Gå til innhold

Hvor lenge bruke progesteron?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde egguttak 20/2 og skulle begynne med Cyclogest samme dag. I skrivet jeg fikk med hjem stod det at jeg skulle bruke progesteron i 15 dager. Nå sitter jeg med positiv test og lurer på om jeg allikevel skal slutte etter 15 dager? Synes det høres utrygt ut 🙈 Hører til riksen, så blir glad om noen med erfaring gir meg svar. 

Anonymkode: e37b6...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med du er sikker på at testen er positiv på grunn av bebis og ikke av eggløsningssprøyten?

Gratulerer i så fall ^.^

Anonymkode: f4c74...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være helt trygt å stoppe på progesteron, det er bare en liten boost. Med mindre du har fått påvist lavere progesteronproduksjon skal kroppen kunne fikse det selv herfra. Hvis du er veldig bekymret kan du be fastlegen om å fornye resepten, min erfaring er at klinikken ikke gjør det. 

Gratulerer med graviditeten 😊

Anonymkode: a6afb...45c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Regner med du er sikker på at testen er positiv på grunn av bebis og ikke av eggløsningssprøyten?

Gratulerer i så fall ^.^

Anonymkode: f4c74...a7a

Er 12 dager siden jeg satte Ovitrelle, og har pleid å få blenda tester 8 dager etter jeg har satt sprøyta. Så regner med at det er graviditet da testen var såpass sterk

Anonymkode: e37b6...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer ❤️ spør om du kan få resept på mer progesteron og ta litt til hvis det beroliger deg. Jeg ble naturlig gravid men hadde progesteron utskrevet de sa jeg bare trengte ta en uke etter positiv test. Jeg bad om å få fornyet resept pga redsel for å miste. Driver nå og trapper veldig ned, er nå 11+5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha hørt med klinikken. Jeg fikk beskjed å bruke det fram til tidlig ultralyd.

Anonymkode: d6313...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/2/2023 at 5:36 PM, Laura80 said:

Gratulerer ❤️ spør om du kan få resept på mer progesteron og ta litt til hvis det beroliger deg. Jeg ble naturlig gravid men hadde progesteron utskrevet de sa jeg bare trengte ta en uke etter positiv test. Jeg bad om å få fornyet resept pga redsel for å miste. Driver nå og trapper veldig ned, er nå 11+5.

Hvorfor fikk du progesteron? Var det tidligere SA/MA, alder, påvist progesteronmangel? 

Jeg fikk også skrevet ut progesteron (Crinone gel) etter jeg oppsøkte en privat gynekolog. Fastlegen nemlig min mente at progesteron skal ikke ha noe å si for graviditet, og jeg har hatt to spontanaborter på under et år. Men den gynekologen sa veldig lite om hvor lenge jeg skal bruke det, har fått skrevet ut 3 x 30 doser som skal tydeligvis dekke hele første trimester. Prøvde å spørre om dette da hun sendte melding om blodprøvene, men fikk ikke noe svar. Må nok oppsøke en annen privat gynekolog som forhåpentligvis gidder å svare. Fastlege skal jeg bytte nå i april. 

Man blir litt oppgitt av leger som ikke lytter eller svarer på spørsmål, og i tillegg virker det som om leger kan være svært uenige om helt enkle ting. 🙄 

Anonymkode: d4f34...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt, om du har opplevd en eller flere SA, til tidlig ultralyd. Det er ingen skade i å fortsette, og sikrer deg egentlig bare hvis produksjonen din er noe lav/lavere enn ideellt sett. Det burde være mye lettere og vanligere for alle leger å ty til progesteron enn å ha pasienter som har det vanskelig eller mister flere ganger; det er en helt naturlig og et ufarlig pre-hormon som har masse gode effekter selv på kvinner som ikke er gravide eller prøver å bli det. 

Jeg ville rett og slett lagt det frem slik at du har fått beskjed eller vite at du bør ta det frem til og med uke 10-11-12, siden det er først når placenta tar over jobben. Du trenger ikke spørre eller virke usikker, hvis legen har skrevet det ut til deg tidligere vet de hvor og når effekten ikke er nødvendig lenger:) Om denne legen ikke gjør det, ta kontakt med noen andre og spør bare om å få resepten. Det finnes forøvrig bio-identisk progesteron å få kjøpt over nett men er man allerede gravid og i gang med et opplegg så er det litt lang frakttid og toll osv. på de:)

Anonymkode: 35e7f...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor fikk du progesteron? Var det tidligere SA/MA, alder, påvist progesteronmangel? 

Jeg fikk også skrevet ut progesteron (Crinone gel) etter jeg oppsøkte en privat gynekolog. Fastlegen nemlig min mente at progesteron skal ikke ha noe å si for graviditet, og jeg har hatt to spontanaborter på under et år. Men den gynekologen sa veldig lite om hvor lenge jeg skal bruke det, har fått skrevet ut 3 x 30 doser som skal tydeligvis dekke hele første trimester. Prøvde å spørre om dette da hun sendte melding om blodprøvene, men fikk ikke noe svar. Må nok oppsøke en annen privat gynekolog som forhåpentligvis gidder å svare. Fastlege skal jeg bytte nå i april. 

Man blir litt oppgitt av leger som ikke lytter eller svarer på spørsmål, og i tillegg virker det som om leger kan være svært uenige om helt enkle ting. 🙄 

Fikk utskrevet av privat gynekolog da hun spurte om jeg pleide spotte i lutealfasen. Nja, bare 1 eller 2 dager før mensen kommer svarte jeg og jeg får alltid mensen 15dpo. For sikkerhets skyld mente hun jeg skulle bruke progesteron etter eggløsninger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Laura80 said:

Fikk utskrevet av privat gynekolog da hun spurte om jeg pleide spotte i lutealfasen. Nja, bare 1 eller 2 dager før mensen kommer svarte jeg og jeg får alltid mensen 15dpo. For sikkerhets skyld mente hun jeg skulle bruke progesteron etter eggløsninger. 

Takk for svar! Håper progesteron fungerer som babylim for deg 🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var veldig skummelt å slutte med Cyclogest. Legen på klinikken sa at jeg kunne bruke resten av pakken, og trappe ned (hadde altså litt igjen da jeg egentlig skulle slutte). Han sa også at det var helt trygt å stoppe, men at han forstod godt at det var skummelt når en endelig var gravid etter lang tids prøving, og at psykisk sett kjentes det bedre for noen å trappe det ned gradvis. 

Anonymkode: 5aa3a...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...