Anonym-bruker Skrevet 3. mars 2023 #1 Del Skrevet 3. mars 2023 Ser sminkevideoer på tiktok, hvor de bruker det ene og det andre. Og renser huden godt først. Jeg sliter mye med rødhet i huden og små kviseutbrudd. Har ikke helt fått meg en god rutine, og ikke så god på det med sminke. Er 35, så tenker det er på tide å finne ut av det..🙈 Dere her inne, hvordan sminker dere det? Og renser huden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 3. mars 2023 #2 Del Skrevet 3. mars 2023 Hvordan er huden din ellers? Tørr, fet/oljete eller en kombinasjon? Er du rød hele tiden, eller trigges det av kulde/varme, stress etc? Bruker du noen produkter nå, og i såfall hvilke? Det du beskriver høres ut som sensitiv/reaktiv hud, muligens rosacea. Sistnevnte er en betennelsestilstand i huden, som kjennetegnes av "symmetrisk rødme/rødhet i de sentrale delene av ansiktet, som kinn, nese, hake og panne. Røde nupper og kviser. Brennende, sviende eller stikkende følelse i huden, hevelser". Hvis dette kjennetegner huden din, bør du oppsøke en lege/hudlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 3. mars 2023 #3 Del Skrevet 3. mars 2023 Jeg sminker meg egentlig aldri, bare litt mascara og pudder/øyenskygge til fest. Ellers er det jeg bruker av sminke i hverdagen (om jeg ikke bruker selvbrunkng) pudder med solfaktor. På morgenen skyller jeg bare ansiktet i vann. På kvelden vasker jeg nå med CeraVe Cream to foam cleanser. Har også brukt Avene sin rensemelk. Har ikke så mye mer råd da jeg selv prøver å finne litt mer ut av hvordan jeg skal få bukt med «White heads» som hos meg er ganske små. Er bare litt lei av å kjøpe produkter som ikke funker. Ser du har kviser. Du må nesten finne ut hva utbruddene kommer av. Det kan være noe hormonelt. Noe du spiser. Ikke god nok hudrens. Bruker du pudder så husk at børsten samler opp bakterier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 3. mars 2023 #4 Del Skrevet 3. mars 2023 Avstand skrev (6 minutter siden): Jeg sminker meg egentlig aldri, bare litt mascara og pudder/øyenskygge til fest. Ellers er det jeg bruker av sminke i hverdagen (om jeg ikke bruker selvbrunkng) pudder med solfaktor. På morgenen skyller jeg bare ansiktet i vann. På kvelden vasker jeg nå med CeraVe Cream to foam cleanser. Har også brukt Avene sin rensemelk. Har ikke så mye mer råd da jeg selv prøver å finne litt mer ut av hvordan jeg skal få bukt med «White heads» som hos meg er ganske små. Er bare litt lei av å kjøpe produkter som ikke funker. Ser du har kviser. Du må nesten finne ut hva utbruddene kommer av. Det kan være noe hormonelt. Noe du spiser. Ikke god nok hudrens. Bruker du pudder så husk at børsten samler opp bakterier. Whiteheads eller hvite prikker oppstår når døde hudceller, talg og smuss tetter porene. Du kan forsøke å rense huden om morgenen også, da kun vann ikke er tilstrekkelig til å fjerne overskuddstalg fra huden. I tillegg kan du forsøke et serum med 2% BHA (salicylsyre), som er klinisk bevist å ha effekt på både hvite og sorte prikker. BHA regulerer også talgproduksjonen, og er antiinflammatorisk. BHA i denne konsentrasjonen bør ikke brukes mer enn 2 ganger pr. uke. Du sier ikke noe om hudtypen din ellers, men når huden din produserer for mye talg, kan det skyldes at den er fuktfattig og prøver å kompensere for dette med å produsere mer fett. Jeg vil derfor foreslå at du forsøker med en lett fuktighetskrem i tillegg til rens og BHA. Prøv denne rutinen i et par måneder og se om du ser forbedring. Dersom du ikke opplever merkbar forbedring, kan du vurdere å innføre retinol i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-bruker Skrevet 3. mars 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 3. mars 2023 Roci skrev (2 timer