AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Del Skrevet 28. februar 2023 Jeg er ganske nybegynner på styrketrening, og tar nå 40 kg i rumenske markløft og 32 kg i knebøy. Markløft klarer jeg 10-12 rep av, knebøy ikke noe mer enn 8-9 rep. Synes generelt knebøy er mye tyngre enn rumenske markløft. Er det jeg som er svak i knebøy, eller er det normalt å være sterkere i rumenske markløft enn knebøy? Svak er jeg jo åpenbart, men i forhold til at jeg faktisk løfter en del mer i den andre øvelsen. Anonymkode: 3cee2...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Del Skrevet 28. februar 2023 Jeg løfter ca dobbelt så mye i konvensjonell markløft som i knebøy. Det jeg erfarer begrenser først i markløft er manglende grep. Anonymkode: f03b0...4ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Del Skrevet 28. februar 2023 Ja, det er helt vanlig å være sterkere i markløft enn knebøy. Ved rumenske markløft er det baken og hoftene som jobber mest. Dette er de sterkeste musklene i kroppen. I knebøy er det ofte korsrygg og fremside lår, og balanse og taknikk, som er begrensningen til folk. Anonymkode: 55db0...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Del Skrevet 28. februar 2023 Jeg vil tro at 99% er sterkere i markløft enn i knebøy. Anonymkode: 78b01...a82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Del Skrevet 28. februar 2023 Ja, det er veldig vanlig. Anonymkode: 98572...786 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Del Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er helt vanlig å være sterkere i markløft enn knebøy. Ved rumenske markløft er det baken og hoftene som jobber mest. Dette er de sterkeste musklene i kroppen. I knebøy er det ofte korsrygg og fremside lår, og balanse og taknikk, som er begrensningen til folk. Anonymkode: 55db0...26b Det gir jo veldig mening. Føler også jeg kan løfte mer i markløft, men er det grep som begrenser, som noen over her sier. Skal få tak i slike bånd man kan bruke. Ts Anonymkode: 3cee2...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Del Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det gir jo veldig mening. Føler også jeg kan løfte mer i markløft, men er det grep som begrenser, som noen over her sier. Skal få tak i slike bånd man kan bruke. Ts Anonymkode: 3cee2...cda Jepp. Bånd/straps kan være et fint hjelpemiddel. Selv har jeg lagt inn farmer carries i programmet, og grepet styrket seg veldig raskt etter det. Bare som et tips😊 Anonymkode: f03b0...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blingblingtahei Skrevet 1. mars 2023 #8 Del Skrevet 1. mars 2023 Bruker du omvendt grep når du løfter? Lurt å gjøre det før du går over på straps, selv om jeg bruker straps oftere ved rumensk markløft contra vanlig Markløft. Poenget er å også styrke underarmene slik at du etter hvert kan løfte mer i markløft uten straps ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 1. mars 2023 #9 Del Skrevet 1. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det gir jo veldig mening. Føler også jeg kan løfte mer i markløft, men er det grep som begrenser, som noen over her sier. Skal få tak i slike bånd man kan bruke. Ts Anonymkode: 3cee2...cda Det må du ja. Hvis ikke vil fingre og håndledd begrense deg. Endret 1. mars 2023 av Paramount Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #10 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jepp. Bånd/straps kan være et fint hjelpemiddel. Selv har jeg lagt inn farmer carries i programmet, og grepet styrket seg veldig raskt etter det. Bare som et tips😊 Anonymkode: f03b0...4ac Takk for tips Ts Anonymkode: 3cee2...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #11 Del Skrevet 1. mars 2023 Blingblingtahei skrev (4 timer siden): Bruker du omvendt grep når du løfter? Lurt å gjøre det før du går over på straps, selv om jeg bruker straps oftere ved rumensk markløft contra vanlig Markløft. Poenget er å også styrke underarmene slik at du etter hvert kan løfte mer i markløft uten straps ☺️ Nei, bruker «vanlig» grep. Alltid syntes at omvendt virker så unaturlig, men kanskje jeg skal prøve det 😅 får man bedre grep da, altså? ☺️ Ts Anonymkode: 3cee2...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #12 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, bruker «vanlig» grep. Alltid syntes at omvendt virker så unaturlig, men kanskje jeg skal prøve det 😅 får man bedre grep da, altså? ☺️ Ts Anonymkode: 3cee2...cda Ved å ha en hånd over og en under så låser du stanga bedre i grepet ditt. Bare pass på å bytt hvilken hånd som er under og over. Vil anbefale farmer carry med kettlebell for å styrke grepet f.eks. Stropper er bra til sitt bruk, men etter mange år med trening (mye prøving og feiling), så er min erfaring at disse først bør tas frem når det er tunge løft som utfordrer grepet, og man jobber mot maksløft. Frem til da så er det fint å utfordre grepet i treningen. Jeg løfter også mer i markløft (både vanlig og rumensk) enn knebøy, og har alltid gjort det. Det er nok ganske vanlig, også her virker det som. 😊 Anonymkode: 8cf86...f7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #13 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, bruker «vanlig» grep. Alltid syntes at omvendt virker så unaturlig, men kanskje jeg skal prøve det 😅 får man bedre grep da, altså? ☺️ Ts Anonymkode: 3cee2...cda Du får bedre grep ved omvendt grep, ja. I stedet for at stangen sklir ut av fingrene på begge hendene, sklir den inn i ene hånden når den holder på å skli ut av den andre. Du kan også tenke at du "skrur" stangen fast i hendene, siden du strammer hendene motsatt vei om stangen. Jeg kjører vanlig grep så langt som mulig, så omvendt grep, og når jeg skal løfte de tyngste, må jeg ty til stropper. Men det er altså noe jeg kun gjør når jeg MÅ, og fokuserer på å også trene grepet i andre øvelser. Bare vær obs på at om du kjører omvendt grep, må du låse albuene skikkelig ute, ellers kan du risikere å rive opp biceps. Anonymkode: 55db0...26b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #14 Del Skrevet 1. mars 2023 Takk for mange gode tips! Til god hjelp ☺️ Da skal jeg øve 💪🏼 Ts Anonymkode: 3cee2...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå