Gå til innhold

Hvilke overtroiske ting er du overbevist om at stemmer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror på det jeg ser og opplever selv. Ser alltid etter en naturlig forklaring på ting før jeg konkluderer med noe som helst "overnaturlig". Alltid skeptisk, men har opplevd ting som ikke har naturlig forklaring selv, så derfor tror jeg ingenting, jeg vet hva jeg vet, enkelt og greit. Og hva jeg vet er ikke noe jeg har behov for å tre nedover ørene på andre. Kan være åpen for å snakke om det om andre forteller meg fortrolig om lignende opplevelser derimot.

Anonymkode: 4ad4e...ade

Personlige opplevelser er nok den største grunnen til at folk tror på slikt, nettopp fordi man selv har gått igjennom det. Tenker du på et generelt nivå at "det finnes noe mer", og at mytologier fra verden rundt er sannsynlige, eller er det avgrenset til det du har opplevd selv?

Anonymkode: be982...bfb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Finnes det andre ting du umiddelbart avfeier som humbug? F.eks de fem store religionene i verden? Eller har du en slags  egenkomponert mytologi som bygger på familiehistorier og opplevelser, og det er det eneste paranormale / overnaturlige som du tror på?

Er dette noe á la Ghost Adventures, eller kanskje Åndenes Makt?

For å være helt ærlig, så tror jeg på at hvis en tror på f.eks kristendommen, så kommer det til å skje det de tror skjer etter døden. (hvis det ga mening?) Altså hvis en tror på kristendommen, så kommer de til himmelen, siden det er det de tror på og gjør i livet for at skal skje. Men det finnes også noen som ikke er troende, og da tror jeg også at det de gjør i livet for, for at skal skje med dem etter døden skjer, og da er det mange som tror at man bare sover eller «bare er død». Men også ved det paranormale, så blir jo de fleste ånder/energier fordi det har skjedd noe trist eller fælt. og jeg tror at det er også de som da ikke har vært troende som har blitt til ånder, og skal da ta hevn for de som lever.

spökjakt er ikke akkurat åndenesmakt, det er mer utforskning av det paranormale og ikke «helbreding» eller at de fjerner spøkelset. de prøver å kommunisere med det levende, og bevise litt mer at det eksisterer.😊

Anonymkode: ae92a...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

For å være helt ærlig, så tror jeg på at hvis en tror på f.eks kristendommen, så kommer det til å skje det de tror skjer etter døden. (hvis det ga mening?) Altså hvis en tror på kristendommen, så kommer de til himmelen, siden det er det de tror på og gjør i livet for at skal skje. Men det finnes også noen som ikke er troende, og da tror jeg også at det de gjør i livet for, for at skal skje med dem etter døden skjer, og da er det mange som tror at man bare sover eller «bare er død». Men også ved det paranormale, så blir jo de fleste ånder/energier fordi det har skjedd noe trist eller fælt. og jeg tror at det er også de som da ikke har vært troende som har blitt til ånder, og skal da ta hevn for de som lever.

Dette er veldig interessant.

Hvis jeg forstår deg ertt; når buddhister dør, så kommer de tilbake i en ny form á la reinkarnasjon, mens troende i abrahamittiske religioner kommer til himmelen. Og hvis man er spesifikt kristen og har gjort nok fy-fy så kommer man til helvete, men hvis man er jøde og har gjort mye fy-fy, så kommer man fortsatt til himmelen, siden de ikke tror på et helvete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er veldig interessant.

Hvis jeg forstår deg ertt; når buddhister dør, så kommer de tilbake i en ny form á la reinkarnasjon, mens troende i abrahamittiske religioner kommer til himmelen. Og hvis man er spesifikt kristen og har gjort nok fy-fy så kommer man til helvete, men hvis man er jøde og har gjort mye fy-fy, så kommer man fortsatt til himmelen, siden de ikke tror på et helvete?

ja, heh, sånn cirka, jeg er ikke sååå mega god på å forklare skriftlig😅, men virker som du har forstått det! jeg har ikke så mye kunnskap om de forskjellige religionene, så jeg vet jo ikke helt hva som kommer til å skje med f.eks buddhister, siden jeg vet ikke helt hva de tror kommer til å skje med seg selv😅 men ja det er egentlig det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye du lister opp, og jeg gidder ikke ta for meg hver enkelt ting. Men noe har jeg opplevd direkte, f.ex. kommunisert med døde, tatt astrologikurs og funnet ut at man kan beskrive enkeltmennesker med dette systemet, jeg har en opplevelse av Gud og Jesus osv. Så dette er eksempel på noe jeg vet at finnes.

