MyMichelle Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 (endret) Jeg ser «Debatten». Det er forslag om å nekte de som et født etter 2010 å kjøpe snus. Hva mener dere? Jeg mener at det ikke skal innføres slikt forbud. Voksne må selv få bestemme om de vil ta risikoen eller ikke. Alle vet det er skadelig. Alle vet også at alkohol er skadelig, men voksne står fritt til å drikke seg ihjel. Endret 2. mars 2023 av MyMichelle 2 1
Cisco Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Har de ikke lignende regler i new Zealand og Australia ang tobak? Ikke sikker. 1
Chupacabra Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 25 minutter siden, MyMichelle said: Jeg ser «Debatten». Det er forslag om å nekte de som et født etter 2010 å kjøpe snus. Hva mener dere? Jeg mener at det ikke skal innføres slikt forbud. Voksne må selv få bestemme om de vil ta risikoen eller ikke. Alle vet det er skadelig. Alle vet også at alkohol er skadelig, men voksne står fritt til å drikke seg ihjel. Alkohol er mye mer skadelig enn snus. Til tross for dette tør ikke noen minister å foreslå forbud mot alkohol. Det vil være politisk selvmord. De har nok ikke lyst til å forby alkohol heller. 3 1
MorTil2 Skrevet 3. mars 2023 #4 Skrevet 3. mars 2023 Chupacabra skrev (9 timer siden): Alkohol er mye mer skadelig enn snus. Til tross for dette tør ikke noen minister å foreslå forbud mot alkohol. Det vil være politisk selvmord. De har nok ikke lyst til å forby alkohol heller. Det er bare å se tilbake på forbudene som ble innført og så meget raskt løsnet på under Covid-19. Det tok to dager å åpne vinmonopolene igjen. Barn ble derimot utestengt fra sitt sosiale liv i månedsvis. Sier litt om hvem politikerne er opptatt av å gjøre fornøyd. 2 2
yamask Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 (endret) At ikke politikere lærer noe som helst av historien? Forbud vil kun gjøre det illegale markedet større. Man så jo det da det var alkoholforbud, og man ser det når det gjelder ulovlige rusmidler nå. Det er ikke vanskelig å få tak i narkotika nå, men det er mer risikabelt fordi det er nettopp illegalt. Skal jeg kjøpe min skruf fresh N2 av en dealer på gata? Bare legger til at jeg er født før 1990, så kommentaren min gjelder forbudet mot smaksatt snus. Endret 3. mars 2023 av yamask 4 1
Bombasi Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 En svært negativ utvikling av demokratiet Norge. For dette er overformynderi uten sidestykke. Absolutt ingen bør heie dette fram av prinsipp. 3 4
Million Skrevet 3. mars 2023 #7 Skrevet 3. mars 2023 (endret) Jeg skulle tro folk i dagens samfunn etter hvert blir klokere og unngår å BEGYNNE med skadelige nikotinprodukter som snus og røyk. Så kanskje det hadde vært en ide å forby folk født etter 2010 å i det hele tatt få kjøpe sånt? En generasjon som aldri begynner med de greiene der, rett og slett? Vi TRENGER ikke snus og sigaretter for å være lykkelige her på jorden. Det er ikke et behov som MÅ dekkes for at befolkningen skal ha det bra. Jeg er tidligere røyker selv, så jeg vet hvordan det er å være avhengig av nikotin. Men jeg har heller ingen problemer med å tenke at det ville vært et gode om generasjonene etter 2010 ikke får kjøpe de greiene der i butikk mer. Endret 3. mars 2023 av Million 5 2
Spitzy Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 Million skrev (1 time siden): Jeg skulle tro folk i dagens samfunn etter hvert blir klokere og unngår å BEGYNNE med skadelige nikotinprodukter som snus og røyk. Så kanskje det hadde vært en ide å forby folk født etter 2010 å i det hele tatt få kjøpe sånt? En generasjon som aldri begynner med de greiene der, rett og slett? Vi TRENGER ikke snus og sigaretter for å være lykkelige her på jorden. Det er ikke et behov som MÅ dekkes for at befolkningen skal ha det bra. Jeg er tidligere røyker selv, så jeg vet hvordan det er å være avhengig av nikotin. Men jeg har heller ingen problemer med å tenke at det ville vært et gode om generasjonene etter 2010 ikke får kjøpe de greiene der i butikk mer. Egentlig en fin ide, men tror du folk tar sin første snus eller første sigarett ved og kjøpe selv? jeg kunne vært lykkelig her på jorden uten snus, ( og kaffe, alkohol og godteri) . Det er ikke et behov jeg må ha dekket. Hadde det ikke fantes, hadde jeg ikke smakt det , hadde jeg levd lykkelig uvitende, sunnere og rikere. Så lenge noen kan kjøpe til meg, eller jeg kan kjøpe i Sverige , blir det ikke lykke og leve uten noe av dette når jeg først har fått smaken på det. hvis det hadde fungert sånn, at hvis de som er født etter 2010 ikke hadde fått kjøpt og heller aldri hadde begynt så hadde jeg vært for forslaget. Dessverre er det ikke slik det fungerer, vi vil bare få økt kriminalitet med smugling og langing . 1 1
Million Skrevet 3. mars 2023 #9 Skrevet 3. mars 2023 Spitzy skrev (2 minutter siden): Egentlig en fin ide, men tror du folk tar sin første snus eller første sigarett ved og kjøpe selv? Den første eller de få første nei, men snart nok kjøper man selv de som virkelig gjør deg avhengig og skaper VANEN, ja. Jeg kjøpte mine første sigarettpakker (som gjorde meg avhengig) selv, ja. De aller første få prøvesigarettene bommet jeg av andre, men man blir normalt ikke hektet av å bomme fra andre. Da skal man jo stå og bomme fra folk hver eneste dag, flere ganger om dagen i en viss tid. Det gjør folk sjeldent, fordi andre blir jo lei av å sponse deg med snus og røyk. Tror man raskt får beskjed om at "kjøp din egen røyk/snus, det er dyrt nok som det er uten at jeg/vi skal sponse deg". 2
AnonaymBruker Skrevet 3. mars 2023 #10 Skrevet 3. mars 2023 (endret) Det er MYE som er mer skadelig enn snus, som selges på samme stedene. Du kan helle i deg cola med sukker og shit så mye du vil, spise på mcdonalds hver dag, drikke deg drita på byen hver helg, og hver ettermiddag for den saks skyld. Alkohol, det er skadelig det! Men neida, snus er det vi skal forby. Snusen, som vi i grunn har et svært tvilsomt datagrunnlag for å konkludere med hvor skadelig den er (om noe), skal bli ulovlig. Sært, veldig sært. Endret 3. mars 2023 av AnonaymBruker 5 2
Gjest takinova Skrevet 3. mars 2023 #11 Skrevet 3. mars 2023 Støttes. Snus er for underklassen og de avhengige. Noen ganger må storsamfunnet sette ned foten og hjelpe folk som ikke klarer å hjelpe seg selv.
Spitzy Skrevet 3. mars 2023 #12 Skrevet 3. mars 2023 Million skrev (10 minutter siden): Den første eller de få første nei, men snart nok kjøper man selv de som virkelig gjør deg avhengig og skaper VANEN, ja. Jeg kjøpte mine første sigarettpakker (som gjorde meg avhengig) selv, ja. De aller første få prøvesigarettene bommet jeg av andre, men man blir normalt ikke hektet av å bomme fra andre. Da skal man jo stå og bomme fra folk hver eneste dag, flere ganger om dagen i en viss tid. Det gjør folk sjeldent, fordi andre blir jo lei av å sponse deg med snus og røyk. Tror man raskt får beskjed om at "kjøp din egen røyk/snus, det er dyrt nok som det er uten at jeg/vi skal sponse deg". Tror du ikke de vil si « kjøper for deg» eller « han på hjørnet der selger? « . 1
Million Skrevet 3. mars 2023 #13 Skrevet 3. mars 2023 Spitzy skrev (Akkurat nå): Tror du ikke de vil si « kjøper for deg» eller « han på hjørnet der selger? « . NOEN vil det vel alltid være? Samme med alkohol det. Men det store flertallet vil i det minste får det vanskeligere med å få tak i snus og røyk. Kanskje alt trøbbelet får dem til å drite i det 😂 1
AnonaymBruker Skrevet 3. mars 2023 #14 Skrevet 3. mars 2023 3 minutter siden, takinova said: Støttes. Snus er for underklassen og de avhengige. Noen ganger må storsamfunnet sette ned foten og hjelpe folk som ikke klarer å hjelpe seg selv. Alkohol er bevist soleklart mer vanedannende, åpenbart mer skadelig både for individet selv og pårørende, samt samfunnet for øvrig. Men snusen er det man vil forby? Hæ? For meg virker det på trynet. 1 1
Spitzy Skrevet 3. mars 2023 #15 Skrevet 3. mars 2023 takinova skrev (3 minutter siden): Støttes. Snus er for underklassen og de avhengige. Noen ganger må storsamfunnet sette ned foten og hjelpe folk som ikke klarer å hjelpe seg selv. Underklassen og de avhengige? De avhengige i overklassen da? da synes jeg storsamfunnet bør starte med alkohol og sukker. Nå har jo alkohol vært forsøkt før uten videre suksess , men.. 1 1
jordbær86 Skrevet 3. mars 2023 #16 Skrevet 3. mars 2023 Tenk en gang i framtiden må kanskje en 50-åring få en 60 eller 70 åring eller eldre til å kjøpe snus for seg 🤣 3 1
AnonaymBruker Skrevet 3. mars 2023 #17 Skrevet 3. mars 2023 (endret) 3 minutter siden, Million said: NOEN vil det vel alltid være? Samme med alkohol det. Men det store flertallet vil i det minste får det vanskeligere med å få tak i snus og røyk. Kanskje alt trøbbelet får dem til å drite i det 😂 Det store flertallet vil helt klart slite med å få tilgang, men om trøbbelet får de til å drite i det er jeg mer usikker på. Igjen, se til alkoholen, som er regulert med aldersgrense. Og se hvor mange under grensen som har drukket alkohol både en og ti ganger. Dette er tullepolitikk som forsøker å ta tak i et "ikke-problem" sammenlignet med andre utfordringer vi har blant våre unge. Endret 3. mars 2023 av AnonaymBruker 1 2
Spitzy Skrevet 3. mars 2023 #18 Skrevet 3. mars 2023 Million skrev (2 minutter siden): NOEN vil det vel alltid være? Samme med alkohol det. Men det store flertallet vil i det minste får det vanskeligere med å få tak i snus og røyk. Kanskje alt trøbbelet får dem til å drite i det 😂 Mulig, spørsmålet blir hvor trøblete det blir? Så lenge noen kan kjøpe i bøtter og spann og selge det videre for gevinst , er det vel nok av interesser? De vil jo også kunne smugle selv fra Sverige? Det vil jo først bli litt trøblete når ingen lenger er gamle nok til og kjøpe, og hvis det selges fritt i Sverige vil det bare bli litt trøblete. For en jobb for politiet og tollere. 1
Spitzy Skrevet 3. mars 2023 #19 Skrevet 3. mars 2023 jordbær86 skrev (6 minutter siden): Tenk en gang i framtiden må kanskje en 50-åring få en 60 eller 70 åring eller eldre til å kjøpe snus for seg 🤣 Skal starte dealing på eldresenteret når jeg er 90. 5
Hannah80 Skrevet 3. mars 2023 #20 Skrevet 3. mars 2023 Kan ikke fordra dette overformynderiet. Voksne folk må få lov å kjøpe det de ønsker. Om det så er tobakk, alkohol og usunn mat/snop. Kan like gjerne komme totalforbud mot snus og røyk, istedenfor disse tøysete forslagene. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå