Gå til innhold

Frese snø inn til naboens hage.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 19.07):

Selvsagt er det ikke en del av hagen han bruker. De har en stor hage, og her snakker vi om den delen som er lengst unna huset oh innkjørselen. Han n har brøytet 95 på komunal side, og kanskje 5 prosent inn i hagen deres. Mulig at det er jeg som er enkel, men jeg hadde ikke brydd meg i det heile tatt om noen gjorde dette til oss. Synnes bare det var småelig thats it...  

Anonymkode: 93dc5...473

Men du hadde kanskje brydd deg om andre ting, som han ikke hadde reagert på. Folk er forskjellige. Syns du bør tåle at han sa fra, rett og slett. 

Anonymkode: 8a988...ec0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snø i hagen på vinteren når det snør. Jeg ser virkelig ikke problemet.

Folk er så vanskelige. Lurer oppriktig på hvorfor folk lager problemer av alt.

Men da har man det godt tenker jeg, når litt ekstra snø i hagen på vinteren blir et så stort problem at man bryr seg.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når kommunen brøyter vil vel litt snø havne inne hos naboen da også?

Klager de til kommunen hver gang det brøytes?  

Anonymkode: 7e10c...b37

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var den mange vanskelig folk altså 😅 Hva er problemet med litt mere snø i  hagen egentlig? Om det kan gjøre det lettere for naboen? Er det sånn at mennesker bare er vanskelig for å ha noe å klage på? Lage konflikter der det ikke trenger å være noen? 

Anonymkode: 53e29...391

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Her var den mange vanskelig folk altså 😅 Hva er problemet med litt mere snø i  hagen egentlig? Om det kan gjøre det lettere for naboen? Er det sånn at mennesker bare er vanskelig for å ha noe å klage på? Lage konflikter der det ikke trenger å være noen? 

Tydligvis...  jeg kan skjønne at folk er forskjellig. Derfor ville jeg bare høre med flere her. Jeg er av den typen der jeg ikke hadde brydd med en drit om naboene tok snøen over på vår hage. Spesielt ikke siden hagen ikke brukes om vinteren. Her bor folk så tett inn på hverandre at det kan være en utfordring for enkelte når det snør mye. Her snakker vi om rein snø. Altså en vei fom ikke saltes og ingrn grus. Hva er det verste som kan skje? At naboen må ha en flekk med snø i to dager ekstra på våren??? Gud hjelpe meg... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? Vi har stor gressplen. Om naboene vil frese snøen inn der, vær så god. Det smelter til sommeren uansett. Og så mye grus er det ikke i ren snø. Kommunen freser også snøen inn på nærmeste og lettest tilgjengelige plen. Hos oss som har kommunal vei rett utenfor gjerdet vil det si at vi har en meter med ekstra snø fra veien langs hele tomten fra første snøfall. Ser virkelig ikke problemet. Ett godt naboskap er mye verdt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at naboen ikke vil ha noen andres snø inne på sin tomt, dersom den er i veien/forurenser, eller er veldig store mengder så det er stygt og tar lengre tid før det forsvinner. Men om det ikke er tilfelle, så synes jeg naboen er vrang. 

Vi har selv stor hage, og naboene har store hager, men pga hvor tomegrensen går, så kan vi komme til "skade" for at bittelitt av snøen blir fest litt over gjerde til naboen (som ikke synes pga snømengdene som har kommet), det er likevel ganske så langt unna huset til naboen, eller noe sted naboen ferdes. Så om naboen klager på det, så synes jeg det er litt urimelig. Snøen som kommer er "ren", og på en plass som det smelter fort igjen til sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 18.12):

Ja, jeg hadde blitt sur! Han kunne ha brukt snømåke og gjort det for hånd istedenfor!

Anonymkode: ff408...4bb

Blir du også sur når brøytebilen kommer og måker vekk snøen på vegen så den også kan falle litt i din hage ? Og gi deg mer snø å måke foran innkjørselen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sommermor skrev (38 minutter siden):

Blir du også sur når brøytebilen kommer og måker vekk snøen på vegen så den også kan falle litt i din hage ? Og gi deg mer snø å måke foran innkjørselen din.

Kommunen har lov til å gjøre det for å holde åpen kommunale veier. 

Naboene har ikke lov, og det minste man kan gjøre er å spørre først. 

Anonymkode: a90d7...02e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/9/2023 at 1:27 AM, AnonymBruker said:

Det følger som regel småstein og sand med noe som blir et herk når våren kommer og du skal klippe plen. Dersom nær vei kan du også få med salt, som jeg ville tro dreper eventuelle planter om det er mye nok

Anonymkode: a1050...dae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en kommunal vei gående langs eiendommen vår. Med tanke på hvor mye salt og grus de legger der, så hadde jeg blitt rasende om noen freste det over i hagen min. Vi fikk hele hagen ødelagt i borettslaget vi bodde i før, da det private selskapet som tok snøen, freste grusete snø inn i hagen vår så det smalt i vindusrutene. Jeg kunne ikke klippe hele plenen før nærmere august, for det tok så lang tid å plukke opp all grusen.

Derfor venter folk i gaten vår med å måke til kommunen kommer med plog, så slipper man å få ødelagt plener, biler og vinduer av flyvende grus og salt.

Anonymkode: 7556f...703

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet med at naboen har litt snø inn i hagen din.

Hva skal du gjøre med denne hageflekken på vinteren? Holde grillparty? Neppe. Snøen forsvinner jo igjen, og vil aldri være til bry for deg uansett. Dessuten så kaster kommunen snø i hagen akkurat som det passer dem. 

Synes det er en unødvendig overreaksjon å slåss om en hageflekk man ikke bruker midtvinters på snøføre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 17.40):

Hei. Lurer bare på hva som er normalt her. Mannen min bruker snøfreser til å rydde bort snøen. Mellom oss og naboen er det en komunal vei. Vår parkeringsplass går rett inn til den komunale veien, mens naboen på motsat side har en svær hekk som grenser mot den komunale veien. Det er en hekk på 3 eller 4 meter som består av trær eller robuste busker. Idag kom det så mye snø at ikke engang kommunen hadde brøyta veien. Mannen min tok frem snøfreseren og fresa bort snøen både fra vår parkeringsplass og den kommunale veien. Han passa på at han brøyta snøen mest mulig inn til veikanten, men litt snø gikk kanskje over til naboen. Da snakker vi om minimale mengder. 

Joda, naboen tok seg bryet med å komme ut og si ifra om at det ikke er aktuelt. At vi måtte frese rundt om på vår egen tomt. Det er jo greit det. Vi er klar over hva naboloven sier og man skal ikke ha snøen over til naboen. Men her bor alle så tett inn til hverandre at det er nesten ikke til å unngå. Flere av naboer har snøen over til hverandres hager da det er enklest slik oppkjørslene er laget... mannen min rydder gjerne bort snøen for naboene også når han har litt bedre tid. 

Spørsmålet her er egentlig om hva folk tenker? Hadde dere blitt sur her slik som han ene naboen? Er det vi som er på bærtur eller er bare naboen litt vanskelig? Det er en nabo vi ellers aldri har kontakt med. 

Ingen kan klage på å få snø freset inn i sin hage, hvor mange plasser brøytes veger helt inntil private hager tror du. Det er noen naboer som har prøvd å klage på det men det har de faktisk ingen rett til. Så lenge dere freser det inn der det ikke er veg eller gårdsplass så kan naboen din klage,men han kommer absolutt ingen veg med det,han kan bare gå der å klage. Nei idioter som din nabo er det ikke verdt  å bry seg om.

Anonymkode: 7bf9c...4d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har en kommunal vei gående langs eiendommen vår. Med tanke på hvor mye salt og grus de legger der, så hadde jeg blitt rasende om noen freste det over i hagen min. Vi fikk hele hagen ødelagt i borettslaget vi bodde i før, da det private selskapet som tok snøen, freste grusete snø inn i hagen vår så det smalt i vindusrutene. Jeg kunne ikke klippe hele plenen før nærmere august, for det tok så lang tid å plukke opp all grusen.

Derfor venter folk i gaten vår med å måke til kommunen kommer med plog, så slipper man å få ødelagt plener, biler og vinduer av flyvende grus og salt.

