Gå til innhold

Hvilke klær har man på seg på kontorjobb?! 😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørs jo hva slags kontor man skal jobbe på. Sitter man på eget kontor og ikke mottar kunder så kan man vel gå i hettegenser. Derimot hvis man tar i mot kunder ofte eller har møter, så er det nok bedre med mørk bukse evt jeans og en finere genser/topp 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hettegenser er ikke greit på kontorjobb. Offentlig kontor jeg jobber går vi i dressbukse, nøytrale olabukser, nøytral genser eller skjorte.

Anonymkode: e4511...2b9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorte slacks (altså litt uformelle dressbukser) og en lysblå skjorte i linblanding med en hvit eller sort trøye under og sorte chelsea boots er safe så og si over alt akkurat med mindre du vet at det er et veldig formelt arbeidssted. Du bør heller være litt overdressed de første dagene, og dette er klær alle dameavdelinger fører denne sesongen, så sannsynligvis møter du noen andre i lignende klær 🙂

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men ikke hettegenser. Det er ikke vanlig for damer. Ullgenser eller lignende er helt greit. 

Anonymkode: 24665...1ea

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hettegenser er ikke greit. Hverdagslig pent  er greit. 

Anonymkode: 632fd...b7b

 

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hettegenser er ikke greit på kontorjobb. Offentlig kontor jeg jobber går vi i dressbukse, nøytrale olabukser, nøytral genser eller skjorte.

Anonymkode: e4511...2b9

Regner med dere snakker om deres egne arbeidsplasser, for hettegenser er helt greit mange steder. Og selvsagt ingen forskjell på kvinner og menn på den fronten.

Anonymkode: 25cf0...2e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Stillingen er salgsingeniør... det er mye kundekontakt i det daglige, men for det meste over mail/telefon. Ellers blir det en og annen messe iblant, og da kler man seg jo litt penere. 

Anonymkode: 2b8f6...e79

Det er jo avhengig av hvilken kundegruppe du skal møte, men om du tenker tilbake på hvordan de du snakket med på intervjuet var kledd vil jeg tro det gir deg en pekepinn. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes hettegenser var å strekke den litt lang. Kanskje det blir mer og mer akseptabelt, men for meg som er 39 så er det lik med lat ungdom. 🤣 eller kose-hjemmeklær. Jeg personlig liker å ha en grense mellom jobb og hjemmeklær, om en så tynn, fordi jeg liker å skille på jobb og fritid. Bruker som regel jeans eller bukser med en penere topp. Litt over t-shirt, men syns også en pen, strøken t-shirt også er innafor. 

Anonymkode: 2cf35...6fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på kontor og bruker gjerne dressbukser, blazer osv., men altså det er 99% fordi jeg liker det:P På mitt kontor er folk i alt fra utslitte jeans og hoodies med Super Mario, til hvitskjorte og slips(internasjonalt miljø). Og sånn er det også på min venninnes og min manns jobb også. Så det går nok helt fint uansett:) Men du kan jo velge noe hakket penere enn jeans og hoodie første dag, og så bare spionere på hva andre har på seg:)

Anonymkode: 4b4ca...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 20 år på kontor. Bl.a ingeniør- og arkitektbransjen. Hadde vært helt uaktuelt med jeans eller hettegenser. Finnes masse pene og behagelige klær, så du får tråle nettet 🙂. Behøver jo ikke være skjørt og bluse.

Anonymkode: 6f383...28c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syntes hettegenser var å strekke den litt lang. Kanskje det blir mer og mer akseptabelt, men for meg som er 39 så er det lik med lat ungdom. 🤣 eller kose-hjemmeklær. Jeg personlig liker å ha en grense mellom jobb og hjemmeklær, om en så tynn, fordi jeg liker å skille på jobb og fritid. Bruker som regel jeans eller bukser med en penere topp. Litt over t-shirt, men syns også en pen, strøken t-shirt også er innafor. 

Anonymkode: 2cf35...6fd

Hos oss går alle relativt ofte i hettegenser på kontoret, den yngste er 36 og eldste er 59. Jeg hadde følt meg helt malplassert om jeg kom i strøken skjorte eller blazer. Det er kun hovedkontret som går slik, alle andre lokale kontret over hele landet så er det mye hettegensre og lignende.

Øverste sjefen stiller i strøken skjorte når han skal i møte med konserndirektør da.

Anonymkode: ce03a...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe a la dette?

17521887_004_5786.jpg

Anonymkode: 92723...357

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

 

Regner med dere snakker om deres egne arbeidsplasser, for hettegenser er helt greit mange steder. Og selvsagt ingen forskjell på kvinner og menn på den fronten.

Anonymkode: 25cf0...2e4

Det er forskjell på hva menn og kvinner kan gå med på jobb. Kvinner kommer stort sett unna med mer enn menn, men når det gjelder hettegenser er det et plagg som oftere aksepteres på menn enn kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du er en selger så burde du kle deg litt penere. Altså ikke hettegenser og jeans. 

Anonymkode: da354...38e

Hvorfor det? Kommer helt an på hva de selger. Jeg vil påstå 95% av alle selgere ikke har behov for å kle seg pent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sikkert riktig, det bare høres så fjernt ut for meg som jobber i Bjørvika. Er sikkert miljøskadd 😂

Anonymkode: 237df...440

Kan ha det i Bjørvika også, har det jeg i 😉

Anonymkode: 68085...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvsagt an på, men dersom du er «firmaets ansikt» utad, er det bedre å være litt for «fint» kledd enn det motsatte.

Dette funker alltid:  Chinos, slacks eller dressbukse, eventuelt mørk jeans. Skjorte, bluse eller litt finere genser. Kjole eller skjørt. Chelsaboots, pumps, sandaler eller litt finere sneakers.  

Tenk i tillegg litt på hår og sminke. Det bør være velstelt, men ikke overdrevet på noen måte.  

Anonymkode: 74f57...cbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over.

Hettegenser, diger strikkegenser elelr hullete jeans passer aldri på kontor. Men det finnes fine klær til kontorbruk blant annet på HM og Nelly, så det trenger ikek være dyrt å kle seg for kontoret.

Du kan jo starte med noe rimelig og bygge garderoben gradvis opp.

Jeg tror jeg ville startet med en sort bukse og et par pene, nøytrale topper og supplert etter hvert.   

Anonymkode: 74f57...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Smart casual generelt. Husk at kontoret er ikke stranda og derfor unngå å gå med shorts og sandaler på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart casual:

BUKSE/SKJØRT
For å ta det aller flest lurer på når det gjelder smart casual først: ja, jeans er tillatt (hurra!) Men velg pene jeans som sitter bra, gjerne i litt mørk farge. Dropp jeans med røff vask/hull. Forøvrig kan de fleste andre bukser med fint snitt og materiale brukes. Kun tights bør du styre unna, men tights under skjørt er fint. Skjørt kan forøvrig være ganske korte, men alt med måte...

OVERDEL
De fleste bluser, sjorter og pene topper kan brukes til smart casual. Men styr unna for tettsittende topper og singlet. Det samme gjelder t-skjorter og collegegensere. Skjorter med korte ermer er greit om disse er "pene" med krage e.l.
En jakke/ blazer gjør seg veldig godt til smart casual, og anbefales brukt. Men kle deg smart under også, slik at du kan kaste jakken om det skulle bli varmt 

SKO
Ikke glem sko. Det vil si: dropp barfot og sandaler, selv om det er midtsommer. Men du kan veldig gjerne gå barfor i skoene. Skoene bør være i kategorien "halvpyntet". Dropp både ballsko og sneakers/joggesko/converse. Husk at skoene bør være gode å gå/stå på.

 

Anonymkode: 74f57...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaledonia skrev (På 6.3.2023 den 12.38):

Smart casual generelt. Husk at kontoret er ikke stranda og derfor unngå å gå med shorts og sandaler på jobb.

Haha, halve gjengen her tusler rundt i birkenstock og liknende 😊 Shorts og t-skjorte når det er varmt. 
Kontorstil er så masse forskjellig, en må rett og slett se hva som gjelder der en skal jobbe😊 Men det skal sies at det er lite ferdig hulla dongeri og t-skjorter med snodig trykk, hettegenser står it-folket for

Anonymkode: d9839...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager spiller det en rolle hva man har på når man sitter på kontor? Tights og lang bluse og jakke hadde jeg foretrukket 

Anonymkode: a8480...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...