Gå til innhold

Hjelp! Hvorfor strikke med settepinner? kan det erstattes med rundpinne? Haster litt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Reiser bort i morgen, og håper noen kan svare meg litt raskt! har kjøpt garn og oppskrift, men ikke fått med meg at ermene strikkes med settepinner.. Dette virker slitsomt og komplisert for en nybegynner..

Kan jeg droppe å strikke med settepinner og heller bruke rundpinne? Hva i all verden er forskjellen på å strikke med settepinner opp mot rundpinne? Man kan vel få tilnærmet lik resultat med rundpnne? Denne genseren er med raglanfelling, noe jeg ikke har prøvd før. Men genseren skal være enkel og for nybegynnere. Har det noe å si ifht raglanfelling om man bruker rundpinne istedenfor settepinner?

(Har jo sett andre oppskrifter med rundpinne og raglanfelling, så skjønner ikke poenget med å bruke settepinner??)

Håper noen kan svare raskt, for hvis jeg ikke kan erstatte settepinner med rundpinne, så må jeg kjøpe settepinner..

Anonymkode: d1d99...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Håndledd er smale. Om du finner så tynne rundpinner blir det likevel nesten umulig å strikke med de. 

Du kan eventuelt lære deg magic loop og strikke med vanlige rundpinner. 

Anonymkode: de51e...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor stort ermet er, men til voksen kan man som regel strikke med rundpinne, i verste fall søker du opp Magic loop teknikken på youtube 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bruker settpinner fordi omkretsen blir for liten til rundpinner. Altså at maskene er for få til å "rekke rundt" rundpinnen. Man kan bruke rundpinne med lang wire og "magic loop"-teknikken, eventuelt to rundpinner av samme størrelse for å strikke hvert erme, med halvparten av maskene på hver. Det er de alternativene jeg vet om som gjør at man kan bruke rundpinne istedenfor settpinner, men det kan godt være at det er flere. 

Anonymkode: ac5ac...602

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knitpro har symphonie rundpinner som er 25mm lange :) jeg har en del av de siden jeg syns det er kjappere å strikke med dem enn med Magic loop når det kommer til håndledd. Spesielt på barneplagg. 

MEN de er fryktelig små altså, jeg ville ikke strikket et større prosjekt på de, jeg pleier å få krampe i hånda om jeg strikker for lenge med dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får like bra, om ikke bedre resultat av rundpinne. Det er pga omkretsen at det gjerne står at du skal bruke settpinner, fordi omkretsen er mindre enn man får tak i rundpinner til. 

Selv hater jeg settpinner og bruker det aldri - løsningen min er å strikke fram og tilbake på rundpinne 40 cm fram til ermet er stort nok til at det går rundt hele pinnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lang rundpinne og magic loop er det beste - det er veldig enkelt. Da slipper du å miste settpinnene også. Kort rundpinne som skal passe omkretsen på ermet blir trangt og knotete. Her var en video som forklarte på en enkel måte hvordan du starter med magic loop: 

Anonymkode: 2a6f6...b5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...