Gå til innhold

Ulovlig hunderase på Finn.no?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja mest sannsynelig siden annonsøren ikke spesifiserer hva slags type staff/bully. I tillegg er det 25 000,- for den. Helt latterlig.

Anonymkode: 44a8b...29a

Mente at den ikke var lovlig* leste "ulovlig". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Annonsen er slettet.

Anonymkode: 4ab28...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Annonsen er slettet.

Slike annonser kommer alltid tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 12.07):

Amerikansk bully er nok ulovlig??

7F683267-A739-4638-9614-F2719F0D4C95.jpeg

Anonymkode: 553ba...99a

er ikke noe nytt at det er ulovelig raser på finn

alderi kjøp hun uten stamtavle og besøk hunden man ønsker og kjøpe flere ganger for og se at det ser greit ut der dem bor

Anonymkode: 35fd8...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Familie som er uvant med hunder ønsker cane corso, dorset, doberman, rottweiler...

"nylig passet en American bully valp"...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slike annonser kommer alltid tilbake

Ja, spesielt hun på Kløfta ga seg ikke uten videre. Men de fleste har droppet Finn etter å ha blitt omtalt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Familie som er uvant med hunder ønsker cane corso, dorset, doberman, rottweiler...

"nylig passet en American bully valp"...

Det er helt latterlig. Folk er så utrolig dumme at det er nesten umulig å tro på. Hvis disse folka får tak i en slik hund fra en eller annen useriøs oppdretter ender det 100% opp med at de enten omplasserer fordi det ikke gikk opp til forventningene deres med en slik hund eller så får hunden ekstreme atferdsproblemer. Disse rasene er ikke for førstegangseiere, jeg blir så oppgitt🤦‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Blir det ikke feil å si at "bully" er ulovlig? Jeg trodde det var et "allround term" for bully raser. Blir ikke det det samme som å si at resten av bully-familien er ulovlig også? 

Skjønner jo forsåvidt hvilken rase det er snakk om da men😅 Correct me if i'm wrong : )

Det finnes bare en bully og det er american bully. Den er dessverre ikke lovlig i Norge, selv om jeg personlig er veldig glad i rasen. Utover det finnes det mastiffer, bulldoger og terriere, er det disse du tenker på som bully raser? De nevnte er forskjellige raser i forskjellige grupper med forskjellige egenskaper, jeg ville ikke lagt disse under samme paraply.

Anonymkode: bdab2...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det finnes bare en bully og det er american bully.

Nei, som det fremkommer i denne tråden avles det krysninger som alle er ulovlige.

Kan virke som verken oppdretterne og potensielle kunder har fått med seg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Annonsen er slettet.

Hovedinnlegget er fra 2023..

Anonymkode: aa0c6...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hovedinnlegget er fra 2023..

Den siste annonsen var 3 timer gammel når den ble slettet. Sannsynligvis etter omtale i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt flere Rottweilere og disse hundene er fantastisk familiehunder. Helt utrolige rundt barn. Ingen av mine hunder har vært i nærheten av og bite eller angripe barn eller voksne. De har ikke engang knurret til et barn eller andre voksne.

Men min søster ble skambitt av en Golden Retriever og jeg selv ble angrepet av en Elghund. Naboen min ble bitt av en labrador, så ille at hun havnet på sykehus måtte sy. Men jeg mener ikke at noen av disse hunderasene bør forbys av den grunn.. her er det snakk om hunder med feil oppdragelse, blitt utsatt for vold, evt genfeil for ja det hender at det blir avlet på hunder som aldri burde blitt avlet på uavhengig av rase,men her er nok populære raser veldig utsatt pga penger det faktisk er i og være useriøs oppdretter. Flere populære raser har lange ventelister og dermed blir det også avlet på hunder som aldri burde vært avlet på.

Så dette er noe en som valpekjøper bør huske på. Sjekk alltid nøye rundt oppdretter, kontakt tidligere valpekjøpere osv, delta på utstillinger bare for å se hvilke hunder oppdretter avler på, hvordan hundene blir behandlet osv. Vær nøye med forarbeidet og bruk laaang tid på og finne rett oppdretter. Husk at god kjemi med oppdretter er veldig viktig og at alle seriøse oppdrettere har livslang oppfølging av valpen de selger. Hjelper til med råd og tips til oppdragelse, hjelp til å stille ut hunden, om dere velger og få valper på hunden deres er dette også noe en god oppdretter hjelper til med. Og husk en god oppdretter kommer med kritiske spørsmål og selger ikke hund til hvem som helst. Fek så selger ikke seriøse oppdrettere av Rottweiler valp til folk som er førstegangs eiere og er under 25 år. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avent skrev (2 minutter siden):

Jeg har selv hatt flere Rottweilere og disse hundene er fantastisk familiehunder. Helt utrolige rundt barn. Ingen av mine hunder har vært i nærheten av og bite eller angripe barn eller voksne. De har ikke engang knurret til et barn eller andre voksne.

Men min søster ble skambitt av en Golden Retriever og jeg selv ble angrepet av en Elghund. Naboen min ble bitt av en labrador, så ille at hun havnet på sykehus måtte sy. Men jeg mener ikke at noen av disse hunderasene bør forbys av den grunn.. her er det snakk om hunder med feil oppdragelse, blitt utsatt for vold, evt genfeil for ja det hender at det blir avlet på hunder som aldri burde blitt avlet på uavhengig av rase,men her er nok populære raser veldig utsatt pga penger det faktisk er i og være useriøs oppdretter. Flere populære raser har lange ventelister og dermed blir det også avlet på hunder som aldri burde vært avlet på.

Så dette er noe en som valpekjøper bør huske på. Sjekk alltid nøye rundt oppdretter, kontakt tidligere valpekjøpere osv, delta på utstillinger bare for å se hvilke hunder oppdretter avler på, hvordan hundene blir behandlet osv. Vær nøye med forarbeidet og bruk laaang tid på og finne rett oppdretter. Husk at god kjemi med oppdretter er veldig viktig og at alle seriøse oppdrettere har livslang oppfølging av valpen de selger. Hjelper til med råd og tips til oppdragelse, hjelp til å stille ut hunden, om dere velger og få valper på hunden deres er dette også noe en god oppdretter hjelper til med. Og husk en god oppdretter kommer med kritiske spørsmål og selger ikke hund til hvem som helst. Fek så selger ikke seriøse oppdrettere av Rottweiler valp til folk som er førstegangs eiere og er under 25 år. 

Ja, så klart skal man kjøpe hund fra gode og seriøse oppdrettere men dette har jo ikke noe med tråden å gjøre. Denne tråden blir nå brukt for å varsle folk om ulovlige hunderaser som blir lagt ut på finn så de kan bli rapportert og fjernet nettopp for å forhindre at folk lett får tak i sånne hunder. Det at du og dine har blitt bitt av hunder er irrelevant? Det er flere raser her til lands som burde vært ulovlig pga idioter som ikke vet hva de holder på med, men det er også de rasene som er ulovlige og det er det GOD grunn for. Når det kommer til visse raser er det ikke alltid eiers feil mtp oppdragelse og trening, (men jeg skjønner hva du mener). Folk er ikke smarte nok til å innse og akseptere at gener har mye å si i en hund (god stamtavle eller ikke, ting kan skje oppi hodet på hunder). De rasene som er ulovlige er avlet for å enten sloss mot hverandre eller angripe og tilogmed jakte ned mennesker...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

avent skrev (15 timer siden):

Jeg har selv hatt flere Rottweilere og disse hundene er fantastisk familiehunder. Helt utrolige rundt barn.

Hensikten med denne tråden er å opplyse "folk flest" før de handler hund på Finn.
For, som det fremgår av sitatet over, vet ikke selv erfarne eiere hva det dreier seg om.
Ikke lenge siden vi hadde en ufattelig tragedie, der eieren skyldte på barnet for det som skjedde.

Å la rottweilere omgås barn er fullstendig uansvarlig. Ingen andre hunderaser har skadet så mange her i landet. Mennesker, og i særdeleshet, andre hunder.
Rottweiler en en dominant vakt/kamp molosser som kun kriminelle har noe behov for å eie.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hensikten med denne tråden er å opplyse "folk flest" før de handler hund på Finn.
For, som det fremgår av sitatet over, vet ikke selv erfarne eiere hva det dreier seg om.
Ikke lenge siden vi hadde en ufattelig tragedie, der eieren skyldte på barnet for det som skjedde.

Å la rottweilere omgås barn er fullstendig uansvarlig. Ingen andre hunderaser har skadet så mange her i landet. Mennesker, og i særdeleshet, andre hunder.
Rottweiler en en dominant vakt/kamp molosser som kun kriminelle har noe behov for å eie.

Fullstendig enig med deg. Som jeg siterte tidligere er det flere hunderaser her i Norge som ikke burde vært tillatt (host host). 
Så klart finnes det snille hunder av alle raser, men man blir nesten nødt til å se på skalaen av hunder som angriper, biter og den som gjør mest skade. For eksempel, så er det vel faktisk golden retriever ''den ultimate familiehunden'' som biter mest, men dette er ikke en rase som vanligvis biter seg fast. Golden har en psi på 190 omtrent og en rottweiler har psi på over 300. Det er det ganske stor forskjell på. Synes det er synd at hunderaser må være ulovlige, men det bra at det faktisk er en greie. Hadde vi for eksempel hatt pitbull her i norge hadde det gått til helvete.

Det burde heller vært lover på hvem som får lov til å eie hunder/hvem som får eie den og den hunderasen i norge, så kanskje vi kan bli kvitt alle idiotene som basically skaper en usikker familiehund som angriper fordi de ikke forstår grenser og hundens kroppspråk... De fleste nå tildags skaffer seg jo hund bare for å gå tur med den 3 ganger dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For eksempel, så er det vel faktisk golden retriever ''den ultimate familiehunden'' som biter mest,

Link til informasjon som viser dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Link til informasjon som viser dette?

Det er vel en av rasene som biter mest, samt bc osv. Poenget er at det er ikke nødvendigvis rottweilere og andre ''farlige'' hunder som biter mest, men det er de som gjør mest skade. Ta deg et lett google søk så ser du hvilke raser som biter mest, er vanligvis ''familiehunder'' eller aktive hunder som ikke får det de trenger og utagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er vel en av rasene som biter mest

Om man ser bort fra andelen de utgjør så kanskje.
Men vil jeg gjerne at du linker til en objektiv statistikk som viser at golden retrievere utgjør en større fare for mennesker og andre hunder enn molossere.
Har du ett eneste eksempel fra Norge?
https://retrieverklubben.no/golden-retriever/myte-eller-sannhet/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den artikkelen du kom med er jo haugammal! Der den første artikkel handlet om en kriminell mann som aldri burde hatt hund i utgangspunktet. Dette skjedde i 2008, de andre artiklene er fra 2007 0g 2005..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om man ser bort fra andelen de utgjør så kanskje.
Men vil jeg gjerne at du linker til en objektiv statistikk som viser at golden retrievere utgjør en større fare for mennesker og andre hunder enn molossere.
Har du ett eneste eksempel fra Norge?
https://retrieverklubben.no/golden-retriever/myte-eller-sannhet/

Du leser vel det jeg skriver eller? Sa aldri at golden utgjør større fare enn andre raser, jeg skriver jo faktisk det motsatte. Det er 100% molossere og lignende raser som gjør mest skade, som jeg skrev tidligere.... Det jeg skrev at det er EN av rasene som biter mest. Kaster det bare inn som et eksempel på at det ikke nødvendigvis kun er 'farlige' raser som biter. 

Jeg kan ikke komme med statistikker for Norge fordi det finner jeg ikke når jeg søker på dette, så hvis noen har en link til den statistikken med raser inkludert, gjerne legg til den.
Den første linken som kommer opp når jeg søker ''Hvilken hunderase biter mest i norge?'' er denne: 
https://www.f-b.no/nyheter/retrievere-biter-mye-oftere-enn-rottweilere/s/2-2.952-1.7981806 
Gammel artikkel men fortsatt den første som kommer opp.

Deretter denne: 
https://tamhund.no/hvilken-hunderase-biter-mest-i-norge/
Fra oktober 2024 og her har de en egen overskrift som sier at golden biter mest, men de nevner også dette:
''Statistisk sett er Golden Retrievers ikke en av de hunderasene som er kjent for å være blant de mest aggressive eller bite mest.''  men de ligger jo tydeligvis høyt på lista der når den rasen kommer frem hver gang det gjelder biting?
Jeg er ingen bedreviter og hevder heller ikke at noen av disse artiklene er til å stole på, å grave så dypt gidder jeg ikke, men det er disse som er de 2 første og begge sier at golden biter mest. Men dette er absolutt ikke en av de rasene som er farligst for folk eller hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...