AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #1 Skrevet 1. mars 2023 Jeg er ganske sikker på at min mor er en narsissist, hvis ikke har hun i allefall alle tendenser som går an… jeg har også en stund vært sikker på at min samboer kan være en.. og jeg har forstått sånn, at hvis man har vokst opp med en, er sannsynligheten stor for at man finner en? men, hva er egentlig sannsynligheten for å Arve det? At jeg er en narsissist, som i mitt eget hode beskylder andre for å Være det?🥲 blir litt gal om dagen… Anonymkode: cf4b5...f6c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #2 Skrevet 1. mars 2023 Har du grandiose tanker om deg selv, krever konstant beundring, fantasier om makt og berømmelse og utnytter andre for å nå dine mål i så stor grad at det går utover ditt og andres liv? Anonymkode: 320d2...190 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #3 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har du grandiose tanker om deg selv, krever konstant beundring, fantasier om makt og berømmelse og utnytter andre for å nå dine mål i så stor grad at det går utover ditt og andres liv? Anonymkode: 320d2...190 Jeg har vel heller det motsatte😅 tenker bare negativt om meg selv, men kan til tider tenke at jeg er bedre enn andre også.. 🥴 jeg føler jeg trenger konstant beundring av samboer, men dette tror jeg er pga lav selvtillit og at jeg trenger å høre at jeg er bra nok.. noe jeg ofte føler at jeg ikke er.. tror ikke jeg utnytter andre nei… er så usikker på alt og alt rundt meg selv: derfor syntes jeg dette tema er veldig vanskelig å komme til bunns i🥲 Anonymkode: cf4b5...f6c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har vel heller det motsatte😅 tenker bare negativt om meg selv, men kan til tider tenke at jeg er bedre enn andre også.. 🥴 jeg føler jeg trenger konstant beundring av samboer, men dette tror jeg er pga lav selvtillit og at jeg trenger å høre at jeg er bra nok.. noe jeg ofte føler at jeg ikke er.. tror ikke jeg utnytter andre nei… er så usikker på alt og alt rundt meg selv: derfor syntes jeg dette tema er veldig vanskelig å komme til bunns i🥲 Anonymkode: cf4b5...f6c Da vil jeg heller si at du har mangel på sunn narsissisme og du kan ta det helt med ro angående det. Du har kanskje mange vonde opplevelser fra barndommen som gjør at du ikke er så trygg i deg selv? Anonymkode: 320d2...190 1 1
Andro Skrevet 1. mars 2023 #5 Skrevet 1. mars 2023 Narcissisme er ikke arvelig. Det er tendenser vi alle bærer, men som kan dyrkes fram til det sjuke i et grenseløst oppvekstmiljø, med få grenser og lite krav til å ta ansvar. Ikke dyrk ungene ukritisk. Du har vokst opp og pådratt deg traumer, som skaper økt risiko for å havne i traumebånd til nye personer som misbruker deg. En av mange strategier narcissister bruker er å spille på skyldfølelsen din, og få deg til å lure på om du er årsaken til alt urimelig og ting som kjennes ugreit. Det er derfor helt vanlig at ofre for psykisk mishandling lurer på om de selv er narcissister. Narcisstier ser seg ut folk med særlig høy evne til empati, som de kan suge tomme for den oppmerksomheten de trenger å kjenne på. De velger seg friske og oppegående individer, som de bryter ned - som åtseletere. Du kan få sunne nye relasjoner ved å skolere deg på narcissisme, og overlevergrupper finnes det i flere sosiale medier. 3
Havspeil Skrevet 1. mars 2023 #6 Skrevet 1. mars 2023 Siden du har vokst opp med en narsissist ,så rubber det av og det er dit man søker ,- for bekreftelse og trygghet . Da kopierer man ofte atferd og tankemønster i en viss grad . MEN : DU ER INGEN NARSISSIST ! De går ikke slik i seg selv som du gjør 😉❤ Derimot opplever ofre for narsissister " narcisstic traits " ,- dvs de bruker narsissistens språk og metoder ,- i forsøk på kommunikasjon og overlevelse ( samt behovet for å bli elsket og forstått !!) Du er ingen narssisist 🌹 1
Carrot Skrevet 1. mars 2023 #7 Skrevet 1. mars 2023 I dag er det mange som roper ut diagnoser på menensker som bare er ekstremt egoistiske og selvfokuserte og som ikke har den helt store omsorgen for andre rundt seg. De færreste er narsisiter, psykopater osv selv om de har usmakelige trekk og en dårlig oppførsel. 1
ESFP Skrevet 1. mars 2023 #8 Skrevet 1. mars 2023 Nei, det er ikke arvelig. Men om man vokser opp med narsissistiske omsorgspersoner er sannsynligheten større for å utvikle personlighetsforstyrrelser eller psykiske lidelser.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #9 Skrevet 1. mars 2023 Carrot skrev (12 minutter siden): I dag er det mange som roper ut diagnoser på menensker som bare er ekstremt egoistiske og selvfokuserte og som ikke har den helt store omsorgen for andre rundt seg. De færreste er narsisiter, psykopater osv selv om de har usmakelige trekk og en dårlig oppførsel. Jeg er ingen psykolog, men dette er ikke noe jeg bare kaster ut av meg.. Min mor har alltid gitt meg skylden for alt, ga meg dårlig samvittighet for at jeg møtte venner, jeg fikk ikke en gang gå på do uten at jeg følte en redsel for at hun plutselig kom, jeg vet alt om hennes liv, problemer, om de hun har ligget med osv. dette var informasjon jeg fikk fra jeg var veldig liten.. og jeg måtte høre på henne og syntes synd på henne. hvis jeg hørte på musikk, og noe gikk galt for hu. Var det min skyld, pga musikken min var masete og gjorde hun stresset.. hvis hun kjørte feil, var det min skyld fordi jeg snakket.. skulle jeg ut med venner spurte hun alltid om jeg ikke var glad i henne, og at jeg forlot henne alene.. Hun kom inn på rommet mitt mens jeg sov, og kommenterte utseendet mitt senere da jeg var våken. Både kropp og måten jeg så ut, som regel negativt.. f.eks at jeg hadde små pupper, kulemage, lignet på en mann da jeg sov osv. Oppi alt dette hadde hun et sinne man aldri kunne stole på(?). Jeg kunne sitte å gjøre lekser, når hun plutselig kom brasende og skrikene inn om hvor mye jeg har ødelagt livet hennes og kroppen hennes. hvis jeg forsov meg til skolen klikket hun, husker en gang hun stod å banket med hammer på døra mi.. jeg var livredd. Jeg var også livredd for å ha besøk, ville jo ikke at vennene mine skulle se dette… for alle andre var hun verdens beste mor, for hun lot meg gjøre absolutt hva jeg ville som vennene mine så. Jeg fikk drikke, tatoveringer, røyke og alt. Men det var hjemme hun ga meg denne skyldfølelsen og sinne alltid.. jeg har heller aldri hatt egen stemme.. jeg satt alltid stille på familie selskap osv. for hvis jeg snakket fikk jeg kjeft på vei hjem da vi var alene om «HBORFOR i h sa jeg det»… den dag i dag, snakker jeg fortsatt ikke.. med min mor eller samboer til stede 🙃 så nei, jeg kaster ikke ut diagnoser. Jeg vet ikke om moren min er narsissist, men noe er det i allefall.. og jeg er livredd for å gjøre dette mot mine barn, da jeg har sett små tendenser allerede. Som f.eks at jeg blir fort sint hvis jeg stresser og barna stresser osv🥲 jeg har lenge vurdert om jeg akal reise til en psykolog og spørre om de kan sjekke om jeg er en narsissist, men jeg er redd for det, for jeg vil ikke være det heller 😅 og redd for hva det betyr om jeg skulle være det og har barn Anonymkode: cf4b5...f6c 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #10 Skrevet 1. mars 2023 Min mor var narsissist og eksen min var narsissist. Jeg ble ikke det, men har to søsken som ble det. De andre søsken og meg, vi ble det ikke. Vi er medfødt sårbar/høy EQ De to søsken som ble det, de hadde medfødt høy temperament, de ble begge kalt sinnataggen som liten da de lettere reagerte på sinnet. De var også begge gullungene. Det tok noen år før jeg forsto alt, både med familien og med eksen. Anonymkode: ca895...fff 1
ESFP Skrevet 1. mars 2023 #11 Skrevet 1. mars 2023 Det du beskriver er mishandling og omsorgssvikt. Din mor har definitivt enormt store problemer, men det er vanskelig å si om hun har NPD, BPD, begge deler eller noe annet. Det er heller ikke så vikitg å vite. Det viktigste er hvordan du har og har hatt det. Den oppveksten du beskriver høres svært traumatisk ut, og du kan nok få hjelp av en psykolog til å bearbeide noen av traumene slik at du klarer å få en indre ro når ungene dine trigger deg. Det kan virke som at du har selvinnsikt og evne til å føle skyld overfor dine barn, det er positivt mtp din redsel for selv å ha NPD. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #12 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min mor var narsissist og eksen min var narsissist. Jeg ble ikke det, men har to søsken som ble det. De andre søsken og meg, vi ble det ikke. Vi er medfødt sårbar/høy EQ De to søsken som ble det, de hadde medfødt høy temperament, de ble begge kalt sinnataggen som liten da de lettere reagerte på sinnet. De var også begge gullungene. Det tok noen år før jeg forsto alt, både med familien og med eksen. Anonymkode: ca895...fff Hvordan fant du ut av hvem som var hva?😅 jeg er enebarn, så jeg var både gullunge og den som fikk all skyld og drit av alle.. jeg har også vært mye sint som liten.. og er fortsatt mye sont, men bare rundt moren min og samboer.. utenom de er jeg egentlig veldig glad.. 😕 Anonymkode: cf4b5...f6c
ESFP Skrevet 1. mars 2023 #13 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan fant du ut av hvem som var hva?😅 jeg er enebarn, så jeg var både gullunge og den som fikk all skyld og drit av alle.. jeg har også vært mye sint som liten.. og er fortsatt mye sont, men bare rundt moren min og samboer.. utenom de er jeg egentlig veldig glad.. 😕 Anonymkode: cf4b5...f6c Bak all sinne ligger frykt eller sorg. Det er helt naturlig at du er sint rundt din mor og samboer; fordi de sikkert ikke gir deg den tryggheten du trenger i en relasjon. Og fordi de ikke respekterer og elsker deg, og derfor går over grensene dine.
Mooza Skrevet 1. mars 2023 #14 Skrevet 1. mars 2023 (endret) Fra Aftenposten, en kronikk skrevet av Ted Reichborn-Kjennerud, professor, dr. med., Folkehelseinstituttet, Universitetet i Oslo. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/ngwBWB/personlighetstrekk-paavirkes-i-betydelig-grad-av-gener-ted-reichborn-kjennerud "Det burde nå være allment kjent at alle menneskelige trekk som kan ha betydning for artens overlevelse, er påvirket av gener. Dette gjelder i høyeste grad personlighetstrekk. Debatten om natur og kultur eller arv og miljø har pågått i generasjoner, ikke minst fordi vi ikke har hatt tilstrekkelig gode forskningsresultater å bygge på. Det har vi i dag...(..) Vi vet at personlighetstrekk går igjen i familier og at dette i betydelig grad skyldes gener. Det som skaper vår personlighet, er et samspill mellom gener og miljø der begge har omtrent like stor betydning. Arveligheten for normale personlighetstrekk er mellom 40 og 60 prosent. Når det gjelder personlighetsforstyrrelser, er sannsynligvis genenes betydning større." Det er bevist gjennom tvillingstudier og adopsjonsstudier at personlighetstrekk, og særlig personlighetsforstyrrelser er arvelige. Det er vel bare fakta. Psykologer liker ikke å forholde seg til disse studiene, og de ser faktisk bort fra dem i sitt yrke. Jeg synes det er utrolig irriterende når vi VET at dette i stor grad er genetikk. Så kan miljø påvirke, men det er genetisk. Endret 1. mars 2023 av Mooza 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #15 Skrevet 1. mars 2023 Mange psykiske lidelser, inkludert personlighetsforstyrrelser, kan gi en arvelig predisposisjon. Det betyr at man er litt mer sårbar til å få samme diagnose, men ikke direkte arver den. Miljø/ livshendelser/ traumer er ofte det som utløser slike diagnoser. Anonymkode: e3dee...df9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #16 Skrevet 1. mars 2023 ESFP skrev (1 time siden): Det du beskriver er mishandling og omsorgssvikt. Din mor har definitivt enormt store problemer, men det er vanskelig å si om hun har NPD, BPD, begge deler eller noe annet. Det er heller ikke så vikitg å vite. Det viktigste er hvordan du har og har hatt det. Den oppveksten du beskriver høres svært traumatisk ut, og du kan nok få hjelp av en psykolog til å bearbeide noen av traumene slik at du klarer å få en indre ro når ungene dine trigger deg. Det kan virke som at du har selvinnsikt og evne til å føle skyld overfor dine barn, det er positivt mtp din redsel for selv å ha NPD. Min Mo ble selv mishandlet som liten, både fysisk og psykisk.. så ligger vel en del der. Derfor syntes jeg ofte synd på henne oppi det hele, samtidig som jeg vil kutte henne tvert. hun har også vært slem med spydige kommentarer om barna mine, til meg bare. Og det er vondt.. det er alltid bare til meg, hvis jeg konfronterer hun foran andre så nekter hun bare har aldri sett på det som omsorgssvikt, men da du sier det så er det jo det.. egentlig veldig vondt å tenke på, for jeg er jo uendelig glad i mamma også 😕 Anonymkode: cf4b5...f6c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #17 Skrevet 1. mars 2023 Mooza skrev (58 minutter siden): Fra Aftenposten, en kronikk skrevet av Ted Reichborn-Kjennerud, professor, dr. med., Folkehelseinstituttet, Universitetet i Oslo. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/ngwBWB/personlighetstrekk-paavirkes-i-betydelig-grad-av-gener-ted-reichborn-kjennerud "Det burde nå være allment kjent at alle menneskelige trekk som kan ha betydning for artens overlevelse, er påvirket av gener. Dette gjelder i høyeste grad personlighetstrekk. Debatten om natur og kultur eller arv og miljø har pågått i generasjoner, ikke minst fordi vi ikke har hatt tilstrekkelig gode forskningsresultater å bygge på. Det har vi i dag...(..) Vi vet at personlighetstrekk går igjen i familier og at dette i betydelig grad skyldes gener. Det som skaper vår personlighet, er et samspill mellom gener og miljø der begge har omtrent like stor betydning. Arveligheten for normale personlighetstrekk er mellom 40 og 60 prosent. Når det gjelder personlighetsforstyrrelser, er sannsynligvis genenes betydning større." Det er bevist gjennom tvillingstudier og adopsjonsstudier at personlighetstrekk, og særlig personlighetsforstyrrelser er arvelige. Det er vel bare fakta. Psykologer liker ikke å forholde seg til disse studiene, og de ser faktisk bort fra dem i sitt yrke. Jeg synes det er utrolig irriterende når vi VET at dette i stor grad er genetikk. Så kan miljø påvirke, men det er genetisk. Så med andre ord, sannsynligheten for å bli narsissist hvis en forelder er det, er stor..? Anonymkode: cf4b5...f6c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #18 Skrevet 1. mars 2023 Carrot skrev (1 time siden): I dag er det mange som roper ut diagnoser på menensker som bare er ekstremt egoistiske og selvfokuserte og som ikke har den helt store omsorgen for andre rundt seg. De færreste er narsisiter, psykopater osv selv om de har usmakelige trekk og en dårlig oppførsel. Hva er poenget? 🙄🙄🙄 Anonymkode: 1fc55...24e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #19 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ganske sikker på at min mor er en narsissist, hvis ikke har hun i allefall alle tendenser som går an… jeg har også en stund vært sikker på at min samboer kan være en.. og jeg har forstått sånn, at hvis man har vokst opp med en, er sannsynligheten stor for at man finner en? men, hva er egentlig sannsynligheten for å Arve det? At jeg er en narsissist, som i mitt eget hode beskylder andre for å Være det?🥲 blir litt gal om dagen… Anonymkode: cf4b5...f6c Jeg er akkurat som deg TS! Jeg går og veksler på å tro at ektefellen min er narsissist og at jeg kanskje er det selv. Vi har begge foreldre som jeg mistenker at er det. Jeg spurte en psykolog en gang, og han avfeide meg veldig raskt med at jeg umulig kunne være det selv hvis jeg mistenkte at jeg var det. For da hadde jeg ikke hatt selvinnsikt nok til å lure på det. Men jeg er ikke så sikker på det.... Jeg finner klare trekk hos meg selv. Men andre trekk hos meg sier det motsatte på en måte. Samme med ektefellen. Hun har mange sider som er helt uforenlig med å være det, men så er det noe greier der som jeg stusser på. Måten hun forholder seg til ting hun har gjort, bortforklarer, tar ikke ansvar, bagatelliserer, gaslighter, lyver... Dette er jo ting en kan drive med uten en diagnose, men så er det denne vissheten jeg har om at hennes mor er en soleklar narsissist. Anonymkode: 5f68b...e1b
Carrot Skrevet 1. mars 2023 #20 Skrevet 1. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva er poenget? 🙄🙄🙄 Anonymkode: 1fc55...24e Sånn ut over at ikke alle drittsekker har en diagnose mener du? At noen mennesker bare er dårlige folk? - kanskje at den oppførselen man lærer er den man potensielt arver men at det ikke betyr at det er genetisk arvelig? At selv om en av dine relasjoner er dritt trenger ikke du være det... Endret 1. mars 2023 av Carrot
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå