Gå til innhold

Ikke vært i syden eller kjørt fly enda..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har barn på 5 og 7 år som enda ikke har vært i syden eller på noe flyreise. 

Vi har leid mange feriehus i Norge. Hytte ved sjøen og hytte på fjellet. Vært i Danmark og leid hus. Tatt Kiel ferje og danskebåten. Vært utallige ganger i campingvogn. Leid campinghytte i Norge og i sverige. Vært på hotell og Hunderfossen og dyreparken flere ganger. 

Men vi har aldri vært i syden, og ikke kjørt fly. Virker på vennene til barna som at det er uvanlig( da alle har kjørt fly...). Tenker å dra neste år. Er det dårlig gjort og ikke la de kjøre fly før da? Det passer best for oss av flere grunner. Det må da være flere av oss som ikke har vært på sydentur enda?! 

Anonymkode: e1e5c...31b

I all verden, det er da ikke dårlig gjort at barna dine ikke har reist med fly ennå. Noen ferierer som dere har gjort og som er helt topp. Andre reiser med fly som også er helt topp.

Reis når dere vil selv og ikke tenk på hva andre gjør.

Jeg reiste med fly første gang da jeg var 3-4 år. Husker ikke noe fra den turen. Så gikk det mange år før vi reiste med fly igjen og da var jeg 14. vi ferierte ofte i Norge hos slekt Inger som bodde langt unna. Det var veldig koselige turer.

Jeg har opplevd etter ferier når jeg gikk på skolen at læreren spurte hva vi hadde gjort i ferien. Noen hadde vært i synde, andre i London, noen hos slektninger og andre igjen hadde vært hjemme. Sånn er det jo bare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjempe dårlig gjort, faktisk på grensen til barnemisshandling!! 

🙄😓

Hva er det som skjer med verden egentlig?! Hilsen småbarnsmor på 35 som gjør akkurat det som passer meg og min familie best og ikke hva man tror andre rundt måtte tenke/føle. 

Anonymkode: bca59...7e9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste på 8 år fløy første gang i fjor sommer, til Danmark 😊 han og lillesøster skal ha første sydentur med pappaen sin til sommeren. Tror nok mange har reist med fly i våre dager, men det er smak og behag (og selvfølgelig spiller jo økonomi inn). For min del handler det om at jeg ikke har orket å ta med mine unger med lopper i blodet på en lengre flytur 😅 ikke tenk på det, ungene dine er fortsatt små uansett. Ferie i Norge er helt supert det også. 

Anonymkode: 7b3d3...ac9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjempe dårlig gjort, faktisk på grensen til barnemisshandling!! 

🙄😓

Hva er det som skjer med verden egentlig?! Hilsen småbarnsmor på 35 som gjør akkurat det som passer meg og min familie best og ikke hva man tror andre rundt måtte tenke/føle. 

Anonymkode: bca59...7e9

Helt enig med deg.

Lurer på om dette er et nyere fenomen, eller om folk alltid har vært like opptatt av hva andre tenker om ferievalg osv. Jeg får inntrykk av at det er mange usikre voksne som ikke våger å stole på egne valg, eller som tenker de må gjøre noe annet enn de egentlig har lyst til, i redsel for at «noen» skal tenke negativt om dem. 

Anonymkode: 5f767...a60

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg.

Lurer på om dette er et nyere fenomen, eller om folk alltid har vært like opptatt av hva andre tenker om ferievalg osv. Jeg får inntrykk av at det er mange usikre voksne som ikke våger å stole på egne valg, eller som tenker de må gjøre noe annet enn de egentlig har lyst til, i redsel for at «noen» skal tenke negativt om dem. 

Anonymkode: 5f767...a60

Det samme tror jeg. Skryt og fasade i sosiale medier gjør at flere og flere blir forferdelig usikre på seg selv, sine egne valg og sine egne liv.

Anonymkode: 050b7...649

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når barna ikke har flydd før, er det vel litt langt å satse på sydentur første gangen. Jeg har vært på flere flyturer hvor barn bak meg har sparket i seteryggen. Noen maser om når de kan «gå av» flyet. Skravler og roper uavbrutt. Noen barn blir redde ved turbulens. Fryktelig slitsomt for noen foreldre, som hysjer på barna hvert tiende minutt.

Anonymkode: 495d3...52f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Norge ass. Landet hvor man kjøper ferdig stekt omelett i matbutikkene, og hvor det er synd på 5-åringer som ennå ikke har vært i Syden.

Anonymkode: 050b7...649

Klassisk I-landsproblem.

Deler av Europa er i krig, mens i Norge har vi dette å stri med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine reiste første gang med fly da de var 8 mnd til asia. Reiste hvert år med unntak i koronaperioden. Reiser igjen i år. 

Anonymkode: da23f...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jentungen på snart 12 har ennå ikke tatt fly. Med unntak av tre weekendturer med hotell (to av dem før hun fylte to) og en campingtur (da hun var tre) har vi feriert hos mine foreldre. 

Jeg har ikke vært 'i syden' på 30 år, og har ingen planer om å endre den statistikken. Jeg liker ikke varme og lange reiser. 

Anonymkode: f5835...d60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vanlig, spesielt siden det har vært corona de siste årene. Så lenge ungene er småbarn er det uansett best med kort reise, så da er feriehus i Danmark perfekt. Nå er de litt større og det er mye mer sannsynlig at lengre flyreiser er uproblematisk.

Anonymkode: a732e...267

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sist ungen her var i et fly, er 5 år siden. Hun er nå 12 år. Vi tar toget. Er da ikke noe synd på noen kun fordi dem ikke har vært i et fly. Der er jo masse å oppleve og se i nærområdene, må ikke engang forlate landet.

Tenk på miljøet, fly bør en gjøre så lite som mulig. Du legger dermed til rette for en bedre verden for barna dine å vokse opp og bli voksen i ved å ikke fly. Langt flere bør gjøre som dere.

Anonymkode: 8840d...7a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er snart 2 år og har flydd innenlands 3 gongar. Men det er kun fordi han hatar bilkøyring 😂 Eg kan ikkje hugse å ha flydd før eg vart 12 år, og ingen utenlandsferie bortsett frå Sverige før eg var 17 og reiste aleine 🤷‍♀️ Tykkjer feriane de har hatt høyres supre ut, så borna dine saknar nok ingenting 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så… Hvis dere hadde tatt tog gjennom Europa ned til Spania eller Italia for eksempel, som visstnok er «sydenland», så hadde det fortsatt ikke telt med fordi dere ikke fløy…? 

Drit i hva alle andre gjør. Høres ut som om dere har flotte ferier, vær fornøyd med deres egne valg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ginny skrev (49 minutter siden):

Så… Hvis dere hadde tatt tog gjennom Europa ned til Spania eller Italia for eksempel, som visstnok er «sydenland», så hadde det fortsatt ikke telt med fordi dere ikke fløy…? 

Drit i hva alle andre gjør. Høres ut som om dere har flotte ferier, vær fornøyd med deres egne valg. 

Ts 

Ja, for barna er det en egen opplevelse selve flyvingen. De er opptatt av det og mener alle har flydd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var selv i Syden for første gang da jeg var 20 år og betalte ferieturen selv. Forøvrig første ferietur også.

Jeg kjenner en person som fløy for første gang da han var 18 år. 

Er født på 80-tallet

Anonymkode: 28acf...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts 

Ja, for barna er det en egen opplevelse selve flyvingen. De er opptatt av det og mener alle har flydd. 

Hvis det er alt de ber om så ta en liten flytur. Ut fra HI antar jeg at dere ikke bor alt for langt unna det sentrale Østlandet, og derfra kan dere fly ganske billig. Dere trenger ikke dra til «syden», dere kan ta ei langhelg eller noe. Fly nordover, hvor som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 35, har aldri vært i Syden og har kun flydd en gang innlands. Har gått helt fint med meg. 

Har fine ferier i kjøreavstand med barna mine, det går fint med dem også. 

Man må ikke fly eller reise langt for å ha en fin ferie.

Anonymkode: 32cce...ebd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har barn på 5 og 7 år som enda ikke har vært i syden eller på noe flyreise. 

Vi har leid mange feriehus i Norge. Hytte ved sjøen og hytte på fjellet. Vært i Danmark og leid hus. Tatt Kiel ferje og danskebåten. Vært utallige ganger i campingvogn. Leid campinghytte i Norge og i sverige. Vært på hotell og Hunderfossen og dyreparken flere ganger. 

Men vi har aldri vært i syden, og ikke kjørt fly. Virker på vennene til barna som at det er uvanlig( da alle har kjørt fly...). Tenker å dra neste år. Er det dårlig gjort og ikke la de kjøre fly før da? Det passer best for oss av flere grunner. Det må da være flere av oss som ikke har vært på sydentur enda?! 

Ekkelt å være i "syden" uansett. Varmt og kvalmt og ekkel mat. Vært der en gang, aldri igjen. 

Anonymkode: 34373...2c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ps. Føler som man lever i europris en uke uten og slippe unna.

Anonymkode: 34373...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...