Gå til innhold

Hvordan trene for å få tynnere lår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 hours ago, Sandum.PT said:

Hvis du sikter til trege muskelfibre (type-1) så må du nesten gjennom en biopsi av alle muskler for å vite det sikkert. De fleste av oss har en blanding i alle muskler, og de fleste av oss har muskler som har stor andel type-2-fibre og muskler med større andel type-1-fibre.

Muskelfibertype og sammensetning i muskulatur har uansett ingenting å si for antall repetisjoner man bør ta for å få effekt. Hennemanns størrelsesprinsipp dikterer at i et gitt sett til utmattelse vil alltid type-1-fibre bli aktivert først, og type-2-fibre til slutt. Type-1-fibre er gjerne allerede maksimalt store siden de brukes til daglige aktiviteter. Det er type-2-fibrene som ikke brukes spesielt mye som vokser etter styrketrening, uansett om man tar 5 eller 30 repetisjoner 😊

Jeg generaliserer og forenkler litt her, men det er i bunn og grunn slik det ser ut til å være basert på det vi vet i dag om muskelfysiologi og muskelvekst 👍

Jeg går alltid inn på treningstråder i håp om å se svar fra deg, for jeg elsker alt du har å lære bort! Tusen takk for alle dine hjelpsomme innlegg. Vit at det settes veldig stor pris på!

Hvis jeg bodde i området ditt, skulle jeg ha booket timer hos deg uten tvil 😄

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg fikk strammere kropp, derav slankere all over, av tung styrketrening ×3 i uken. Har ikke gått ned noe i vekt, men har gått ned I klesstørrelser. Jeg vil påstå at det er en myte at en får større lår av å trene styrke. Da skal en bunke og trene ekstremt mye.

Anonymkode: dad17...787

Jeg får tynnere lår av vektnedgang, rett og slett fordi det er en av plassene jeg lagrer overskuddsfett. Hvordan jeg går ned i vekt er nesten irrelevant, det er nedgangen i fettmasse som gir effekten.

Det sagt, når man går ned i vekt er det en stor fordel at man trener styrke, for å bevare muskelmassen. Jeg får heller ikke voldsom muskelvekst av styrketrening, da hadde jeg måttet slutte i jobb og flyttet inn på treningsstudioet. Min muskelvekst er av mer beskjeden art. Men jeg blir sterkere og får bedre helse. På samme måte har jeg stor helsegevinst av kondisjonstrening, uten at jeg plutselig blir kjempegod til å løpe maraton.

Tynnere lår er det energiunderskuddet som står for, ikke den ene typen trening i stedet for den andre. Jeg kunne oppnådd like mye fra sofaen når det gjelder låromkrets, måtte bare knepet inn mer på mat. Og jeg ville fått dårligere helseeffekt.

Anonymkode: a1f0d...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
billie833111 skrev (1 time siden):

Jeg går alltid inn på treningstråder i håp om å se svar fra deg, for jeg elsker alt du har å lære bort! Tusen takk for alle dine hjelpsomme innlegg. Vit at det settes veldig stor pris på!

Slenger meg på. Det er fint når noen med faglig tyngde tar seg tid til å forklare på en lettfattet måte på forumet, og ikke minst gjør litt myteknusing og kommenterer når noen bedriver regelrett feilinformasjon.

Takk, Sandum.PT ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

billie833111 skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slenger meg på. Det er fint når noen med faglig tyngde tar seg tid til å forklare på en lettfattet måte på forumet, og ikke minst gjør litt myteknusing og kommenterer når noen bedriver regelrett feilinformasjon.

Takk, Sandum.PT ❤️

tmp_b42a6266-090c-4285-ae5e-706020fd147f.png.d038b037c4aaed1b680f58ec39a45a16.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/11/2023 at 2:34 PM, Sandum.PT said:

Styrketrening med inntil 30 repetisjoner gir like mye muskelvekst gitt likt antall repetisjoner fra utmattelse.

Den beste måten å få tynne lår på er å slutte å bruke beina og spise lite så man går ned i vekt. Ikke et råd jeg vil gi noen, men...

Man kan likevel få illusjonen av slankere lår ved å gå ned i fett og opp i muskelmasse, selv om omkretsen ikke nødvendigvis blir så mye mindre.

Eller man kan jo jobbe med psyken og akseptere seg selv slik man er 😊👍💕

Hmm, interessant! Vil det si at alt jeg har lest om ulike repetisjonsomfang er feil, altså at 1–6 repetisjoner er best for ren styrke, 7–12 repetisjoner er best for volum og at høyere omfang enn dette går mest på utholdenhet?

Erfaringsmessig er det jo også en klar sammenheng mellom utholdenhet og en slank muskulatur (lavt volum). Stemmer ikke dette heller? Tror jeg har misforstått ett eller annet her.

Anonymkode: eef8d...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 6.22):

Jeg fikk slanke lår da jeg syklet fem kilometer til jobb og fem tilbake hver hverdag. Stor forskjell etter bare fire uker.

Anonymkode: af2a8...d94

Så er det det med belastning. Stor belastning gir store lår (se på Marc Cavendish), mens sykling over lang distanse på lette gir gir tynnere lår. Det som er effektivt for tynne lår  er altså lette gir og elsykkel dersom det er   mye oppover.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...