Gå til innhold

Hva synes du er den fineste sangen i klassisk musikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Med tanke på at mestparten av musikken fra denne tidsperioden er instrumentalmusikk, er jeg rimelig sikker på at det var dette TS hadde i tankene, men brukte et noe upresist ord fra et moderne tidsperspektiv der ordet "sang" brukes om det meste innenfor musikken - hadde det spesifikt vært snakk om en sang, vil jeg gjette på at man hadde utdypet dette nærmere; en smiley kan tolkes på mange måter, men brukes relativt sjelden i sammenheng med klassisk musikk.

Dessuten ville det være dypt krenkende ovenfor fløytespillende musikere å i likestillingens tidsalder påstå at en fløyte er mindre verdt enn en vokal; fløyten gir også musikken en stemme.

Det er da massevis av vokalmusikk å ta av. J. S. Bach har for eksempel H moll-messen, to store pasjoner, to oratorier (jul og påske) og rundt 200 bevarte kantater. Det finnes for øvrig ingen egen tidsperiode for det vi med et misvisende uttrykk kaller klassisk musikk.

Som jeg skrev i et annet innlegg her, så vet vi jo ikke sikkert hva TS mente, men når det står "sang", svarer jeg ikke Große Fuge.

Kommentaren din om krenkede fløytister tar jeg som en spøk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjugur skrev (På 11.3.2023 den 19.41):

Det er blitt sunget til denne, men har forelsket meg i instrumentalen.

Vokalise av Rachmaninov

Denne håper jeg å kunne spille på cello en dag, har fremdeles langt igjen før jeg kan spille den og spille den vakkert. Men mål skal man ha :)

Anonymkode: 90d79...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard Griegs ‘Morgenstemning’❤️

Anonymkode: d9596...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...