AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Var i Sverige i dag for å handle. 4 åringen maste om godteri. Vi ba han handle oss i fred og at rett etter det drar vi til Godteributikken og du kjøpe det du har lyst på. Etter ca 10 min ser jeg at han står ved smågodt hylla og spiser smågodt. Jeg ble rasende på han, men måtte skjule følelsene mine siden vi stod midt i en butikk med mange andre rundt oss. Var både sjokkerende og trist for meg at sønnen min stjal. Snakket med han om dette flere ganger når vi satte oss i bilen. Holder det å snakke med han et par ganger? Eller skal jeg snakke med han om dette i flere dager? Er dette en stor sak? Hva hadde skjedd om en butikkansatt skulle ha sett dettte Anonymkode: 31911...092
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Ungen er fire. Ro ned Anonymkode: 2c622...ff8 33 10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 Han er langt under kriminell lavalder og visste heller ikke at han stjal. Det får selvsagt ingen konsekvenser. Anonymkode: 8a27e...b6f 16
Gjest DreamWorks Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 (endret) Hva hadde du gjort om dere ikke var i en butikk? Din reaksjon her er jo mer bekymringsverdig enn det barnet gjør Din fireåring, som ikke kan rett fra galt enda, falt for fristelsen - han stjal ikke. Man snakker om det og så er det ferdig. Endret 24. februar 2023 av DreamWorks
smurfebuss Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 Slapp av. Les «Lillesøster i butikken» til ham og fnis sammen når Lillesøster legger tilbake ALT godteriet hun har tatt. 😆 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han er langt under kriminell lavalder og visste heller ikke at han stjal. Det får selvsagt ingen konsekvenser. Anonymkode: 8a27e...b6f En gang må man faktisk starte med oppdragelse og konsekvenser, det er ikke sånn at barn automatisk skjønner hva som er lov og ikke så fort de fyller 15 år. Konsekvensene etter man har passert den kriminelle lavalder blir også mye verre enn litt streng koseprat. Anonymkode: 3dc06...f06 2
AnonymBruker 42 Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 Konseptet "stjele" er ikke noe fireåringer forstår... Dette er (forhåpentligvis) en trolletråd, men uansett så er det på tide å innføre noe slags "foreldre-sertifikat" her i Norge... 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Var i Sverige i dag for å handle. 4 åringen maste om godteri. Vi ba han handle oss i fred og at rett etter det drar vi til Godteributikken og du kjøpe det du har lyst på. Etter ca 10 min ser jeg at han står ved smågodt hylla og spiser smågodt. Jeg ble rasende på han, men måtte skjule følelsene mine siden vi stod midt i en butikk med mange andre rundt oss. Var både sjokkerende og trist for meg at sønnen min stjal. Snakket med han om dette flere ganger når vi satte oss i bilen. Holder det å snakke med han et par ganger? Eller skal jeg snakke med han om dette i flere dager? Er dette en stor sak? Hva hadde skjedd om en butikkansatt skulle ha sett dettte Anonymkode: 31911...092 Jeg «stjal» i butikken da jeg nettopp hadde fylt seks år. Min mor lagde en stor sak ut av dette, litt sånn som du lurer på om du skal gjøre. Var i det hele tatt veldig glad i å lage store saker ut av ting hun. I dag har jeg valgt bort å ha kontakt med min mor. Tror du gjør lurt i å forsøke å reflektere litt rundt hva det vil si å være et lite barn kontra større barn/ungdom. Kanskje er det en grunn til at den kriminelle lavalder er satt vesentlig høyere enn 4 år? Anonymkode: 2058b...e81 4 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #9 Skrevet 24. februar 2023 Er alltid så digg å bruke spade i godteriboksen etter at en liten unge har grafset nedi med våte fingre der. Noen unger gjør det aldri, mens noen må omtrent holdes i bånd fordi de ikke klarer å holde fingrene borte fra å plukke på absolutt alt. Ikke alltid foreldrenes skyld. Går helt fint å si til ungen at sånt må man ikke gjøre. Det er ikke alle unger som disser foreldrene sine for noe de burde vite da de var over 5 år. Anonymkode: 755db...3aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #10 Skrevet 25. februar 2023 Er det bare jeg som reagerer på at ts lot en fireårig være uten tilsyn i en matbutikk på harryhandel?! Anonymkode: 274c4...a43 16
Phoenix Heart Skrevet 25. februar 2023 #11 Skrevet 25. februar 2023 En 4 åring har ikke begrep om rett og galt. Ro ned, men du burde ikke la et så lite barn være uten tilsyn.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #12 Skrevet 25. februar 2023 En 4-åring skal gå ved siden av dere hele tiden i butikken. Da skjer ikke sånt. Man slipper ikke en 4-åring av syne et fremmed sted på den måten. Sånn ellers holder sikkert praten du har hatt, og jeg ville ikke nevnt det mer annet enn eventuelt i butikken "husk at vi ikke kan spise før vi har betalt". Anonymkode: 959eb...0f0 8
Tradegy Skrevet 25. februar 2023 #13 Skrevet 25. februar 2023 (endret) Butikkene har jo nesten lagt opp til dette, med at særlig smågodt befinner seg i perfekt øyehøyde for barna. Sånn sett ber man litt om det, ved å slippe de av syne. Men det er ikke de yngste som står for det største svinnet. Ville sluppet dette, men gi han litt penger ved neste handel. La det å betale for seg, bli en positiv ting. Men dette var altså ingen krise Endret 25. februar 2023 av Tradegy
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #14 Skrevet 25. februar 2023 Betalte du for det han hadde tatt? Altså sa du i fra til de som jobber der? Hvis ikke blir du jo medskyldig i tyveri siden det er du som har ansvar for 4-åringen. Anonymkode: ae441...7e2 2
- Brian Skrevet 25. februar 2023 #15 Skrevet 25. februar 2023 (endret) Godt at dette ikke var i U.S.A. Med de krakilske lovene de har der, hadde dette vel endt med 20 år bak murene. Hypotetisk overskrift i Dagbladet: SJOKKET: 4-åring kidnappet to seigmenn og en smørbukk Endret 25. februar 2023 av - Brian 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #16 Skrevet 25. februar 2023 Dette syns jeg var å overreagere. Man trenger ikke å bli rasende av at ungen forsyner seg med et par smågodt og snakke så mye om det. Gi en tydelig beskjed der og da om ar dette ikke er lov, smågodt skal legges i pose først og deretter betales for. Alt i butikken må betales for. Ferdig med den saken. Hadde ikke nevnt noe mer om det, og heller passet bedre på i butikker fremover for 4åringer bør ikke gå uten tilsyn på offentlige plasser. Hadde barnet vært 10 hadde det vært annerledes. Anonymkode: 39b26...b1b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #17 Skrevet 25. februar 2023 Det gjorde jeg og, stjal en tyggis. Mamma truet med politiet, jeg ble redd og stjal aldri igjen. I dag er det vel helt feil fremgangsmåte, men det funka 😄 Anonymkode: 9a90b...e8b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #18 Skrevet 25. februar 2023 - Brian skrev (5 minutter siden): Godt at dette ikke var i U.S.A. Med de krakilske lovene de har der, hadde dette vel endt med 20 år bak murene. Hadde ikke behøvd å bekymre seg over det. Ungen hadde for lengst vært kidnappet før ts var tilbake. Det er en grunn til at man ikke lar små unger på 4 være uten tilsyn i store butikker. Anonymkode: 274c4...a43 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #19 Skrevet 25. februar 2023 Dette må være tull. Du er sjokkert over at en FIREÅRING forsyner seg med smågodt som frister rett foran nesa hans? Den eneste som har gjort noe galt, og den eneste du kan være "rasende" på som du skriver, er DEG SELV. DU skal passe på fireåringen. Det er ditt ansvar. Fireåringen oppførte seg bare som en fireåring. Anonymkode: 43bf1...d45 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #20 Skrevet 25. februar 2023 Det er ikke noe godt tegn, det blir nok en kjeltring av denne ungen. Husker også at jeg stjal i butikken som fire-femåring og ble sett av en nabojente som sladret. Ble et langt liv som kriminell, har alltid ligget latent for meg, det er i mitt DNA eller personlighet tror jeg. Likte spenningen ved det. Først i en alder 40 så brant det ut fordi det er ingenting av størrelse som frister lenger, og da kan jeg like gjerne leve redelig. Men dukker det opp noe stort som er verdt det (5-10 mill.) så hadde jeg tatt sjansen. Det er nok en slik ungen du har fått, men det kan være en søt og sjarmerende unge allikevel. Bra på alle måter ellers, bare litt opportunist. Anonymkode: aa985...21b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå