Gå til innhold

Myten om at giraffer har lang hals for å nå blader høyt i trærne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir denne myten gjentatt til det kjedsommelige. Hadde dette vært tilfellet, hadde de utviklet evnen til å klatre i trær. Slik enkelte geitearter har. Dessuten spiser giraffer blader sånn ca. i skulderhøyde, så hvorfor skulle de utvikle lang hals? 

Lang hals utviklet seg for at de skulle kunne drikke vann, etter at beina ble lengre og lengre. De individene med lengre bein hadde mindre risiko for å bli tatt av rovdyr og hadde større sannsynlighet for å bringe genene sine videre (aka. evolusjon).

Anonymkode: 5e890...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde dette vært tilfellet, hadde de utviklet evnen til å klatre i trær.

Dette er en tullepåstand. Lang hals er en relativt enkel måte å nå høyere blader og dermed unngå konkurranse fra andre arter om maten. Om lengre hals er en fordel, vil naturlig utvalg gjøre at de langhalsede sprer mer av sine gener, helt uavhengig av om å klatre kunne vært en annen mulighet.

Sitat

Lang hals utviklet seg for at de skulle kunne drikke vann, etter at beina ble lengre og lengre. 

Har du kilde på dette? Jeg er absolutt ingen ekspert, men et raskt søk ga meg sider som alle ser ut til å være enige om følgende:

• Man vet ikke helt sikkert årsaken til lang hals.
  • Det er antagelig flere årsaker
  • De mest sannsynlige er tre:
    • Nå mat høyere oppe
    • Konkurranse mellom hanner for å "vinne" retten til å parre seg
    • Lettere å se fiender

Det å drikke vann nevnes så vidt blant mange andre under-hypoteser, så jeg ser ikke hvilken grunn du har til å se ut til å være så sikker på at dette er årsaken - men jeg lærer gjerne.

Noen lenker:

https://www.wonderopolis.org/wonder/why-do-giraffes-have-long-necks

https://indianapublicmedia.org/amomentofscience/why-do-giraffes-have-such-long-necks.php

https://www.sciencefocus.com/nature/why-do-giraffes-have-such-long-necks/

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte som har stor innvirkning på livene til de aller fleste på planeten.

Anonymkode: ff2c9...719

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en myte som har stor innvirkning på livene til de aller fleste på planeten.

Det var to vage påstander ("myte" og "stor innvirkning") som du hverken forklarer eller begrunner... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå):

Det var to vage påstander ("myte" og "stor innvirkning") som du hverken forklarer eller begrunner... 🤔

Pga at det var ironi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pga at det var ironi.

Beklager, jeg tok ikke den ☺️

Til mitt forsvar vil jeg si at her på forumet er det flere fundamentalistiske religiøse som påstår at alt som har med evolusjon å gjøre er en myte som er skapt av de onde ateistene for å ødelegge samfunnet - så jeg trodde kanskje du var en av dem 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (På 26.2.2023 den 14.42):

Beklager, jeg tok ikke den ☺️

Til mitt forsvar vil jeg si at her på forumet er det flere fundamentalistiske religiøse som påstår at alt som har med evolusjon å gjøre er en myte som er skapt av de onde ateistene for å ødelegge samfunnet - så jeg trodde kanskje du var en av dem 😝

Til ditt forsvar var ikke denne påstanden noe annet enn helt plausibel med tanke på evolusjonsbenektere. 

Når skal folk lære at ironi ikke virker på dette tema. En helt vanlig anti-evolusjon påstand er langt mere absurd enn en hver ironi/sarkasme man greier å koke i hop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...