siden): Hvordan er huden din ellers? Tørr, fet/oljete eller en kombinasjon? Er du rød hele tiden, eller trigges det av kulde/varme, stress etc? Bruker du noen produkter nå, og i såfall hvilke? Det du beskriver høres ut som sensitiv/reaktiv hud, muligens rosacea. Sistnevnte er en betennelsestilstand i huden, som kjennetegnes av "symmetrisk rødme/rødhet i de sentrale delene av ansiktet, som kinn, nese, hake og panne. Røde nupper og kviser. Brennende, sviende eller stikkende følelse i huden, hevelser". Hvis dette kjennetegner huden din, bør du oppsøke en lege/hudlege. Huden min er tørr og litt fet. Rød hele tiden. Bruker foundation og concealer fra maybelline. Og det er det. Er der jeg er rød. Kinn, nese, hake og panne. Er ikke hoven. Svir eller stikker ikke heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #6 Del Skrevet 3. mars 2023 Høres ut som du har rosacea ja, og da må man være veldig forsiktig med hva man legger på huden. Parfymerte produkter og produkter med alkohol forsterker rødhetene og det er mye av det i både hudpleie og sminke. Anbefaler å bruke minst mulig produkter for å få bukt med rødhetene. Bruk kun mineral sminke, min erfaring er at Idun mineralpudder er best. Bareminerals merket gir rød hud på meg når jeg tar den av men Idun forverrer ikke rødhetene. Som sminkefjerner bruker jeg Bioaqua co2 fra apoteket Krem bruker jeg Dr greve sensitiv ansiktskrem som er en av veldig få fuktighetskremer som ikke trigger rødheter Purito Centella Asiatica serum er også veldig effektivt på å roe ned rød hud Anonymkode: a4720...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 3. mars 2023 #7 Del Skrevet 3. mars 2023 Det gjør jeg ikke. Liker ikke å dritt på kroppen eller i ansiktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Del Skrevet 3. mars 2023 Andro skrev (5 minutter siden): Det gjør jeg ikke. Liker ikke å dritt på kroppen eller i ansiktet. Ok hva var poenget med å svare da? Denne tråden handler ikke om deg Anonymkode: a4720...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
billie833111 Skrevet 3. mars 2023 #9 Del Skrevet 3. mars 2023 (endret) Jeg har prøvd alt mulig de siste ti årene og huden var nokså av og på, men aldri så fin at jeg følte meg fornøyd. Til slutt ga jeg opp og forenklet alt fullstendig, og nå har jeg endelig helt fantastisk flott hud - typ glasshud som ser ung og frisk ut! Har til og med slutta å bruke noe på huden på dagtid, for den er så jevn og glødende. Her er de spesifikke tingene jeg gjorde: - jeg kjøpte CeraVe moisturizing cleanser, renser to ganger rett etter hverandre på kvelden og siste gang lar jeg produktet være på i to mimnutter (mens jeg pusser tenner). På morgenen renser jeg kun ansiktet hvis jeg har sovet på siden eller hvis jeg har tatt på ansiktet endel. - Tørker ansiktet med ren klut hver dag, eller kjøkkenpapir. Jeg pleide før å bruke håndhåndkleet som ikke blir bytta like ofte, og blir tatt på altfor mye.. Pluss bakterier kan havne på hvis gjester ikke lukker toalettet før de spyler osv. - brukte først CeraVe moirsturizing lotion (bruker den som heter cream på vinteren, fordi den er fetere), men etterhvert begynte jeg å lage min egen nattkrem for å sørge for naturlige ingredienser. Jeg lager en med shea butter, bievoks, hjemmelaget talg fra storfe, rosehip oil, castor oil. Smører på fuktig hud for å låse inn fuktighet i huden. - Bytter putetrekk to ganger i uken på den puta jeg sover på. - Renser alltid huden etter at jeg har vasket håret! Det viste seg at sjampoen forårsaket nupper i panna hos meg, så med en gang jeg begynte med dette, så forsvant nuppene sakte men sikkert. Det er visst ganske vanlig for mange. Endret 3. mars 2023 av billie833111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå