AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #21 Skrevet 3. mars 2023 Mine foreldre har fremdeles ikke hatt barna på en overnatting så jeg vet ikke 😂 hadde barna bestilt det så hadde de nok fått det, men er jo ikke sånn de spiser til vanlig. Men helt «rent» spiser ingen av oss. Uansett, man kan ikke legge seg borti hva voksne folk serverer. Er jo helt uhørt å oppdra folk i eget hjem om matservering. De kan vel heller ikke lage skikkelig mat. Så tenker man får lykke øynene når barna er på besøk eller ha de hjemme ved middagstider. Anonymkode: 80892...a9b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #22 Skrevet 3. mars 2023 Her har den ene siden helt ok hva angår middager, men ellers i løpet av dagen er det en nærmest overflod av kaker, godterier og is, HVER DAG🥵 Neida, barna tar ikke skade av det i blandt, spesielt ikke når det er ulikt fra hjemme, men systemet får jo sjokk av en annen verden selvom. Anonymkode: 40f67...b3f 1
Kaisada Skrevet 3. mars 2023 #23 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Omg, det skulle selvfølgelig stå bollemix. Fantastisk autocorrect 😅 Anonymkode: dffd0...eee humrer godt, helt fantastisk! 😂
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #24 Skrevet 3. mars 2023 Mens å reise til syden og stappe i unger nuggets, pommes-frites og dispensercola fra morgen til kveld, er hèlt innafor. Anonymkode: d2035...24c 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #25 Skrevet 3. mars 2023 Som relativt ung bestemor (begynnelsen av 40-årene) kjenner jeg meg delvis igjen. Har jeg barnebarna i ferier, gjør vi det enkelt. Men enkelt behøver ikke bety at vi bestandig eter usunt. Grove lapper på bål med syltetøy uten tilsatt sukker, brunost og ekte smør, er ikke det verste ungene får i seg. Hjemmelaget lapskaus er også enkelt å servere. Og veldig koselig å lage sammen med barna. I tillegg skjemmer jeg bort med boller og saft. Det skal jo være ekstra kos hos bestemor. De er jo ikke her hver dag... Anonymkode: cefab...d62 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #26 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Som relativt ung bestemor (begynnelsen av 40-årene) kjenner jeg meg delvis igjen. Har jeg barnebarna i ferier, gjør vi det enkelt. Men enkelt behøver ikke bety at vi bestandig eter usunt. Grove lapper på bål med syltetøy uten tilsatt sukker, brunost og ekte smør, er ikke det verste ungene får i seg. Hjemmelaget lapskaus er også enkelt å servere. Og veldig koselig å lage sammen med barna. I tillegg skjemmer jeg bort med boller og saft. Det skal jo være ekstra kos hos bestemor. De er jo ikke her hver dag... Anonymkode: cefab...d62 Uten at det er rettet direkte mot deg, men besteforeldre generelt, er det dette som er kjernen til problemet. Man tenker at kos= usunn mat. For godt voksne mennesker vokste opp i ei tid der boller og brus ikke var hverdagskost. Dessverre har tidene endret seg i negativ retning, og både barn og voksne får i seg sukkerholdig og prosessert mat daglig. Fedmen blant barn har økt se siste årene. Mye på grunn av inaktivitet men også på grunn av maten vi spiser. Det trengs en holdningsendring rundt dagens kosthold, og det begynner hos den enkelte. Anonymkode: 10860...ca8 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #27 Skrevet 3. mars 2023 Ungene vår kommer alltid hjem fra besteforeldrene med ekstra runde kinn. Men de er sjeldent der i mer enn en helg alene, så om besteforeldrene hadde hatt dem en hel arbeidsuke så hadde jeg heller vært glad for hjelpen fremfor fokusert på maten. Om de er flinke å aktiviserer barna så er det en fin balanse, om ungene sitter foran tvn hele dagen i tillegg til usunn mat hadde jeg kanskje tatt det opp. Kanskje. Anonymkode: c19f8...2e2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #28 Skrevet 3. mars 2023 Her serveres det alt fra hjemmelaget mat fra bunnen til pølse og stappe. Det er helt innafor for meg. Her trener min mor to ganger i uken og er sprek. Anonymkode: 96868...b4d
Outlander Skrevet 3. mars 2023 #30 Skrevet 3. mars 2023 Men om det er det besteforeldre serverer er det nok noe de har servert hele tiden i oppveksten til sine egne barn - ie, dere er nok vant til denne typen mat. Jeg lagde mat til mine barn fra bunn av når de begynt med fastføde. Ikke fordi jeg hadde lyst å være bedre enn andre, men fordi jeg elsker å lage mat, er opptatt av næring, men samtidig er jeg ikke overhysterisk og matnazi når ungene skal få kose seg med fabrikert og/eller usunt mat. Med denne oppskriften har vi ungdommer som spiser alt og velge mat som smaker godt og er mer næringsrik enn usunt fabrikk mat. (men grandis fortsetter å gå ned som en favoritt..må være i norske blod dette haha ). Når jeg den dagen blir en bestemor, regner jeg med jeg fortsetter med mat fra bunn av, men igjen skal ikke være hysterisk mot fabrikert mat heller. Hva slags mat serverer dere ts? Er dine barn glad i mat og spiser alt? Eller er de vanskelig? Jeg er venner til flere som har vanskelig barn som nekter å spise på grunn av "den er grønn"..."den har biter i " "nei æsj - på ting de spiste i går" - besteforeldrene til disse pleier også å servere enkelt mat de vet barn vil spise, som ofte er sann type mat du kritisere- fordi de ORKER ikke kranglingen.
