AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #81 Del Skrevet 20. mars 2023 Carrot skrev (På 1.3.2023 den 20.45): for en ufiks ting å si.. Ikke egentlig greit å tilby seg å betale og så komme med krav i etterkant heller altså, men å attpåtil bli freidig i kommentarene når man møter motstand for tankegangen sin er ikke greit.. Det er jo ikke TS du siterer. Anonymkode: 78205...caf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 20. mars 2023 #82 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo ikke TS du siterer. Anonymkode: 78205...caf det skrev jeg vel heller ikke 😇 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #83 Del Skrevet 21. mars 2023 Om du ønsker å invitere noen, burde du lagt det som premiss for å betale. Da kunne brudeparet selv bestemt om de ønsker at du skulle betalt og bestemt deler av gjestelisten, eller om de vil betale alt selv og ha full kontroll på gjestelisten. Når det er sagt, hadde mamma ei venninne som var som tante for meg i oppveksten. Hun hadde vært selvskreven gjest i mitt bryllup, men hun er dessverre død nå. Anonymkode: b9afa...43a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 22. mars 2023 #84 Del Skrevet 22. mars 2023 Jeg synes ikke det er greit å gi gaver med forbehold eller med forventning om gjentjenester som for eksempel å få invitere noen i andres bryllup. Jeg forstår heller ikke helt hvorfor TS ønsker å invitere noen datteren ikke vil ha der? Greit nok at mor har ønsker om hvem som skal delta, betaling eller ei men man inviterer da ikke mennesker brudeparet ikke også ønsker at er der på dagen som faktisk er deres. Når en gir bort større summer må en vere foredt på at en faktisk gir bort pengene, ikke kjøper rettigheter, det er ikke en transaksjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #85 Del Skrevet 22. mars 2023 Et bryllup er jo tradisjonelt sett en feiring for hele slekten, venner og naboer. Synes det er veldig spesielt av disse to å skulle nekte gjester som har stått dem nære hele livet å komme. Veldig spesielt. Anonymkode: 9b6ec...e4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #86 Del Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 22.32): Nei, men de var glad for tilbudet, og det er som sagt et stort bryllup, så det er ikke som om brudeparet hadde blitt plaget av et par ekstra. Lokalet er også dimensjonert for det, så det er jo egentlig ett fett for de. ts Anonymkode: c5bdc...aac Er du sikker på det? Det kan ligge ting bak at din datter var negativ som du ikke vet om. Jeg kjenner til et tilfelle der et par måtte feire sitt bryllup med vedkommende som hadde utsatt bruden for seksuelle overgrep var tilstede, fordi hennes (uvitende) foreldre insisterte, og gjorde brudeparets forsøk på å unngå en slik situasjon umulig. Å fortelle den egentlige årsaken var ikke et alternativ for bruden, da det ville ødelegge familien totalt. Sier ikke at dette er tilfellet her, men det kan likevel være årsaker du ikke kjenner til som medfører at det ikke er ett fett for din datter og kommende ektemann. Anonymkode: 81bfa...f95 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #87 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 14.39): Du går høre TS sin side, riktig! Hvorfor ikke forholde deg til den siden, så lenge du ikke vet noe om den andre siden?!?! Hvorfor lage en sak du ikke har peiling på, større enn den er? Du har ikke noe som helst grunnlag til å so at datteren har en grunn! Så lenge du svarer på det du VET, kan vel ikke svaret ditt bli feil? Forstår ikke hvorfor folk ikke kan svare ut fra scenarioet de blir fremstilt for her, men MÅ, bare MÅ, tillegge TS som en løgnhals, idiot, egoist osv…. Svar ut fra spørsmålet, ikke lag egne ideer! Hjelpe meg!!! Anonymkode: 14aa3...77f Er det du som bestemmer hva andre folk på forumet skal tenke, mene og svare? At andre har andre meninger enn deg må du tole hvis du skal delta i diskusjonen. Anonymkode: 23a94...6e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandtante Skrevet 24. oktober 2024 #88 Del Skrevet 24. oktober 2024 (endret) Eg gifta meg i forriege årtusen. Nei ikkje 1800 talet, men i 1990 faktisk. Mine foreldre betalte mest, hans betalte baren, trur eg. Og det var 15 venner av foreldra mine som var der, 10 av våre venner. Tanter og onklar pluss nærmaste familie. Syns det er veldig rart å sjå gjestelista i dag. Neste gong blir det kun forlovarar. Ingen gamle naboar , eller vennepar av foreldra. Fri og bevare meg ! Skal ein gi med ei hand, og ta med den andre? Cash is king ! Endret 24. oktober 2024 av Grandtante 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 26. oktober 2024 #89 Del Skrevet 26. oktober 2024 Turtellure12 skrev (På 1.3.2023 den 22.33): Det du gjør her TS er rett og slett motbydelig. Hadde det vært mye ekstra å inkludere dine venninner? Kanskje ikke. Det du gjør her er å gjøre noen en tjeneste, men med liten skrift i bunn. Så du gir ikke av hjertets godhet, men fordi du vil ha finger med i spillet. Enten så gir du penger til bryllupet, eller ikke. Du bestemmer ingen verdens ting, og har ikke rett til å bli snurt fordi de ikke vil det samme som deg. Hold nesen din langt unna. Pengepung eller ei. Typisk selvsentrert svar. Kanskje bruden som også er ta datter burde sagt tydelig i fra at mor kunne betale såfremt hun ikke la noen føringer for festen. I min verden er det naturlig å samhandle med den som betaler festgildet. Med mindre dette er to damer som drikker seg dritas, ødelegger stemning med krangel eller tilsvarende er datter totalt på jordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #90 Del Skrevet 26. oktober 2024 Dette her må være noe av det rareste og mest selvsentrerte, egoistiske brudepar jeg har hørt om. I alle bryllup jeg har vært i har det vært helt vanlig at brudeparets foreldre har en eller to av sine nærmeste venner. Jeg hadde tenkt at ønsket til brudens mor ville vært en selvfølge og ikke bli sett på som krav. Den oppvoksende generasjon er så ufattelig selvsentrerte og egoistiske, ser ikke forbi din egen navle. Her hadde jeg trukket tilbake tilbudet om å betale for 200. Anonymkode: ae25d...77d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #91 Del Skrevet 26. oktober 2024 Dette er en gammel tråd. Men om du har 200 gjester så klarer du å ha noen venner av foreldrene der også, mine foreldre hadde flere omgangsvenner som jeg "vokste opp" med som hadde barn jeg kjente osv. Ville være helt ok om de var i mitt bryllup om de fortsatt var bekjente og var mye sammen med dem. Anonymkode: cc534...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #92 Del Skrevet 26. oktober 2024 Om man har 200 gjester fordi dette var avtalt størrelse så kan potensielt brudeparet stå i situasjonen hvor 30 andre personer står der og lurer på hvorfor DE ikke ble invitert. Disse 30 kan jo da være mye nærmere en eller begge av dem enn mammas venninner. De forholder seg til taket satt av den som gav bryllupet som gave. Å komme i ettertid å kreve egne gjester da blir helt feil. Det er brudeparet sin dag. Ikke brudens mor. Har en mor som kunne funnet på sånt selv. Det gjorde at jeg i min tid hadde hemmelig bryllup kun med forlovere istedenfor noe mer. Det gjør at når mine foreldre tilbyr noen form for økonomisk støtte eller hjelp så takkes det nei. Også om det hadde kommet aldri så godt med. Det gjør også at jeg flyttet noen timer unna hjemstedet for å slippe å få dørene nedrent i tide og utide og slik kan begrense besøk til avtalte tider. Å ha en mor som holder på sånn skaper avstand og mistenksomhet mot snille gester etterhvert. Her bør mor til bruden tenke nøye over hvordan videre forhold med datteren ønskes å være. Anonymkode: 05ac5...3ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #93 Del Skrevet 26. oktober 2024 Hvordan gikk dette, TS? Sto du på krava og sa "mine penger, jeg bestemmer"? Anonymkode: 61afc...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #94 Del Skrevet 28. oktober 2024 Det er i utgangspunktet et rimelig ønske, men om det var et premiss for å betale, håper jeg du avklarte det på forhånd. Min mor begynte litt på samme måte som deg under bryllupsplanleggingen, og det ødela mye av gleden med planleggingen for min del. Anonymkode: 9b615...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. oktober 2024 #95 Del Skrevet 28. oktober 2024 Alt dette brudeparets dag våset. Da behøver jo ingen gjester å komme om det bare handler om de. Et bryllup har i alle tider, med unntak av noen ytterst få år i den senere tid, dreid seg om familie og relasjoner. I veldig mange land, også de som ligger nær oss geografisk og kulturelt, er det helt vanlig at sjefen og kolleger inviteres. Jeg synes det er en selvfølge at den som betaler er med på å bestemme gjestelisten. Noe annet er lite takknemlig av brudeparet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #96 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 20.08): Jeg er mor til bruden og jeg tilbød meg å betale for hele bryllupet. De takket ja og alt var fint. Jeg har et par venninner som har vært som tanter for bruden da de har vært der hele livet hennes. Jeg sa at jeg ønsket at de også ble invitert, men da ble det dårlig stemning. Dette er et stort bryllup på ca. 200 gjester, skjønner ikke hva et par til eller fra skal gjøre. Det er uansett jeg som betaler. er jeg urimelig her? Nå føler jeg meg bare som en pengemaskin… Anonymkode: c5bdc...aac Håper at dette er en trolletråd. Altså, hva søren. Du har tilbydd deg å betale for bryllupet deres. Det var snilt av deg. Men nå føler du at de bruker deg som en pengemaskin, sier du. Vel, det er akkurat det du er: Du har tilbydd deg å betale, og det er akkurat det du får lov til. Det er ikke ditt bryllup, det er ikke din dag. Hvem som inviteres, hva som serveres eller hvilke farger borddekorasjonene skal ha, det har du ingenting med så lenge de opererer innen den budsjettet du har muliggjort for dem. Makan. Anonymkode: 40104...110 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #97 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 22.38): Fikk ingen begrunnelse. Jeg mistenker at det er folk de «måtte» kutte fra listen (fordi det ble for stort) og så er det surt at mine venninner får komme. Altså jeg sa jeg betaler for så så mange kuvert, og så ble disse lagt på fordi jeg ønsker å betale for de ekstra. De trenger ikke å snakke med de nei, men dette er venninner av meg som var snille nok til å stille opp som servitører både i dåpen og konfirmasjonen hennes. ts Anonymkode: c5bdc...aac Du skriver i HI at du betaler hele bryllupet. Og så kommer det frem at du betaler fox antall kuvert? Stor forskjell. Og du har tilbudt deg, ikke de som har spurt Anonymkode: 828d8...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå