AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #1 Del Skrevet 5. mars 2023 Jeg er 110 kg og har virkelig elendig kondis. Har vært veldig inaktiv, deprimert, og til og med utviklet angst, de siste 3 årene. Har bestemt meg for å ta tak, og har nå gått ned 106 kg i det minste. Men, kondisjonen er jo som den var, ganske ræva. Jeg blir svett og andpusten nesten bare jeg tenker på aktivitet. Det er flaut. Jeg har møtt en fantastisk mann. Men han er ganske normal bygd og normal sporty. Ingen treningsfanatiker, men 75 kg, har en aktiv jobb, og er aktiv etter jobb (ikke direkte trening, men aktivitet) to dager i uken. Han elsker å gå turer, og har en særdeles bra kondisjon. Lav hvilepuls osv. Min hvilepuls er høy. Familien hans er aktive. Og i påska er alle barn med familie og partner invitert på familiehytta. De spiller spill, går på ski, masse tur og mye kjekt. Jeg har sinnsykt lyst å være med. Men, jeg kan jo ikke subbe rundt på hytta dag inn og ut. Jeg vet at når familien går på tur så holder de et ganske høy tempo. Hundene løper fritt, de går i skogen og de går for å gå. De tusler ikke avgårde på en rolig tur. De holder et høyt tempo. Og jeg gruer meg. Veldig. I hvor stor grad kan man forbedre pulsen på under 4 uker? Anonymkode: 771d5...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 5. mars 2023 #2 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er 110 kg og har virkelig elendig kondis. Har vært veldig inaktiv, deprimert, og til og med utviklet angst, de siste 3 årene. Har bestemt meg for å ta tak, og har nå gått ned 106 kg i det minste. Men, kondisjonen er jo som den var, ganske ræva. Jeg blir svett og andpusten nesten bare jeg tenker på aktivitet. Det er flaut. Jeg har møtt en fantastisk mann. Men han er ganske normal bygd og normal sporty. Ingen treningsfanatiker, men 75 kg, har en aktiv jobb, og er aktiv etter jobb (ikke direkte trening, men aktivitet) to dager i uken. Han elsker å gå turer, og har en særdeles bra kondisjon. Lav hvilepuls osv. Min hvilepuls er høy. Familien hans er aktive. Og i påska er alle barn med familie og partner invitert på familiehytta. De spiller spill, går på ski, masse tur og mye kjekt. Jeg har sinnsykt lyst å være med. Men, jeg kan jo ikke subbe rundt på hytta dag inn og ut. Jeg vet at når familien går på tur så holder de et ganske høy tempo. Hundene løper fritt, de går i skogen og de går for å gå. De tusler ikke avgårde på en rolig tur. De holder et høyt tempo. Og jeg gruer meg. Veldig. I hvor stor grad kan man forbedre pulsen på under 4 uker? Anonymkode: 771d5...8f5 Fokuser på vekta. Nå vet ikke jeg hvilket bmi nivå du ligger på, men dersom du ikke er 1,95 høy eller noe så er 106 kg ganske høyt. Med såpass mye kroppsmasse så blir all fysisk aktivitet mye tyngre enn det bør være. Kan fort bli slitasjeskader og dritt dersom du gyver på med trening nå. Var jeg deg ville jeg heller tenkt «til sommeren» enn påske som er kun noen uker unna. Gode matvaner og gode gåturer som du utvider og utvider i lengden er en smart vei å gå. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 6. mars 2023 #3 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er 110 kg og har virkelig elendig kondis. Har vært veldig inaktiv, deprimert, og til og med utviklet angst, de siste 3 årene. Har bestemt meg for å ta tak, og har nå gått ned 106 kg i det minste. Men, kondisjonen er jo som den var, ganske ræva. Jeg blir svett og andpusten nesten bare jeg tenker på aktivitet. Det er flaut. Jeg har møtt en fantastisk mann. Men han er ganske normal bygd og normal sporty. Ingen treningsfanatiker, men 75 kg, har en aktiv jobb, og er aktiv etter jobb (ikke direkte trening, men aktivitet) to dager i uken. Han elsker å gå turer, og har en særdeles bra kondisjon. Lav hvilepuls osv. Min hvilepuls er høy. Familien hans er aktive. Og i påska er alle barn med familie og partner invitert på familiehytta. De spiller spill, går på ski, masse tur og mye kjekt. Jeg har sinnsykt lyst å være med. Men, jeg kan jo ikke subbe rundt på hytta dag inn og ut. Jeg vet at når familien går på tur så holder de et ganske høy tempo. Hundene løper fritt, de går i skogen og de går for å gå. De tusler ikke avgårde på en rolig tur. De holder et høyt tempo. Og jeg gruer meg. Veldig. I hvor stor grad kan man forbedre pulsen på under 4 uker? Anonymkode: 771d5...8f5 Man sier at for inaktive så vil den mest uttalte forbedringen av kondisjon skje i løpet av ca. 6 uker. Deretter er det en slakere kurve og mye mer kontinuitet som skal til for å fortsette forbedringen. Leste jeg det riktig at du har GÅTT NED 106 KG? Det er i så fall helt fantastisk for deg! Om ikke og du har gått ned til 106 kg, så er det fortsatt veldig bra at du har tatt tak! Jeg er enig med @Den Sagnomsuste at det kan være litt lite tid å gjøre dette på til påske. Husk at kondisjon ofte defineres som et gitt oksygenopptak per kilo kroppsvekt, akkurat fordi man gjerne flytter sin egen kroppsvekt når man gjør kondisjonsarbeid. Så bare det å gå ned i vekt, uten å bli noe spesielt bedre trent, vil øke kondisjonen og få alt til å føles lettere. Ikke gyv løs på alt for mye aktivitet nå. Blir du skadet så har du en mye lengre vei å gå enn om du tar dette rolig og forsiktig. Følg rådet om å legge om livsstilen med tanke på kosthold, og legg inn en del gåturer uten å overdrive. Kanskje er du ikke i mål til påske, men det gjør heller ingenting da jeg regner med at du fortsatt har tenkt å være her til neste påske? Og sommeren vil også være lagt til rette for masse gåturer. Går du ned 15 - 20 kg kommer nok aktivitet til å føles som en helt annen verden for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå