Gå til innhold

Når er det på tide å skifte bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Syntes dette er vanskelig. Eier en gammel Honda CR.-V med 284 000 kilometerer og som er 16 år

Skjønner at dette er nå per definisjon en gammel bil med en høy kilometerstand.

Bilen funker i utgangspunktet greit. Er noen små ting som kan enkelt fikses.

Det generelle problemer jeg har er spørsmålet angående hvor lang tid denne bilen har igjen?

Burde jeg selge og skaffe meg en nyere bil med høyere kilometerstand eller kjøre Hondaen ihjel?

Min første bil og har ingen erfaringer med å eie flere biler, men er rimelig fornøyd med den.

Anonymkode: db7ec...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

mente lavere ikke høyere kilometerstand. bare en liten korreksjon.

Anonymkode: db7ec...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke lengre stoler på bilen til en middels lang tur er det på tide, tror de allerde har kjørt den bilen godt ut på gravkanten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer penger for hver dag den gamle bilen oppfører seg greit, så jeg ville ha kjørt den så lenge den var kontrollert og vurdert som driftssikker. Blir det behov for en dyr reparasjon kan du heller skrote den da.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Når du ikke lengre stoler på bilen til en middels lang tur er det på tide, tror de allerde har kjørt den bilen godt ut på gravkanten.

Er min bil. Kjøpte den for ett år siden. Har kjørt 20 000 kilometer med den. Totalt 2500 i reprasjoner. Ingen motorproblemer. Stoler foreløpig på den nok til å kjøre langt. Gjør alt på den selv. Hadde jeg ikke gjort ting på den selv ville den blitt dyr.....

Anonymkode: db7ec...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er min bil. Kjøpte den for ett år siden. Har kjørt 20 000 kilometer med den. Totalt 2500 i reprasjoner. Ingen motorproblemer. Stoler foreløpig på den nok til å kjøre langt. Gjør alt på den selv. Hadde jeg ikke gjort ting på den selv ville den blitt dyr.....

Anonymkode: db7ec...ace

Sist gang jeg skiftet skjedde dette etter plutselige store reprasjoner som rett og slett gjør en slik bil for dyr i drift. 12000 i turbo med påfølgede tenningsproblemer som ville kostet 12-15000 til så havnet den på høggeriet. 

Solgte turboen dog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
NakenPanda skrev (Akkurat nå):

Sist gang jeg skiftet skjedde dette etter plutselige store reprasjoner som rett og slett gjør en slik bil for dyr i drift. 12000 i turbo med påfølgede tenningsproblemer som ville kostet 12-15000 til så havnet den på høggeriet. 

Solgte turboen dog

jeg hadde kløtsj problemer. 25k sa de på verksted. Gjorde det selv for 1300. Jeg håper jeg får noen år til med bilen ved å skru på den selv. Men den kløtsj jobben var ikke gøy for å si det rett ut. Var helt jævlig, men orket ikke tanken på å betale 25k

Anonymkode: db7ec...ace

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg hadde kløtsj problemer. 25k sa de på verksted. Gjorde det selv for 1300. Jeg håper jeg får noen år til med bilen ved å skru på den selv. Men den kløtsj jobben var ikke gøy for å si det rett ut. Var helt jævlig, men orket ikke tanken på å betale 25k

Anonymkode: db7ec...ace

Toyota er jo et greit merke mhp deler og rett og slett gode biler, spesielt hvis du kan mekke selv, men en motor nær 300k km som du ikke vet hvordan har blitt kjørt kommer til slutt til en ende.

Mitt vippepunkt var når jeg rett og slett ikke kunne vite om den ville starte om morgenen fra uke til uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg byttet da bilen mente det var 56 grader ute midtvinters, den var da 10-11 år med sånn 130.000 på telleren.
 

Fikk 30.000 i innbytte på den på en annen bruktbil hos en forhandler. Byttet den i en 2014 som var fire år gammel og gått 40.000. Har hatt den i fem år nå. 

Gamlebilen holdt ikke lenge etter jeg solgte den, er ihvertfall avregistrert og skrotet. 

Anonymkode: a8e82...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bilen kan vare i mange år til med vanlig vedlikehold og hyppig vask under hvis den kjøres på saltede veier, mange har en tendens til å være slurvete med oljeskift og regelmessig service på bruktbiler fordi de skal ha billig bilhold.

Billig bilhold blir fort dyrt i lengden, man sparer seg til fant.

Anonymkode: 47c03...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg byttet da bilen mente det var 56 grader ute midtvinters, den var da 10-11 år med sånn 130.000 på telleren.
 

Fikk 30.000 i innbytte på den på en annen bruktbil hos en forhandler. Byttet den i en 2014 som var fire år gammel og gått 40.000. Har hatt den i fem år nå. 

Gamlebilen holdt ikke lenge etter jeg solgte den, er ihvertfall avregistrert og skrotet. 

Anonymkode: a8e82...9fd

Så du kvittet deg med bilen fordi en temp.sensor var feil?.

Anonymkode: 47c03...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Syntes dette er vanskelig. Eier en gammel Honda CR.-V med 284 000 kilometerer og som er 16 år

Skjønner at dette er nå per definisjon en gammel bil med en høy kilometerstand.

Bilen funker i utgangspunktet greit. Er noen små ting som kan enkelt fikses.

Det generelle problemer jeg har er spørsmålet angående hvor lang tid denne bilen har igjen?

Burde jeg selge og skaffe meg en nyere bil med høyere kilometerstand eller kjøre Hondaen ihjel?

Min første bil og har ingen erfaringer med å eie flere biler, men er rimelig fornøyd med den.

Anonymkode: db7ec...ace

Vår  crv har gått dobbelt så mye, ca like gammel.   Så kjør ivei. Problemet er vel mengde drivstoff,  men kjører du litt, har det ikke så mye  si

Anonymkode: 9cdbd...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du kvittet deg med bilen fordi en temp.sensor var feil?.

Anonymkode: 47c03...400

Nja. Det begynte å bli utgifter på den i tillegg til vanlig vedlikehold, også hadde jeg lyst på noe annet og 30.000 i innbytte var mye enklere enn en haug utlendinger som skal prute og kverulere på Finn…

Anonymkode: a8e82...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vår  crv har gått dobbelt så mye, ca like gammel.   Så kjør ivei. Problemet er vel mengde drivstoff,  men kjører du litt, har det ikke så mye  si

Anonymkode: 9cdbd...fc3

har du en cr-v som har gått nærmes 600 000???!!!

Anonymkode: db7ec...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du følger service intervallene og gjør vedlikeholdet som fabrikanten beskriver ( om du eller verksted gjør det spiller ingen rolle, bare det blir gjort) vil jeg tro det billigste er å beholde.  
Hadde nok vært mest bekymret for rust. 
 

Mer intressant hvordan en bil har blitt vedlikeholdt, enn kilometerstand. 

Anonymkode: ddfb7...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nja. Det begynte å bli utgifter på den i tillegg til vanlig vedlikehold, også hadde jeg lyst på noe annet og 30.000 i innbytte var mye enklere enn en haug utlendinger som skal prute og kverulere på Finn…

Anonymkode: a8e82...9fd

Den siste biten der skjønner jeg godt, noen ganger er det faktisk enklere å skrote eller å få noen kroner i innbytte.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

har du en cr-v som har gått nærmes 600 000???!!!

Anonymkode: db7ec...ace

Med vanlig vedlikehold så går disse bilene mye lengre enn 600K, det er som regel rust som tar knekken på de.

Anonymkode: 47c03...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

En stund byttet vi bil hver gang vi fikk enda en unge😆 nå  når bilene er dyrere i drift enn de er verd. 

Anonymkode: 302a5...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du får kjørt denne hjel har hørt det er gode biler :) nei behold den om det ikke er noe annet enn slitedeler som må skiftes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2023 den 22.38):

jeg hadde kløtsj problemer. 25k sa de på verksted. Gjorde det selv for 1300. Jeg håper jeg får noen år til med bilen ved å skru på den selv. Men den kløtsj jobben var ikke gøy for å si det rett ut. Var helt jævlig, men orket ikke tanken på å betale 25k

Anonymkode: db7ec...ace

Bra innstilling det der at du ikke orket og tenke på de 25K :) skifter Clutch selv jeg også har egen løftebukk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får max vrakpant for bilen. Kjør den til den blir vrak, det lønner seg.

Anonymkode: f70de...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...