Gå til innhold

Nazistenes Madagaskar-plan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nazistenes plan for jødene var opprinnelig å deportere dem til Madagaskar. Planen var 4 millioner jøder på fire år skulle flyttes dit. Men på grunn av britenes sjøblokkade var det ikke mulig å frakte jødene til Madagaskar. Så planen ble endret til å heller drepe jødene i konsentrasjonsleire.

Jeg blir fascinert av små detaljer som kunne endret historen totalt. Hva om britene ikke hadde blokkert for tyske deportasjons-skip. Da hadde ikke Holocaust skjedd.

Anonymkode: a14d4...649

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nazistenes plan for jødene var opprinnelig å deportere dem til Madagaskar. Planen var 4 millioner jøder på fire år skulle flyttes dit. Men på grunn av britenes sjøblokkade var det ikke mulig å frakte jødene til Madagaskar. Så planen ble endret til å heller drepe jødene i konsentrasjonsleire.

Jeg blir fascinert av små detaljer som kunne endret historen totalt. Hva om britene ikke hadde blokkert for tyske deportasjons-skip. Da hadde ikke Holocaust skjedd.

Anonymkode: a14d4...649

Nei, Holocaust hadde nok ikke skjedd på måten dette skjedde på, men for det første var ikke nazistenes tvungne reisemåter noen fornøyelse slik at en del nok hadde omkommet før de kom frem, og for det andre er Madagaskars klima krevende, og mange hadde nok avsluttet livet der; det avhenger også av boforholdene - hvis man videreførte de uhygieniske og trange forholdene i gettoene, ville dette nok gå ut over folks liv og helse.

Nå er det en stund siden jeg hørte om dette, men var ikke planen å flytte dem til Madagaskar nettopp på grunn av klimaet, så man "kunne løse jødeproblemet" på denne måten ...? Beklager om jeg husker feil.

En annen ulempe ved å oppheve sjøblokkaden ville være at tyskerne også kunne utnytte dette på andre måter.

Ryktene om hva som foregikk i konsentrasjonsleirene, kom jo den allierte ledelsen for øre lenge før krigens slutt, og hadde man vært interessert i å stoppe virksomheten i leirene ved å bombe dem, kunne man ha gjort det, men man forholdt seg passiv hele tiden, samtidig som man ikke hadde noe imot å slippe noen ekstra bomber over tyske byer.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei antisemitt

Anonymkode: 5e97b...1e8

Hjelpe meg for et nivå det er på kommentarene på KG nå om dagen. Med mindre man har vært en del av Blitz' harde kjerne de siste 40 årene, burde det være innlysende at det faktisk er mulig å diskutere 2 . verdenskrig uten at man må trekke frem rasisme-kortet.

Anonymkode: d3369...b93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg blir fascinert av små detaljer som kunne endret historen totalt. Hva om britene ikke hadde blokkert for tyske deportasjons-skip. Da hadde ikke Holocaust skjedd.Anonymkode: a14d4...649

Målet deres var å fjerne jødene, så det ville ført til millioner av døde om man opphevet blokaden ved at det ville gitt nazistene mulighet til å importere ressurser og våpen og forlenget krigen. Tvangsflytting er folkemord, så de allierte kunne aldri gått med på det.

Anonymkode: fd348...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var aldri en realistisk plan.

Blant andre ikke spesielt realistiske planer fantes også et amerikansk forslag rundt 1938-1940 om å la tallrike (og hovedsaklig jødiske) flyktninger fra Europa bosette seg i Alaska. Se Michael Chabons roman The Yiddish Policemen's Union for et hypotetisk eksempel. 

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...