AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #41 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men de gjør jo ikke det! «Villagen» her er jo bare en sur kjærring som er frekk mot mor, ikke en som faktisk hjelper til og avlaster mor i det å oppdra ungen. «it thkes a village” betyr jo at flere enn foreldrene er med å støtter og avlaster, det er jo hverken støtte eller avlasting for mor at folk kjefter på ungen hennes i mens hun er der. Helt enig i at det er uakseptabel atferd, men denne moren trenger jo støtte og hjelp, ikke at noen kjefter på ungen i mens de selvgodt klapper seg selv på skulderen for «it takes a village”. Det er ikke en «god gjerning» å trykke denne moren ned. ts Anonymkode: ecd6e...906 Hvordan mener du man skulle gitt beskjed da? Å gå bort til moren og forklart hva som er god barneoppdragelse på en vennlig måte hadde definitivt blitt oppfattet som nedlatende. Denne moren ser jo tydeligvis ikke at slik oppførsel er uakseptabel. Da må andre si fra, for sin og andres skyld. Mor og barn er ikke verdens navle, som alt og alle skal sirkle pent rundt. Dårlig oppførsel får reaksjoner. Slik er det for alle. Mødre og barn er ikke fredet fra det. Anonymkode: d6f38...449 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #42 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ehh.. Det er trist å se utviklingen i samfunnet når noen mener at dette er en grei oppførsel til barn. Noe det absolutt ikke er. Hovedjobben til foreldre er å forberede barnet på livet videre i verden. selvsagt skal de få være barn, men hva har skjedd med manerer og god gammeldags folkeskikk? Har det utgått? Uansett, jeg blir glad når noen gir beskjed til barnet mitt at det den gjør ikke er ok. Selvsagt ikke at fremmede står å kjefter på henne (noe jeg tviler sterkt på at de gjorde som det står beskrevet i HI). Men hvis hun gjør noe som tydeligvis ikke er innenfor normal folkeskikk, så setter jeg faktisk stor pris på at de sier ifra. Ja, hun blir ganske litt skremt av det. Men hun gjør det ikke igjen, da hun forstår at slik oppførsel får konsekvenser. Får helt vondt inne i margen over dagens samfunn til tider… 😢 Anonymkode: 72664...19e Anonymkode: 72664...19e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #43 Skrevet 11. mars 2023 PS! Du og andre som kjenner henne er dem som bør forklare pent og pedagogisk at hun er på bærtur med sin oppdragelse av barnet. Anonymkode: d6f38...449 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #44 Skrevet 11. mars 2023 Jeg har reist mye alene med en som nå er 2 1/2, og da er jo barnet litt i minste laget for å være "veloppdragen"; det som er gjentakende på våre turer (fly/tog/buss for å besøke far) er at det nesten alltid er noen som sier til meg at jeg BARE må si fra om jeg trenger noe hjelp. Det er kjempehyggelig! De aller aller fleste er positivt innstilt til barn og jeg har til gode å møte noen som "kjefter". Meg om det, men det ble et tankekors her for jeg lurer på alderen til dette barnet og om mor og far kanskje har gitt litt opp? Jeg blir lei meg på barnets vegne fordi det blir et tøft møte med "øvrigheten" hvis barnet ikke håndterer tilsnakk eller enkle beskjeder enten det gjelder foreldrene eller fremmede. Jeg stiller meg nøytral til det at andre har "kjeftet", jeg vet ikke om jeg synes det er så ille eller om det er fint å unngå, for jeg har aldri opplevd det altså. Men,, hvis dette barnet er i en alder hvor det selv kan kommunisere, går i barnehage/på skole og er såpass vilter, så er det mange som vil sky barnet selv om det trolig bare trenger litt faste rammer og kanskje at mor og far får på plass noen strenge (men godhjertede) regler. Å forberede barnet f.eks, nå skal vi i butikken, hvis du skal være med så må du huske at vi ikke tar på varene. Og så, kanskje belønne god oppførsel med noe hyggelig, "når vi kommer i bilen får du en leke/når vi er hjemme skal vi se en film sammen/tegne/bake boller". Enig i at det med venterommet var i overkant, jada, det skal "være stille" på venterom hos legen. Men mange steder er det ikke noe å gjøre for et lite barn, og det tar fader tid å få komme til time iblant. Sist ventet jeg over en time. Hadde jeg vært 3-4-5 til og med år gammel så hadde jeg fått helt meltdown. Den som reagerte der kunne nok spart seg. Anonymkode: a5f41...f06
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #45 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): PS! Du og andre som kjenner henne er dem som bør forklare pent og pedagogisk at hun er på bærtur med sin oppdragelse av barnet. Anonymkode: d6f38...449 Jeg kjenner henne ikke. ts Anonymkode: ecd6e...906
Helene1982 Skrevet 11. mars 2023 #46 Skrevet 11. mars 2023 Jeg tenker at om man opplever én gang at fremmede irettesetter barnet ditt, er det godt mulig at dette er en person som blander seg unødvendig. Men om noen opplever at andre voksne repeterende griper inn, da mor eller far ikke gjør det, er det et problem med oppdragelsen. Folk flest dytter ikke unna foreldrene for å oppdra andres barn om de "er på saken" 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #47 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Leste dette i en mammagruppe «I det siste har minstemann fått mye direkte eller indirekte kjeft av fremmede for oppførselen sin - selv om jeg har vært sammen med han. På venteværelset hos fastlegen orket ikke en annen pasient minstemanns skrik og gråt, okket seg over han gjentatte ganger og mente han burde ha fått noe beroligende medisin. På apoteket en annen gang han var syk og vi skulle hente resepten han nettopp hadde fått av legen, kjeftet den som ekspederte oss på at han hadde vært og var urolig, løp rundt og tok på alt mulig mens vi ventet en evighet i kø. På restaurant fikk vi først kjeft av både servitør og andre gjester på restauranten fordi han så på YouTube med litt lyd. Da vi forsøkte å skru av lyden begynte han som forventet å hyle og gråte og sprelle rundt, det fikk vi også kjeft for. Da vi var på en lang flytur fikk han kjeft av flere fordi han løp frem og tilbake i midtgangen, støyet og sto og hoppet litt i setet. For meg er dette helt normal og forventet oppførsel av små barn. Jeg vil ikke kjefte på mine barn fordi andre mener at de oppfører seg dårlig, når det i mine øyne ikke er noe dårlig oppførsel i det heletatt. Da skulle de ha visst hvordan de oppfører seg når jeg synes de oppfører seg dårlig! Skulle jeg ha kjeftet på dem for hver gang de ikke oppfører seg eksemplarisk så hadde all tid gått med til kjefting og det hadde ikke vært noe hyggelig for noen. Er det flere som opplever dette? Som får eller gir kjeft til/fra fremmede barn? Hvordan håndterer dere det isåfall? På forhånd tusen takk for svar!» I motsettning til om jeg hadde lest det på KG, så tror jeg ikke dette er en trollehistorie. Medlemmet som skrev dette fikk MASSE tilbakemeldinger om at dette var uakseptabel atferd, men jeg må si jeg er enig med ts i at jeg reagerer på at så mange føler det er ok å kjefte på barnet foran moren, gjerne fordekt som «it takes a village”, men hvordan skulle det hjelpe situasjon at fremmede kjefter? tanker? Anonymkode: ecd6e...906 Hvor gammelt er barnet da? En redd/ syk toåring som gråter på legekontoret får man jo ikke gjort så mye med. Hadde ikke kjeftet på barnet da. Anonymkode: 8613b...bd5 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #48 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor gammelt er barnet da? En redd/ syk toåring som gråter på legekontoret får man jo ikke gjort så mye med. Hadde ikke kjeftet på barnet da. Anonymkode: 8613b...bd5 Jeg er ikke ts, men leste innlegget i mammagruppen. Det ene barnet er i skolealder og den minste går i barnehage. Anonymkode: 3d6ad...a3c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #49 Skrevet 11. mars 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Så man skal ha lavere forventning til voksne enn til barn? Voksne som ser barn som oppfører seg ugreit skal spy sine ufiltrert følelser ut over fremmede barn, i mens barn som oppfører seg ugreit skal lære seg å ta hensyn til voksne som ikke greier å styre egne følelsesutbrudd 🫠??? ts Anonymkode: ecd6e...906 Jeg er voksen og har jobbet mye med mennesker. Sure folk finner du overalt, og noen bryr seg ikke om du er et barn eller voksen. Jeg forventer aldri at jeg alltid skal møre hyggelige, respektfulle og høflige folk. Sånn er dessverre ikke verden. Hu sure kjerringa som kjefter på den stakkars studenten som jobber på Kiwi fordi hun ikke fikk 50% på en vare, kjefter også på den lille ungen som løper inn i vogna hennes på butikken. Noen bare er sure. Samtidig så skal jo ikke barn løpe rundt i butikker heller. Lar man ungene sine gjøre det, så er det jo en risiko for at de møter på en person som har en dårlig dag og ikke er interessert i å pedagogisk oppdra andres unger. Og ingen barn blir traumatiserte av å bli skarpt irettesatt en gang i blant. Men hva legger du i kjeft? Sto hu apotekdama og kjeftet og smalt med høy stemme og lange setninger, var det en skarp og kort kommentar, eller snakket hun med en tydelig og sterk stemme? Det er jo forskjell på hva folk tolker som kjeft. Kjeft er jo høy, tydelig sint stemme, lange setninger, kanskje skriking, slåing i bordet osv. MEN NÅ MÅ DU FAEN MEG SLUTTE!! DU KAN IKKE LØPE RUNDT I BUTIKKEN PÅ DEN MÅTEN!! ER DU HELT DUM??? Jeg kan skjønne det at man reagerer om folk virkelig kjefter. Men syns det er litt rart om en ansatt velger å bruke tid på det når det er lang kø. Samtidig så er jo det at det er dårlig gjort av andre å kjefte, ingen unnskyldning for å la barnet sitt løpe rundt i butikken og ta på alt. Det er en mellomting. Anonymkode: 5528f...f18 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #50 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fri opp dragende er vel en form for oppdragelse det også? altså misforstå meg rett, jeg er helt enig i at dette ikke er ok oppførsel, jeg tror bare ikke at kjeft fra fremmede fører til noe positivt. ts Anonymkode: ecd6e...906 Min erfaring er at slike foreldre kaller vennlig tilsnakk også for «kjeft». Så alle typer irettesettelser eller korreks havner i katergorien «kjefting». En kollega fikk huden full og ble anklaget for å ha kjeftet på barnet da hun vennlig, men bestemt sa fra at det ikke er ok å løpe rundt og åpne alle skuffene på tannlegekontoret og plukke oppi dem. Kollegaen min er mild og vennlig i all sin fremtreden. Anonymkode: a2bae...90d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #51 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, barnet kan dessverre ikke skjermes fra uregulerte voksne som føler de har rett til å spy ut sine uregulerte følelser på et barn som strever. Det er artig hvordan disse sifra-monstrene av noen voksne føler seg SÅ berettiget til å la små barn ta i mot all gørra deres, i mens de forventer at små barnehagebarn skal selv greie å hemme egne følelsesutbrudd🤪 alt gjemt bak «it takes a village” så da er det liksom greit🙄 ts Anonymkode: ecd6e...906 En voksen person er verken uregulert eller et monster, som sier ifra til et barn om at hen ikke kan fikle på produktene i butikken, eller løpe rundt på flyet og plage folk. Da har du misforstått. Og jeg ser du tar deg svært nær av disse tilbakemeldingene, siden du går i forsvar og må ty til hersketeknikker. Da virker det heller som at det er du som er den uregulerte. Oppegående mennesker bruker verken hersketeknikker eller støtende ord om andre mennesker. Anonymkode: 664a6...a8f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #52 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kjenner henne ikke. ts Anonymkode: ecd6e...906 Virker som at det er du som er denne mammaen, for du forsvarer oppdragelsen med nebb og klør. Og du nekter å ta innover deg andre sine oppfatninger og perspektiver på ting ☺️. Det er jo ganske typisk for en som forsvarer sine egne valg. Anonymkode: 664a6...a8f 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #53 Skrevet 11. mars 2023 Tror også det er mange foreldre som har misforstått konseptet "barnets behov". En psykologspesialist med utdanning innen barnepsykologi, fortalte så fint; barnets behov er å få en god natts søvn og legge seg tidlig, men barnet har kanskje lyst til å være oppe lengre. Barnets behov er er at mor setter grenser, men barnet har kanskje lyst til noe annet. Det er en enorm forskjell mellom behov og lyst. Og det er nok mange foreldrene som gir etter, og praktiserer en typ fri oppdragelse fordi de ikke forstår hva behovet egentlig er. Barna har et behov for å bli oppegående, velfungerende voksne mennesker i fremtiden og frem til det skjer, så har barna et behov for at vi voksne setter tydelige, gode grenser og praktiserer en god oppdragelse. Et barn har aldri behov for å være utagerende. Anonymkode: 664a6...a8f 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå