Gå til innhold

Tips til klassisk musikk? (Dyp, mørk)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en sjanger jeg har utforsket lite, og jeg har helt mangel på kunnskap her. Da er det vanskelig å starte lytting også, fordi det blir helt vilkårlig. 

Jeg liker det tungt, mørkt, dypt, lave lyder. Men ikke nødvendigvis trist, gjerne kraftfullt og raskt. Hva skal jeg søke etter? Er det noen holdepunkter her, på hvor jeg kan starte? Jeg liker jo orkester og korps fra før, men det er kanskje mest den mektige følelsen jeg får av å lytte til det. 

Anonymkode: 1514e...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også helt mangel på kunnskap her, da jeg har blitt veldig lite eksponert for klassisk musikk, så jeg vil også gjerne ha forslag og har nok litt lik smak som deg. Denne har du kanskje hørt: 

Anonymkode: ca26c...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark Academia høres ut som noe for deg! Det finnes mange sånne playlists på YouTube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne spillelista begynner med Carmina Burana, den er temmelig kraftfull: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye og ta av, men et sted å begynne er de berømte Requiem til Mozart og Verdi.

Spesielt stykkene i rekviemsmessene som heter Dies irae er kraftfulle og mektige. Her er direktelenke til både Mozart og Verdi. Ellers har også Beethoven mye å ta av, som for eksempel tredje sats i den berømte Måneskinnssonaten.

Anonymkode: 991d2...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært innom filmmusikk? Finnes veldig mye bra klassiskinspirert der. Selv liker jeg veldig godt Hans Zimmer, kan anbefales på det varmeste :)

Anonymkode: a9f73...8f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror du hadde elsket denne:

25A4857E-0902-4D49-8999-B584DF1F166D.jpeg

Anonymkode: 14f87...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det mange tips, jeg klarte visst ikke stoppe når jeg først var i gang.

Sibelius - "Finlandia". Mørkt og stort og fullt orkester

Dvoraks niende symfoni.

Her er lenke til siste satsen, men hør gjerne hele.

Tsjaikovskij er en komponist som du absolutt bør sjekke ut. De gamle russerene kunne det med å smøre tykt på med følelser i musikken. 

1812-ouverturen er lett tilgjengelig og har gøyale effekter som kanonskudd og kirkeklokker.

Eller for å gå litt dypere så er hans symfoni nummer 5 helt nydelig og spenner fra det triste til det triumferende.

Rachmaninovs klaverkonserter har også både følelsene og storslagenheten.

Mussorgskij, både "Bilder fra en utstilling" og "En natt på Bloksberg" har masse lyd.

Jeg anbefaler podcasten "Lytteren" som Oslo filharmonien står bak for små smakebiter av klassisk. Her snakker Kristoffer Schau eller Kari Slåtsveen med en gjest om et klassisk stykke som betyr noe for dem. Da kan man få en liten smakebit av noe og se om man liker det eller vil gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenda27 skrev (17 timer siden):

Dark Academia høres ut som noe for deg! Det finnes mange sånne playlists på YouTube

Tusen takk, jeg fant flere lister på spotify (som jeg bruker), og kom inn mer på riktig retning da. Tusen hjertelig takk! (Best classical bangers eller noe var for eksempel en meget bra liste)

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Denne spillelista begynner med Carmina Burana, den er temmelig kraftfull: 

Tusen takk, fantastisk!

Det er mye og ta av, men et sted å begynne er de berømte Requiem til Mozart og Verdi.

Spesielt stykkene i rekviemsmessene som heter Dies irae er kraftfulle og mektige. Her er direktelenke til både Mozart og Verdi. Ellers har også Beethoven mye å ta av, som for eksempel tredje sats i den berømte Måneskinnssonaten.

Anonymkode: 991d2...d35

Takk skal du ha, det var en lenger ned som anbefalte "Dies irae" også, så jeg fikk faktisk hørt det på to forskjellige måter! 

Har du vært innom filmmusikk? Finnes veldig mye bra klassiskinspirert der. Selv liker jeg veldig godt Hans Zimmer, kan anbefales på det varmeste :)

Anonymkode: a9f73...8f2

Tusen takk, det var følelsen jeg var ute etter, mektig! ❤️ 

tror du hadde elsket denne:

25A4857E-0902-4D49-8999-B584DF1F166D.jpeg

Anonymkode: 14f87...b60

Jeg døde omtrent av den her, herregud! Takk!!! ❤️ 

Banjo skrev (17 timer siden):

Her blir det mange tips, jeg klarte visst ikke stoppe når jeg først var i gang.

Sibelius - "Finlandia". Mørkt og stort og fullt orkester

Dvoraks niende symfoni.

Her er lenke til siste satsen, men hør gjerne hele.

Tsjaikovskij er en komponist som du absolutt bør sjekke ut. De gamle russerene kunne det med å smøre tykt på med følelser i musikken. 

1812-ouverturen er lett tilgjengelig og har gøyale effekter som kanonskudd og kirkeklokker.

Eller for å gå litt dypere så er hans symfoni nummer 5 helt nydelig og spenner fra det triste til det triumferende.

Rachmaninovs klaverkonserter har også både følelsene og storslagenheten.

Mussorgskij, både "Bilder fra en utstilling" og "En natt på Bloksberg" har masse lyd.

Jeg anbefaler podcasten "Lytteren" som Oslo filharmonien står bak for små smakebiter av klassisk. Her snakker Kristoffer Schau eller Kari Slåtsveen med en gjest om et klassisk stykke som betyr noe for dem. Da kan man få en liten smakebit av noe og se om man liker det eller vil gå videre.

Tusen hjertelig takk for helt fantastisk hjelp! Jeg har lyttet og lyttet nå, er helt satt ut her. Jeg er så glad jeg spurte her inne, det har åpnet en helt ny verden for meg (jeg er metaldame, sånn egentlig 🙈). 

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal plukke noen favoritter her engang, føles som jeg blir overrasket og må trekke pusten flere ganger mens jeg hører på et stykke, trodde egentlig ikke man kunne bli så påvirket av musikk. Og jeg har følt og elsket mye musikk, men det her blir faktisk noe helt annet ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler sterkt finlandia ❤️ og ildfuglen 

Anonymkode: fd7a0...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen hjertelig takk for helt fantastisk hjelp! Jeg har lyttet og lyttet nå, er helt satt ut her. Jeg er så glad jeg spurte her inne, det har åpnet en helt ny verden for meg (jeg er metaldame, sånn egentlig 🙈). 

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal plukke noen favoritter her engang, føles som jeg blir overrasket og må trekke pusten flere ganger mens jeg hører på et stykke, trodde egentlig ikke man kunne bli så påvirket av musikk. Og jeg har følt og elsket mye musikk, men det her blir faktisk noe helt annet ❤️ 

Så gøy at noe falt i smak. Jeg har en motsatt musikkreise av deg, har vokst opp med klassisk musikk og oppdaget metall i voksen alder.

Du har så mye bra musikk foran deg. Man trenger nesten ikke favoritter - det finnes så mye bra at man har masse variasjon å kose seg med.

Og jeg anbefaler at du spander på deg en konsertbillett og hør noe av musikken du liker med live orkester. Det gir noe helt eget til opplevelsen, Om du er i nærheten av Oslo så kan du følge med på når NMH (Norges Musikkhøgskole) har konserter. Studentene der er like dyktige som de fleste proffe, men det er ofte gratis eller ganske billige billetter sammenliknet med å gå i konserthuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...