Gå til innhold

Sandnes tynn silk mohair


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Erfaring? er det godt å strikke med? Vurderer Novicecardigan fra petiteknit

Anonymkode: 7cdfc...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever at Tynn silk mohair fra Sandnesgarn klør. Jeg strikker i stedet med supermyke Soft silk mohair fra Knitting for Olive eller Silk mohair fra Isager. Har også god erfaring med den fra Mohair by Canard. 

Kjenner andre som liker Kid silk mohair (eller noe liknende) fra Drops. Har ikke strikket med den selv.

Jeg ville uansett styrt unna den fra Sandnesgarn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 9.49):

Erfaring? er det godt å strikke med? Vurderer Novicecardigan fra petiteknit

Anonymkode: 7cdfc...847

jeg foretrekker silk mohair fra andre produsenter. Synes de er mykere. Generelt er det et garn man enkelte kan streve med hvis de er nybegynnere, fordi det er så tynt. Vet ikke om det er en problemstilling for deg, men verd å være oppmerksom på.

Anonymkode: cb4f4...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt Plum fra Rauma, bruker heller det enn Sandnes sitt, Mye mykere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Tilia fra Filcolana? Er det bare TSM fra Sandnes folk opplever at klør?

Skal strikke en lett genser i to tråder som jeg tenker å bruke litt i vår og sommer. Det er mange alternativer, men bortsett fra at noen klør mer enn andre (pga at de inneholder ull?), så er det ikke så stor forskjell?

Anonymkode: 6d9a3...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva med Tilia fra Filcolana? Er det bare TSM fra Sandnes folk opplever at klør?

Skal strikke en lett genser i to tråder som jeg tenker å bruke litt i vår og sommer. Det er mange alternativer, men bortsett fra at noen klør mer enn andre (pga at de inneholder ull?), så er det ikke så stor forskjell?

Anonymkode: 6d9a3...588

Jeg har ikke brukt Tilia selv, men har hørt fra andre at den skal være bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med Tilia fra Filcolana? Er det bare TSM fra Sandnes folk opplever at klør?

Skal strikke en lett genser i to tråder som jeg tenker å bruke litt i vår og sommer. Det er mange alternativer, men bortsett fra at noen klør mer enn andre (pga at de inneholder ull?), så er det ikke så stor forskjell?

Anonymkode: 6d9a3...588

Jeg har brukt Tilia flere ganger og liker det garnet mye bedre enn Sandnes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sandnes tynn silk mohair er et av de beste å strikke med, andre synes jeg fort blir klamme. Har ikke noen problemer med kløe, så jeg velger gjerne sandnes om de har ønsket farge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (23 minutter siden):

Jeg synes sandnes tynn silk mohair er et av de beste å strikke med, andre synes jeg fort blir klamme. Har ikke noen problemer med kløe, så jeg velger gjerne sandnes om de har ønsket farge. 

mener du at de andre merkenes silk mohair blir klamme, mens sandnesgarn er annerledes? det høres litt merkelig ut. Alle består jo av 30 prosent silke og 70 prosent mohair, og er florlette. Skjønner ikke helt hvordan det kan bli klamt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med Tilia fra Filcolana? Er det bare TSM fra Sandnes folk opplever at klør?

Skal strikke en lett genser i to tråder som jeg tenker å bruke litt i vår og sommer. Det er mange alternativer, men bortsett fra at noen klør mer enn andre (pga at de inneholder ull?), så er det ikke så stor forskjell?

Anonymkode: 6d9a3...588

sandnesgarn har 28 prosent silke , 57 prosent mohair og 15 prosent ull, mens de andre vi sammenligner med typisk inneholder 30 prosent silke og 70 prosent mohair, så det er vel der forklaringen ligger.

Og så kan det jo være at det er forskjeller i kvaliteten på silken eller mohairen, det vet jeg ikke.

Jeg strikker nå med et silk mohair garn fra Fabel, og det opplever jeg som nokså forskjellig fra f.eks Rowans Kid silk haze, selv om begge har denne 30/70 miksen av silke og mohair (fabel er 28/72, men nært nok). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ulla som gjør at det klør da, siden det nettopp er Sandnes  som har en annerledes mix.

Skal gå i en garnbutikk som har litt forskjellig, Knitting for Olive, Isager, Ficolana. Høres ut som jeg kan velge blant disse utelukkende basert på farge? Ser ut som de koster det samme også. 🙂

Anonymkode: 6d9a3...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (50 minutter siden):

mener du at de andre merkenes silk mohair blir klamme, mens sandnesgarn er annerledes? det høres litt merkelig ut. Alle består jo av 30 prosent silke og 70 prosent mohair, og er florlette. Skjønner ikke helt hvordan det kan bli klamt?

 

Ikke i bruk, men når jeg strikker. Synes ulla i sandnes sin hjelper på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er vel ulla som gjør at det klør da, siden det nettopp er Sandnes  som har en annerledes mix.

Skal gå i en garnbutikk som har litt forskjellig, Knitting for Olive, Isager, Ficolana. Høres ut som jeg kan velge blant disse utelukkende basert på farge? Ser ut som de koster det samme også. 🙂

Anonymkode: 6d9a3...588

Jeg har prøvd alle de nevnte utenom Rauma sin mohair - i Novice/Novice gardigan.

Merker ikke forskjell på mykhet/kløe selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilia fra Filcolana og Alva fra Solberg spinderi er mine favoritter. Rauma sin Plum er litt tynnere enn de andre med 250 meter på 25 gram. Dessuten er den miks av mohair og syntetisk, ikke mohair og silke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plum inneholder 30% polyamid i stedet for silke. 

Anonymkode: 6d9a3...588

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...