Gå til innhold

Kan jeg oppi far som ukjent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1. Han som er faren ønsker seg ikke barn

2. Vi er ikke sammen 

Jeg ønsker rett og slett ikke å ha barnefar i bildet, tenker at barnet selvfølgelig skal få vite hvem faren er - men jeg ønsker å ha minst mulig kontakt med vedkommende, det er mye som har skjedd mellom oss som gjør dette ekstra vondt og sårt… Kan jeg oppgi han som ukjent? Hva er ulempene om jeg gjør det? For meg er det verre om jeg skal «tvinge» barnefaren mer inn i bildet om nødvendig når han ikke ønsker dette

Anonymkode: 14ccc...e8e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han ikke vil ha kontakt med barnet så ja, det kan være mye bedre for barnet en og bli påtvunget en far som ikke er voksen nok til og legge all strid til side og gjøre det som er best for barnet uansett hvor mange kameler som må svelges.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er at barnet ikke vil få arverett etter ham, og at du ikke har rett til barnebidrag fra ham. 
Du kan forøvrig ombestemme deg når som helst, selv om du ikke oppgir ham ved fødselen. 
Nå kommer du til å få mange svar om at du må oppgi faren og at du ellers får det offentlige på nakken. Det stemmer ikke, så ikke bry deg om det. Gjør det som er best for deg og barnet her og nå. 

Anonymkode: 93f76...6b3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor du fikk barn med han når utrolig mange menn er ufrivillig barnløse

Anonymkode: 843b5...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke straffbart å ikke opplyse om det selv om man i ugangspunktet er pålagt det.

Men et par ting å tenke på: barnebidrag, arv av far, hva hvis det skulle skje deg noe? Du vil fortelle barnet om faren men han skal ikke være far på papiret?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden):

Det er ikke straffbart å ikke opplyse om det selv om man i ugangspunktet er pålagt det.

Men et par ting å tenke på: barnebidrag, arv av far, hva hvis det skulle skje deg noe? Du vil fortelle barnet om faren men han skal ikke være far på papiret?

Jeg vil ikke være «avhengig» av han på noen måte, så derfor tenker jeg at han ikke behøver å stå oppgitt noe sted, samtidig som jeg tenker at det er en selvfølge at barnet skal få vite hvem han er, ønsker å ha en «åpenhet» rundt det når barnet er gammelt nok. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor du fikk barn med han når utrolig mange menn er ufrivillig barnløse

Anonymkode: 843b5...76b

Det var ikke en planlagt graviditet, men jeg har alltid ønsket meg barn - så når jeg fant ut at jeg var gravid hadde vi gått fra hverandre, men jeg er i slutten av 30 årene og tenker naturlig nok at det også kan bli vanskeligere for meg å få barn fremover 

Anonymkode: 14ccc...e8e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja ditt valg, men du blir jo ikke avhengig av barnefar selv om han står som far på papiret, hvis han ikke ønsker kontakt så er jo barnebidrag eneste måten du merker det på. Men kan jo være sunt for barnet med kontakt med faren, kan jo hende faren også forandrer mening etter hvert

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan oppgi han som far uten og ha noe med han og gjøre. Det blir ikke krevd barnebidrag uten at du ber om det. Men om du fører han opp som far kan det være greit at han skriver fra seg foreldreansvaret.  Da blir det lettere med små ting i hverdagen, som f.eks pass

Anonymkode: abff0...90e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive far ukjent, MEN nav har i noen saker gått langt for å finne ut hvem far er.. Noe som kan få konsekvenser dor deg også, da det å føre opp far ukjent vil være en løgn.  Nav kan og vil mest sannsynlig åpne sak for å finne ut hvem far er. Slike saker kan bli ganske inngripende.

Han kan stå oppført som far og ikke ha noe med deg eller barnet å gjøre. Og har dere "privat avtale" på bidrag så blander ikke noen seg inn i om han er i bildet eller ikke. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Man er pålagt å oppgi riktig far, selv om det ikke er straffbart ikke å gjøre det.

Men ved å oppgi far ukjent fratar du barnet ditt både arverett og barnebidrag (og legger sistnevnte på skattebetalerne i stedet). 

Husk at å være registrert som far ikke er det samme som foreldreansvar. Du kan ha foreldreansvaret alene selv om han er registrert som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en skal ta seg tid til å tenke over hvordan det vil bli å vokse opp i den viten at en har en far som ikke ønsker å vite av deg. 
Der er jo alltid en sjanse for at det kommer en bonusfar inn i bildet, men ansvaret for at barnet ikke opplever en bonusfar som også forsvinner ligger på mor .. 

Anonymkode: 4ae6b...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av respekt for barnet bør du oppføre barnefar. Det kan hende barnet ditt ønsker å vite hvem han er senere i livet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke eliminere far juridisk for å gjøre det mest bekvemt for deg og far.

Nå blir du mor, og skal ta utgangspunkt i barnets beste, og ha lovlige forhold rundt barnet ditt. Barnets rett til å kjenne far og få omsorg fra ham, er fastslått i FNs barnekonvensjon.

Du kan ikke diktere far til å gi omsorg, men du skal heller ikke samarbeide om å skjule hvem han er (antar han er normalfungerende og ikke psykopater/tilsvarende skadelig). 

Å gi ham mulighet til å slippe økonomisk byrde vil være et stort insentiv for ham til å ikke ombestemme seg og møte babyen sin og mulig smelte og bli en far som stiller opp. 

Bidrag fra det offentlige er ren svindel av store summer gjennom oppveksten, og barnet har krav på arv som du ikke skal samarbeide om å frata det.

Barnet skal også ha sannhet tilpasset alder og modenhetsnivå om sin far, for det trenger å ha minst 1 troverdig forelder!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg foreslår at du lar være å oppgi han, og så revurderer du heller etterhvert. Forhåpentligvis vet noen i omgivelsene dine hvem han er hvis du skulle stryke med før du får fortalt det til barnet.

Jeg tror ikke du skal høre så mye på folk her inne, du kjenner situasjonen best.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biloba skrev (38 minutter siden):

Du skal ikke eliminere far juridisk for å gjøre det mest bekvemt for deg og far.

Nå blir du mor, og skal ta utgangspunkt i barnets beste, og ha lovlige forhold rundt barnet ditt. Barnets rett til å kjenne far og få omsorg fra ham, er fastslått i FNs barnekonvensjon.

Du kan ikke diktere far til å gi omsorg, men du skal heller ikke samarbeide om å skjule hvem han er (antar han er normalfungerende og ikke psykopater/tilsvarende skadelig). 

Å gi ham mulighet til å slippe økonomisk byrde vil være et stort insentiv for ham til å ikke ombestemme seg og møte babyen sin og mulig smelte og bli en far som stiller opp. 

Bidrag fra det offentlige er ren svindel av store summer gjennom oppveksten, og barnet har krav på arv som du ikke skal samarbeide om å frata det.

Barnet skal også ha sannhet tilpasset alder og modenhetsnivå om sin far, for det trenger å ha minst 1 troverdig forelder!

Dette var en meget god oppsummering.

I  tillegg føye vil jeg føye til problemstillingen med å ikke ha en farsfigur i livet. Dette gjelder spesielt gutter. Statistikken for gutter som er vokst opp uten farsfigur er dessverre nedslående. Ikke bare her i Norge men hele vestlige verden. 

Anonymkode: 8a890...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...