Gå til innhold

Ekstrem kristendom: Søskenbarn utsatt for sosial kontroll

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

I  SSB sin undersøkelse om hvordan folk har endret gudssynet sitt (som jeg lenket til), svarte til sammen 38% at de nå tror på en Gud. Hvis du ikke vil akseptere det, får du ta det opp med SSB. Men det spiller uansett ikke noen rolle for mitt poeng om at de aller, aller fleste tror det de ble lært opp til som barn.

Det er bare løgn fra deg, flertallet er skikkelige mennesker som tror på Gud.

Anonymkode: e59db...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

I  SSB sin undersøkelse om hvordan folk har endret gudssynet sitt (som jeg lenket til), svarte til sammen 38% at de nå tror på en Gud. Hvis du ikke vil akseptere det, får du ta det opp med SSB. Men det spiller uansett ikke noen rolle for mitt poeng om at de aller, aller fleste tror det de ble lært opp til som barn.

Her gjentar du bare påstanden din selv om den beviselig er feil. Figur 5 i artikkelen "Sekularisering av Norge" viser at 53% tror på Gud. Er bare å legge sammen tallene, så skjønner du det selv også.

Anonymkode: a1fce...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion ER viktig. Det er nødvendig. 

Anonymkode: acf22...728

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anonymkode: acf22...728

Nei. Tro er viktig! Religion er kontroll, påføring av skam og noe av det som får mennesker til å gjøre de grusomste ting mot hverandre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (1 minutt siden):

Nei. Tro er viktig! Religion er kontroll, påføring av skam og noe av det som får mennesker til å gjøre de grusomste ting mot hverandre. 

Religion har ikke ført til noe av det du hevder, det er menneskers handlinger som går imot det religionene lærer. De verste overgrepene i menneskets historie er utført av ateister som har forsøkt å utrydde religion og religiøse mennesker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Religion har ikke ført til noe av det du hevder, det er menneskers handlinger som går imot det religionene lærer. De verste overgrepene i menneskets historie er utført av ateister som har forsøkt å utrydde religion og religiøse mennesker.

Så Norge ble kristnet i kjærlighet og ingen kriger pga religion? Katolske prester har aldri gjort en altergutt fortred og urfolk har med kjærlig hånd frivillig fått høre om den barmhjertige gud?

Tror du på dette selv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir et valg da, ekteskap eller problemer med slekta. Det må de velge selv. Ekteskap er jo ikke negativt heller..

Anonymkode: cbc06...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (19 minutter siden):

Så Norge ble kristnet i kjærlighet og ingen kriger pga religion? Katolske prester har aldri gjort en altergutt fortred og urfolk har med kjærlig hånd frivillig fått høre om den barmhjertige gud?

Tror du på dette selv?

Norge ble kristent hovedsaklig gjennom frivillige konverteringer.

Prestenes handlinger går imot religioner og er menneskers handlinger og har ingenting med religionene å gjøre.

Ser du glemte å svare på at ateister har drept millioner av mennesker i deres forsøk på å utrydde religioner og religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 13.3.2023 den 14.40):

Foreldrene til kusina di gjør livet hennes vanskelig med vilje, og det må være tungt å tilgi. Det går særlig ut over kvinner.

Det står ikke noe sted at det er snakk om en kvinne?

Anonymkode: 98d85...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er rett og slett løgn, og løgn er ei synd. Folk ble både trua og henretta om de ikke lot seg døpe.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nope, det er helt unødvendig. Vi klarer oss helt strålende uten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Prestenes handlinger går imot religioner og er menneskers handlinger og har ingenting med religionene å gjøre.

Ser du glemte å svare på at ateister har drept millioner av mennesker i deres forsøk på å utrydde religioner og religiøse.

Akkurat som religiøse gar utryddet både ateister og «vantro».

Selvsagt er det mennesker som står bak handlingene, men de har gjort det med religionsflagget oppe. Hadde de holdt seg til personlig tro hadde mange liv vært spart. 
Og kanskje hadde ikke andre folk blitt så sinte på dem at de ville drepe dem.

Hadde jeg vært f eks en indianer som ble tvangssendt på katolsk kostskole og fått den behandlingen vi vet at mange fikk, så hadde jeg også hatt en sterkt ønske om å utslette hele gjengen som stod bak. Jeg hadde reagert som indianerjenta i serien 1923. 

«Frivillige konverteringer» var nok ikke så frivillige selv for de som ikke ble truet med vold. For noen, helt sikkert, for mange, neppe!

Men egentlig er vi jo enige. Selve religionene er ufarlige. Det er mennesker som utøver religioner som er farlige. Men det gjør jo at religion er roten til en haug av overgrep og ondskap. Hvis religioner hadde vært mer basert på personlig tro og mindre på regler og makt, så hadde mye vært annerledes.

Men sånn er det ikke.

Fortsatt, i 2023, vokser det opp ungdommer som hater seg selv fordi de er homofile. De som sliter mest kommer fra religiøse miljøer, der statistikken over selvmord er høyere.

Religiøse samfunn er oftest veldig fordømmende og uraust, men det burde jo vært motsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (3 timer siden):

Nope, det er helt unødvendig. Vi klarer oss helt strålende uten.

Hvem er "vi"? Flertallet i Norge og verden er religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (2 timer siden):

Religiøse samfunn er oftest veldig fordømmende og uraust, men det burde jo vært motsatt.

Nei, de er møtende og ønsker å hjelpe mennesker som sliter, samtidig som de er klare på hva de anser som syndig og galt uten å dømme av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ulla Ullsokk skrev (2 timer siden):

Men egentlig er vi jo enige. Selve religionene er ufarlige. Det er mennesker som utøver religioner som er farlige. Men det gjør jo at religion er roten til en haug av overgrep og ondskap. Hvis religioner hadde vært mer basert på personlig tro og mindre på regler og makt, så hadde mye vært annerledes.

Religion består av regler, så man kan ikke ha en tro uten det. Gud har laget leveregler fordi det er til det beste for mennesker, samtidig er jo feks kristendommen veldig fokusert på personlig tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, de er møtende og ønsker å hjelpe mennesker som sliter, samtidig som de er klare på hva de anser som syndig og galt uten å dømme av den grunn.

Da har vi ikke møtt de samme religiøse, gitt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Religion består av regler, så man kan ikke ha en tro uten det. Gud har laget leveregler fordi det er til det beste for mennesker, samtidig er jo feks kristendommen veldig fokusert på personlig tro.

Klart man kan! Jeg tror f eks at det er noe etter døden. Aner ikke hva. Men jeg trenger ingen regler som naboen må innfinne seg med av den grunn.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (Akkurat nå):

Klart man kan! Jeg tror f eks at det er noe etter døden. Aner ikke hva. Men jeg trenger ingen regler som naboen må innfinne seg med av den grunn.

Det må han ikke om jeg er religiøs heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...