Gå til innhold

Hvordan fungerer dette med sykemelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 35 år og har alldri vært sykemeldt. Dette er noe nytt og spør derfor om råd.

Jeg har jobbet i ett vikariat i helsesektoren i 3 mnd. Utrolig nok men jeg er helt nedkjørt etter bare 3 mnd. Avd. jeg jobber på er veldig psykisk tung og jeg er mer sliten psykisk enn fysisk.

Jeg har vært borte fra jobben nå i 6 dager. Før når jeg var syk - stod det automatisk "egen melding". Nå står det "uspesifisert fravær". 

Det ser ut som om arbeidsgiver rett og slett ikke tror at jeg har vært syk de dagene. Dermed får jeg sikkert ikke betalt.

Mitt spørsmål:

Har jeg egentlig rett på sykemelding i det hele tatt når jeg har vært ansatt kun i 3 mnd hos siste arbeidsgiver? Og hva gjør jeg med de 6 dagene som jeg har vært borte?

Anonymkode: 55803...319

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på sykemelding fra lege fra første dag. Når det gjelder egenmelding har man rett til å bruke dette etter å ha væt ansatt i to månedr. Resten må du finne ut av ved å sette deg inn i reglene som gjelder for din arbeidsplass. Les personalhåndboka. 

Anonymkode: ba1b6...207

Skrevet

Ja, du har rett på sykmelding. Det er legens avgjørelse, ikke arbeidsgivers.

Du kan lese mer om sykepenger her:

https://www.nav.no/sykepenger

Anonymkode: 84f66...e96

Skrevet

De seks dagene du har vært borte må du ta opp med nærmeste leder. Meldte du fra hver av de dagene, at du var syk?

Anonymkode: 84f66...e96

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke være borte fra jobb 6 dager sånn uten videre, selv om du er syk. 

Sykemelding får du hos legen din, men den kan ikke tilbKedateres hos lege med mindre du var i kontakt med lege på f.els dag 3

Anonymkode: b5a12...be4

• Liker 2
Skrevet

Om du jobber i en IA-bedrift kan du ha rett på Max 8 dager sammenhengende egenmelding. Lever derfor egenmelding så snart du kommer tilbake på jobb. 
Om du har behov for å være hjemme lengre må du kontakte lege og få sykemelding. 
Men husk å oppgi på egenmeldingen hvorfor du er borte. Kun på denne måten kan det registreres som avvik og evt gjøres noe med belastningen på avdelingen.

Anonymkode: 0472c...a2c

• Liker 1
Skrevet

Dessuten er det også relevant hvorvidt bedriten du jobber for er en IA - bedrift eller ikke

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Om du jobber i en IA-bedrift kan du ha rett på Max 8 dager sammenhengende egenmelding. Lever derfor egenmelding så snart du kommer tilbake på jobb. 
Om du har behov for å være hjemme lengre må du kontakte lege og få sykemelding. 
Men husk å oppgi på egenmeldingen hvorfor du er borte. Kun på denne måten kan det registreres som avvik og evt gjøres noe med belastningen på avdelingen.

Anonymkode: 0472c...a2c

Dette var nytt. Hva er en IA-bedrift og hvordan vet jeg om min bedrift - som er ett kommunalt sykehjem - er en IA-bedrift? 

Jeg lurer på en ting til.

Er det slik at man i kommunen får forskudd på lønn?

Altså jeg begynte i slutten av november og husker at jeg ble overrasket over stor lønn i desember. På lønningsdato. Det betyr at dersom min kontrakt går ut nå i februar og jeg ikke har fått ny, så har jeg heller ingen lønn i mars?

Kjenner at alt er så utrygt. Selvfølgelig har jeg sagt ifra til arbeidsgiver at heg var syk. Men jeg vet ikke hvordan jeg leverer egen melding. Og kjenner at detcer vanskelig å spørre avd. leder om dette- da vedkommende ikke var så glad for mitt fravær.

Tenker på dette hele helgen. Kjenner jeg blir redd og usikker om alt dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette var nytt. Hva er en IA-bedrift og hvordan vet jeg om min bedrift - som er ett kommunalt sykehjem - er en IA-bedrift? 

Altså jeg begynte i slutten av november og husker at jeg ble overrasket over stor lønn i desember. På lønningsdato. Det betyr at dersom min kontrakt går ut nå i februar og jeg ikke har fått ny, så har jeg heller ingen lønn i mars?

Kjenner at alt er så utrygt. Selvfølgelig har jeg sagt ifra til arbeidsgiver at heg var syk. Men jeg vet ikke hvordan jeg leverer egen melding. Og kjenner at detcer vanskelig å spørre avd. leder om dette- da vedkommende ikke var så glad for mitt fravær.

Du må jo bare spørre leder om det du lurer på. Jeg også blir frustrert når folk melder seg syke på jobb, ikke fordi jeg ikke forstår og skjønner at de er syke men fordi kabalen for å få vaktene til å gå opp er vanskelig nok fra før, håper riktignok at jeg greier å skjule det for den som melder seg syk men det kan sikkert skinne gjennom av og til.

Som de andre skriver så har en vanligvis 3 egenmeldingsdager på rad en kan ta ut, siden det med deg står 'uspesifisert fravær' på dag 4-6 så vil det vel bety at du ikke er i en IA-bedrift som ville gitt deg 8 egenmeldingsdager.  Det betyr at du burde vært hos lege og fått deg sykemelding så snart du skjønte at du ikke greide å gå på jobb dag 4, for legen kan ikke skrive sykemelding tilbake i tid med mindre det finnes særskilte grunner.

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke forskudd på lønn, vet ikke hvordan det gjøres andre steder, men regner ikke med de har forskudd på lønn siden leder må godkjenne timelister. Kommunale sykehjem er som regel IA bedrift, dvs inkluderende arbeidsliv. Du kan da ha 8 dager sammenhengende egenmelding. Har du egenmelding på dag 1, er på jobb dag 2 og 3, og bruker egenmelding igjen på dag 4, har du i praksis brukt opp 4 egenmeldingsdager. Mellom hver egenmelding må det gå 16 dager før du kan bruke en ny.  Du må også ha arbeidet i to måneder for å ha opparbeidet deg retten til egenmelding. Din leder kan også bestride egenmeldingene du bruker, dvs om vedkommende ikke stoler på deg, kan du bli trekt i lønn og miste retten til egenmelding. Sykmelding har du rett på fra dag 1, men du må få sykemeldingen fra legen i forkant. Legene har ikke lov til å sykmelde tilbake i tid. 

De som er med i IA-avtale er også ofte flinke med tilrettelegging. Hvis det er enkelte oppgaver du kan utføre, så skal du det.

Anonymkode: d545c...271

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som jeg skrev over, du må lese personalhåndboka. Der skal alt stå. Finner du ikke ut av det, må du spørre lederen din.

Hvis du fikk en stor lønning i desember, kan det være fordi det kun ble trukket halv skatt, men om du tror noe er feil må du sjekke lønnsslippen din og eventuelt melde fra. 

• Liker 3
Skrevet

Egenmelding er 3 dager. Etter dette må du kontakte legen første dag etter at egenmelding gikk ut.

Er det IA bedrift er det noe lenger egenmelding. Dette står i arbeidskontrakten din.

Men det ser ut som du kun har 3 dager. Så altså har du nå 3 dager ugyldig fravær siden du ikke kan få sykemelding. Legen kan ikke skrive en sykemelding tilbake i tid.

Her må du snakke med arbeidsgiver og legge deg langflat. Dette er oppsigelsegrunn når ikke har dokumentert sykdom.

Anonymkode: 6971e...46d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dessuten er det også relevant hvorvidt bedriten du jobber for er en IA - bedrift eller ikke

I 2019 ble alle bedrifter «IA bedrifter». Utvidet egenmelding (8 dager) drøftes lokalt og har ikke noe med IA-avtalen 2019-2024 å gjøre.
https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/arbeidsmiljo-og-sikkerhet/inkluderende_arbeidsliv/id947/

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan virkelig ikke være så tafatt, unnskyld at jeg sier det.

Kontrakten din bør inneholde opplysninger om lønnsforhold. Når lønnskjøring er og utbetalinger gjøres er normalt at blir spurt om/opplyst om på enten intervju eller tilsettingssamtale. Ulike rutiner rundt om, så dette er helt normalt noe av det første en orienterer seg om på en ny arbeidsplass.

Du har også et ansvar selv her.

Får du en utbetaling du stusser på, tar du jo umiddelbart kontakt med nærmeste leder og/eller lønningskontoret. En lar det ikke skure og gå.

Hvordan det vil bli med utbetaling for siste måned du jobber der må du jo ta med arbeidsplassen din. Men det høres svært usannsynlig ut at lønn forskuddsbetales, spesielt i helsevesenet med kabaler av vakter/vakttillegg som stadig flyttes på.

Hvorfor sjekket du ikke hva som står om egenmelding hos NAV?

https://www.nav.no/egenmelding#hvordan

Da ville du visst at det er ingen vei utenom å snakke med din nærmeste leder, evt personalavdelingen. Det er opp til hvert enkelt arbeidssted å lage egne rutiner, skjema el.l for egenmelding.

Ingen her kan svare på hva som kreves på din arbeidsplass.

Det må du spørre på jobb om.

Uansett er du pliktig å skaffe deg sykemelding så snart du ser dette ikke kommer til å gå over.

Vanligvis er det kun 3 egenmeldingsdager - så du skulle vært hos legen for flere dager siden.

Slutt å utsett og skyv alt foran deg. Du er godt voksen og det er forventet at du tar ansvar for deg selv.

Anonymkode: e17a5...744

• Liker 2
Skrevet
Hareena skrev (9 minutter siden):

I 2019 ble alle bedrifter «IA bedrifter». Utvidet egenmelding (8 dager) drøftes lokalt og har ikke noe med IA-avtalen 2019-2024 å gjøre.
https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/arbeidsmiljo-og-sikkerhet/inkluderende_arbeidsliv/id947/

Men TS visste jo engang ikke noe om IA.

Altså har hun bare droppet å gå på jobb, og droppet å gå til lege i hele 3 dager etter at en normal egenmelding har blitt maksa ut.

Hun har foretatt seg - ingenting.

Hun har heller ikke sørget for å sjekke med arbeidsgiver at hun oppfyller deres rutiner for å formelt levere en egenmelding.

Nå kan kanskje en IA berge rumpa hennes.

Men hun har ikke:

- formelt levert egenmelding

- vært hos lege

Det er ‘uspesifisert fravær’, og strengt tatt gyldig grunn til skriftlig advarsel. TS bør snarest ta tak i ting.

Anonymkode: e17a5...744

• Liker 3
Skrevet

Prat med lederen din & fiks dette. Gir mye bedre inntrykk. 

• Liker 1
Skrevet

Har du bare vært borte fra jobb sånn uten videre?🙄 Hva har du sagt til lederen din? Hvorfor har du ikke vært hos legen å fått sykemelding? 

Anonymkode: 4b453...c4a

• Liker 1
Skrevet

Rimelig spesielt å være så totalt uvitende om alt regelverk rundt fravær, men likevel syns det er greit å bare ikke komme på jobb hele 6 dager på rad uten å spørre leder. Jeg tipper dere er IA-bedrift, men det må du finne ut av. Er det ikke det har du skulket jobbe i 3 dager når du ikke har sykmelding, noe som er grunnlag for å få fyken. For øvrig er det normalt å bli sliten i ny jobb, man kan ikke være vekke en uke bare av den grunn. 

Anonymkode: 5195e...34b

• Liker 2
Skrevet

Så strenge dere er med ts!

Hvis hun har vært syk så har hun nok ikke hatt energi til å sette seg inn i alt av lover og regler. 

Ts, snakk med lederen din og forklar saken, så ordner det seg nok❤️

Anonymkode: 4e408...d53

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så strenge dere er med ts!

Hvis hun har vært syk så har hun nok ikke hatt energi til å sette seg inn i alt av lover og regler. 

Ts, snakk med lederen din og forklar saken, så ordner det seg nok❤️

Anonymkode: 4e408...d53

Noen er kanskje litt strenge, men TS er en arbeidstaker og i arbeidslivet har man rettigheter OG plikter. Hvis ikke både arbeidsgiver og arbeidstaker er kjenner lover, retningslinjer og mer uformelle spilleregler, og følger disse, vil ikke arbeidslivet fungere. TS er i tillegg 35 år gammel. At hun aldri har vært sykemeldt tidligere gjør ikke at hun har færre plikter enn andre arbeidstakere.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...