefale sistnevnte. 
Abortpiller gir smerter, blødning og rier. Utskrapning skjer i narkose og de fjerner alt inni livmoren på ca 5-10 min. Blødde kun litt samme dag og ingen smerter overhode.

Masse lykke til videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan ha vært for tidlig å se noe siden du er i uke 5. Uke 6+1 så de en tom fostersekk hos meg. Uken etterpå da jeg var i uke 7 var det fremdeles kun en tom fostersekk. Hvis du er tidlig i uke 5 kan det være for tidlig å se fostersekken. Sa gynekolog noe om slimhinne? Var den tykk? Det kan være et tegn på tidlig graviditet.

Min hcg steg heller ikke normalt og jeg vet veldig godt at dagene går ekstremt sakte nå og man vil bare ha svar og få alt overstått. Om en til to uker vil du nok ha et svar på hva som skjer. 

I mitt tilfelle valgte sykehuset en utskrapning da de mistenkte tom fostersekk og gikk bort fra mistanken om exu. Dersom det ikke er exu og du får valget mellom abortpiller eller en utskrapning, så vil jeg anbefale sistnevnte. 
Abortpiller gir smerter, blødning og rier. Utskrapning skjer i narkose og de fjerner alt inni livmoren på ca 5-10 min. Blødde kun litt samme dag og ingen smerter overhode.

Masse lykke til videre. 

Tusen takk for utfyllende svar. Har tykk og fin slimhinne, men gyn mente at hun skulle sett fostersekk noe hun ikke gjorde. Var 5+1 da jeg ble undersøkt.

Tusen takk for info ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tusen takk for utfyllende svar. Har tykk og fin slimhinne, men gyn mente at hun skulle sett fostersekk noe hun ikke gjorde. Var 5+1 da jeg ble undersøkt.

Tusen takk for info ❤️

5+1 er ekstremt tidlig. Veldig ofte blir man til og med satt tilbake noen dager på ul, og dersom det skulle skje med deg kan du potensielt fremdeles være i uke 4. Eggløsning kan feks komme litt senere enn man tror, eller at egget går litt i dvale kan være årsaker til dette. Forhåpentligvis er det nok bare for tidlig til å vite noe. Oppdater når du vet mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

5+1 er ekstremt tidlig. Veldig ofte blir man til og med satt tilbake noen dager på ul, og dersom det skulle skje med deg kan du potensielt fremdeles være i uke 4. Eggløsning kan feks komme litt senere enn man tror, eller at egget går litt i dvale kan være årsaker til dette. Forhåpentligvis er det nok bare for tidlig til å vite noe. Oppdater når du vet mer. 

Er gravid med ivf, så vet nøyaktig når jeg ble gravid, så går ikke an å skylde på det dessverre 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...