Gå til innhold

Har du sett nordlys?

AnonymBruker

Har du sett nordlys?  

93 stemmer

1. 1. Har du noen gang sett nordlys?

• Ja
      79
    • Nei
      14

Anbefalte innlegg

I går var det høy nordlysaktivitet i hele Norge, og på østlandet valfartet mange fra opplyste bysentrum til mørkere steder i håp om å få se naturfenomenet.  Med stort sett skyfri himmel var det nærmest garantert å få sett det :)

Da jeg gikk en kveldstur snakket jeg med mange som var ute for å se etter nordlyset, og jeg ble overrasket over å høre hvor mange godt voksne som aldri hadde sett det før.

Derfor ble jeg litt nysgjerrig.

Har du sett noen gang sett nordlys?

Anonymkode: e181c...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mulig å bo i Norge og ikke ha sett nordlyset? Er hele nordlys landet i mer eller mindre grad.

Anonymkode: 71100...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det mulig å bo i Norge og ikke ha sett nordlyset? Er hele nordlys landet i mer eller mindre grad.

Er svært sjeldent nordlyset er her i Stavanger regionen.

Anonymkode: 86e87...df5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang uten for Oslo. Var rundt 25 år.

Aldri sett hjemme i Stavanger. Lå å sov i går kveld når det sto på 😅 våknet til mange bilder overalt på facebook 😅

Er ikke akkurat når som skjer hver kveld her.

Anonymkode: 3936a...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manneguid1 skrev (3 minutter siden):

Dette innlegget har lite relevans og bidrar ikke med noe særlig til diskusjonen. Spørsmålet om å ha sett nordlys er en personlig opplevelse som ikke nødvendigvis har noen større betydning for andre. Dersom man ønsker å starte en meningsfull diskusjon, bør man heller velge et tema som er relevant og interessant for flere, og som kan føre til en åpen og konstruktiv debatt.

Du er tydligvis ny på KG. Mye her som ikke bidrar til diskusjoner som er meningsfulle. 

Anonymkode: ee7db...d53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Eeh tuller du eller?

Er overskya mange plasser, i tettbygde strøk er det såpass mye lys at man ikke ser nordlyset. Så er ikke alle som ser nordlys iløpet av sitt liv som beboer i norge nei. 

Snakk om å bruke hodet sitt liksom 😛 

Anonymkode: 63aa7...6aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri sett nordlys.

Jeg prøvde å følge med igår kveld, men jeg sover som oftest på natten, og klarte ikke å holde øya oppe etter klokken tikket 23... Så ble ikke noe nordlys på meg. 

Anonymkode: 63aa7...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er klart det er mulig.

Det er mange forhold som må ligge tilrette for å kunne se nordlys sør for Dovre.

Det må være veldig høy nordlysaktivitet, det må være skyfritt, og man må aktivt se etter det i og med at det er synlig stort sett bare på kveld og natt, og det varer ikke så lenge.

Det nordlyset jeg så i går varte bare i rundt 10-12 minutter, og kom på en tid der veldig mange er opptatte med å gjøre seg klar til kvelden. 
Hvis man ikke aktivt ser etter det er det veldig lett å gå glipp av det.

Anonymkode: e181c...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett det, og det frustrerer meg! Jeg er ofte ute og løper eller går på mørke kvelder, men har aldri sett snurten av det. Jeg bor i sør da, men våkner likevel stadig vekk til nyhetsoppslag om gårsdagens fantastiske nordlys. Våknet idag til bilder fra nesten alle jeg kjenner, og da var jeg ute og gikk igår kveld! Begynner å tro at hele greia bare er filmtriks :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bor i Indre Troms, og er bortskjemt med kraftig nordlys.

Anonymkode: 7c760...f4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst Nordlys her også. Jeg kikket ut vinduet, men så absolutt ingenting 

Anonymkode: d5e60...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Prøvde å titte ut i går i 22:30 tiden, men da var det ikke noe å se. Plutselig hadde eldstemann våknet og kom tuslende inn på stua, så mannen måtte legge han og sovnet selv. Et par min etterpå våknet minste, så jeg måtte legge henne igjen, og vips hadde jeg sovnet fra nordlyset og ble skikkelig lei meg for jeg hadde lyst til å se det 🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mange ganger og jeg bor i en stor by i nord, men du ser det jo sjeldent om du bare ser ut vinduet. Du må jo fysisk ut å se. 

Anonymkode: 6557f...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor nord i Nordland og ser det ofte her vi bor nå da vi bor på et sted med veldig lite lysforurensning. Men det nytter ikke å titte ut av vinduet å forvente å se, ofte ser vi ikke noe fra vinduet og så er det likevel helt magisk ute. .

Ofte er det fordi jeg vet det blir (altså varsel fra app) eller at jeg tilfeldig er ute og henter ved eller noe slikt som gjør at jeg ser det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nordlyset på Oslo øst for 23 år siden, sånn ca. Var 12-13 år på den tiden, trodde kanskje jeg kom til å se det igjen innen rimelig tid, men nå er det lenge siden gitt!

Anonymkode: 51d28...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er svært sjeldent nordlyset er her i Stavanger regionen.

Anonymkode: 86e87...df5

Bor ved Stavanger selv. Ser det flere ganger nesten hver vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd mesteparten av livet i de 3 nordligste fylkene så har sett nordlys utallige ganger.

Har nå bodd på Østlandet i over 14 år, men har aldri sett nordlys her.

Anonymkode: 674ab...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...