Outlander Skrevet 3. mars 2023 #31 Skrevet 3. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ungene vår kommer alltid hjem fra besteforeldrene med ekstra runde kinn. Men de er sjeldent der i mer enn en helg alene, så om besteforeldrene hadde hatt dem en hel arbeidsuke så hadde jeg heller vært glad for hjelpen fremfor fokusert på maten. Om de er flinke å aktiviserer barna så er det en fin balanse, om ungene sitter foran tvn hele dagen i tillegg til usunn mat hadde jeg kanskje tatt det opp. Kanskje. Anonymkode: c19f8...2e2 De har blitt fett med runde kinn over en helg ....særlig.
Hundejente Skrevet 3. mars 2023 #32 Skrevet 3. mars 2023 jeg er selv veldig opptatt av å spise sunt og å lage mat fra bunnen av, men når sønnen min er hos farmor og farfar, lar jeg de servere det de ønsker, selv om det blir mye mer usunn mat. iblant tar jeg en prat med sønnen min, når han kommer hjem fra ferie og knapt vil spise nystekte pannekaker fordi det er bittelitt grovmel i. Da snakker vi om om forskjellen på hverdagsmat og feriemat. men det jeg tror du og sikkert veldig mange andre glemmer her, er at det kan være slitsomt for besteforeldre å være barnevakt. vi foreldre har lært oss å multitaske og lager mat mens ungene hyler eller krangler eller maser eller leker, etter å ha vært en hel dag på jobb selv, mens det kan være utrolig vanskelig for besteforeldrene, og SÆRLIG når foreldrene dine har dårlig helse, som du nevner. så om du er så heldig at foreldrene dine allikevel orker å være barnevakt over flere dager, så la dem for all del gjøre det litt enklere for seg selv. det er SLITSOMT å være barnevakt. moren min orker aldri mer enn én overnatting, og da har jeg gjerne laget middag til oss alle før de blir alene. du kan jo evt oppmuntre dem til å spise sunnere når de ikke har barna. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #33 Skrevet 3. mars 2023 Outlander skrev (2 timer siden): De har blitt fett med runde kinn over en helg ....særlig. Du er så trivelig 🥰 Anonymkode: c19f8...2e2
Pentagon Skrevet 3. mars 2023 #34 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 17.15): Dette er dine foreldre...? Du lever jo fortsatt, selvom du vokste opp på denne maten. Tror ikke dine unger dør av tarmkreft om de får litt sånn mat av og til av dem. Anonymkode: 30907...4c2 Det er så festlig nå folk bruker den argumentasjonen.. Du lever fortsatt du, gjør du ikke? Eller «det gikk jo bra med meg og..» Er målet for livet bare å holde seg i live? Og vettu hva, vesten, og særlig Norge faktisk, er en av landene med høyest forekomst av tarmkreft. Lurer på hvorfor det du.. Og du får ofte ikke tarmkreft før du er i 40,50,60,70 årene så det at «det går bra med meg» når du er 35 er IKKE en god pekepinn. Skal vi ikke la barna våre ha det aller beste utgangspunktet for god helse? Forstår ikke at man ikke bryr seg om det. Dårlig mat fører til dårlig psyke og plutselig har man levd ett liv som en mye dårligere utgave av seg selv enn man kunne ha vært. TS. Jeg tror jeg hadde sagt noe forsiktig, når man først har blitt vandt til halvfabrikata liker man plutselig ikke smaken av de ekte sakene. Sakte men sikkert sniker det seg inn at de heller vil ha den maten. Den er skapt for å overspiser. Går det ikke Ann å be de på hjemmelaget middag så de kjenner hvor godt det smaker, og hvor lett det kan være, Det er så trist med folk som har blitt avhengig av halvfabrikata, jeg har vært der selv, man blir nesten sånn at man tror det er umulig å lage brun saus uten Toro posen, også får man en aha opplevelse når man skjønner st det er bare litt stekesjy , smør og mel og buljong… Kan du kanskje si noe om at du er bekymret for deres helse? Kan du skremme dem litt? Det er ikke gøy med tarmkreft og leve resten av livet med stomi. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #35 Skrevet 4. mars 2023 Syns du virker veldig nedlatende, TS. Det er FERIE, og de koser seg. Det gjør jo vi voksne også når vi er på ferie, da spiser vi litt bedre enn i hverdagen, bestiller gjerne vin til maten og dessert/is. For barna dine er nok grandiosa og pølser helt tipptopp! Jeg har selv vokst opp med et anstrengt forhold til mat, likte veldig lite så det var et stort stressmoment for meg å spise hos andre. Er kjipt at sånt skal ødelegge en ellers hyggelig ferie, så at de får litt usunn mat (som de liker) en ukes tid, er helt innafor. Barn har godt av å lære at det er forskjell på hverdag og ferie/fest. Anonymkode: d4729...912 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #36 Skrevet 4. mars 2023 De vil nok servere noe de vet ungene liker, og da blir det slik mat. Bestemor orker vel ikke stå mange timer på kjøkkenet å lagr husmorkost om ingen vil spise det. Samtidig er det lettvindt, de har stått på i sine år og tror det er vanskelig for dem å forstå at den maten ikke er så veldig sunn selv om det er ‘fisk’. Hvis ungene er fornøyde og besteforeldrene fornøyde så er det bare tipp topp tenker jeg. Det handler ikke om det de spiser et par ganger i året, det er viktigere med rutinene og hverdagen man har ellers. Hos oss serverer de alltid 2 åringen masse sjokolade og is. Jeg får helt fnatt av å se på, og vet at ungen nekter å spise kveldsmat når vi kommer hjem fordi det er proppet av sukker. Men nå skjer dette kanskje 1 gang mnd, og det er greit så lenge det ikke blir en del av hverdagen. Anonymkode: f301a...759
Mamajune11 Skrevet 4. mars 2023 #37 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 16.54): De er så lat når det kommer til mat. Nå er ungene på vinterferie og så langt er det servert Grandiosa, hot dog, spagetti med ketchup og first Price fiskegrateng 🙈 Vet ungene koser seg på tur, så må bare bite det i meg. Vi besøker de vanligvis en dag i uken, men kommer alltid etter middag. Av den enkle grunn at vi orker ikke bli serverte frossen pizza eller annen søppelmat. Andre i samme situasjon? Er det i det hele tatt innafor å si noe eller må de bare få kjøre sitt eget løp? Er litt trist å se at de ødelegger seg selv med slik ultraprosessert mat. Anonymkode: dffd0...eee Sviger her og er usunne. De lage middag fra bunnen av og litt grønnsaker, MEN barna får gjerne is til frokost, vafler til lunsj, is til kvelds etc etc. jeg har sagt i fra men de hører ikke. Derfor får de ikke ha barna på overnatting lenger.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #38 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De vil nok servere noe de vet ungene liker, og da blir det slik mat. Bestemor orker vel ikke stå mange timer på kjøkkenet å lagr husmorkost om ingen vil spise det. Samtidig er det lettvindt, de har stått på i sine år og tror det er vanskelig for dem å forstå at den maten ikke er så veldig sunn selv om det er ‘fisk’. Hvis ungene er fornøyde og besteforeldrene fornøyde så er det bare tipp topp tenker jeg. Det handler ikke om det de spiser et par ganger i året, det er viktigere med rutinene og hverdagen man har ellers. Hos oss serverer de alltid 2 åringen masse sjokolade og is. Jeg får helt fnatt av å se på, og vet at ungen nekter å spise kveldsmat når vi kommer hjem fordi det er proppet av sukker. Men nå skjer dette kanskje 1 gang mnd, og det er greit så lenge det ikke blir en del av hverdagen. Anonymkode: f301a...759 Herregud, du snakker som om besteforeldrene er 98år og dement. Min mormor på 82 vet godt frossen pizza er søppel og hun greier fint lese innhold på ferdig fiskegrateng. Du kan fint si nei til dine svigers - Neitakk jeg vil at hen skal ha plass til kvedlsmat. Så enkelt, lykke til. Anonymkode: ad477...842 1
Mamajune11 Skrevet 4. mars 2023 #39 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Syns du virker veldig nedlatende, TS. Det er FERIE, og de koser seg. Det gjør jo vi voksne også når vi er på ferie, da spiser vi litt bedre enn i hverdagen, bestiller gjerne vin til maten og dessert/is. For barna dine er nok grandiosa og pølser helt tipptopp! Jeg har selv vokst opp med et anstrengt forhold til mat, likte veldig lite så det var et stort stressmoment for meg å spise hos andre. Er kjipt at sånt skal ødelegge en ellers hyggelig ferie, så at de får litt usunn mat (som de liker) en ukes tid, er helt innafor. Barn har godt av å lære at det er forskjell på hverdag og ferie/fest. Anonymkode: d4729...912 Vi koser oss faktisk ihjel. For man «koser» seg ikke bare i ferien i dag. Man «koser» seg på lekeland, etter svømming, jul, påske, 52 lørdager, xantall bursdager osv. Vi koser oss nok. 1
tussi84 Skrevet 4. mars 2023 #40 Skrevet 4. mars 2023 Det er forskjell på hverdag og ferie. La barna få spise det besteforeldre serverer, og vær takknemlig for at dere har besteforeldre som stiller opp i det hele tatt. Det er så mange i besteforeldre generasjonen nå om dagen som har kun fokus på selv relansering, at de ikke har tid til barnebarn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå