Gå til innhold

Vi prøver å få barn, men mannen vil ikke ha sex ved eggløsning pga vondt. Men ellers kan han?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Usikker på hvor jeg legge denne, men legger den her, da jeg tror det passer. 

Jeg og min mann prøver å bli gravide. Eller vi prøvde kan man vel si. Vi har prøvd i et halvt år, uten hell. Min mann har fått prolaps, som er vondt hele tiden, mer eller mindre. Siden det oppstod har det selvsagt vært mye mindre sex. Men problemet er at han har fullstendig sluttet å snakke om det. Han vet at jeg tar eggløsningstester hver dag, jeg fører inn alt i en app, osv, men det er aldri noe spørsmål om dette lengre, ei heller noe interesse. Hvis jeg nevner baby, eller eggløsning eller noe som helst om dette så er det alltid korte svar, for så å bytte tema. Forrige måned når jeg fikk positiv eggløsningstest så nevnte jeg det for han. Da svarte han bare at vi kan jo ikke ha sex pga ryggen. Og det  i seg selv er jo i orden, men det jeg stusser over er at han fint kan ha sex utenom eggløsning. Begynner nesten å tenke at han plutselig har endret mening uten å fortelle det til meg.

Han har vondt, det er det ingen tvil om. Men noen dager er bedre enn andre. Det vil ikke si at vi kun har sex de dagene det ikke er så ille. Etter hans ønske. Jeg har prøvd å ikke snakke om sex og slikt, for tenker det kan være slitsomt for han å høre om da han sikkert føler på dette. Det samme om eggløsning og slikt. Men føler meg så alene om å tenke på dette her nå. Føler han ikke vil ha barn lengre egentlig. Nevnte det til han for en stund siden at jeg føler meg alene om dette. Da sa han egentlig ingenting.. 

Jeg har selvsagt full forståelse for at sex og babyplan legges litt på is pga dette. Ønsker ikke å mase eller tvinge på noen måte. Redd for å ta det opp også i frykt for å virke som jeg ikke bryr meg om at han har det vondt. Men... Hvorfor er det lagt helt bort å snakke om det? Hvorfor kan han ha sex ellers, men ikke ved eggløsning når vi faktisk prøver å få barn? 

Noen som har vært borti lignende? Hva tenker dere?

Hilsen fortvilet og engstelig. 

Anonymkode: 6bdef...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å snakke om eggløsning og apper. Hvis han vil ha sex ellers, blir det sikkert barn av det...

Anonymkode: c63d5...4cc

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ville ikke ha. Menn er veldig tydelig sånn at det som de ikke bryr seg om, så pleier de ikke å ta tiden til å fake det heller. 
Hvorfor ikke ha en samtale der du sier du begynner å bli usikker på om du vil ha barn? Da ser du om han aksepterer det eller spør videre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bør ta det opp ordentlig, f.eks at det er greit hvis han vil pause prøvingen i noen måneder for eksempel, eller bare ta det litt som det kommer i noen mnd uten eggløsningstester og alt mulig annet?

Anonymkode: 246d9...e23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si du ikke vil ha barn lenger, kanskje han viser hva han egentlig også vil. Hadde aldri fått barn med en mann som ikke vil bli far. Å

Anonymkode: 28f88...a19

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med mindre du er 39 og han 49 så har dere tid nok til å vente de 1-3 årene det tar å få orden på en prolaps. Han får fokusere på trening og sunt kosthold, du kan gjerne gjøre det samme (en graviditet og fødsel er tøffere enn en tur på mount everest, så å møte oppgaven utrent er ren risikosport). Når dere har oppnådd bedre helse kan dere igjen vurdere om dere etter ny evaluering egner dere for å oppdra ett eller flere mennesker. Det er et enormt ansvar som krever alt en har av innsatsvilje, og mye mer enn mange har å gi.

Så må dere jo snakke om det. Men det verste som kan skje i en situasjon der folk forsøker å få barn er ikke at de ikke får barn. Det verste som kan skje er at de får barn, og så ikke mestrer oppgaven.

Anonymkode: 0b2ff...b6e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et langt liv som ryggpasient bak med med scoliose og påfølgende prolapser, det siste jeg ønsker når jeg har så vondt er å løfte på et spebarn! Har dere snakket om en fremtid der han lever MED prolapsen? Det vil si bevegelse, trening, fysio eller andre som kan hjelpe som kiropraktor osv? 

Anonymkode: 6d2ad...3d8

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baby er vel det siste man tenker på om man går rundt med vondt i ryggen hver dag. Han ønsker sikkert ikke å såre deg, og er usikker på hvordan han skal fortelle det. Kanskje du bør vurdere å spørre om dere skal avvente litt med prøvingen til han har fått hjelp med ryggen?

Anonymkode: f6257...da5

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har vondt. La han være i fred en periode til han er bra igjen. Det kan være han kjenner seg skremt ved tanken på et barn nå som han har en helserelatert plage. Eller at han er usikker. Eller har ombestemt seg. Eller vil vente...

Anonymkode: 141f2...44a

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være utrolig avtennende å befinne seg i et avlsprogram.

Anonymkode: 40ca1...9b5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperm kan leve i 5-7 dager, så det bør ikke være til hinder for prøvingen. 

Anonymkode: a41b9...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende han ikke vil lengre, og det er selvsagt i orden. Men han er et voksent menneske som kan si ifra om det. 

Ellers kan det være tanker rundt det med barn og vond rygg som setter en stopper. Men igjen, voksent menneske som kan si i fra om det.

Herregud, skjer med folk som ikke klarer å snakke om ting!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Slutt å snakke om eggløsning og apper. Hvis han vil ha sex ellers, blir det sikkert barn av det...

Anonymkode: c63d5...4cc

Snakker nesten ikke om det det, har bare nevnt det når det faktisk er eggløsning. 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakker nesten ikke om det det, har bare nevnt det når det faktisk er eggløsning. 

ts

Men det er jo ikke tiden for å aktivt holde på med alle disse testene og maset om sex på riktig tid osv når mannen har PROLAPS. 

Hvor gamle er dere? 

Anonymkode: 1a847...162

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker han ikke er så gira på barn lenger....

Anonymkode: ea8e0...0d5

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes noen her er for kjappe til å hoppe på 'manglende interesse'. Jeg (som en 26 år gammel mann) vil tro det handler om at han ikke føler at han vil få til å prestere. Han føler seg ikke sexy med prolaps, og at du pusher litt gjør det enda verre da han forstår at du vil ha sex/bli gravid. Det fremhever på en måte det at han ikke klarer å prestere, boner-killer med andre ord.

Anonymkode: 61c30...845

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei! Usikker på hvor jeg legge denne, men legger den her, da jeg tror det passer. 

Jeg og min mann prøver å bli gravide. Eller vi prøvde kan man vel si. Vi har prøvd i et halvt år, uten hell. Min mann har fått prolaps, som er vondt hele tiden, mer eller mindre. Siden det oppstod har det selvsagt vært mye mindre sex. Men problemet er at han har fullstendig sluttet å snakke om det. Han vet at jeg tar eggløsningstester hver dag, jeg fører inn alt i en app, osv, men det er aldri noe spørsmål om dette lengre, ei heller noe interesse. Hvis jeg nevner baby, eller eggløsning eller noe som helst om dette så er det alltid korte svar, for så å bytte tema. Forrige måned når jeg fikk positiv eggløsningstest så nevnte jeg det for han. Da svarte han bare at vi kan jo ikke ha sex pga ryggen. Og det  i seg selv er jo i orden, men det jeg stusser over er at han fint kan ha sex utenom eggløsning. Begynner nesten å tenke at han plutselig har endret mening uten å fortelle det til meg.

Han har vondt, det er det ingen tvil om. Men noen dager er bedre enn andre. Det vil ikke si at vi kun har sex de dagene det ikke er så ille. Etter hans ønske. Jeg har prøvd å ikke snakke om sex og slikt, for tenker det kan være slitsomt for han å høre om da han sikkert føler på dette. Det samme om eggløsning og slikt. Men føler meg så alene om å tenke på dette her nå. Føler han ikke vil ha barn lengre egentlig. Nevnte det til han for en stund siden at jeg føler meg alene om dette. Da sa han egentlig ingenting.. 

Jeg har selvsagt full forståelse for at sex og babyplan legges litt på is pga dette. Ønsker ikke å mase eller tvinge på noen måte. Redd for å ta det opp også i frykt for å virke som jeg ikke bryr meg om at han har det vondt. Men... Hvorfor er det lagt helt bort å snakke om det? Hvorfor kan han ha sex ellers, men ikke ved eggløsning når vi faktisk prøver å få barn? 

Noen som har vært borti lignende? Hva tenker dere?

Hilsen fortvilet og engstelig. 

Da tenker jeg at du «forandrer» syklusen din så ser du om det plutslig blir anderleds da vet du hva du har med å gjøre 

Anonymkode: 9cbcd...4a4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da tenker jeg at du «forandrer» syklusen din så ser du om det plutslig blir anderleds da vet du hva du har med å gjøre 

Anonymkode: 9cbcd...4a4

Eller man kan velge å stille spørsmålet... en kan spekulere og tyde så mye man vil, men det er en feilmargin der som ikke burde ignoreres. Ts er ikke tankeleser heller.

Anonymkode: 61c30...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er jo ingen spermdonor, han ønsker nok muligheten til å være en god far som tar vare på den kommende familien sin - noe som ikke virker aktuelt akkurat nå med prolaps og ryggsmerter. 

Er dere i slutten av 30-årene, siden du fortsetter prøvingen, TS? Det virker som dårlig timing, dere bør nok heller fokusere på livsstil og behandling for ryggen og bedre kommunikasjon i forholdet en stund fremover. ❤️

Anonymkode: 21497...7e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Slutt å snakk om eggløsning og syklus. Planlagt sex er turn-off, og enhver mann kan få angst av å måtte sprute på kommando.

2: snakk med ham om hva han tenker ang barn mtp ryggproblemene. Ser han mørkt på det å få baby når han har så vondt? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...