Gå til innhold

Kan man bytte størrelse på strikkepinner i en oppskrift? (pga annet garn)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har en oppskrift som angir pinnestr 4 til et bestemt garn. Men jeg ønsker å strikke den med noe restegarn som angir pinnestr 8. Blir det helt feil ifht størrelse når man da følger oppskriften på feks str medium? Blir den genseren da mye større pga annet garn og annen pinnestr?

Anonymkode: c3d27...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et veldig stort avvik på garn og pinnestørrelse i forhold til oppskrift. Da må du regne om for å få rett størrelse, ikke bare i bredde men også i høyde. Det letteste er å finne en oppskrift som passer til garn og pinner. Ligger mye gratisoppskrifter på nett, bl.a hos dropsdesign og house of yarn.

Anonymkode: 9f86a...a35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir det helt feil ifht størrelse når man da følger oppskriften på feks str medium? Blir den genseren da mye større pga annet garn og annen pinnestr?

Ja!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg har en oppskrift som angir pinnestr 4 til et bestemt garn. Men jeg ønsker å strikke den med noe restegarn som angir pinnestr 8. Blir det helt feil ifht størrelse når man da følger oppskriften på feks str medium? Blir den genseren da mye større pga annet garn og annen pinnestr?

Maskene på tykkere garn og str 8 vil være mange mange ganger større enn med pinne 4 og tynnere garn. 

Du risikerer og strikke en genser som er 7 ganger så stor som M.

Anonymkode: 227bc...086

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - takk for svar (er fersk strikker). Har bestilt garnet som er beskrevet i oppskriften - regnet jo med det ikke ville gå å bruke tykkerepinner og garn, men hadde håpet på en mirakeltriks som noen viste om, ha,ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne gått an, men det er ikke akkurat så enkelt å regne om på alt. Du kan strikke en prøvelapp i begge garn med de oppgitte pinnestørrelser og se. 😸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...