Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #21 Skrevet 29. desember 2005 Om far har noen timer barnevakt i sin samværsperiode, er vel det greit så lenge barnet har det bra? Det hender vel at mor har behov for noen timers barnevakt også? Og trådstarter skriver at det dreier seg om en venninne av far og besteforeldre, kanskje besteforeldrene syns det er flott å få litt tid med ungen og? ← Så klart er det greit at far har barnevakt av og til. Det er ikke det det er snakk om. Det har selvfølgelig jeg også av og til. Men gutten er jo hos far mye skjeldnere enn han er hos meg, så i mine øyne er det enda mer "kostbar" tid. Når far ser ungen i gjennomsnitt 2 dager i uka, vil en dags barnevakt si at han bare har en dag i gjen til ungen, og det er ikke mye. Og selvfølgelig er det fint at besteforeldrene får se gutten! Og det er klart at jeg ikke har noe imot at gutten en sjelden gang sover hos dem, men det er faktisk far ungen har rett på samvær med. Jeg har sagt til far at besteforeldrene på hans side kan spørre, når som helst, om de ønsker å treffe ungen. (Eller at han kan ringe for dem). Da går det ikke på bekostning av tiden med far. Dessuten kan jo far og ungen besøke besteforeldre sammen også.
Gjest Gjest_Moon_* Skrevet 29. desember 2005 #22 Skrevet 29. desember 2005 Så klart er det greit at far har barnevakt av og til. Det er ikke det det er snakk om. Det har selvfølgelig jeg også av og til. Men gutten er jo hos far mye skjeldnere enn han er hos meg, så i mine øyne er det enda mer "kostbar" tid. Når far ser ungen i gjennomsnitt 2 dager i uka, vil en dags barnevakt si at han bare har en dag i gjen til ungen, og det er ikke mye. Og selvfølgelig er det fint at besteforeldrene får se gutten! Og det er klart at jeg ikke har noe imot at gutten en sjelden gang sover hos dem, men det er faktisk far ungen har rett på samvær med. Jeg har sagt til far at besteforeldrene på hans side kan spørre, når som helst, om de ønsker å treffe ungen. (Eller at han kan ringe for dem). Da går det ikke på bekostning av tiden med far. Dessuten kan jo far og ungen besøke besteforeldre sammen også. ← Dette var meg ja.
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2005 #23 Skrevet 29. desember 2005 Men ser ikke de fleste fraskilte fedre seg som barnevakter da? Tror du det, eller var det en spøk? Tror ikke sambo (helgepappa) gjør det..
Gjest Betty Boop Skrevet 29. desember 2005 #24 Skrevet 29. desember 2005 Tror du det, eller var det en spøk? Tror ikke sambo (helgepappa) gjør det.. ← Nei jeg tror/håper ikke at det er det vanlige. Kunne bare ikke dy meg for å spre litt edder og galle. Det var en sjelden glipp. Men min eks fungerte faktisk slik. Jeg snakker i fortid fordi han siste to år ikke engang har ringt til fødselsdager. Men det hører ikke hit. Sorry. Skal ikke gjenta seg.
Gjest Embla s Skrevet 29. desember 2005 #25 Skrevet 29. desember 2005 (endret) Så klart er det greit at far har barnevakt av og til. Det er ikke det det er snakk om. Det har selvfølgelig jeg også av og til. Men gutten er jo hos far mye skjeldnere enn han er hos meg, så i mine øyne er det enda mer "kostbar" tid. Når far ser ungen i gjennomsnitt 2 dager i uka, vil en dags barnevakt si at han bare har en dag i gjen til ungen, og det er ikke mye. Og selvfølgelig er det fint at besteforeldrene får se gutten! Og det er klart at jeg ikke har noe imot at gutten en sjelden gang sover hos dem, men det er faktisk far ungen har rett på samvær med. Jeg har sagt til far at besteforeldrene på hans side kan spørre, når som helst, om de ønsker å treffe ungen. (Eller at han kan ringe for dem). Da går det ikke på bekostning av tiden med far. Dessuten kan jo far og ungen besøke besteforeldre sammen også. ← Jeg er tydeligvis alene om mine holdninger her, men jeg syns ærlig talt du ikke skal legge deg så veldig opp i hvordan far organiserer samværet sitt. Så lenge barnet ikke lider overlast, selvfølgelig! Back ut og konsentrer deg om ditt eget samvær, og vis far at du stoler på ham når han har barnet. Så får du håpe at dette er en periode som bedrer seg. At mor (av ren god vilje) styrer altfor mye i fht fars samvær, tror jeg kan være eksremt ødeleggende for fars/barnets forhold. Endret 9. januar 2006 av Embla s
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2005 #26 Skrevet 29. desember 2005 Jeg syns far bør prioritere å være sammen med barnet sitt når det er samværshelg. Mest fordi barnet er innstiltt på å være sammen med far de aktuelle dagene, altså til forandring fra det å være hjemme i sitt eget hus. Jeg hadde ikke likt å bli skippet bort til noen andre hvis jeg var innstilt på å være et sted. Ex: Jeg skal på hyttetur med tante og onkel. Når jeg kommer frem får jeg beskjed om at tante og onkel ikke skal være der allikevel, men jeg kan bo i tante og onkels vennepars hytte, sammen med dette venneparet. Totalt uaktuellt!! Sånn tenker jeg at det må være for at barn også, som har innstilt seg på å være sammen med pappa. Klart at pappa kanskje trenger barnevakt en gang han også. Men jeg kan ikke umiddelbart forstå hva som kan være så viktig at det er nødvendig med gjentatte barnevaktordninger de få gangene han er -eller skulle ha vært- sammen med barnet sitt.
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2005 #27 Skrevet 29. desember 2005 Om far har noen timer barnevakt i sin samværsperiode, er vel det greit så lenge barnet har det bra? Det hender vel at mor har behov for noen timers barnevakt også? Og trådstarter skriver at det dreier seg om en venninne av far og besteforeldre, kanskje besteforeldrene syns det er flott å få litt tid med ungen og? Syns egentlig ikke mor har noe som helst med hvordan far legger opp når han har samvær. (så lenge barnet ikke lider overlast, selvfølgelig). ← Jeg er tydeligvis alene om mine holdninger her, men jeg syns ærlig talt du ikke skal legge deg så veldig opp i hvordan far organiserer samværet sitt. Så lenge barnet ikke lider overlast, selvfølgelig! Back ut og konsentrer deg om ditt eget samvær, og vis far at du stoler på ham når han har barnet. Så får du håpe at dette er en periode som bedrer seg. Kjenner til altfor mange tilfeller der mor (av ren god vilje) styrer altfor mye i fht fars samvær. Det kan være eksremt ødeleggende. ← Det dere tydeligvis ikke har fått med dere er at far ikke har noen krav på samvær. Det er barnet som har krav på samvær, med sine foreldre. Derfor har ikke far noen slags rett til å gjøre som han vil, for han skal gjøre sitt barns beste. Greit nok at ikke alle kan være foreldre alltid, men som forelder må man jo i stor grad organisere livet sitt etter at man har barn. Og da bør man i tilfeller som i trådstarters organisere livet sitt mye bedre. Om besteforeldre vil være sammen med barnet kan vel det skje uavhengig av far?
Murvel Skrevet 29. desember 2005 #28 Skrevet 29. desember 2005 Man kan i utgangspunktet synes hva man vil.... Men reglene er helt klare - den som har samvær med barnet velger selv hvordan man vil disponere tiden, uavhengig av hva den som har daglig omsorg mener.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå