Gå til innhold

Narsissisme, arvelig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er akkurat som deg TS! Jeg går og veksler på å tro at ektefellen min er narsissist og at jeg kanskje er det selv. Vi har begge foreldre som jeg mistenker at er det. Jeg spurte en psykolog en gang, og han avfeide meg veldig raskt med at jeg umulig kunne være det selv hvis jeg mistenkte at jeg var det. For da hadde jeg ikke hatt selvinnsikt nok til å lure på det. Men jeg er ikke så sikker på det.... Jeg finner klare trekk hos meg selv. Men andre trekk hos meg sier det motsatte på en måte. Samme med ektefellen. Hun har mange sider som er helt uforenlig med å være det, men så er det noe greier der som jeg stusser på. Måten hun forholder seg til ting hun har gjort, bortforklarer, tar ikke ansvar, bagatelliserer, gaslighter, lyver... Dette er jo ting en kan drive med uten en diagnose, men så er det denne vissheten jeg har om at hennes mor er en soleklar narsissist. 

Anonymkode: 5f68b...e1b

Ts her. 
det er godt å høre at det er flere i samme båt, samtidig som jeg syntes fryktelig synd på deg😩 er en fæl situasjon i være i.. 

jeg har studert narsissisme på nett daglig i over et år, vært nærmest besatt av det, og det har gått altfor mye inn på meg.. 

den usikkerheten er umulig å leve med, men føler ikke jeg noen gang får blitt sikker.

har tendenser jeg også. Men samboeren min er soleklart verre enn meg… problemet er bare, etter at jeg har studert og lært meg mer, og «satt han mer på plass», så har han sluttet med mange av de tingene han brukte å gjøre… samtidig som det er glimt i blandt, som her en dag reagerte han brått med å ta knyttneven i lufta foran barna, da sier jeg at det er ikke greit foran barna. Da sier han det var pga jeg tok på han, med andre ord min skyld. Og han nektet for at det var feil.. til slutt sa han unnskyld, men han ble sint først.. 

når han har en dårlig dag, så får alle en dårlig dag.. 

Og jeg får kun «følelser» av han, da han har lyst på sex, rett og slett 🥲da er han kosete og klengete og tar heller ikke et nei for et nei, da blir han sur eller frekk. 
utenom da han har lyst på meg, er det 0 kos eller noe. Utenom seksuelle ting som jeg har sagt jeg ikke orker lenger, noe han heller ikke respekterer: så jeg skvetter hver gang han tar på meg nå, har blitt en greie ..

men oppi det hele er ikke jeg helt frisk heller, og jeg er redd pga at loren min er som hun er.. 

sporer jeg helt av meg mine ting her.. 

men har du noengang tatt det opp med partneren din? Endret hun oppførsel eller hva skjedde? 

Anonymkode: cf4b5...f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det må ikke være arvelig men innefor visse yrker kan det bli ansatte som blir  narsissister spessielt der man har makt over folk 

Skrevet
Carrot skrev (51 minutter siden):

Sånn ut over at ikke alle drittsekker har en diagnose mener du? At noen mennesker bare er dårlige folk? 
- kanskje at den oppførselen man lærer er den man potensielt arver men at det ikke betyr at det er genetisk arvelig? At selv om en av dine relasjoner er dritt trenger ikke du være det...

:P

Ja det er viktig. Det blir nesten utvannet begrepet narsisissme for folk setter diagnosen på folk som bare er drittsekker. 

Jeg har en eks med den type trekk, men tror han bare er en drittsekk med en god del trekk. Moren er likens. 

Så har jeg en eks som har diagnosen dyssosial pf, psykopati. 

felles for begge eksene mine er dog manglende selvinnsikt. 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts her. 
det er godt å høre at det er flere i samme båt, samtidig som jeg syntes fryktelig synd på deg😩 er en fæl situasjon i være i.. 

jeg har studert narsissisme på nett daglig i over et år, vært nærmest besatt av det, og det har gått altfor mye inn på meg.. 

den usikkerheten er umulig å leve med, men føler ikke jeg noen gang får blitt sikker.

har tendenser jeg også. Men samboeren min er soleklart verre enn meg… problemet er bare, etter at jeg har studert og lært meg mer, og «satt han mer på plass», så har han sluttet med mange av de tingene han brukte å gjøre… samtidig som det er glimt i blandt, som her en dag reagerte han brått med å ta knyttneven i lufta foran barna, da sier jeg at det er ikke greit foran barna. Da sier han det var pga jeg tok på han, med andre ord min skyld. Og han nektet for at det var feil.. til slutt sa han unnskyld, men han ble sint først.. 

når han har en dårlig dag, så får alle en dårlig dag.. 

Og jeg får kun «følelser» av han, da han har lyst på sex, rett og slett 🥲da er han kosete og klengete og tar heller ikke et nei for et nei, da blir han sur eller frekk. 
utenom da han har lyst på meg, er det 0 kos eller noe. Utenom seksuelle ting som jeg har sagt jeg ikke orker lenger, noe han heller ikke respekterer: så jeg skvetter hver gang han tar på meg nå, har blitt en greie ..

men oppi det hele er ikke jeg helt frisk heller, og jeg er redd pga at loren min er som hun er.. 

sporer jeg helt av meg mine ting her.. 

men har du noengang tatt det opp med partneren din? Endret hun oppførsel eller hva skjedde? 

Anonymkode: cf4b5...f6c

Men TS. Uansett om han ville oppfylt kriteriene til en diagnose eller ikke så har du det ikke bra med han. Du burde forlate han. 

Jeg vet det er vanskelig. Har hatt slikt traumebånd selv hvor selv om jeg blir mishandlet så klarer jeg ikke gå. Men det er det man må. Jeg gjorde det til slutt. Og det burde du også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...