Havfrua Skrevet 4. september 2006 #2421 Del Skrevet 4. september 2006 Så fin han er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miiip Skrevet 4. september 2006 #2422 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Spm til dere med barn: 1. Hvor lenge er det vanlig at de sover om dagen? 2. Hvor ofte og hvor lenge (sånn ca) ammer dere om dagen/ettermiddagen? Nå sover Sigurd enten 3-4 ganger ca 45 min-1 time eller 2 ganger ca 1,5-2t på dagen. (Oftest en lur rundt tolv-ett og en rundt tre-fem, eller den siste bytta ut med en rundt tre og en rundt fem-seks.) Når jeg ammer tar det oftest 20-30 min og dersom han får begge puppene går det 2-4 timer mellom hver amming på dagen. Dersom han får bare én kan han være sulten igjen etter 1,5-2 timer. Men de første ukene var det lite system på både soving og amming. Det er kanskje den siste måneden at det har begynt å ligne på et mønster. Endret 4. september 2006 av miiip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 4. september 2006 #2423 Del Skrevet 4. september 2006 Så skjønn han er! Får lyst til å kose og klemme på ham Takk for titten Murmelmy! :-D Det er ofte ikke så mye rutiner den første tida, det forandrer seg også en del gjennom hele det første året egentlig. Sånn er det hos oss for tida: På dagtid sover Ylva fra ca. kl. 9 til kl. 11, og så noen små dupper på 30 minutter til en time fram til kl. 15-16. På ettermiddagen og kvelden sover hun stort sett ikke, men henger i puppen eller ligger og følger med og har slett ikke planer om å legge seg! Etter x antall amminger faller hun til ro sånn rundt midnatt (av og til enda seinere). Da sover hun hele natta fram til kl. 8- halv 9 om morgenen. Tid ved puppen varierer fra 5-10 minutter til "all evighet". Særlig om kvelden liker hun å bare kosesuge, prøver å gi henne smokk istedet men hun vet hva hun helst vil ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmelmy Skrevet 5. september 2006 Forfatter #2424 Del Skrevet 5. september 2006 Takk for enda flere komplimenter ...og takk for svar vedr rutiner. Tror nok vi hadde hatt bedre rutiner om ikke det hadde vært besøk hver kveld. Jeg blir å stresse ammingen så de besøkende får holdt og kost med ham. Da blir det jo lite sammenhengende mating og soving. Ellers er han jo en knupp om natten. Han legger seg med oss i 23-24 tiden, våkner en gang og spiser i en tjue minutter og sover så til 6-7-tiden for en ny matpause. Deretter sover han gjerne til 9-10 Ganske fornøyd med produktet så langt I går var vi på vår første bytur mens far var på jobb. Vi gikk hjemmefra kl 10 og tok bussen for så å bytte til t-bane. Gromgutten sov gjennom det hele og våknet etter at vi hadde satt oss for en kaffe ved 13-tiden . Bestevenninnen min og jeg satt der med hver vår bylt da en stolt mormor kom en times tid. Mannen hentet oss og vi kom oss hjem. På kvelden kom svigermor (igjen) og mannens morfar. Et vennepar kom og så 71 grader nord, men da lå tassen ved puppen mesteparten av tiden. Han var jo overtrøtt og sliten.... Nå er det besøksstopp på en stund I dag stod vi opp halv ni og etter en ammepause tok mannen med T i dusjen. De var så nyyyydelige sammen . Jeg fikk tattmeg en god dusj og sjekket ståa nedentil. Alt ser normalt og fint ut bortsett fra at riften i den ene kjønnsleppen (ja, ja...dere kjenner meg og detaljer ). Veide meg og har nå på en uke gått ned 12 kilo !!! Mangler fem kilo på startvekt ved graviditet, men 13 kilo på startvekt før pergo. MEN, skal ikke ned mer enn ti til, det er mer enn nok. Mannen vil jeg skal stoppe på - 5 kg, men hva vet vel han . Blir dyrt å kjøpe seg nye bukser da i hvertfall Kjøpte meg brystpumpe i går og pumpet 50 ml, må fortsette i dag, så skal mannen få gi i kveld. Da ser vi jo også hvor mye han egentlig får i seg. Sitter forresten og ammer nå...med en gutt som akkurat har sovnet. Voff står på gulvet for kos. Her deles det broderlig på kjærligheten Ha en super dag, kommer som sagt sterkere tilbake . Tenkte meg på en tittetur rundt i dagbøkene nå, hilsner kommer senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 5. september 2006 #2425 Del Skrevet 5. september 2006 Så søt gutt! Nok en beiler for Therese Han passer godt inn i gjengen med så mye hår! Her sitter også vofsen og venter på kos, noe han har gjort de siste seks ukene Han får kos altså, men selvsagt mindre enn før, så jeg synes han er blitt mer masete (men om han virkelig er mer masete eller om det bare er jeg som synes det fordi jeg nå har en til å passe på, vet jeg ikke). Dyret mitt har i hvert fall skjønt at det er et nytt menneske: For når jeg legger Therese ned på gulvet går han dit for å få kos Det går seg til med å kombinere hund og unge, men litt annerledes er det jo for alle parter. Men en ting er jeg sikker på: Det blir kjempefint for ungen å vokse opp med hund! Ha en fortsatt fin dag! (og jeg gleder meg til flere bilder) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 5. september 2006 #2426 Del Skrevet 5. september 2006 Høres ut som dere koser dere veldig for tiden! Lykke til med pumping og flasking! Vi begynte også tidlig med å gi morsmelk på flaske, ikke noe problem i det hele tatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miiip Skrevet 5. september 2006 #2427 Del Skrevet 5. september 2006 Imax foreslo treff hver siste tirsdag i måneden, men jeg synes godt vi kan treffes oftere, kanskje hver 3. uke? Så da tar jeg meg den frihet å invitere hit tirsdag 19. september. Besøksforbud i noen dager høres lurt ut. Godt å høre at du koser deg med gutta dine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 5. september 2006 #2428 Del Skrevet 5. september 2006 GRATULERER! Og velkommen hjem! Har ikke fått lest noe på en uke, så nå var det mye å oppdatere seg på. Så herlig å lese at fødselen gikk så greit! Og HURRA for at du satte inn bildet enda en gang så jeg også fikk sett det. Han var utrolig skjønn! En nydelig sak! Og med så masse hår, da! (Dere har forresten samme bilsete som oss, noe så knøttlite og forkomment som bøtteknotten i bilsete på vei hjem fra sykehuset har jeg sjelden sett! Det ble bedre etterhvert!) Håper det kan legges et lite treff til uka i månedsskiftet oktober/november, gjerne helt i slutten av uka, for da er jeg i Oslo... Vil jo gjerne hilse på deg og vidunderet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 5. september 2006 #2429 Del Skrevet 5. september 2006 Han er rett og slett en nydelig baby! Hoeres herlig ut aa vaere nybakt mor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 5. september 2006 #2430 Del Skrevet 5. september 2006 Det høres ut som du koser deg Murmelmy! Jeg husker det med besøk og amming og stress fra da gulljenta var helt ny. Egentlig var jeg ikke helt komfortabel med at svigerfamilien hang rundt "matfatet" da hun skulle spise. Ikke tok de et hint heller Jeg husker det gikk litt ut over matproduksjon, inntak og at det hele ble litt stressfylt. Det bedret seg betraktelig da besøkstroppen roet seg, og vi fikk noen roligere dager. Det kan nok være lurt å takke nei til for mye besøk de neste dagene. De som vil se ham har jo et hav av andre dager senere å ta av! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmelmy Skrevet 5. september 2006 Forfatter #2431 Del Skrevet 5. september 2006 Imax: Tror nesten voff får mer kos nå enn tidligere, bare for å kompensere for det nye mennesket. Uansett så synes jeg han har blitt mer voksen og mye mindre masete enn han var mens jeg gikk gravid. Han ligger i sin egen seng hele natten og enser ikke engang gryntene til minsten lengre. Han er bare helskjønn med T Jeg er selv oppvokst med hun på alle kanter og er virkelig glad for det. Gleder meg til T blir eldre og de virkelig kan få fullt utbytte av hverandre. De har jo begge en fin hårmanke LT: Pumpet 120ml og mannen ga det i stad. Mesteparten gikk inn, men mye forsvant ut igjen i form av gulp. Noen gode råd??? miiip: Jeg er med på treff hos deg! Koser meg masse... Rognis: HEI . Passer supert med treff siste uken i oktober. Jeg reiser bort 23-26. okt, men om det er i slutten av den siste uken, så passer jo det perfekt! Takk for skryt, er veldig stolt av ham. Mannen og jeg er rimelig forelsket i både ham og hverandre for tiden HH: Xavia: Ja, nå er det besøksnekt . Merker det ikke på melken, men på T. Han får liksom ikke helt roen over seg . Ikke er han gammel nok til å kunne si i fra heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmelmy Skrevet 5. september 2006 Forfatter #2432 Del Skrevet 5. september 2006 Fotballkamp gikk bra og T oppfører seg eksemplarisk. Etter den dro vi på et kjøpesenter og handlet inn flere klær i str 56. Greit nok han er stor (ca 4.8 kg i dag ), men han er jo ikke akkurat den lengste i klassen Han har vært superrolig i dag. Sovet i bilen att og fram, gikk tur og da sov han. Fra kl 11.30-17.00 fikk han mat kun 1 gang. Ikke ble det skiftet bleie på ham heller , så da vi kom hjem hadde han driti oppover hele ryggen gjennom bodyen og strømpebuksen Noen spm til dere: 1. Skifter dere på dem om natten? Det gjør nemlig ikke jeg... Synes å ha lest og hørt at man helst ikke skal styre og ordne for mye med dem om natten. 2. Han flasser så og si over hele kroppen. Er det vanlig? Hva kan jeg gjøre for å bedre det? 3. Hvor ofte bader dere dem? 4. Hva vasker dere stumpene med? Her er det våservietter (en gang i blandt) og sånne tørrservietter fra en svensk produsent (med og uten vann) Takk for svar Og det er kjempe koselig å se at dere følger med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 5. september 2006 #2433 Del Skrevet 5. september 2006 Det så koselig å lese om livet deres, med den lille prinsen. Kan dessverre ikke hjelpe deg med spørsmålene dine altså... Ha en fin kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmelmy Skrevet 5. september 2006 Forfatter #2434 Del Skrevet 5. september 2006 Kjøpte meg forreste en hettejakke (college) fra Moods of Norway til 60% avslag ...veldig fornøyd med den, assa! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmelmy Skrevet 5. september 2006 Forfatter #2435 Del Skrevet 5. september 2006 Det så koselig å lese om livet deres, med den lille prinsen. Kan dessverre ikke hjelpe deg med spørsmålene dine altså... Ha en fin kveld ← Tusen takk tobbis! Koser meg utrolig mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 5. september 2006 #2436 Del Skrevet 5. september 2006 Etter den dro vi på et kjøpesenter og handlet inn flere klær i str 56. Greit nok han er stor (ca 4.8 kg i dag ), men han er jo ikke akkurat den lengste i klassen ← Det er vel og gøy å handle klær før de kommer, men det må da være enda mer stas å ut å handle når den lille kan være med! :hjerer: Ja, i hvert fall når både du og han er i så strålende form! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IdaC Skrevet 5. september 2006 #2437 Del Skrevet 5. september 2006 Hei snuppa, Koselig å lese at dere har det så bra som familie. Gleder meg enda mer når jeg leser her inne Ang de spr du har, så kan jeg fortelle om råd jeg har fått av min ganske så erfaren søs Hun pleier ikke å bytte bleie om natta, for ikke å ødelegge søvn. Hun gjør det kun dersom hun kjenner at han har bæsjet på seg, for det er ikke noe godt å ligge med det så de blir såre. Også ha det mørkt når de blir matet. Det er vanlig at de små flasser, da kan du ta litt olje i badevannet, og bruke minst mulig såpe. Huden kan også bli uttørket av for mye bading med såpe. Så lenge de blir godt stelt og vasket under skift så syns jeg ikke det er nødvendig med bading hver dag som mange gjør. Men du, 120 ml kan kanskje være litt mye for ham, kanskje det er derfor han gulper så mye. Jeg har kjøpt inn en Nan pakke, og der står det for barn mellom 2-4 uker, 80-150 ml per måltid. T er jo bare en uke gammel, og selv om han er stor så holder det sikkert med litt mindre om gangen. Du kan jo prøve deg frem. Er dere flinke til å få ham opp til å rape, det er en del barn som gulper når de ikke får ut luft. Her kommer jeg med masse råd, og har ikke fått ut ungen ennå , men jeg har nå fått en god del erfaring de siste årene for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peony Skrevet 5. september 2006 #2438 Del Skrevet 5. september 2006 Noen spm til dere: 1. Skifter dere på dem om natten? Det gjør nemlig ikke jeg... Synes å ha lest og hørt at man helst ikke skal styre og ordne for mye med dem om natten. 2. Han flasser så og si over hele kroppen. Er det vanlig? Hva kan jeg gjøre for å bedre det? 3. Hvor ofte bader dere dem? 4. Hva vasker dere stumpene med? Her er det våservietter (en gang i blandt) og sånne tørrservietter fra en svensk produsent (med og uten vann) ← Svarer kjapt på spørsmålene dine, jeg: 1. Vi skifter kun om natten hvis vi merker at det er bæsj eller en veldig tung tissebleie eller hvis det virker som om han er plaget av bleien. 2. Lillemann flasset masse de første par-tre ukene - sånn at huden liksom flaket av. Akkurat det tror jeg ikke man kan gjøre noe særlig med utenom å vente på at den faller av - men hvis den ser mer tørr ut, så kan du bruke en krem på det (f.eks. fra Babyline). 3. Hygienemessig bør babyer bades minst en gang i uken, men det er kanskje mest vanlig med ca. to ganger i uken, selv om noen bader hver dag. 4. Vi bruker "tvättlappar" eller sånne myke gaskompresser som du får kjøpt på apoteket. Våtservietter kun når vi er steder uten vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmelmy Skrevet 5. september 2006 Forfatter #2439 Del Skrevet 5. september 2006 Tusen takk for svar! Han bæsjer litt hver natt men skifter likevel ikke på ham da han vil våkne. Han hater å bli skiftet på og hyler som sinnataggen... Vil nødig det midt på natten. Så langt ingen hudreaksjon... I morgen kommer helsesøster, så kan jo spørre henne litt ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miiip Skrevet 5. september 2006 #2440 Del Skrevet 5. september 2006 Svar fra meg også! Sikkert greit å ikke skifte på ham på natta så lenge det ikke er masse bæsj eller hudreaksjon. Vi gjør som Peony, skifter bare hvis han har tissa kjempemasse (det var en periode det var oversvømmelse hver natt) eller bæsja. Jeg tror også det flasset er vanlig. Et hudlag som detter av, bare. Tror ikke det trenger behandling. Sigurd bader tredjehver dag eller oftere hvis han har gulpa masse eller bæsja utover hele seg. I tillegg vasker vi ham godt i vasken etter bæsj. Vasker rompa bare med vann. Lykke til med helsesøsterbesøk i morra og med å fortsatt finne ut av hverandre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå