Gå til innhold

Helseangst/dødsangst. Hvem kan jeg ringe ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Å snakke med noen hjelper ikke mot helseangst. Det er holdningen din til liv og død du må gjøre noe med. Dette må du gjøre selv og ingen kan gjøre det for deg.

Det sentrale spørsmålet er: Aksepterer du at du, som alle andre, er dødelig og at du kommer til å dø på et tidspunkt du ikke vet, av en årsak du ikke vet? 

Det er ikke fornuftig å søke hjelp hos legen for bagateller. Det er fornuftig på samme måte som det er fornuftig å gå med skuddsikker vest på gata. Ja, sjansen er kanskje en til en million for at det redder liv. Men prisen å betale er for høy.

Prisen du betaler for å prøve å fjerne all risiko for død er voldsom angst, alarmberedskap og mangel på livsutfoldelse. Er det virkelig dette du skal gjøre neste femti år? Skal du leve, eller skal du unngå å dø?

Aksepter at døden er en naturlig del av livet du ikke kan unngå. Og fokuser på å leve uten restriksjoner, ikke bare å overleve.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høyt blodtrykk kommer jo ikke av ingenting? Jeg hadde 140 i puls og 145/100 i BT ista. Satt helt rolig i samtale med noen og spiste lunch og boom så bare ble jeg helt rar. 

Anonymkode: c240c...90b

Man får ikke høyt blodtrykk og puls av kreft. Det kommer av angst! Den kommer slik du beskriver det. 

Det er heller ikke farlig å ha høy puls. Ubehagelig ja, men ikke farlig. Hjertet tåler det godt. Det går fint ❤️

Anonymkode: 66ec5...21f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg vet ikke om legevakten kan råde meg til så mye da.. ? 

Det finnes jo et akuttilbud for psykisk helse, legevakten vet kanskje om det kan være aktuelt. Eller kanskje de har andre råd om hvor du kan henvende deg.

Kremting og hoste etter korona kan vi trygt si er resultat av korona, ikke noen grunn til å tenke kreft. Høyt blodtrykk er heller ikke farlig akkurat. Legen vil vel måle på nytt og hvis det fremdeles er høyt så får du medisiner. Lite problematisk egentlig. Vondt i hodet er heller ikke tegn på kreft i hodet. Testen du har tatt hos gynekolog er gode nyheter - ikke dårlige. Du kommer ikke til å rekke å utvikle noe kreft, hvis du har forstadier så kommer de til å bli behandlet.

Du føler at du kommer til å dø snart, men følelsene dine er helt på bærtur. Du kan ikke stole på dem akkurat nå. Glem følelsene. Sett på noe hyggelig på TV. Uansett om du ringer legevakt eller hjelpetelefoner eller hva du gjør i kveld så ring psykisk helse i kommunen din i morgen tidlig og fastlegekontoret.

Anonymkode: 591c6...122

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aller først. Slutt å google. 

Anonymkode: 74547...857

Har ikke Google noe som helst faktisk, men jeg vet at høy puls og høyt blodtrykk ikke er bra og jeg vet at alt det andre jeg har helker ikke er bra og jeg vet at folk blir syke og at jeg nok ikke er et unntak av et supermenneske som ikke kan bli syk.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke Google noe som helst faktisk, men jeg vet at høy puls og høyt blodtrykk ikke er bra og jeg vet at alt det andre jeg har helker ikke er bra og jeg vet at folk blir syke og at jeg nok ikke er et unntak av et supermenneske som ikke kan bli syk.. 

Angstutløst høy puls og høyt blodtrykk tåler hjertet ditt fint. Løper du en tur har du trolig 180/100 i blodtrykk, men det er ikke farlig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjære deg 🥰 er du alene? Dette er helt forferdelig , jeg vet, for jeg har hatt sånn angst før jeg også. Man klarer ikke å tenke rasjonelt og tankene spinner utav kontroll. Hjertebank/høy puls/og generelt uvelhet er symptomer på angst, og angst er ikke farlig, bare veldig ubehagelig. Prøv å puste med magen, du skal ikke dø, du er ikke fysisk syk. Håper du får hjelp for angsten din ❤️

Anonymkode: 5041f...c3a

Ja, er alene men har venner jeg snakker med som bare sier shit så skummelt og sånne ting... 

Jeg har ikke hatt sånn her type angst før, nå har jeg det pga fysiske symptomer som kom før angsten. Angsten begynte å komme etter jeg fikk symptomene. 

Har dog hatt tanker i det siste om at jeg er litt redd for å dø før jeg får oppleve livet som med familie og barn og sånne ting, så KAN være underbevisst angst, men da symptomene kom idag så var jeg rolig og tenkte ikke på det. 

Skrevet

Jeg hadde startet med å ringe legevakten, hørt hva de sa. De kan ha gode råd om hvor du videre kan henvende deg i kveld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Oppland skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde startet med å ringe legevakten, hørt hva de sa. De kan ha gode råd om hvor du videre kan henvende deg i kveld.

Der kommer du bare til å få en valium, men kan vel være OK det.

Anonymkode: 70022...706

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, er alene men har venner jeg snakker med som bare sier shit så skummelt og sånne ting... 

Jeg har ikke hatt sånn her type angst før, nå har jeg det pga fysiske symptomer som kom før angsten. Angsten begynte å komme etter jeg fikk symptomene. 

Har dog hatt tanker i det siste om at jeg er litt redd for å dø før jeg får oppleve livet som med familie og barn og sånne ting, så KAN være underbevisst angst, men da symptomene kom idag så var jeg rolig og tenkte ikke på det. 

Det er klart det er kjipt å dø før du får barn. Det er også kjipt å dø når du har barn. Generelt passer det som regel dårlig å dø. 

Men når du en gang skal dø, og av hva, kommer i bunn og grunn an på flaks og uflaks. Du kan ha passet på hjerte og blodtrykk i tretti år, og så blir du påkjørt i trafikken eller skutt. Da er det kjipt å ha investert tretti år i noe som ikke drepte deg likevel? Vi aner virkelig ikke hva vi skal dø av, og det gir lite mening å velge en eller to ting vi fyller hele livet med å passe på når ti tusen ting kan drepe deg 😅

Så igjen: Aksepter at du er dødelig. Og at døden dessverre er uforutsigbar

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (Akkurat nå):

Det er klart det er kjipt å dø før du får barn. Det er også kjipt å dø når du har barn. Generelt passer det som regel dårlig å dø. 

Men når du en gang skal dø, og av hva, kommer i bunn og grunn an på flaks og uflaks. Du kan ha passet på hjerte og blodtrykk i tretti år, og så blir du påkjørt i trafikken eller skutt. Da er det kjipt å ha investert tretti år i noe som ikke drepte deg likevel? Vi aner virkelig ikke hva vi skal dø av, og det gir lite mening å velge en eller to ting vi fyller hele livet med å passe på når ti tusen ting kan drepe deg 😅

Så igjen: Aksepter at du er dødelig. Og at døden dessverre er uforutsigbar

Men jeg er som sagt egentlig mer redd for å bli syk på en måte som hemmer meg og dreper meg sakte og tar fra meg mulighetene til et fint liv. jeg er ikke så redd for å dø momentant egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fysiske symptomer kom før angsten ja, all angst starter et sted. Man kan kjenne en smerte i lilletåen, så kommer tanker og følelser så raskt at man ikke engang rekker å registrerer det, da er hele angsmaskinen i gang i løpet av et kvart sekund.

Hele tankegangen din er veldig angstpreget. Du hopper frem og tilbake mellom motstridende argumenter. Du skriver flere steder at du har angst/helseangst, samtidig mener du at dette ikke er angst. Reaksjonene du har på det du kjenner er overdrevent sterke. Alle symptomer tyder i følge deg på kreft selv om det ikke er logisk overhodet. Du vet ikke hva høyt blodtrykk kan tyde på, bare at det ikke er bra, dvs. du overlater det til fantasien hvor ille det kan være og fantasien har som kjent ingen grenser.

Dette er ikke noen underbevisst angst, slik jeg ser det. Den er veldig åpenbar.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Men jeg er som sagt egentlig mer redd for å bli syk på en måte som hemmer meg og dreper meg sakte og tar fra meg mulighetene til et fint liv. jeg er ikke så redd for å dø momentant egentlig. 

Men hva hjelper det å overvåke symptomene? Er det ikke det som tar fra deg et fint liv sånn som nå? Tror du sjansen for å dø er mindre om du følger med? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fysiske symptomer kom før angsten ja, all angst starter et sted. Man kan kjenne en smerte i lilletåen, så kommer tanker og følelser så raskt at man ikke engang rekker å registrerer det, da er hele angsmaskinen i gang i løpet av et kvart sekund.

Hele tankegangen din er veldig angstpreget. Du hopper frem og tilbake mellom motstridende argumenter. Du skriver flere steder at du har angst/helseangst, samtidig mener du at dette ikke er angst. Reaksjonene du har på det du kjenner er overdrevent sterke. Alle symptomer tyder i følge deg på kreft selv om det ikke er logisk overhodet. Du vet ikke hva høyt blodtrykk kan tyde på, bare at det ikke er bra, dvs. du overlater det til fantasien hvor ille det kan være og fantasien har som kjent ingen grenser.

Dette er ikke noen underbevisst angst, slik jeg ser det. Den er veldig åpenbar.

Ja, jeg har jo angst nå i tankegangen, men de kroppslige symptomene kom jo før jeg begynte å stresse med det i tankene. Vanskelig å forklare tydeligvis, jeg håper det KUN er angst og ikke sykdommer itillegg  

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (1 minutt siden):

Men hva hjelper det å overvåke symptomene? Er det ikke det som tar fra deg et fint liv sånn som nå? Tror du sjansen for å dø er mindre om du følger med? 

Ja, fordi da kan jeg jo kanskje få behandlet det før jeg blir handicappet av sykdommer eller dør av det. 

Skrevet

Ja, fordi da kan jeg jo kanskje få behandlet det før jeg blir handicappet av sykdommer eller dør av det. 

Det blir som jeg skrev over; ja, du kan også gå med skuddsikker vest, for da overlever du trolig om noen skyter deg. Men er det sannsynlig at noen skyter deg? I ditt tilfelle, er det vanlig og sannsynlig at angstsymptomer er alvorlig sykdom? 

Angst øker puls, blodtrykk og tendens til hjertebank/ekstraslag midlertidig. Dette er helt ufarlig. Det er bare sånn adrenalin fungerer. Om du får en sprøyte med adrenalin får du akkurat samme symptomer. Det betyr ikke at du har hjertesykdom.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring prest eller diakon der du bor, TS ❤️ 

Anonymkode: aecff...6a0

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ringe de når som helst ? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har ikke symptomer som tyder på at du er på vei til å bli handikappet. Kan du lage en plan? Ring psykisk helse i kommunen du bor i når du våkner i morgen. Snakk med fastlegen din og legg en plan sammen om hva du gjør når hekseangsten tar overhånd.

se denne i kveld. Det kan hjelpe: 

Anonymkode: 3cbdc...f34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fant ikke noe tlf nummer, men prøvde chatten med prest eller diakon.... gjett hva de sa? OJ. Det hørtes ikke bra ut! 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fant ikke noe tlf nummer, men prøvde chatten med prest eller diakon.... gjett hva de sa? OJ. Det hørtes ikke bra ut! 

De prøver vel å gi deg sympati, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...