Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg seriøse leietakere, kodelås er neppe løsningen på deres rot!

Anonymkode: cbf29...565

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvordan skal folk koble hvilken bolig den enkelte nøkkel tilhører, og ikke minst, være så uærlig at man tar seg inn i andres hus...

Forrige utleier jeg hadde, der slipte jeg opp flere nøkler enn de som han hadde gitt meg. Hvordan kunne han vite om alle nøkler som var i omløp faktisk ble levert tilbake når han ikke vet hvor mange jeg hadde slipt opp?

Anonymkode: 7e8e7...141

Ved å observere leietakeren miste den?

Eller ved at leietakeren mister nøkkelen sammen med kort, mobil, eller andre identifiserende gjenstander?

Sånt er ikke uvanlig.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov. Eier skal ikke kunne låse seg inn.

Risikoen for at ulovligheter skjer er mye større ved at eier har tilgang enn at det finnes nøkler som er mistet.

Selvsagt skal utleier KUNNE låse seg inn. Det at man KAN det betyr ikke at man GJØR det. 

ts

Anonymkode: 0b7f0...b21

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov. Eier skal ikke kunne låse seg inn.

Risikoen for at ulovligheter skjer er mye større ved at eier har tilgang enn at det finnes nøkler som er mistet.

Riktig.

Vet at en av mine tidligere utleiere var inne da jeg ikke var hjemme, bl.a. og puttet døde mus i min søppeldunk. Psykiatrisk tilfelle av en utleier det der...

Skrevet

Selvsagt skal utleier KUNNE låse seg inn. Det at man KAN det betyr ikke at man GJØR det. 

ts

Nei. Skal eier inn, må det avklares med leietaker. Når du leier ut, gir du fra deg råderetten over boligen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd, men det er mye rare leietakere der ute, og så driter de jo litt i det, for det er jo ikke deres bolig. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De kan vel ikke bytte kode når de ikke har nøkkel? 

ts

Jeg trodde du mente kodelås uten nøkkel

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Nei. Skal eier inn, må det avklares med leietaker. Når du leier ut, gir du fra deg råderetten over boligen.

Selvsagt må det avklares, men utleier skal ha muligheten (som i sitte på sin egen kopi av nøkkelen). Jeg går aldri inn hos mine leietakere, men jeg har muligheten i form av egen nøkkel.

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hvordan skal folk koble hvilken bolig den enkelte nøkkel tilhører, og ikke minst, være så uærlig at man tar seg inn i andres hus...

Forrige utleier jeg hadde, der slipte jeg opp flere nøkler enn de som han hadde gitt meg. Hvordan kunne han vite om alle nøkler som var i omløp faktisk ble levert tilbake når han ikke vet hvor mange jeg hadde slipt opp?

Normale leietakere kopierer ikke opp et ubegrenset antall nøkler til en leilighet de ikke eier, det der høres jo hinsides ut.

AnonymBruker
Skrevet

Kjempe lurt med kodelås! 

Anonymkode: 4e2c7...fa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har prøvd, men det er mye rare leietakere der ute, og så driter de jo litt i det, for det er jo ikke deres bolig. 

ts

Så finnes det også så mye rare utleiere der ute. F.eks de som beholder nøkler til boligen og bare kan låse seg inn når det måtte passe dem, hvis de vil. Du skal gi fra deg alle nøkler når du leier ut. Du gir fra deg råderetten når du leier ut.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde du mente kodelås uten nøkkel

Har man ikke en hovednøkkel i tillegg til kode? Jeg har liten erfaring med kodelåser. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (1 minutt siden):

Normale leietakere kopierer ikke opp et ubegrenset antall nøkler til en leilighet de ikke eier, det der høres jo hinsides ut.

Joda, det gjør man hvis man har barn / ungdommer som trenger hver sin nøkkel...

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så finnes det også så mye rare utleiere der ute. F.eks de som beholder nøkler til boligen og bare kan låse seg inn når det måtte passe dem, hvis de vil. Du skal gi fra deg alle nøkler når du leier ut. Du gir fra deg råderetten når du leier ut.

Nei det skal man selvsagt ikke! Hva skal man gjøre da hvis vannet fosser og leietaker er på ferie? Vi har absolutt lov til å beholde en nøkkel selv som kan brukes i nødstilfeller. 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det skal man selvsagt ikke! Hva skal man gjøre da hvis vannet fosser og leietaker er på ferie? Vi har absolutt lov til å beholde en nøkkel selv som kan brukes i nødstilfeller. 

ts

Jo, så sant ikke dere har nedfelt i kontrakt så bryter du loven ved å beholde nøkkel.

Les og lær!!!

https://boligmentoren.no/har-utleier-krav-pa-a-ha-nokkel-til-utleieboligen-2/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Jeg hadde en utleier en gang som kom inn midt på dagen mens vi var hjemme, og plutselig satt på do🤷🏼‍♀️😂😂 var i området og klarte ikke vente sa han, det var veldig spesielt og ekkelt. Merket ikke at han hadde kommet før han kom ut av doen.

Anonymkode: 1591c...824

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, så sant ikke dere har nedfelt i kontrakt så bryter du loven ved å beholde nøkkel.

Les og lær!!!

https://boligmentoren.no/har-utleier-krav-pa-a-ha-nokkel-til-utleieboligen-2/

Selvsagt er det nedfelt i kontrakten, alt er nedfelt i kontrakten. I alle de år jeg har leid ut har jeg vært én gang inne i utleieboligene på grunn av en vannalarm under vasken som varslet om lekkasje. Jeg har ikke noe interesse av å vase inn hos de.

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde en utleier en gang som kom inn midt på dagen mens vi var hjemme, og plutselig satt på do🤷🏼‍♀️😂😂 var i området og klarte ikke vente sa han, det var veldig spesielt og ekkelt. Merket ikke at han hadde kommet før han kom ut av doen.

Anonymkode: 1591c...824

🤢

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvsagt må det avklares, men utleier skal ha muligheten (som i sitte på sin egen kopi av nøkkelen). Jeg går aldri inn hos mine leietakere, men jeg har muligheten i form av egen nøkkel.

ts

Det er kun lov om det er avtalt, og utleier har kun anledning til å låse seg inn uten at leietaker er til stede ved akutte tilfeller eller om det avtales.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...