Gå til innhold

Når bør man bruke solkrem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bruker dagkrem med spf 35 stort sett hele året, bortsett fra midt på vinteren når vi ikke har sol.

Anonymkode: 43999...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lurer egentlig på hva som er verst. Å bruke solkrem/hudkrem hver dag som i stor grad inneholder skadelige, unaturlige kjemikalier året rundt. Eller å være ute i solen med måte, og bare bruke solkrem når man faktisk oppholder seg lenge i sola?

Anonymkode: 79282...cda

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lurer egentlig på hva som er verst. Å bruke solkrem/hudkrem hver dag som i stor grad inneholder skadelige, unaturlige kjemikalier året rundt. Eller å være ute i solen med måte, og bare bruke solkrem når man faktisk oppholder seg lenge i sola?

Anonymkode: 79282...cda

Være ute i solen og strålingen er farligere enn solkrem. De selger trygg solkrem i Norge. 

Anonymkode: c6079...dd6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det når jeg er utendørs hele året. Bruker fuktighetskrem med solfaktor 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker solkrem hver dag hele året. Man blir eksponert for stråling selv om det er skyer og regn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Many people only have their sunscreen handy during the summer months, but you need to wear sunscreen everyday whether it’s sunny or cloudy. It is really important to remember to wear your sunscreen every day or you may be putting your skin at risk.

Ultraviolet rays are always present, and they are the cause of sun damage and skin cancer. Ultraviolet rays are not blocked by the clouds so even if the sun isn’t visible, you’re still exposed to ultraviolet rays. Sunscreen blocks these rays and reduces your chances of getting a sunburn. Look for a broad spectrum sunscreen with an SPF of 30+ for the best chance of being protected from the sun. Broad spectrum sunscreens protect you from UVB rays and UVA rays. 

Utrolig merkelig å lime inn en tilfeldig engelsk tekst på denne måten som et forsøk på å argumentere. Hvem har sagt dette? Hvor er kilden din?

Anonymkode: e7d2f...0dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utrolig merkelig å lime inn en tilfeldig engelsk tekst på denne måten som et forsøk på å argumentere. Hvem har sagt dette? Hvor er kilden din?

Anonymkode: e7d2f...0dc

Kreftforeningen.no

https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-hudkreft/sporsmal-og-svar-om-solkrem/

Solstrålene kan være intense selv om det er kaldt og du ikke kjenner sola varme opp huden. Selv på en helt overskyet dag kan opp mot 40 prosent av solstrålene nå gjennom skyene. Hvis du er lenge ute uten solbeskyttelse, kan du derfor likevel oppleve å bli solbrent. Sjekk gjerne UV-indeks (nilu.no) for å vite om du må beskytte deg.

Stoffene som brukes i solkremer i Norge er godt regulert og skal være trygge å bruke. For sikkerhets skyld er det lurt å ta med solkrem hjemmefra, hvis du skal til utlandet. Hvis du får allergisk reaksjon av en solkrem, bør du bytte til en annen krem.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg går ut, bruker jeg en ansiktskrem med SPF 30. Jeg har hjemmekontor, så jeg går ikke ut hver dag.

Anonymkode: 09ff4...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker nesten året rundt, ikke på svarteste mørketid med mindre jeg bruker produkter som sier eksplisitt at man skal bruke solkrem da.

Anonymkode: 4bb41...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker solkrem for ansikt faktor 20-50 hver dag året rundt.

Det er ikke den synlige sola jeg beskytter meg mot, men uv stråling, og det finnes også på uværsdager. Det er rundt 10 år siden jeg la solkrem inn i den daglige sminkerutinen, og huden min er mye finere.

Anonymkode: 6fe42...eb9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 12.38):

Jeg bruker det kun om jeg vet jeg skal være ute i sola om vår/sommer. 

Soler meg aldri direkte. 

Det er brent hud som er farlig med tanke på kreft (og også en del kjemikalier i solkrem). Og jeg er ikke redd for litt ekstra rynker. 

Anonymkode: 24575...14c

Nei. Brun hud tyder på at huden har tatt skade fra strålingen til solen. Å sole mye og raskt til man får brun hud øker absolutt sjansen for kreft.

Jeg bruker solkrem hele året. Det skader ikke, og dessuten fukter det huden.

Anonymkode: ea900...f00

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hver dag, har ansiktskrem med spf 50. Bruker det for å beskytte huden mot skadelig stråling, dermed forebygge aldring og hudkreft.

Anonymkode: 9318f...bde

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å være klar over at man må bruke tilstrekkelig mengde solkrem for å oppnå den beskyttelsen produktet oppgir å ha. 1/2 teskje for ansikt og hals, ca 4 ss for kroppen (voksen). Husk også på at beskyttelsen brytes ned av UV-strålngen, slik at når man oppholder seg ute i sola, bør man påføre samme mengde omtrent hver annen time.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Jaane doe skrev (På 4.3.2023 den 12.35):

FHI skriver : Om vinteren i Norge når sola står lavt på himmelen, er det ikke nødvendig å bruke solkrem. Utover våren når sola blir sterkere er det viktig å begynne å bruke solkrem igjen. 

Gjør vel ingen skade å bruke det på vinteren heller, men er nok mye viktigere resten av året.

Og som vanlig er FHI Oslo-sentriske, og gir råd som er feil for store deler av landet.

Mange måneder med vinter igjen nordpå. Men alt begynt med den sterkere solkremen fordi nesten ingenting svir så sterkt som sollyset som reflekterer på snøen.

Anonymkode: 0300c...377

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forundret.. skrev (På 5.3.2023 den 9.05):

Er det ikke normalt å ha faktor i de fleste ansiktskremer?

Du får ikke beskyttelse av dette uansett. De fleste bruker ikke et tykt nok lag av dagkrem for at sen skal gi beskyttelse tilsvarende faktoren som er oppgitt.

Anonymkode: 7a78a...582

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For de som ikke har dagkrem med faktor, bruker man solkrem over eller under vanlig dagkrem?

Anonymkode: ebb4b...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, AnonymBruker said:

For de som ikke har dagkrem med faktor, bruker man solkrem over eller under vanlig dagkrem?

Anonymkode: ebb4b...e34

Solkrem er alltid sist i hudpleierutinen. Så gjerne en liten pause slik at den får trekke inn og danne seg den filmen som trengs for best beskyttelse, og så kan man ta på sminke dersom man bruker slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre: på sommeren, bruker dere både dagkrem og solkrem i ansiktet? 

Jeg gjør som regel det men vet ikke om det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CrazyCatLady2500 skrev (53 minutter siden):

Kan jeg spørre: på sommeren, bruker dere både dagkrem og solkrem i ansiktet? 

Jeg gjør som regel det men vet ikke om det er nødvendig. 

Ja, dagkremen min er for fukt og har ikke faktor 50, mens solkremen ikke holder huden min fuktet like bra som dagkremen. Så for meg er det nødvendig med begge deler. Har man bedre hud og solkrem som gir godt med fukt, så trenger man kanskje det ikke.

Anonymkode: 6fe42...eb9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For mye solkrem skader neppe, for lite er verre. Jeg har ansiktskrem med solfaktor, bruker den hele året, så blir det aldri glemt. Har veldig lys hud. Barna har jeg nettopp begynt å smøre faktisk, vårsola er sterk på ømfintlig barnehud. Og så kommer det jo helt an på hvor mye dagslys man får. Er man 99% inne, trengs ikke solkrem. Er man mye ute er det masse UV i alt dagslys utover vår til høst, og god grunn til å smøre seg selv om man ikke skal direkte i sola. Men eks dager de rjeg går til toget tidlig morgen, sitter på kontoret hele dagen og kommer hjem sent på ettermiddag. Veldig lite behov for solkrem. Så, jeg vil si fra vår til høst hvis man er ute mer enn 10 min i strekk i løpet av dagen. Heldigvis er jeg ofte det, men noen dager blir mest inne dessverre. Og nb, da må man også ta d-vitamintilskudd, for det hjelper ikke med en flott sommerdag om man ser den fra vinduet. Så jeg tar ogs d-vit hele året, fordi jeg har kontorjobb og dessverre må sitte mer inne enn jeg burde.

Anonymkode: e42af...bc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...