Gå til innhold

Finnes karma?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror helt og fullt på karma og at du høster det du sår. Eneste er at det er dritt det tar så lang tid før noe skjer...

Anonymkode: d8222...0f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (På 9.3.2023 den 14.59):

Alt du kommer med er jo spekulasjoner helt uten noen form for bevis, og grunnen serverer du jo egentlig til slutt:

Ideen om karma er ønsketenkning fordi vi ikke liker at livet kan være urettferdig. Jeg liker heller ikke det, men ser liten grunn til å trøste meg med påstander det ikke finnes bevis for. 

Pluss, tidligere urett kan man unngå og å begå på nytt, uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at karmaet oftest er motsatt. 

Det er drittsekkene som får ting servert på sølvfat og flyter på en sky i livet, mens de beste menneskene ofte møter på vanskeligheter eller at ting bare ødelegges rundt dem, som f.eks blir rammet av sykdom. 

Endret av Bombasi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Karma er misforstått i vesten fordi vi forstår det ut fra en kristen kontekst der vi skal straffes i helvete eller belønnes med himmelen. 

I Indisk filosofi, som begrepet er hentet fra, betyr ikke karma noe annet enn ringvirkninger, årsak eller konsekvens. Det kan være både positivt og negativt, og ulike religioner har ulike tolkninger av hva det innebærer. Hinduene kobler det ofte til hvordan neste liv blir, jainene ser på det som en nesten fysisk substans som du må bære med deg helt til du gjør aktiviteter som fjerner karma feks bønn og meditasjon og gode gjerninger.

Målet er ikke å bli belønnet med god karma, men derimot å komme ut av karmasyklusen for å oppnå moksha, nirvana, opplysning, enhet, og ikke bli gjenfødt mer. 

Anonymkode: 9df81...e32

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger tror jeg på karma når folk som har vært drittsekker mot meg får ett eller annet problem etterpå. Men selvsagt kan være tilfeldigheter. Vet ikke helt hva jeg tror😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/11/2023 at 2:48 PM, Bombasi said:

Det er drittsekkene som får ting servert på sølvfat og flyter på en sky i livet, mens de beste menneskene ofte møter på vanskeligheter eller at ting bare ødelegges rundt dem, som f.eks blir rammet av sykdom. 

Viser bare at hele dritten er pure bullshit og universet er skapt av et superondt og jævlig vesen.
Også kjent som demiurge i Gnostisisme.
Blir fremstilt som en svart kube.

Svarte kuber er utstilt mange steder i verden foran profilerte bygninger/konserner i diverse storbyer (København er en av dem f.eks.), jødene har en svart kube på hodet foran klagemuren, muslimene går rundt en svart kube i mekka og Blackrock er en gjeng med superonde rasshøl som styrer verden, i Stanley Kubricks 2001 står en svart kube foran gamlingen når han dauer og de gjorde apene på Mars intelligente og onde så de kriget etc etc.

Endret av Heydayotheinterweb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplever ofte karma i Positiv forstand. 

Særlig om jeg GIR . - av godhet. 

Ifht negativ karma ,så har jeg ventet i over 10 år på at himmelen skal ramle i hodet på en person som ødela mye for meg. Det har ikke skjedd ,- men jeg har uansett trua ! 

Anonymkode: a89a9...804

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det finness dessverre alt for mange søppel-mennesker der ute, som aldri får som de egentlig burde ha fortjent dersom karma virkelig hadde eksistert. :tristblå:

Anonymkode: e51fa...6cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg opplever ofte karma i Positiv forstand. 

Særlig om jeg GIR . - av godhet. 

Ifht negativ karma ,så har jeg ventet i over 10 år på at himmelen skal ramle i hodet på en person som ødela mye for meg. Det har ikke skjedd ,- men jeg har uansett trua ! 

Anonymkode: a89a9...804

Når du klarer å tilgje denne personen, så vil du bli fri

Anonymkode: 92e26...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe bevis for at verken karma eller himmelen finnes. Men jeg ville foretrukket karma, at for eksempel en pedofil barnemorder fikk lide skikkelig i sitt neste liv, heller enn å bli frelst og havne i himmelen. Hadde ikke vært noe hyggelig for de barna han hadde voldtatt og drept, å se ham igjen.

Jeg tenker at troen på karma kan gjøre at folk prøver å være greie mot hverandre. For hvem ønsker å bli gjenfødt som mink på en kinesisk minkfarm for eksempel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 11.3.2023 den 14.48):

Man kan også tenke at det du kaller de beste menneskene, må møte motgang for å bli sterkere og mer opplyste. Slik at de kan nå Nirvana. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 10.39):

det finness dessverre alt for mange søppel-mennesker der ute, som aldri får som de egentlig burde ha fortjent dersom karma virkelig hadde eksistert. :tristblå:

Anonymkode: e51fa...6cb

De får alltid som fortjent. Tro meg, jeg har sett det gang på gang med egne øyne. Det kan ta tid, men det skjer.

Anonymkode: 221d4...928

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

exictence skrev (På 7.3.2023 den 10.59):

Hva er vinduskarm?

Nei, jeg tror ikke på karma i den forstand. Men jeg tror at det kan ofte skje at de som bevisst har oppført seg slemme, får oppleve noe nederlag i  den forstand at de jo har et problem

Vinduskarm er det som er rundt vinduet. Akkurat som dørkarm er rundt døren. På nordnorsk heter det «vinduskarma» og «dørkarma». Så kan det jo diskuteres hvilken karma det er da.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (4 timer siden):

Vinduskarm er det som er rundt vinduet. Akkurat som dørkarm er rundt døren. På nordnorsk heter det «vinduskarma» og «dørkarma». Så kan det jo diskuteres hvilken karma det er da.

Haha den var god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 8.55):

Er interessert i å høre om folk som har erfaring med at andre som har gjort dem vondt får igjen, altså karma? Eller er dette tilfeldig?

Ja. Karma er grunnen til at Putin har blitt så rik

Anonymkode: 6262d...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Bombasi skrev (På 11.3.2023 den 14.48):

Enig, men hvorfor er det sånn? At de onde har det godt? Og de gode går bort av sykdom, ulykker osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 4.05):

De får alltid som fortjent. Tro meg, jeg har sett det gang på gang med egne øyne. Det kan ta tid, men det skjer.

Anonymkode: 221d4...928

Hvordan har du sett det skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men trenger ikke skje dette livet. Karma kan komme neste livet.

Likevel viktig å huske på at karma er ingen straff. Karma er en lekse og mulighet til vekst.

Anonymkode: 61547...ef8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...