Gå til innhold

Forrest i køen i 79 km/t, så 90 på tofeltsvei - har det et navn?


Gjest Vikarsykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier

Enkelte enfeltsveier har 80 km/t, og man risikerer å havne bak en som kjører i 79 - for å være sikker på ikke å kjøre over hastigheten. Stort sett dannes det kø bak en sånn fører. Men så kommer køen til et stykke tofeltsvei, og alle ønsker å kjøre forbi denne føreren, men da kjører hen plutselig i 90 km/t eller noe sånt, i hvert fall mer enn 79. Og så for å bremse ned til 79 km/t med en gang veien blir enfelts igjen. 

Bortsett fra karakteristiske navn, har denne typen oppførsel eller handling noe navn? Fins det forskning på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vikarsykepleier
Kalikalinka skrev (1 minutt siden):

Tror det kalles «tulling».

Ja, altså bortsett fra sånne navn som vi alle sitter og skriker i bilene våre bak den føreren.

Det er selve handlingen som facinerer meg, hvordan de resonnerer meg seg selv. For det er jo et mønster, og det er en del som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mann med hatt

Anonymkode: 5e368...7ea

Ja, det var det jeg tenkte først også, men mann med hatt kjører i 79 uansett. Han (det kan være en dame også) speeder ikke plutselig opp i 90 når køen bak vil kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor mener du man skal kjøre over fartsgrensen? Det er vel alle dere andre i «køen» som burde gå inn i dere selv, veien viser 80 km, da kjører man ikke mer enn 80- og ikke mindre enn 75. Dere bak der har dårlig tid og er en fare for trafikken. 

Anonymkode: fb879...aa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjører du i 79 i stedet for 80 hele veien fra Oslo til Bergen (460~ km) så sparer du hvor mange minutter?

For øvrig er det mange som bruker ACC, og da kan bilen ofte ligge rundt 1km/t under fartsgrensen. Når bilen oppdager et 90 skilt vil den da akselerere til 90, for deretter å bremse ned til 80 når den oppdager et slikt skilt.

Anonymkode: 4d34c...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ganske sikkert det kalles å følge trafikkreglene.

Anonymkode: 62340...49c

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener du man skal kjøre over fartsgrensen? Det er vel alle dere andre i «køen» som burde gå inn i dere selv, veien viser 80 km, da kjører man ikke mer enn 80- og ikke mindre enn 75. Dere bak der har dårlig tid og er en fare for trafikken. 

Anonymkode: fb879...aa0

Det som facinerer meg her er selve den villede handlingen: Være først i køen (et alternativ kunne jo ha vært å kjøre til siden og slippe den fram), og så også være først i køen fram til neste enfeltsstrekke ved å speede opp. Hadde personen holdt 79 er det jo bare en som kjører forsiktig, og dét er jo lov. Kjedelig for oss bak, men lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja.. farlig-trafikksituasjons-skaper?

Anonymkode: 3db35...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det finnes et godt navn for det på norsk, men på engelsk kalles det rubberbanding. Eller, ujevn kjøring hvor de kjører både for sakte og for fort i løpet av et veistrekke. Om det også gjelder spesifikt for de som feks kjører i 60 nedover i Oslofjordtunellen og så gasser på til 90/100 oppover, kan jo sikkert diskuteres.

Vi har et veistrekke mellom der vi bor og der mamma bor, hvor det er enkeltfelt i lange strekker, for så å komme ett forbikjøringsfelt i såvidt en kilometer, og der kjører det ALLTID et nek i 60 (det er oppheving av fartsgrenser der, så derfor er det per definisjon 80) helt til de kommer til de doble feltene, da gasser de ofte opp til nitti så det blir føkkings umulig å komme forbi før feltene flettes sammen til ett igjen. Og da bremser de selvfølgelig ned igjen til seksti...... :murvegg:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For øvrig er det mange som bruker ACC, og da kan bilen ofte ligge rundt 1km/t under fartsgrensen. Når bilen oppdager et 90 skilt vil den da akselerere til 90, for deretter å bremse ned til 80 når den oppdager et slikt skilt.

Anonymkode: 4d34c...cf8

Ja, det kan selvfølgelig være noe sånt enkelte strekninger.

Jeg har en strekning oppe ved Lillehammer der jeg syns jeg opplever dette fenomenet ofte, men der er det 80 både på enfelts og forbikjøringsområdet med tofelts-vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
Minya skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om det finnes et godt navn for det på norsk, men på engelsk kalles det rubberbanding. Eller, ujevn kjøring hvor de kjører både for sakte og for fort i løpet av et veistrekke. Om det også gjelder spesifikt for de som feks kjører i 60 nedover i Oslofjordtunellen og så gasser på til 90/100 oppover, kan jo sikkert diskuteres.

Vi har et veistrekke mellom der vi bor og der mamma bor, hvor det er enkeltfelt i lange strekker, for så å komme ett forbikjøringsfelt i såvidt en kilometer, og der kjører det ALLTID et nek i 60 (det er oppheving av fartsgrenser der, så derfor er det per definisjon 80) helt til de kommer til de doble feltene, da gasser de ofte opp til nitti så det blir føkkings umulig å komme forbi før feltene flettes sammen til ett igjen. Og da bremser de selvfølgelig ned igjen til seksti...... :murvegg:

 

Nettopp!

Rubber banding, et nytt ord for meg. Jeg ser det kommer fra spillverden. Takk, det var akkurat det jeg lette etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Klarte ikke helt å fange opp fartsgrensa når det går over til enfelts igjen. Mener du da at det fremdeles er 90 når det blir enfeltsvei igjen, altså at vedkommende ligger 10 under?

Anonymkode: 031a4...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller er det 80 hele veien? Beklager, jeg er litt fjern i dag. 🤪

Anonymkode: 031a4...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal ligge 5-10% over fartsgrensen for å kompensere for at speedometeret viser feil. 

I 80 sone skal man ligge i 86-88 km/t. 

En som ligger i 79 på speedometeret har ikke forstått hvordan man skal kjøre og burde ikke hatt lappen.

Anonymkode: 5d589...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ganske sikkert det kalles å følge trafikkreglene.

Anonymkode: 62340...49c

Det er ikke å følge trafikkreglene når man kjører fortere enn fartsgrensa når det er to felt. Det er ikke lov å kjøre fortere enn fartsgrensa selv om det er to felt i stedet for ett.

Anonymkode: 9c076...12b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (2 timer siden):

Enkelte enfeltsveier har 80 km/t, og man risikerer å havne bak en som kjører i 79 - for å være sikker på ikke å kjøre over hastigheten. Stort sett dannes det kø bak en sånn fører. Men så kommer køen til et stykke tofeltsvei, og alle ønsker å kjøre forbi denne føreren, men da kjører hen plutselig i 90 km/t eller noe sånt, i hvert fall mer enn 79. Og så for å bremse ned til 79 km/t med en gang veien blir enfelts igjen. 

Bortsett fra karakteristiske navn, har denne typen oppførsel eller handling noe navn? Fins det forskning på det?

Aner ikke men du kan være bra sikker på at det er en Toyota eller Skoda Yeti..

Anonymkode: 93c4c...526

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (7 timer siden):

Ja, det kan selvfølgelig være noe sånt enkelte strekninger.

Jeg har en strekning oppe ved Lillehammer der jeg syns jeg opplever dette fenomenet ofte, men der er det 80 både på enfelts og forbikjøringsområdet med tofelts-vei.

Når det er ett felt i hver retning heter det tofeltsvei. To felt i hver retning er firefeltsvei. Jeg pirker ikke for å være vanskelig, men påpeker det fordi det lett kunne ført til misforståelser om du ikke hadde snakket om ettfeltsvei samtidig. 

Anonymkode: d53ba...47e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker ikke helt hvor jeg leste det, men mener det er gjort ubevisst. 

De føler at de må kjøre mer forsiktig når veien er smal, men når det åpner opp et ekstra felt så gasser de på ubevisst fordi det føles tryggere når det er bedre plass.

Selv mener jeg man bør miste lappen om man ikke klarer å følge med såpass på hvordan man kjører da men...

Anonymkode: 75f4f...5bf

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...