Gå til innhold

Ingen som kjøper film på DVD og BluRay lengre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er innstilt på å kjøpe DVD og Blu-ray. Liker å ha samling i hyllene. Mange fine cover. Skal fortsette å kjøpe det. Føler mye mer at jeg har filmene da. På nett kan ting bli borte og greier.

Anonymkode: e94f0...711

Men de kommer alltids tilbake innen kort tid en annen plass da

Anonymkode: 5b2cf...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

verden går videre og ting endrer seg naturlig. Når man en gang dro til mix for å leie vhs var kjekt men det var den tid, fine minner men kunne aldri tenkt å gå tilbake til den tiden

Jepp.

Nå forsøker man å sensurere Roald Dahl og Onkel Skrue, og vil ha en afrikaner til å spille Napoleon.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men de kommer alltids tilbake innen kort tid en annen plass da

Nei. Når man er interessert i smalere film, vet man at streaming er noe tull man overhodet ikke kan stole på; de har like mange hull i utvalget som en sveitserost.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En dårlig deal med tanke på at du da må finne plass til det ørten dvdene. En god film er fortsatt en god film uansett om det ikke ser 100% perfekt ut

Niks. Det er en viss forskjell på bildene nederst selv om dette er samme bilde med forskjellig oppløsning:

lowresimage-example.jpg

Anonymkode: 76d92...53a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bibliotek leier ikke ut film lenger, barn ser på Netflix nå til dags 

Det er tull. De leier ut både digitalt og i fysisk format.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp.

Nå forsøker man å sensurere Roald Dahl og Onkel Skrue, og vil ha en afrikaner til å spille Napoleon.

Nei. Når man er interessert i smalere film, vet man at streaming er noe tull man overhodet ikke kan stole på; de har like mange hull i utvalget som en sveitserost.

Niks. Det er en viss forskjell på bildene nederst selv om dette er samme bilde med forskjellig oppløsning:

lowresimage-example.jpg

Det har ikke noe med dette emnet å gjøre

Alle gode filmer er tilgjengelig på strømme tjenester

Hvis det er så dårlig kvalitet på TV-en din så burde du virkelig skaffe deg en ny tv eller nytt internett (eller begge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blizz1 said:

Digitalt? Det hadde jeg ikke fått med meg, veldig interessant. Takk for tipset, må undersøke litt her.

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har ikke noe med dette emnet å gjøre

Alle gode filmer er tilgjengelig på strømme tjenester

Det er massevis av gode filmer som ikke er tilgjengelig på strømmetjenester.

Hvis det er så dårlig kvalitet på TV-en din så burde du virkelig skaffe deg en ny tv eller nytt internett (eller begge)

Verken TVen eller internettabonnementet ditt har noe med dette å gjøre, sånn bortsett fra at jo bedre utstyr du har, jo tydeligere blir det at kvaliteten hos strømmetjenestene er dårligere enn på de beste fysiske formatene. Flaskehalsen er bitrate og kompresjon hos tjenesteleverandøren, og dette er ikke noe du som bruker kan gjøre noe med.

Jeg skjønner at du personlig ikke ser behovet for å eie filmer på fysisk formater, og synes både utvalget og kvaliteten på Netflix og HBO er mer enn bra nok, men jeg sliter litt med å forstå hvorfor du fortsetter å komme med beint frem gale påstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Blizz1 said:

De fysiske formatene vi snakker om her (DVD/BluRay) er jo digitale fysiske medier, da.

Anonymkode: 909cf...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Okapi skrev (1 time siden):

Digitalt? Det hadde jeg ikke fått med meg, veldig interessant. Takk for tipset, må undersøke litt her.

Det er massevis av gode filmer som ikke er tilgjengelig på strømmetjenester.

Verken TVen eller internettabonnementet ditt har noe med dette å gjøre, sånn bortsett fra at jo bedre utstyr du har, jo tydeligere blir det at kvaliteten hos strømmetjenestene er dårligere enn på de beste fysiske formatene. Flaskehalsen er bitrate og kompresjon hos tjenesteleverandøren, og dette er ikke noe du som bruker kan gjøre noe med.

Jeg skjønner at du personlig ikke ser behovet for å eie filmer på fysisk formater, og synes både utvalget og kvaliteten på Netflix og HBO er mer enn bra nok, men jeg sliter litt med å forstå hvorfor du fortsetter å komme med beint frem gale påstander.

Det er ikke gale påstander, fysisk media er ganske så døende, det er ikke bra å klamre seg til fortiden

Da er det ikke gode filmer, men filmer man liker som de fleste ikke liker. Som med meg og Flintstones live action filmene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Okapi skrev (1 time siden):

Den digitale tjenesten for utlån heter Filmoteket, og er å finne her:

https://filmoteket.no

Problemet er at mens man kan låne ubegrenset med film i fysisk format på biblioteket, har man satt en begrensning på Filmoteket, og hos meg, som bor i Oslo og bruker Deichman, kan man kun låne fire filmer i måneden, noe som er rene sorgen for folk med genuin interesse for film. Kanskje er det mulig å låne mer om man er tilknyttet biblioteker andre steder i landet.

Så ta gjerne en titt på dette og bruk tjenesten om du har lyst, men som sagt - det er dessverre klare begrensninger for hvor mye film man kan få sett der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke gale påstander, fysisk media er ganske så døende, det er ikke bra å klamre seg til fortiden

Da er det ikke gode filmer, men filmer man liker som de fleste ikke liker. Som med meg og Flintstones live action filmene 

Jøss, sier du det? Altså, jeg bor i UK og akkurat i skrivende stund har vi abonnement på praktisk talt rubbel og bit av strømmetjenester dedikert til film. Vi har Netflix, Disney+, Prime, Mubi, Curzon, NOW/Sky Cinema, BFI Player, Studiocanal, MGM og Apple+, samt at vi naturligvis også har tilgang til BBC iplayer som har en god del film.

Likevel er det ingen av disse tjenestene som tilbyr følgende titler for øyeblikket:

Casablanca (1942)
Singin' in the Rain (1952)
Rear Window (1954)
12 Angry Men (1957)
Psycho (1960)
2001: A Space Odyssey (1968)
The Godfather (1972)
Dog Day Afternoon (1975)
One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)
The Shining (1980)
Blade Runner (1982)
Se7en (1995)
The Lives of Others (2006)
There Will Be Blood (2007)
Parasite (2019)

Naturligvis er det hundrevis av svært populære, kritikerroste, prisbelønte og ellers jevnt over høyt verdsatte filmer som mangler i tillegg til disse, jeg valgte noen eksempler jeg tror man skal slite med å kategorisere som "for spesielt interesserte". Poenget mitt er at det er på ingen måte noen garanti for at "alle gode filmer" til enhver tid er digitalt tilgjengelig, uansett hvor mange tjenester man har. Klart, de fleste kan leies, men da må man naturligvis betale ekstra per film i tillegg til den faste månedsprisen. Og det begrenser seg hvor mange abonnement man klarer å benytte seg av samtidig, samt at det blir fort rimelig kostbart om man skal ha "alle" tjenestene. Vi pleier på ingen måte ha så mange tjenester som akkurat nå, vanligvis begrenser vi oss til 4-5 abn. Men selv nå med svimlende 11 strømmetjenester; får vi lyst til å se Parasite eller The Godfather nå må vi altså likevel finne frem en DVD eller Blu Ray.

Fordi vi vet hvor hyppige utskiftninger strømmetjenestene har, holder vi en brukbar DVD- og Blu Ray-samling i hus, slik at de største favorittene er innen rekkevidde uansett hva som til enhver tid er tilgjengelig på strømming. Både samboeren min og jeg er begge lidenskapelig opptatt av film, vi jobber begge med film og har det som hobby i tillegg, og da er det naturlig at det prioriteres både penger og hylleplass. Samlingen vår inneholder også en god del film som er utgitt i svært begrenset opplag, eller med minimal distribusjon som kan være helt håpløst å få tak i.
Dersom det er viktig for deg å gi slipp på fortiden står du helt fritt til å gjøre det, og så kan de som har over middels interesse for film fortsette med fysisk format eller strømmetjenester eller begge deler akkurat som de vil selv. Bare fordi du personlig ikke ser nytten av noe betyr ikke at det ikke kan være verdifullt for andre.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg kjøper dvd-er av filmer som jeg  finner interessante og eie. Samler på Norske klassikere, eller på serier jeg liker som mot i brøstet, osv. Ser mye i bruktbutikker og på Fretex, finner ofte noe der. Har en liten bærbar dvd spiller jeg ser filmer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøver og kjøpe 4k uhd filmer, men dessverre ender opp med å streame. 

Anonymkode: ea137...4b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Melpomene skrev (4 minutter siden):

Jøss, sier du det? Altså, jeg bor i UK og akkurat i skrivende stund har vi abonnement på praktisk talt rubbel og bit av strømmetjenester dedikert til film. Vi har Netflix, Disney+, Prime, Mubi, Curzon, NOW/Sky Cinema, BFI Player, Studiocanal, MGM og Apple+, samt at vi naturligvis også har tilgang til BBC iplayer som har en god del film.

Likevel er det ingen av disse tjenestene som tilbyr følgende titler for øyeblikket:

Casablanca (1942)
Rear Window (1954)
12 Angry Men (1957)
Psycho (1960)
The Godfather (1972)
Dog Day Afternoon (1975)
The Shining (1980)
Blade Runner (1982)
Se7en (1995)
Parasite (2019)

Naturligvis er det hundrevis av svært populære, kritikerroste, prisbelønte og ellers jevnt over høyt verdsatte filmer som mangler i tillegg til disse, jeg valgte noen eksempler jeg tror man skal slite med å kategorisere som "for spesielt interesserte". Poenget mitt er at det er på ingen måte noen garanti for at "alle gode filmer" til enhver tid er digitalt tilgjengelig, uansett hvor mange tjenester man har. Klart, de fleste kan leies, men da må man naturligvis betale ekstra per film i tillegg til den faste månedsprisen. Og det begrenser seg hvor mange abonnement man klarer å benytte seg av samtidig, samt at det blir fort rimelig kostbart om man skal ha "alle" tjenestene. Vi pleier på ingen måte ha så mange tjenester som akkurat nå, vanligvis begrenser vi oss til 4-5 abn. Men selv nå med svimlende 11 strømmetjenester; får vi lyst til å se Parasite eller The Godfather nå må vi altså likevel finne frem en DVD eller Blu Ray.

Fordi vi vet hvor hyppige utskiftninger strømmetjenestene har, holder vi en brukbar DVD- og Blu Ray-samling i hus, slik at de største favorittene er innen rekkevidde uansett hva som til enhver tid er tilgjengelig på strømming. Både samboeren min og jeg er begge lidenskapelig opptatt av film, vi jobber begge med film og har det som hobby i tillegg, og da er det naturlig at det prioriteres både penger og hylleplass. Samlingen vår inneholder også en god del film som er utgitt i svært begrenset opplag, eller med minimal distribusjon som kan være helt håpløst å få tak i.
Dersom det er viktig for deg å gi slipp på fortiden står du helt fritt til å gjøre det, og så kan de som har over middels interesse for film fortsette med fysisk format eller strømmetjenester eller begge deler akkurat som de vil selv. Bare fordi du personlig ikke ser nytten av noe betyr ikke at det ikke kan være verdifullt for andre.

Nå har jeg sjekket og alle de filmene du listet utenom The Live of Others er tilgjengelig på diverse strømmetjenester, mange på mange diverse   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Melpomene said:

Casablanca (1942)
Rear Window (1954)
12 Angry Men (1957)
Psycho (1960)
The Godfather (1972)
Dog Day Afternoon (1975)
The Shining (1980)
Blade Runner (1982)
Se7en (1995)
Parasite (2019)

Helt enig. Skulle gjerne sett at både smalere arthaus filmer og pensum fra filmvitenskap var tilgjengelig på strømmetjenestene, men dessverre må man ty til fysiske format. Jeg føler det mangler strømmetjenester for gamle og/ eller smale filmer, men det er nok lite penger å tjene på å tilby dette

Anonymkode: 2b1a4...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helt enig. Skulle gjerne sett at både smalere arthaus filmer og pensum fra filmvitenskap var tilgjengelig på strømmetjenestene, men dessverre må man ty til fysiske format. Jeg føler det mangler strømmetjenester for gamle og/ eller smale filmer, men det er nok lite penger å tjene på å tilby dette

Anonymkode: 2b1a4...2eb

Alle nevnte filmene utenom 1 er tilgjengelig på strømmetjenester   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg sjekket og alle de filmene du listet utenom The Live of Others er tilgjengelig på diverse strømmetjenester, mange på mange diverse   

Du tok med at jeg ikke bor i Norge?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Melpomene skrev (2 minutter siden):

Har du googlet alle filmene og sjekket? Finnes ip changer btw..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Melpomene skrev (7 timer siden):

Casablanca (1942)
Rear Window (1954)
12 Angry Men (1957)
Psycho (1960)
The Godfather (1972)
Dog Day Afternoon (1975)
The Shining (1980)
Blade Runner (1982)
Se7en (1995)
Parasite (2019)

Fullstendig sykt i hvilken grad man mangler respekt for kulturhistorien i vår tid; én ting er sensur av Roald Dahl eller Don Rosa, men det å først gjøre folk prisgitt streaming for deretter å til de grader legger føringer på hva folk kan, eller ikke kan se av kjente klassikere, er i mine øyne rett og slett sykt.

Et fysisk eksemplar av filmen gir friheten til å se den når man vil; avhengighet av streaming fører til at man lydig må føye seg etter Netflix eller andre, og det er heller ikke gitt at man får se den originale versjonen av filmen, men en redigert utgave der man har kuttet ut scener som kan krenke følelseslivet hos lettkrenkede skapninger.

Melpomene skrev (6 timer siden):

Vi er på Kvinneguiden, et forum der man kan finne enkle sjeler, og man iblant svarer på 20 år gamle tråder, så slike opplysninger kan dessverre virke litt vel kompliserte.

Fortsatt god helg ...!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa handlet mye av dette på Rimi ca 2003-2006 eller der om kring selv kjøper jeg filmer på Youtube :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet mange filmer i fysisk utgave - typisk på dvd og senere på blu ray. Har vel et par tusen av de.

For noen år siden begynte jeg heller å handle filmer jeg har lyst til å eie på Itunes.

Veldig greit å spille de av fra Apple 4k TV dingsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spock skrev (1 minutt siden):

Jeg har handlet mange filmer i fysisk utgave - typisk på dvd og senere på blu ray. Har vel et par tusen av de.

For noen år siden begynte jeg heller å handle filmer jeg har lyst til å eie på Itunes.

Veldig greit å spille de av fra Apple 4k TV dingsen. 

Enig, savner ikke DVD-er det minste 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...