Ok,så du innbiller deg altså at det ikke blir mye salt og grus i din hage som ligger inntil kommunal veg? Klart det blir det,selv om de ploger og ikke bruker fres vil plogen kaste salt og grus langt inn i din hage. Når folk er så egoistiske at de alltid vil ha snøfrie veger,men de vil ikke ha noe snø eller grus i egen hage.....da burde de flytte til fjells og brøyte sin egen vei. Jeg er veldig glad du ikke er min nabo , da jeg misliker folk som klager på ting som egentlig er bagateller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor har du lest at naboen ikke har lov å frese inn i en hage?? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboene mine har min tillatelse til å legge snø på min tomt. Ikke i oppkjørsel der jeg må måke; men all annet her helt greit. Få steder å legge snø; så vi må jo hjelpe hverandre. Når naboen med snøfreser får snø i min oppkjørsel, så freser han bort alt for meg. 

Anonymkode: a7f72...7da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok,så du innbiller deg altså at det ikke blir mye salt og grus i din hage som ligger inntil kommunal veg? Klart det blir det,selv om de ploger og ikke bruker fres vil plogen kaste salt og grus langt inn i din hage. Når folk er så egoistiske at de alltid vil ha snøfrie veger,men de vil ikke ha noe snø eller grus i egen hage.....da burde de flytte til fjells og brøyte sin egen vei. Jeg er veldig glad du ikke er min nabo , da jeg misliker folk som klager på ting som egentlig er bagateller.

Du skjønner at jeg bor i mitt eget hus, sant? Da skjønner du også at jeg ser plenen om sommeren, og ser at det ikke er grus på den. Jeg vet det i hvertfall mye bedre enn du gjør, så ro deg ned. Her ploges det med traktor, og alt plogen ikke tar med seg havner i grøftene. Det flyr ikke inn i hagene til folk, slik det gjør med fres.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du bor her vi bor, så er det snart ikke plasser igjen å kaste snøen. Det ligger vel snart meteren med snø her. Så at du får litt snø i hagen må en nesten bare godta når det laver ned så mye for tiden.

Anonymkode: 9af11...1fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboen min freser snøen fra sin oppkjørsel i min oppkjørsel. (Vet det er snakk om hage i TS sitt eksempel). Jeg har aldri sagt noe på det, men synes det har vært slitsomt å måke på nytt. Etterhvert skjønte naboen helt selv at det var fint og han tar nå og måker min oppkjørsel etter at han har måket sin. Han freser med mye grus så om han hadde frest den i hagen min ville jeg sagt ifra. 

Anonymkode: 2c54c...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 17.40):

Hei. Lurer bare på hva som er normalt her. Mannen min bruker snøfreser til å rydde bort snøen. Mellom oss og naboen er det en komunal vei. Vår parkeringsplass går rett inn til den komunale veien, mens naboen på motsat side har en svær hekk som grenser mot den komunale veien. Det er en hekk på 3 eller 4 meter som består av trær eller robuste busker. Idag kom det så mye snø at ikke engang kommunen hadde brøyta veien. Mannen min tok frem snøfreseren og fresa bort snøen både fra vår parkeringsplass og den kommunale veien. Han passa på at han brøyta snøen mest mulig inn til veikanten, men litt snø gikk kanskje over til naboen. Da snakker vi om minimale mengder. 

Joda, naboen tok seg bryet med å komme ut og si ifra om at det ikke er aktuelt. At vi måtte frese rundt om på vår egen tomt. Det er jo greit det. Vi er klar over hva naboloven sier og man skal ikke ha snøen over til naboen. Men her bor alle så tett inn til hverandre at det er nesten ikke til å unngå. Flere av naboer har snøen over til hverandres hager da det er enklest slik oppkjørslene er laget... mannen min rydder gjerne bort snøen for naboene også når han har litt bedre tid. 

Spørsmålet her er egentlig om hva folk tenker? Hadde dere blitt sur her slik som han ene naboen? Er det vi som er på bærtur eller er bare naboen litt vanskelig? Det er en nabo vi ellers aldri har kontakt med. 

Vel dere kunne jo snakka med vedkommede først. :) ikke bare fyre løs, hehe. Kansje mannen din kunne fresa litt for naboen i samme sleng og så ble dere venner. lønner seg å være litt ålreigt med naboer. 

Personlig hadde jeg forstått om det kom snø over på marka mi fra naboen sin vei altså..Vedder på snøplogen hadde gjort det samme. Det er jo ikke en magisk vegg der liksom.

Edit: sorry men jeg vet ikke åssen jeg fant denne tråden på forsiden av forumet når den er ett år gammel...

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...