Gå til innhold

«Ikke stress så klaffer det» men når stresser man?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri skjønt dette 

jeg prater åpent om dette til venner og familie om lege timene, når jeg tester osv osv. men får ofte svar at jeg ikke må stresse så for da blir man ikke gravid

men når er det jeg stresser?

Googler symptomer og leser mye her inne på  kvinneguiden, men jeg føler jeg ikke stresser? Jeg koser meg nesten med å lese andre sine historier og symptomer 

Anonymkode: 42b08...9e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hør på de som sier at man ikke skal stresse, det er bare tull. Har hørt det i flere år nå og synes det er en uting, føler folk legger skylden på meg for at jeg ikke blir gravid. 

Anonymkode: 2c07e...3a8

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke hør på de som sier at man ikke skal stresse, det er bare tull. Har hørt det i flere år nå og synes det er en uting, føler folk legger skylden på meg for at jeg ikke blir gravid. 

Ja helt enig. 
jeg føler jeg aldri stresser😅 men det kan jo godt hende jeg ikke helt skjønner hva stress er for noe 😅🤣

Anonymkode: 42b08...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte, en tunggrodd myte, at normalt stress kan føre til manglende eggløsning. Ja, ekstrem stress kan føre til at hormonene blir klusset til og at eggløsningen uteblir, men da snakker vi ekstrem stress. Så har du normal syklus så har du mest sannsynlig eggløsning. Og har du ikke normal syklus så er det noe hormonelt som må sjekkes ut. Stress er ikke årsaken. Og at leger tror det er rett og slett flaut. 

Anonymkode: 5bf6a...9c1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med de over her: stress for å bli gravid hindrer ikke graviditet. Folk blir jo gravide i krig og konflikt, i voldelige forhold og i stressende livssituasjoner generelt. Jeg var prøver i ti måneder etter en spontanabort og var stressa for om og når det skulle gå igjen. I flere måneder testet jeg etter eggløsning og stresset opp partneren for å få til å ha sex de aktuelle dagene. Ble gravid etter en litt sånn «nå må vi ha sex og du må komme»-seanse (vi hadde fin sex i prøveperioden også altså).
Så bare slapp av, du stresser ikke for mye til å bli gravid. 
Jeg måtte imidlertid lære meg å ikke nevne for partner når jeg hadde eggløsning, selv om jeg synes det var litt urettferdig å måtte tenke på det alene. Men han sleit med utløsning når han visste om det, så det var ikke verdt å minne ham på det. 

Anonymkode: 6ab22...890

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke en myte at stress påvirker eggløsning og fertilitet, og det kan man lære litt mer om f.eks ved å sjekke ut podcasten "Peder og Kaveh" og episoden "blir man lettere gravid når man ikke prøver?". Stress kommer som Kaveh da sier ganske langt ned på listen over årsaker til at folk ikke blir gravid, men han presenterer også interessant forskning som kan tilsi at det likevel har en innvirkning. 

Jeg kjenner selv at jeg er ganske stressa fordi jeg er redd for at jeg ikke blir gravid raskt (vi startet prøvingen i forrige måned) og jeg er veldig klar over at bare litt stress øker kortisolnivåene og det kan umulig være bra for hverken eggløsning og om et befruktet egg får til å feste seg. Så jeg gjør mitt beste med mindfullness og yoga for å redusere stressnivået og tenke på noe annet i denne fryktelige DPO-ventetiden.

Anonymkode: b9c6e...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å droppe allslags tester og googling. Ha sex ca annenhver dag og lev livet som normalt. Skulle mensen være forsinket en måned kan man ta en graviditetstest. Det er mange som har opplevd graviditet etter at de sluttet med alt styret, meg selv inkludert.

Anonymkode: 5b6c2...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke helt dette stemmer så lenge man ellers er fruktbar. Jeg har vært superstresset generelt i livet, men mensen har alltid kommet regelmessig og jeg har blitt gravid i 1.eller 2 prøveperiode hver gang alle 4 gangene. 

Men jeg har gjennom yrket mitt møtt mange ufrivillig barnløse som stresser vanvittig mye. Mulig at det for de som allerede har problemer med å bli gravid blir enda vanskeligere å få det til å klaffe om man stresser mye med tankekjør,depresjon osv. 

Anonymkode: 9117c...7e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress påvirker først og fremst hvordan du selv har det, og ikke hvor lett eller vanskelig det er å bli gravid. At en ikke blir gravid når en stresser med det, er likevel en utbredt oppfatning, virker det som. Jeg synes stadig vekk jeg hører noen si dette. Det kan virke som "alle" kjenner noen som f.eks. adopterte etter å ha prøvd å få biologiske barn i flere år, og da ble kvinnen gravid, og så trekker de slutningen at det var fordi paret endelig sluttet å stresse sånn med det. 

Men de fleste som stresser med prøving, har vel gjerne prøvd uten å stresse først? Vi droppet prevensjon tok det som det kom i et år, koste oss, var på ferie i USA det året, og hadde det generelt veldig fint. Så begynte vi å lure på hvorfor det ikke hadde skjedd noe. Så kjøpte jeg eggløsningstester. Så gikk det noen måneder til. Og så ble vi gradvis mer og mer bekymret da ikke det hjalp. Men jeg koste meg egentlig med det også, slik du beskriver TS. Jeg hadde håp, også da vi startet med IVF. Første barn ble unnfanget etter flere negative forsøk, på et punkt hvor jeg var ordentlig lei meg og stresset, googlet alt jeg kom over og sendte mailer til fertilitetsklinikker i utlandet. Det andre ble unnfanget i en tøff periode med alvorlig sykdom og dødsfall i familien.

Men jeg har faktisk hørt vår historie gjenfortalt av noen som et "bevis" på at om en slutter en å stresse, så går det. Fordi vi plutselig fikk barn uten hjelp likevel, og de ikke visste noe om resten av omstendighetene. 

Anonymkode: 9d23c...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut fertilitetscoachen_ på insta ❤️ Hun snakker mye om dette

Anonymkode: 5ebf4...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress øker kortisol, som reduserer progesteron --> blir vanskeligere å få eggløsning og selv om man får det, lave nivåer av progesteron øker risikoen for spontanabort. 

Så ja, stress kan absolutt gjøre det vanskeligere å bli gravid, og øke risikoen for å miste. 

Anonymkode: 5e73e...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stress øker kortisol, som reduserer progesteron --> blir vanskeligere å få eggløsning og selv om man får det, lave nivåer av progesteron øker risikoen for spontanabort. 

Så ja, stress kan absolutt gjøre det vanskeligere å bli gravid, og øke risikoen for å miste. 

Da må du faktisk komme med seriøs forskning som viser at normal stress øker sjansene for å ikke bli gravid. 

Dette er nemlig noe som de som ikke har peiling sier, også fastleger. Men gynekologer som jobber med ufrivillige barnløse sier aldri noe om dette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Da må du faktisk komme med seriøs forskning som viser at normal stress øker sjansene for å ikke bli gravid. 

Dette er nemlig noe som de som ikke har peiling sier, også fastleger. Men gynekologer som jobber med ufrivillige barnløse sier aldri noe om dette. 

Vær så god:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7588978/
"The conducted study is innovative and has no direct equivalent in the literature. It showed that one of the causes of infertility with unexplained etiology may be ovulation disorders caused by increased secretion of cortisol and prolactin"

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10696958/
"Psychological stress may affect the outcome of IVF treatment since state anxiety levels among those who did not achieve pregnancy were slightly higher than among those who became pregnant."

Om økt risiko for spontanabort:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1533790/

https://news.umich.edu/stressed-out-women-more-likely-to-miscarry-early/

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.0511183103

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...