Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, det er det. Ser liksom litt for meg et drita menneske som kommer hjem etter byen og har heeelt glemt koden. Eller at enkelte kan reagere på å ikke få en nøkkel, at de foretrekker nøkkel liksom. 

ts

Anonymkode: 0b7f0...b21

Da er det deilig at døren bare låser seg automatisk opp når en nærmer, uten å røre en finger 😀 Slik fungerer det her med Yale doorman.

Anonymkode: cbe7e...41d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er det deilig at døren bare låser seg automatisk opp når en nærmer seg, uten å røre en finger 😀 Slik fungerer det her med Yale doorman.

Skulle det stå 😀

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Selvsagt er det nedfelt i kontrakten, alt er nedfelt i kontrakten. I alle de år jeg har leid ut har jeg vært én gang inne i utleieboligene på grunn av en vannalarm under vasken som varslet om lekkasje. Jeg har ikke noe interesse av å vase inn hos de.

ts

Men kan du se for deg at ikke alle utleiere er som deg. Og at noen av dem går inn i leiligheten uten å spørre, uten å respektere leieboeren,  som f.eks den jeg nevnte som hadde vært inne da jeg ikke var hjemme og lagt døde mus i min søppelbøtte, (rett i en tom bøtte,  uten pose)... Og det stod heller ikke i min kontrakt at det var godtatt at hun hadde nøkkel...

Anonymkode: 7e8e7...141

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Nøkler som mistes finnes normalt ikke av kriminelle. Og er det kriminelle som finner de, vil de normalt ikke finne ut av hvilke hus nøkkelen passer til. Svært lav risiko.

Du er sjarmerende naiv. 

Nøkler som mistes, mistes oftest i det du har låst døra og bommer på lomma, eller legger de i en lomme med hull. Og ligger da rett utenfor døra/huset. 

Nøkler som forsvinner er innimellom bevisst stjålet.

Nøkler som forsvinner er innimellom gjenglemt hos noen du ikke kan stole helt på likevel. 

Nøkler som forsvinner ligger ofte sammen med lommebok/kort eller annen informasjon, eller i en veske. 

Anonymkode: bf734...b1c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (47 minutter siden):

Det er kun lov om det er avtalt, og utleier har kun anledning til å låse seg inn uten at leietaker er til stede ved akutte tilfeller eller om det avtales.

Ja, har jeg sagt noe annet?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men kan du se for deg at ikke alle utleiere er som deg. Og at noen av dem går inn i leiligheten uten å spørre, uten å respektere leieboeren,  som f.eks den jeg nevnte som hadde vært inne da jeg ikke var hjemme og lagt døde mus i min søppelbøtte, (rett i en tom bøtte,  uten pose)... Og det stod heller ikke i min kontrakt at det var godtatt at hun hadde nøkkel...

Men hvordan er det relevant for min tråd? 

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er sjarmerende naiv. 

Nøkler som mistes, mistes oftest i det du har låst døra og bommer på lomma, eller legger de i en lomme med hull. Og ligger da rett utenfor døra/huset. 

Nøkler som forsvinner er innimellom bevisst stjålet.

Nøkler som forsvinner er innimellom gjenglemt hos noen du ikke kan stole helt på likevel. 

Nøkler som forsvinner ligger ofte sammen med lommebok/kort eller annen informasjon, eller i en veske. 

Anonymkode: bf734...b1c

Det er et ekstremt lite problem at det utføres innbrudd med nøkler som er mistet. 
Det er et mye større problem at huseiere låser seg inn uten å si fra.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvordan er det relevant for min tråd? 

ts

Det er relevant når du påstår at man har lov til å beholde nøkler som utleier. Det har man da altså ikke hvis det ikke foreligger en avtale på det.

Faktisk i mitt siste leieforhold godtok jeg dette, men kun fordi utleier bodde et stykke unna.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i to ulike utleieleiligheter med kodelås. Jeg syns det var veldig praktisk. Vet at i begge tilfellene hadde huseier app med tilgang til låsen. Vet de kunne "overvåke" når låsen ble brukt, og de kunne skifte kode. For oss gikk det fint. Veldig greit å slippe å huske på den nøkkelen. 

Anonymkode: b5573...8c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du finner en nøkkel i feks en mindre by som Ås. 

Hvordan skal du finne ut hvor den passer?

Det er uhyre liten sannsynlighet for å treffe rett hus selv om huset faktisk er i ås. 

Anonymkode: 48e14...8ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er relevant når du påstår at man har lov til å beholde nøkler som utleier. Det har man da altså ikke hvis det ikke foreligger en avtale på det.

Faktisk i mitt siste leieforhold godtok jeg dette, men kun fordi utleier bodde et stykke unna.

Hvis jeg leier ut en etasje i mitt eget hus, synes jeg det er urovekkende at jeg ikke skulle ha mulighet til å låse meg inn for å forhindre totalskade på boligen min uten å ringe låsesmed. Leiertaker må gjerne ha overvåkningskamera inni leiligheten og kjettinglås på døren, hvis h*n er så nervøs for at jeg skal luske rundt der.

Anonymkode: eb23e...82a

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Hvorfor må du bytte lås? Det er bare å slipe ny nøkkel.

Hvorfor bytte lås etter at en leietaker har flyttet ut muligens med nøkkel for boligen?

Hm, hvorfor det, ja ... 😉

Vi har lås med nøkler som må spesialbestilles og er veldig dyre å bestille. Nest høyeste nivå av sikkerhet, ifølge låsesmeden som byttet lås da vi flyttet inn i huset. Det høyeste nivået må man ha lisens som næringsdrivende innen vise bransjer for å ha. 

Så hvis vi skulle bestille nye nøkler hver gang en leietaker har mistet, ville det vært veldig dyrt. Ikke at vi har tenkt å leie ut nå med det første. Vi har en godkjent hybel med bad og kjøkkenkrok som passer for 1 person, men bruker den som gjesterom når vi har familie på besøk.

TS, kodelås høres bra ut. Da kan nye leietakere ha ny kode og gamle kan ikke bryte inn sånn sett. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg leier ut en etasje i mitt eget hus, synes jeg det er urovekkende at jeg ikke skulle ha mulighet til å låse meg inn for å forhindre totalskade på boligen min uten å ringe låsesmed. Leiertaker må gjerne ha overvåkningskamera inni leiligheten og kjettinglås på døren, hvis h*n er så nervøs for at jeg skal luske rundt der.

Jeg leier, og er helt enig. Jeg tar det i grunn som en selvfølge at huseier har nøkkel inn hit.

Jeg har kameraer som dekker de fleste rom, så det ville vært litt teit å luske her :D 

Anonymkode: cbf29...565

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hadde du ikke godtatt det hadde jeg aldri leid ut til deg. Tenk deg hvor mye mer krise det ville vært med disse mistede nøklene om jeg ikke hadde hatt reserve selv. Da hadde jeg ikke hatt noen nøkkel å gi til ny leietager på overtakelsesdatoen😬

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville valgt å sette inn kodelås.

Dere sitter med masterkode, så leietaker kan ikke bytte selv, flytter de eller dere mistenker kode på avveie er det bare å bytte kode kostnadsfritt. 
Ingen nøkler på avveie, ingen kopi av nøkler dere ikke vet om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg er enig i at det er urovekkende. Og hvis det er for mye tankestress for deg så er det enkelt å nedfelle dette i kontrakten. På den måten så er leietaker klar over at du har denne muligheten.

Verre er det når utleier beholder nøkler uten å opplyse om dette, og går og låser seg inn i tid og utide. Det er det samme som innbrudd,  og hvis dette skjer så har leietaker lov til å bytte lås og sende regningen til utleier. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hadde du ikke godtatt det hadde jeg aldri leid ut til deg. Tenk deg hvor mye mer krise det ville vært med disse mistede nøklene om jeg ikke hadde hatt reserve selv. Da hadde jeg ikke hatt noen nøkkel å gi til ny leietager på overtakelsesdatoen😬

ts

Hvis leietaker har mistet nøklene så kan du få satt inn ny lås og trekke det fra depositumet. Da har du nye nøkler å levere til ny leietaker. 

Jeg forstår tankegangen din. Men det er vel en grunn for at loven er som den er, for å hindre at utleier låser seg inn uten lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...