Gå til innhold

Er dette grei barneoppdragelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det korrigerer oppførselen til barnet. Barnet må lære at andre rundt reagerer på oppførsel. Det blir et stort sjokk å begynne på skolen hvis man har lært at man ikke skal høre på andre enn mamma.

Anonymkode: 5528f...f18

Det er vel ganske godt dokumentert at kjeft ikke funker. Kjeft fra en du ikke har en relasjon til kan jo i tillegg oppleves skummelt for små barn. 

Anonymkode: ecd6e...906

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leste dette i en mammagruppe

«I det siste har minstemann fått mye direkte eller indirekte kjeft av fremmede for oppførselen sin - selv om jeg har vært sammen med han. På venteværelset hos fastlegen orket ikke en annen pasient minstemanns skrik og gråt, okket seg over han gjentatte ganger og mente han burde ha fått noe beroligende medisin. På apoteket en annen gang han var syk og vi skulle hente resepten han nettopp hadde fått av legen, kjeftet den som ekspederte oss på at han hadde vært og var urolig, løp rundt og tok på alt mulig mens vi ventet en evighet i kø. På restaurant fikk vi først kjeft av både servitør og andre gjester på restauranten fordi han så på YouTube med litt lyd. Da vi forsøkte å skru av lyden begynte han som forventet å hyle og gråte og sprelle rundt, det fikk vi også kjeft for. Da vi var på en lang flytur fikk han kjeft av flere fordi han løp frem og tilbake i midtgangen, støyet og sto og hoppet litt i setet. For meg er dette helt normal og forventet oppførsel av små barn. Jeg vil ikke kjefte på mine barn fordi andre mener at de oppfører seg dårlig, når det i mine øyne ikke er noe dårlig oppførsel i det heletatt. Da skulle de ha visst hvordan de oppfører seg når jeg synes de oppfører seg dårlig! Skulle jeg ha kjeftet på dem for hver gang de ikke oppfører seg eksemplarisk så hadde all tid gått med til kjefting og det hadde ikke vært noe hyggelig for noen. Er det flere som opplever dette? Som får eller gir kjeft til/fra fremmede barn? Hvordan håndterer dere det isåfall? På forhånd tusen takk for svar!»

I motsettning til om jeg hadde lest det på KG, så tror jeg ikke dette er en trollehistorie.  Medlemmet som skrev dette fikk MASSE tilbakemeldinger om at dette var uakseptabel atferd, men jeg må si jeg er enig med ts i at jeg reagerer på at så mange føler det er ok å kjefte på barnet foran moren, gjerne fordekt som «it takes a village”, men hvordan skulle det hjelpe situasjon at fremmede kjefter?  

tanker? 

Det virker ikke som foreldre tar noe ansvar for barnets oppførsel. Det er bra andre gjør det, noen må faktisk lære ett barn hvordan det skal oppføre seg.

Hadde mine barn oppført seg sånn, så hadde jeg sagt klart ifra om at det ikke er akseptabelt.

Mine barn fikk ikke lov å oppføre seg som ville apekatter på butikken eller andre steder. Jeg skjønner meg ikke på foreldre som ikke tar ansvar og oppdrar barna til å oppføre seg ordentlig.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ja, jeg har iaf. ingen problemer med å si ifra til uoppdragne shiiiitunger at de må oppføre seg om foreldrene ikke orker/klarer/gidder selv...   Om man ikke evner å irettesette egne barn  - så man regne med at andre gjør det for en. Det mest naturlige er jo selvsagt å si ifra til foreldrene først men... 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som om denne moren har godt av å få høre fra andre at dette ikke er akseptabel adferd, hun evner jo tydeligvis ikke å forstå det selv siden hun mener at dette er helt innafor. Unger må faktisk lære å ta hensyn til andre, og når tafatte foreldre bare står og ser på at ungene holder på sånn er det helt greit at fremmede bryter inn. De har nok ikke snakket til ungen med en gang den har holdt på sånn heller. 

Anonymkode: 65482...b3c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva hjelper det? Du oppnår neppe at foreldrene «går i seg selv» (og faktisk endrer oppdragelsen), de blir bare sure.

ts

Det hjelper jo. En trenger ikke å kjefte, det går fint å snakke til både barn og foreldre at sånn oppførsel ikke er greit. Barn har lettere å høre etter når en ukjent person sier i fra. 

Anonymkode: 79f9b...049

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet må få høre han ikke kan gjøre hva som helst, hvis ikke moren kan si det må andre gjøre det. Han forstyrrer andre, og moren bør da hvertfall prøve å roe han ned.

Litt trist åhøre han er såå avhengig av youtube, man kan ta med noen ark og blyanter, osv.

Anonymkode: 7405d...c4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er vel ganske godt dokumentert at kjeft ikke funker. Kjeft fra en du ikke har en relasjon til kan jo i tillegg oppleves skummelt for små barn. 

Tror ikke man kan forvente at absolutt alle oppfører seg pedagogisk korrekte. Ønsker man ikke at barnet sitt skal få kjeft av andre ute, så får man sørge for at barnet oppfører seg blant folk. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får empati med en mor eller far når barn utagerer. Tenker alltid at det kan være mere bak enn «dårlig oppdragelse» Har selv fått kommentarer en sjelden gang, og har to barn med Adhd diagnose. Og tro meg….om følelsene svinger er det IKKE bare å be de ta seg sammen

Anonymkode: dd35e...782

AnonymBruker
Skrevet

Nei gitt, vi gikk fra steder der ungen begynte å hyle og gråte og det ble ingen ny tur der de første dagene. Det var nei i vår munn når ungen oppfører  seg ufordragelig. Det ble hylt  og skreket i bil ja, men vi kjørte hjem. 

Det er snakk om riktig oppførsel ute blant andre og vi dro ingen steder om barnet var sint før vi dro.

Kun far dro for å handle f.eks.  De prøvde seg gang etter gang, men vi gjentok det om og om igjen, slik at de forstod at de ikke kunne oppføre seg som de ville med vill gråt osv. 

Anonymkode: c4921...a82

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en aktiv gutt som alltid har hatt mye lopper i blodet. Han ble diagnostisert med adhd og autisme da han kom i tenårene. Ganske utfordrende å holde styr på. Men ikke engang han har fått lov til å holde på sånn der. Han elsker f.eks å trykke ned plasten (lage hull) på dopapir og firepacks med brus. Selvfølgelig får han ikke lov til det - før vi er hjemme med det vi har kjøpt. Det var regel når han var 4 og nå som 14-åring. Men jeg har alltid sørget for at han kan få utløp for energien sin slik at den ikke er til sjenanse for andre. Hoppe i seter på transport? Absolutt ikke. Da har vi løpt rundt på forhånd. Opp og ned trapper. Ipad med høretelefoner. Snacks og leker nok til å holde fokus en stund. Tog med lekevogn (de eldgamle var best, for der kunne det klatres). 

Jeg møter så mange småbarn i jobben min der foreldre ikke setter grenser. Fra de er året kontrollerer de hele familien. Og da mener jeg ikke at de er midtpunktet, men at mor legger middagslagingen tilside hvis barnet kommer og vil at mor eller begge foreldrene skal leke. Eller barn som går med smokk hele dagen. Som hyler hvis det møter på motstand. 

Og selv om det er enkelt å unngå å grensesette når de er små, så blir jobben uutholdelig stor om man skal begynne med det når de er 4-5. For innen de begynner på skolen må de ha møtt både grenser og motstand. Det trenger de for å kunne regulere seg i en større gruppe. 

Anonymkode: 54577...59e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leste dette i en mammagruppe

«I det siste har minstemann fått mye direkte eller indirekte kjeft av fremmede for oppførselen sin - selv om jeg har vært sammen med han. På venteværelset hos fastlegen orket ikke en annen pasient minstemanns skrik og gråt, okket seg over han gjentatte ganger og mente han burde ha fått noe beroligende medisin. På apoteket en annen gang han var syk og vi skulle hente resepten han nettopp hadde fått av legen, kjeftet den som ekspederte oss på at han hadde vært og var urolig, løp rundt og tok på alt mulig mens vi ventet en evighet i kø. På restaurant fikk vi først kjeft av både servitør og andre gjester på restauranten fordi han så på YouTube med litt lyd. Da vi forsøkte å skru av lyden begynte han som forventet å hyle og gråte og sprelle rundt, det fikk vi også kjeft for. Da vi var på en lang flytur fikk han kjeft av flere fordi han løp frem og tilbake i midtgangen, støyet og sto og hoppet litt i setet. For meg er dette helt normal og forventet oppførsel av små barn. Jeg vil ikke kjefte på mine barn fordi andre mener at de oppfører seg dårlig, når det i mine øyne ikke er noe dårlig oppførsel i det heletatt. Da skulle de ha visst hvordan de oppfører seg når jeg synes de oppfører seg dårlig! Skulle jeg ha kjeftet på dem for hver gang de ikke oppfører seg eksemplarisk så hadde all tid gått med til kjefting og det hadde ikke vært noe hyggelig for noen. Er det flere som opplever dette? Som får eller gir kjeft til/fra fremmede barn? Hvordan håndterer dere det isåfall? På forhånd tusen takk for svar!»

I motsettning til om jeg hadde lest det på KG, så tror jeg ikke dette er en trollehistorie.  Medlemmet som skrev dette fikk MASSE tilbakemeldinger om at dette var uakseptabel atferd, men jeg må si jeg er enig med ts i at jeg reagerer på at så mange føler det er ok å kjefte på barnet foran moren, gjerne fordekt som «it takes a village”, men hvordan skulle det hjelpe situasjon at fremmede kjefter?  

tanker? 

Dette kalles fri oppdragelse. Stakkars barn som har foreldre som ikke gidder å gjøre jobben sin.

Anonymkode: 664a6...a8f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I grunn er det synd at det ikke lenger er akseptabelt å snakke til andres barn. Når ikke foreldrene korrigerer, trengs det andre mennesker til å lære dem forventet oppførsel. Ellers er resultatet barn som oppfører seg helt usmakelig.

Anonymkode: a25e9...395

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan oppleves skummelt for voksne også, hva er poenget ditt?

Skal barn skjermes fra alt her i verden, ingen fremmede skal korrigere uakseptabel adferd - fordi barnet kan få en helt naturlig følelse imøte med det?! 😂😳. Jesus, ikke rart det er så mange barn i dag med helt tafatte foreldre, og frie tøyler. En ting er godt dokumentert, og det er at slik "oppdragelse" ikke er til hjelp for barnet på noen som helst måte. Barnet lærer ikke å regulere seg selv, lærer ikke å ta hensyn til andre, og fungerer svært dårlig i samspill og sosiale- og emosjonelle settinger. 

PS; hvordan mener du det er godt dokumentert? Det er helt logisk at barn også får naturlige reaksjoner/følelser imøte med ting. Også mange voksne kan syntes det er litt skummelt, ekkelt å bli kjeftet på eller korrigert. Har du aldri bevitnet et voksent menneske bli korrigert, og adferden deretter? Mange reagerer på en svært negativ måte faktisk. Og det kan jo godt henge sammen med lite grensesetting/korrigering i barndommen. Det har jeg ikke sjekket opp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Skal barn skjermes fra alt her i verden, ingen fremmede skal korrigere uakseptabel adferd - fordi barnet kan få en helt naturlig følelse imøte med det?! 😂😳. Jesus, ikke rart det er så mange barn i dag med helt tafatte foreldre, og frie tøyler. En ting er godt dokumentert, og det er at slik "oppdragelse" ikke er til hjelp for barnet på noen som helst måte. Barnet lærer ikke å regulere seg selv, lærer ikke å ta hensyn til andre, og fungerer svært dårlig i samspill og sosiale- og emosjonelle settinger. 

PS; hvordan mener du det er godt dokumentert? Det er helt logisk at barn også får naturlige reaksjoner/følelser imøte med ting. Også mange voksne kan syntes det er litt skummelt, ekkelt å bli kjeftet på eller korrigert. Har du aldri bevitnet et voksent menneske bli korrigert, og adferden deretter? Mange reagerer på en svært negativ måte faktisk. Og det kan jo godt henge sammen med lite grensesetting/korrigering i barndommen. Det har jeg ikke sjekket opp. 

Det er jo ganske stor forskjell på å snakke til/korrigere og det å kjefte. 

Anonymkode: cfbcb...0d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke man kan forvente at absolutt alle oppfører seg pedagogisk korrekte. Ønsker man ikke at barnet sitt skal få kjeft av andre ute, så får man sørge for at barnet oppfører seg blant folk. 

Så man skal ha lavere forventning til voksne enn til barn? Voksne som ser barn som oppfører seg ugreit skal spy sine ufiltrert følelser ut over fremmede barn, i mens barn som oppfører seg ugreit skal lære seg å ta hensyn til voksne som ikke greier å styre egne følelsesutbrudd 🫠???

ts

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får empati med en mor eller far når barn utagerer. Tenker alltid at det kan være mere bak enn «dårlig oppdragelse» Har selv fått kommentarer en sjelden gang, og har to barn med Adhd diagnose. Og tro meg….om følelsene svinger er det IKKE bare å be de ta seg sammen

Anonymkode: dd35e...782

Dette!!! Jeg prøver alltid å subtilt formidle til foreldre som strever at «oh, så tøft! Hold ut!» dømmende blikk og kommentarer er det siste de trenger! 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, barnet kan dessverre ikke skjermes fra uregulerte voksne som føler de har rett til å spy ut sine uregulerte følelser på et barn som strever. Det er artig hvordan disse sifra-monstrene av noen voksne føler seg SÅ berettiget til å la små barn ta i mot all gørra deres, i mens de forventer at små barnehagebarn skal selv greie å hemme egne følelsesutbrudd🤪

alt gjemt bak «it takes a village” så da er det liksom greit🙄

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis "alle" kjefter på barnet hennes, så har hun enten misforstått hva kjefting er (damen så irritert ut og sa noe jeg ikke likte = kjeft, i følge moren?) eller så er ungen helt bananas! Hoppe i flyseter?? Hun må lære seg å oppdra barnet. Ikke ved å kjefte, selvsagt. Men heller ikke å la ungen være sjefen og gjøre hva han vil.

Anonymkode: 57967...b78

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Leste den i mammagruppen og er enig i alle svarene du fikk der, ts. 

Tviler sterkt på at du ville få noe annet enn fornuftige svar i denne tråden. Det du har ramset opp som eksempler er mangel på oppdragelse. 

Har selv barn og her lærer vi å ta hensyn. Hadde vi hatt noen barn i kullet som oppfører seg slik disse barna i HI, ville vi nok ikke invitert barnet hjem og heller ikke sendt barna mine på besøk. 

Disse barna vil slite med å få venner, og du vil ikke blitt noe særlig populær blant de andre foreldrene heller.

Anonymkode: 3d6ad...a3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ehh.. Det er trist å se utviklingen i samfunnet når noen mener at dette er en grei oppførsel til barn. Noe det absolutt ikke er. Hovedjobben til foreldre er å forberede barnet på livet videre i verden. selvsagt skal de få være barn, men hva har skjedd med manerer og god gammeldags folkeskikk? Har det utgått? 

Uansett, jeg blir glad når noen gir beskjed til barnet mitt at det den gjør ikke er ok. Selvsagt ikke at fremmede står å kjefter på henne (noe jeg tviler sterkt på at de gjorde som det står beskrevet i HI). Men hvis hun gjør noe som tydeligvis ikke er innenfor normal folkeskikk, så setter jeg faktisk stor pris på det. 
Ja, hun blir ganske litt skremt av det. Men hun gjør det ikke igjen, da hun forstår at slik oppførsel får konsekvenser.

Får helt vondt inne i margen over dagens samfunn til tider… 😢

Anonymkode: 72664...19e

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...