AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Hei. Har et spørsmål vedr boliglån ved et samlivsbrudd. Vi har bygd drømmehuset, og jeg ønsker å kunne beholde det ved et evt samlivsbrudd. Men da må jeg kunne låne mer enn 2,5 ganger inntekten som er finansforskriftens krav. Har noen av dere fått gjort det noen steder? Tips til banker å kontakte? For barnas skyld er det svært uheldig om jeg må flytte ut av hjemmet og selge det. Anonymkode: 02d17...56e
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 Hvor kom 2,5 × inntekt fra? I utgangspunktet får man låne opp mot 5 × inntekt, så må man trekke fra barn, bil og annen gjeld. Og nei du får ikke låne mer enn du har betjeningsevne til uansett bank. Anonymkode: 819d2...2ed 1
Reign Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hei. Har et spørsmål vedr boliglån ved et samlivsbrudd. Vi har bygd drømmehuset, og jeg ønsker å kunne beholde det ved et evt samlivsbrudd. Men da må jeg kunne låne mer enn 2,5 ganger inntekten som er finansforskriftens krav. Har noen av dere fått gjort det noen steder? Tips til banker å kontakte? For barnas skyld er det svært uheldig om jeg må flytte ut av hjemmet og selge det. Anonymkode: 02d17...56e Det er langt mer uheldig for barna dine at du havner i økonomisk ruin enn at de må flytte ut av hjemmet. Og det er en myte at det er "svært uheldig" for barn å flytte ut av huset. Huset vil aldri være det samme igjen, og det er like stor risiko for at huset vil fungere som en kontinuerlig påminnelse av tingene som ikke lenger er. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hei. Har et spørsmål vedr boliglån ved et samlivsbrudd. Vi har bygd drømmehuset, og jeg ønsker å kunne beholde det ved et evt samlivsbrudd. Men da må jeg kunne låne mer enn 2,5 ganger inntekten som er finansforskriftens krav. Har noen av dere fått gjort det noen steder? Tips til banker å kontakte? For barnas skyld er det svært uheldig om jeg må flytte ut av hjemmet og selge det. Anonymkode: 02d17...56e Det spørs jo akkurat hva som er verdien den dagen det skjer samtidig som de ser på inntekten din da det skjer. Og den praksisen med 2,5 x inntekten stemmer jo ikke. Da er det mange som ikke får lånt til bolig, har du en mill i inntekt så får du lånt mer enn 2,5 mill om du ikke har mer lån.Du bør først kaste ut gubben, så tar du problemet den dagen han er ute:-) Anonymkode: eaf3b...7b7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #5 Skrevet 27. februar 2023 Du har barn og da får du mindre lån. Anonymkode: 4502a...434
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvor kom 2,5 × inntekt fra? I utgangspunktet får man låne opp mot 5 × inntekt, så må man trekke fra barn, bil og annen gjeld. Og nei du får ikke låne mer enn du har betjeningsevne til uansett bank. Anonymkode: 819d2...2ed I utgangspunktet får man ikke låne 5x inntekt nei, 5x inntekt er max grense fra Finanstilsynet og har ingenting med hvilket lånetilbud bankene kan gi. For de fleste stopper det på likviditet lenge før gjeldsgrad. At ikke folk har klart å skjønne dette enda er for meg et mysterium. Uansett, det er bare å glemme å få unntak fra utlånsforeskiften som singel med barn, spesielt når det kommer til det omfanget du tenker på. Unntak kan vi av og til gjøre om likviditeten er veldig god, men om det er snakk om 2,5 x gjeldsgrad utover utlånsforeskriften for deg alene så kan jeg ikke se for meg at det er tilstrekkelig. Forøvrig så blir jeg overrasket over at en nysingel alenemor i det heletatt klarer å komme på tanken på å sprenge lånekapasiteten sin slik ting er nå. Mvh finansrådgiver Anonymkode: fe4a2...489 3 2
Reign Skrevet 27. februar 2023 #7 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du bør først kaste ut gubben, så tar du problemet den dagen han er ute:-) Anonymkode: eaf3b...7b7 Hvorfor mener du at TS har lov til å kaste ut juridisk eier av boligen? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I utgangspunktet får man ikke låne 5x inntekt nei, 5x inntekt er max grense fra Finanstilsynet og har ingenting med hvilket lånetilbud bankene kan gi. For de fleste stopper det på likviditet lenge før gjeldsgrad. At ikke folk har klart å skjønne dette enda er for meg et mysterium. Uansett, det er bare å glemme å få unntak fra utlånsforeskiften som singel med barn, spesielt når det kommer til det omfanget du tenker på. Unntak kan vi av og til gjøre om likviditeten er veldig god, men om det er snakk om 2,5 x gjeldsgrad utover utlånsforeskriften for deg alene så kan jeg ikke se for meg at det er tilstrekkelig. Forøvrig så blir jeg overrasket over at en nysingel alenemor i det heletatt klarer å komme på tanken på å sprenge lånekapasiteten sin slik ting er nå. Mvh finansrådgiver Anonymkode: fe4a2...489 Øh? Hvorfor hektet du svaret ditt på meg? Mvh namsmannen lol Anonymkode: 819d2...2ed
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Øh? Hvorfor hektet du svaret ditt på meg? Mvh namsmannen lol Anonymkode: 819d2...2ed Fordi du skriver at man i utgangspunktet får 5x inntekt. Det stemmer ikke. 5x inntekt har aldri vært og er ikke et utgangspunkt, det er en maxgrense. Anonymkode: fe4a2...489 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 Du må vurdere dette nøye mange ganger...om du vil sitte alene med barn og lån til pipa, med lite økonomisk rom. Hjem er der mor (far) er, og det spiller og en rolle om det er et mindre hus eller et rekkehus. En hverdag med mindre lån , mindre økonomisk stress og rom for å gi barna opplevelser....er ikke det noe å tenke på? Anonymkode: 746f2...c49 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må vurdere dette nøye mange ganger...om du vil sitte alene med barn og lån til pipa, med lite økonomisk rom. Hjem er der mor (far) er, og det spiller og en rolle om det er et mindre hus eller et rekkehus. En hverdag med mindre lån , mindre økonomisk stress og rom for å gi barna opplevelser....er ikke det noe å tenke på? Anonymkode: 746f2...c49 Hun trenger ikke tenke på det, hun kommer aldri til å få så mye lån alene med barn uansett 🤷🏼♀️ Anonymkode: fe4a2...489 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 Jeg fikk maks x3 med barn. Hadde heldigvis mye EK. Men ser jeg har mye lån, kunne gjerne hatt mindre. Skulle absolutt bo der jeg vokste opp, som typisk nok er svindyrt 😅 Anonymkode: 3f1ce...823
Jeg lurer på Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 Reign skrev (23 timer siden): Det er langt mer uheldig for barna dine at du havner i økonomisk ruin enn at de må flytte ut av hjemmet. Og det er en myte at det er "svært uheldig" for barn å flytte ut av huset. Huset vil aldri være det samme igjen, og det er like stor risiko for at huset vil fungere som en kontinuerlig påminnelse av tingene som ikke lenger er. Det tenker jeg trådstarter har full kontroll på selv og hva som er best for sine barn. Spørsmålet var vel om noen vet om steder man kan få låne mer enn kravet. TS skriver 2,5 men mener sikkert 5x. 1
Jeg lurer på Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): I utgangspunktet får man ikke låne 5x inntekt nei, 5x inntekt er max grense fra Finanstilsynet og har ingenting med hvilket lånetilbud bankene kan gi. For de fleste stopper det på likviditet lenge før gjeldsgrad. At ikke folk har klart å skjønne dette enda er for meg et mysterium. Uansett, det er bare å glemme å få unntak fra utlånsforeskiften som singel med barn, spesielt når det kommer til det omfanget du tenker på. Unntak kan vi av og til gjøre om likviditeten er veldig god, men om det er snakk om 2,5 x gjeldsgrad utover utlånsforeskriften for deg alene så kan jeg ikke se for meg at det er tilstrekkelig. Forøvrig så blir jeg overrasket over at en nysingel alenemor i det heletatt klarer å komme på tanken på å sprenge lånekapasiteten sin slik ting er nå. Mvh finansrådgiver Anonymkode: fe4a2...489 Jeg er i en noenlunde lik situasjon som TS. Med årsinntekt på 1 mill + ekstrainntekt på 100' - 200 ', annen skatteklasse og lavere skatt, så mener jeg at jeg kan betale det samme i mnd renter og avdrag som vi to gjør sammen i dag. Men banken sier det går utover 5x inntekt........
Reign Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 Jeg lurer på skrev (3 minutter siden): Det tenker jeg trådstarter har full kontroll på selv og hva som er best for sine barn. Spørsmålet var vel om noen vet om steder man kan få låne mer enn kravet. TS skriver 2,5 men mener sikkert 5x. Om man kunne ha full tillitt til at alle foreldre visste hva som var best for barna, da hadde vi ikke trengt barneverntjeneste eller politi 🙃Innspillet mitt er helt relevant mtp hva TS skrev. 2
Jeg lurer på Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 Reign skrev (16 minutter siden): Om man kunne ha full tillitt til at alle foreldre visste hva som var best for barna, da hadde vi ikke trengt barneverntjeneste eller politi 🙃Innspillet mitt er helt relevant mtp hva TS skrev. Absolutt ikke. TS spør om noen har gode erfaringer med låneinstitusjoner som kan låne utover kravet til 5x inntekt. Da forholder vi oss seriøse og svarer på det. At du tenker på andre ting er helt irrelevant ift TS' spørsmål. Det kan du lage en egen tråd om, eller holde for deg selv 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Fordi du skriver at man i utgangspunktet får 5x inntekt. Det stemmer ikke. 5x inntekt har aldri vært og er ikke et utgangspunkt, det er en maxgrense. Anonymkode: fe4a2...489 Sitat meg selv " Hvor kom 2,5 × inntekt fra? I utgangspunktet får man låne opp mot 5 × inntekt, så må man trekke fra barn, bil og annen gjeld. Og nei du får ikke låne mer enn du har betjeningsevne til uansett bank. " Påtide å gå til specsavers? Tell til ti, les og forstå før du klikker vinkel. Anonymkode: 819d2...2ed 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #18 Skrevet 1. mars 2023 Reign skrev (På 28.2.2023 den 15.21): Om man kunne ha full tillitt til at alle foreldre visste hva som var best for barna, da hadde vi ikke trengt barneverntjeneste eller politi 🙃Innspillet mitt er helt relevant mtp hva TS skrev. Mest sannsynlig har nå foreldrene i hvert fall mer kontroll enn en anonym på et forum. Anonymkode: 3f1ce...823
Reign Skrevet 1. mars 2023 #19 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mest sannsynlig har nå foreldrene i hvert fall mer kontroll enn en anonym på et forum. Anonymkode: 3f1ce...823 Det er heller tvilsomt, ut i fra uttalelsene til TS i denne tråden!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #20 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 15.40): Hvor kom 2,5 × inntekt fra? I utgangspunktet får man låne opp mot 5 × inntekt, så må man trekke fra barn, bil og annen gjeld. Og nei du får ikke låne mer enn du har betjeningsevne til uansett bank. Anonymkode: 819d2...2ed Det er ikke gitt at man kan låne opp mot x 5 lenger mtp at styringsrenten blir høyere og høyere nå. Anonymkode: 4c5e5...dd7 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå