Gå til innhold

Er Janka Polliani modell?

Tough cookie

Anbefalte innlegg

Djerv2020 skrev (38 minutter siden):

Angående den siste setningen din; brorparten av de av oss som er skeptiske til JPs business, har flere ganger understreket at hun er superflott, nydelig, pen, flink å kle seg osv.. Hadde du lest hele tråden hadde du vel også lagt merke til det? 

Som sagt i et tidligere innlegg; skjønner at dette ikke er kult for JP, men, hun må tåle kritikk av bildene hun legger ut, all den tid hun tjener penger på nettopp disse bildene. 

Jeg vil tro at det er veldig pinlig. Hun fronter i sine kanaler kroppspositivitisme, men i virkeligheten er en annen. JP presenterer en annen kvinne som ser annerledes ut, slankere og trent. Virkeligheten er en annen som vi så på catwalken. Hun er nok klar over dette selv og velger en feig måte å møte realiteten på.
Det er ikke brukene på Kg som er skyld i at JP har posert og gjerne gjort som CBE, lekt med skygge og lys for å fremheve kroppsdeler på en mer flatterende måte.

JP må jobbe for å vinne tilliten til noen av de skuffede følgerne sine, de som så opp til henne. Forstår du det, Polliani? Du har lurt de som så opp til deg og ansett deg som et forbilde, forstår du det, Polliani? Du er ikke kroppspositiv da du endrer på utseende ditt og fremstår ikke som slik du egentlig ser ut. Du er god nok som du er, synd at du ikke ser det selv. 
JP er som andre influensere vi strengt talt ikke trenger som påvirkere i samfunnet.

Endret av Sharpa VinterBerg
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Djerv2020 skrev (25 minutter siden):

Godt poeng! Så hun poserer seg tynnere, kaller kritikk mobbing og drar krenkekortet — pluss lar muligens være å merke reklame? Jaggu! De av oss som trodde hun var et flott bidrag i en ellers shady bransje har virkelig fått oss noen øyeåpnere de siste ukene….

Jeg sier ikke at hun ikke merker reklame for klær, sko, tilbehør, opplevelser og whatnot. Jeg spilte videre at det du sa i forrige innlegg at hvis hun mottar en form for fordel som prisavslag/gaver e.l, så skulle det vært merket. Men for alt jeg vet så kan det være at hun betaler markedspris for all Chanel, Balenciaga, Miu Miu, Valentino hun bærer. Vi snakker i så fall vesentlige mengder penger. Og da toucher vi innpå en annen spennende ting: Nemlig influencerøkonomi. Det er en generelt spennende sak, som det finns veldig lite info om. Her er jeg  interessert i influencere generelt og ikke JK spesielt, altså. Bare for å ha det på det klare.

JK er forresten flink til å merke annonser for hudpleie. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tjente over millionen i 2021. Antakelig betaler hun mye av klær, sko og vesker selv, hun er også god på gjenbruk. Mulig de som er gode kunder får rabatter, det er vel ikke så uvanlig. Usikker på om det da skal merkes. Ville egentlig tro at det ble merket, for det er jo ganske stas. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Hun tjente over millionen i 2021. Antakelig betaler hun mye av klær, sko og vesker selv, hun er også god på gjenbruk. Mulig de som er gode kunder får rabatter, det er vel ikke så uvanlig. Usikker på om det da skal merkes. Ville egentlig tro at det ble merket, for det er jo ganske stas. 

Reiser og opphold også. Det skal også evnt merkes.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (19 minutter siden):

Jeg er ikke noen jurist, men slik jeg tolker forbrukertilsynets veileder så er det det: 

- «Reklame og markedsføring er alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller en tjeneste og som påvirker får betalt eller andre fordeler for å omtale eller eksponere.»

- Markedsføringsloven paragraf 3: «Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som markedsføring».

Det er altså ikke et krav om at innhold med markedsføringsverdi må merkes med «reklame» eller lignende, men det skal tydelig komme frem at innholdet er markedsføring av presentasjonen. For påvirkere med en feed som er et sammensurium av poster fra bedriften og private anliggender, så betyr dette i praksis at ting skal merkes med «reklame» eller tilsvarende.

- Det er et poeng at i de anledningene hvor påvirker mottar «fordel» (gave, rabatt, invitasjon til event osv), så behøver det ikke foreligge en uttalt avtale mellom giver og påvirkeren om eksponering av  varen/tjenesten. Det er nok at det ligger en forventning om at den omtales eller eksponeres i påvirkers kanaler. At det foreligger en «forventning om» eksponering når en kommersiell aktør gir en «fordel» til en påvirker er ganske innlysende. Hva skal ellers være grunnen til at de tilbyr en fordel? Utav sitt gode hjerte?

Dette er generelle innspill, ikke spesielt JP-rettet.

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/someveiledning#hvordanmerke

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (41 minutter siden):

Reiser og opphold også. Det skal også evnt merkes.

Utgifter som skrives av, muligens. Samme med klær osv, lager innhold på det. (Sikkert noen andre som kan mer om hvordan influencere skriver av det de viser frem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tripptrapp1 skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke at hun ikke merker reklame for klær, sko, tilbehør, opplevelser og whatnot. Jeg spilte videre at det du sa i forrige innlegg at hvis hun mottar en form for fordel som prisavslag/gaver e.l, så skulle det vært merket. Men for alt jeg vet så kan det være at hun betaler markedspris for all Chanel, Balenciaga, Miu Miu, Valentino hun bærer. Vi snakker i så fall vesentlige mengder penger. Og da toucher vi innpå en annen spennende ting: Nemlig influencerøkonomi. Det er en generelt spennende sak, som det finns veldig lite info om. Her er jeg  interessert i influencere generelt og ikke JK spesielt, altså. Bare for å ha det på det klare.

JK er forresten flink til å merke annonser for hudpleie. 

Nettopp derfor skrev jeg «muligens» 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt Janka siden hennes bloggtider, og hun virker som en herlig dame, som har en kul og edgy stil. 
Jeg skjønner godt at hun reagerer på denne tråden, for det dere basically sier er at hun eeeegentlig er en halvlubben dame som poserer seg slankere. Mens sannheten er at bildene og filmen fra runwayen gjør at hun ser MYE større ut enn hun er! 
Jeg bor i nabolaget hennes og har sett henne live mange ganger, og det er bildene på Insta som best beskriver hvordan hun ser ut. Hvordan tenker dere at man poserer på seg six-pack egentlig, det lurer jeg oppriktig på? 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLi skrev (10 minutter siden):

for det dere basically sier er at hun eeeegentlig er en halvlubben dame som poserer seg slankere. Mens sannheten er at bildene og filmen fra runwayen gjør at hun ser MYE større ut enn hun er! 

….for det dere sier er at hun er en flott dame som poserer flatterende.
Mens sannheten er at bildene og filmen fra runwayen gjør at det er forskjeller!

Sånn, rettet det for deg.

Termen smålubben er det du som bruker.

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLi skrev (15 minutter siden):

Jeg har fulgt Janka siden hennes bloggtider, og hun virker som en herlig dame, som har en kul og edgy stil. 
Jeg skjønner godt at hun reagerer på denne tråden, for det dere basically sier er at hun eeeegentlig er en halvlubben dame som poserer seg slankere. Mens sannheten er at bildene og filmen fra runwayen gjør at hun ser MYE større ut enn hun er! 
Jeg bor i nabolaget hennes og har sett henne live mange ganger, og det er bildene på Insta som best beskriver hvordan hun ser ut. Hvordan tenker dere at man poserer på seg six-pack egentlig, det lurer jeg oppriktig på? 

Hvorfor alt dette pratet om six pack?

Hun poserer seg til ikke til six pack, fordi hun har - i likhet med de fleste andre - ikke six pack. Det kalles six pack fordi magemusklene er definerte. Dette krever en såpass lav fettprosent at det ikke er «normalt» (og i alle fall ikke over tid), spesielt ikke blant kvinner siden vi samler naturlig mer fett på mage enn menn.

Når det sagt så kan man posere seg til mer definerte magemuskler enn man har, ved å ta bilder på tom mage, stramme magemusklene, rette seg opp og spille på lys og skygge. Man kan generelt posere seg til mange flatterende trekk som man ikke har naturlig når man slapper av og har lagt fra seg sminkekostene. Dette er ikke kritikk av JP, dette er velkjente fakta. Ikke vær naiv. Online is curated.

JP er som de fleste i hennes bransje flink til å posere, og hun er flink til å kle og sminke seg på en måte som er flatterende for hennes kropp. Og det skulle jo bare mangle ettersom dette er en stor del av jobben hennes.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (15 minutter siden):

Hun poserer seg til ikke til six pack, fordi hun har - i likhet med de fleste andre - ikke six pack. Det kalles six pack fordi magemusklene er definerte. Dette krever en såpass lav fettprosent at det ikke er «normalt» (og i alle fall ikke over tid), spesielt ikke blant kvinner siden vi samler naturlig mer fett på mage enn menn.

Når det sagt så kan man posere seg til mer definerte magemuskler enn man har, ved å ta bilder på tom mage, stramme magemusklene, rette seg opp og spille på lys og skygge. Man kan generelt posere seg til mange flatterende trekk som man ikke har naturlig når man slapper av og har lagt fra seg sminkekostene. Dette er ikke kritikk av JP, dette er velkjente fakta. Ikke vær naiv. Online is curated.

JP er som de fleste i hennes bransje flink til å posere, og hun er flink til å kle og sminke seg på en måte som er flatterende for hennes kropp. Og det skulle jo bare mangle ettersom dette er en stor del av jobben hennes.

Caroline Berg Eriksen er vel den som poserer seg mest til både six pack og slankere kropp. På IG ser hun ut som en totalt annen versjon av seg selv, mens IR er hun en sunn og normal dame. Så enig med deg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (15 minutter siden):

Jeg har nevnt sixpack, så får ta skylden for at dette begrepet brukes. Og ja; du har rett i at det er snakk om definerte magemuskler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (Akkurat nå):

Caroline Berg Eriksen er vel den som poserer seg mest til både six pack og slankere kropp. På IG ser hun ut som en totalt annen versjon av seg selv, mens IR er hun en sunn og normal dame. Så enig med deg. 

Ja, hun er vel en av verstingene i bransjen…. skuffet over at jp bruker samme metode, dog ikke i like stor grad. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLi skrev (18 timer siden):

Det er jo dette som er det tristeste oppi det hele. Hvorfor i all verden skal man påpeke at det er noe feil med bildene fra runawayen? Hva med å eie den kroppen man har? Det utgjør ingen forskjell for min del, stilen er kul og dama vakker. Det er dette maniske behovet for å snakke ned de bildene, og legge problemet over på andre som er ugreit. Det er drøyt å dra frem mobbe og offerkortet i den situasjonen hun er i. Hun er en hvit privilegert kvinne med makt innenfor moteindustrien, langt unna et offer i det store verdens bildet.

Endret av Lill :)
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (5 minutter siden):

Ja, hun er vel en av verstingene i bransjen…. skuffet over at jp bruker samme metode, dog ikke i like stor grad. 

Hehe.. sorry. Men posering for å «vise sin beste side» er bransjestandarden, så at det poseres er mer en selvfølge enn skuffende vil jeg påstå. Og vi legger vel ikke ut de mest uflatterende bildene av oss selv vi uten 250K følgere heller, gjør vi vel? Det som er viktig i denne sammenheng er å kommunisert at det vi ser online ikke er ekte. Og der har verden en vei å gå.

De eneste om ikke poserer for å se bedre ut er de påvirkerne som har en profil hvor forretningsideen går ut på å vise seg uperfekt. Men det er en form for posering det også. Jeg tror ikke ett sekund på at det ikke ligger effort og x antall forsøk bak de «uperfekte» påvirkernes innhold.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (13 minutter siden):

Hehe.. sorry. Men posering for å «vise sin beste side» er bransjestandarden, så at det poseres er mer en selvfølge enn skuffende vil jeg påstå. Og vi legger vel ikke ut de mest uflatterende bildene av oss selv vi uten 250K følgere heller, gjør vi vel? Det som er viktig i denne sammenheng er å kommunisert at det vi ser online ikke er ekte. Og der har verden en vei å gå.

De eneste om ikke poserer for å se bedre ut er de påvirkerne som har en profil hvor forretningsideen går ut på å vise seg uperfekt. Men det er en form for posering det også. Jeg tror ikke ett sekund på at det ikke ligger effort og x antall forsøk bak de «uperfekte» påvirkernes innhold.

Jeg har vel touchet borti den problemstillingen i en tidligere kommentar her inne. Jeg er enig i at det er helt normalt å vise sitt beste selv for oss alle, og spesielt for aktørene i influenser-bransjen. Men, det er problematisk at til og med en som hevder seg som en forkjemper for naturlige, ekte kropper og elske seg selv osv. velger å fremstå med en såpass annerledes kropp enn hun faktisk har. Det vitner jo om at hun ikke godtar seg selv slik hun er, og da blir det ekstremt merkelig å skulle bygge merkevaren sin på å nettopp å godta seg selv som man er. Det er derfor jeg har beskrevet det som hyklersk. 

Endret av Djerv2020
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Djerv2020 skrev (32 minutter siden):

Jeg har vel touchet borti den problemstillingen i en tidligere kommentar her inne. Jeg er enig i at det er helt normalt å vise sitt beste selv for oss alle, og spesielt for aktørene i influenser-bransjen. Men, det er problematisk at til og med en som hevder seg som en forkjemper for naturlige, ekte kropper og elske seg selv osv. velger å fremstå med en såpass annerledes kropp enn hun faktisk har. Det vitner jo om at hun ikke godtar seg selv slik hun er, og da blir det ekstremt merkelig å skulle bygge merkevaren sin på å nettopp å godta seg selv som man er. Det er derfor jeg har beskrevet det som hyklersk. 

Jeg er delvis enig med deg.

Samtidig så kan man argumentere for at det ikke nødvendigvis er noen motsetning mellom å ønske å fremstå best mulig på bilder og å være forkjemper for «ekte kropper». Man har jo fortsatt en naturlig kropp (i betydning av en uretusjert kropp) selv om man poserer. Og selv om man aksepterer og er fornøyd med kroppen sin så betyr jo ikke det at man elsker alt ved den like mye og derfor fremhever alt like mye.

Nå har ikke jeg fulgt særlig med på hva JP holder på med, bortsett i fra at jeg følger henne på insta fordi hun har kul stil. Men jeg har overfladiske fått med meg at hun er for naturlige kropper («kroppsdiversitet»), at hun bidro til å få gjennomslag for at retusjert reklame skal merkes, og at hun jublet da det skjedde. Og det er vel der det går i krøll for en del - nettopp ved at det kan se ut som at hun differensierer mellom retusjering og posering. Jeg ser poenget: Retusjering er å forandret det naturlige utgangspunktet, slik at resultatet kan få helt andre egenskaper enn det naturlig hadde, mens posering er å «gjøre det beste med det man har fått utdelt fra naturens side». 

Dette ble kanskje litt krøkkete forklart, men håper at du klarer å følge tanken 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (16 timer siden):

Samtidig så kan man argumentere for at det ikke nødvendigvis er noen motsetning mellom å ønske å fremstå best mulig på bilder og å være forkjemper for «ekte kropper». Man har jo fortsatt en naturlig kropp (i betydning av en uretusjert kropp) selv om man poserer. Og selv om man aksepterer og er fornøyd med kroppen sin så betyr jo ikke det at man elsker alt ved den like mye og derfor fremhever alt like mye.

Nå har ikke jeg fulgt særlig med på hva JP holder på med, bortsett i fra at jeg følger henne på insta fordi hun har kul stil. Men jeg har overfladiske fått med meg at hun er for naturlige kropper («kroppsdiversitet»), at hun bidro til å få gjennomslag for at retusjert reklame skal merkes, og at hun jublet da det skjedde. Og det er vel der det går i krøll for en del - nettopp ved at det kan se ut som at hun differensierer mellom retusjering og posering. Jeg ser poenget: Retusjering er å forandret det naturlige utgangspunktet, slik at resultatet kan få helt andre egenskaper enn det naturlig hadde, mens posering er å «gjøre det beste med det man har fått utdelt fra naturens side». 

Dette ble kanskje litt krøkkete forklart, men håper at du klarer å følge tanken 😅

For flere av disse pluss size modellene ser det ikke ut til at det handler om «å se best ut». En av de var også veldig opptatt av å opplyse om at str på vare var større en den hun brukte til vanlig, som at det er relevant. Når det gjelder posering så har jo Dana Mercer Ricci 2,7 millioner følgere, hvor suksess oppskriften er å avsløre både poserings teknikker og bruk av lys, skygge og dybde for å fremstå bedre. Det er store forskjeller når man redigerer, men er det virkelig greit å bagatellisere posering når en god posør kan gi tilsvarende resultat som redigering? 

https://www.instagram.com/danaemercer/

Endret av Lill :)
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (4 minutter siden):

Forstår hva du skriver, no stress😊. Jeg klarer ikke være enig, for jeg mener hun som influenser med 250.000 følgere (som jeg fortsatt mistenker er delvis kjøpt) har et ansvar, og som «elskdegselvsomduer»-influenser (i mangel på et bedre ord😂) et enda større ansvar enn andre for å presentere seg slik hun faktisk er. 

Nei, hun retusjerer ikke (det tror jeg i alle fall ikke), men hun driver jo med en slags manipulasjon av bildene sine likevel når hun poserer seg slik hun gjør. Hadde forstått det om det var en mer normal variasjon, type flatere mage noen dager og litt større mage andre dager osv. Men her er det såpass sprik at enkelte sier de ikke kjenner henne igjen på catwalken - jeg stiller meg for øvrig bak det utsagnet. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (4 minutter siden):

For flere av disse pluss size modellene ser det ikke ut til at det handler om «å se best ut». En av de var også veldig opptatt av å opplyse om at str på vare var større en den hun brukte til vanlig, som at det er relevant. Når det gjelder posering så har jo Dana Mercer Ricci 2,7 millioner følgere, hvor suksess oppskriften er å avsløre både poserings teknikker og bruk av lys, skygge og dybde for å skjule hvordan man ser ut  IRL https://www.instagram.com/danaemercer/

Hun er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...