Noe tror jeg på, som f.ex. engler som jeg ikke har sett eller opplevd, reinkarnasjon som jeg bare har indikasjoner på (andres historier og merkelige "minner" fra et annet sted da jeg var barn).

Og noen ting stiller jeg meg nøytral til, slik som karma. Eller jeg tror vel egentlig det finnes, men på en litt annen måte enn den teorien man gjerne ser for seg, at man blir en maur i neste liv om man gjør noe galt f.ex.

De aller fleste ting som er såkalt "overtro" tror jeg bunner i noe ekte, men at forståelsen av det ikke er helt korrekt, både siden det handler om å ta noe fra det ikke-fysiske og beskrive det med fysiske ord, og fordi mennesker kanskje ikke skjønner helt hva de ser eller opplever når de opplever noe ikke-fysisk. Hvordan skal vi forstå f.ex. hva engler er?
Derfor blir mye av dette uforståelig og meningsløst for oss. Og også fordi vi gjerne ikke opplever det, fordi vi er så fokusert på den fysiske verden.

Anonymkode: 1fdd0...b34

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% overbevist om det er mer liv i universet enn kun oss mennesker. Jeg og min mor luftet hunden vår når jeg var ung, og vi så ufo. Den fløy veldig lavt på himmelen og laget ingen lyd. Vi stod bare helt i ro og kikket til den ble borte. 🛸
Ellers har jeg sett sjeler , åndsfrender spøkelser som noen vil kalle de. 👵🏻👻👻

Anonymkode: a3655...23f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Personlige opplevelser er nok den største grunnen til at folk tror på slikt, nettopp fordi man selv har gått igjennom det. Tenker du på et generelt nivå at "det finnes noe mer", og at mytologier fra verden rundt er sannsynlige, eller er det avgrenset til det du har opplevd selv?

Av egen erfaring vet jeg at det er mye som "kan" være mulig,. Pr her og nå ønsker jeg ikke å kommentere dette ytterligere, da det uansett bare ville være spekulasjoner og dermed gjøre liten nytte.

Anonymkode: 4ad4e...ade

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er et godt poeng; hvis hjernen vår er overbevist om at vi har sett noe med egne øyne, så vil jeg tro det er veldig vanskelig å overbevise seg selv (eller bli overbevist av andre) om at det ikke stemmer. Takk for innspill!

Utfordringen med det aller meste som anses som overnaturlig, er jo at det av natur er flyktig, sjeldent og kun beskrevet av vitner, som i kraft av å være mennesker er påvirkelige på mange måter.

Det aktuelle «spøkelset» ble sett av meg og en kamerat samtidig, men bare i et ytterst kort glimt. Om det var noe «der ute» eller kun i «the mind’s eye» har jeg ingen formening om.

Anonymkode: 64255...71e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 1.44):

Det er veldig mye du lister opp, og jeg gidder ikke ta for meg hver enkelt ting. Men noe har jeg opplevd direkte, f.ex. kommunisert med døde, tatt astrologikurs og funnet ut at man kan beskrive enkeltmennesker med dette systemet, jeg har en opplevelse av Gud og Jesus osv. Så dette er eksempel på noe jeg vet at finnes.

Noe tror jeg på, som f.ex. engler som jeg ikke har sett eller opplevd, reinkarnasjon som jeg bare har indikasjoner på (andres historier og merkelige "minner" fra et annet sted da jeg var barn).

Og noen ting stiller jeg meg nøytral til, slik som karma. Eller jeg tror vel egentlig det finnes, men på en litt annen måte enn den teorien man gjerne ser for seg, at man blir en maur i neste liv om man gjør noe galt f.ex.

De aller fleste ting som er såkalt "overtro" tror jeg bunner i noe ekte, men at forståelsen av det ikke er helt korrekt, både siden det handler om å ta noe fra det ikke-fysiske og beskrive det med fysiske ord, og fordi mennesker kanskje ikke skjønner helt hva de ser eller opplever når de opplever noe ikke-fysisk. Hvordan skal vi forstå f.ex. hva engler er?
Derfor blir mye av dette uforståelig og meningsløst for oss. Og også fordi vi gjerne ikke opplever det, fordi vi er så fokusert på den fysiske verden.

Anonymkode: 1fdd0...b34

Gidder du å be Gud skjerpe seg neste gang du ser han? Jeg hadde trodd lettere hvis det ikke var pedofili og overgrep over hele verden. Bl a.

Hvis han vil ha tilhengere, så må han uppe gamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (På 27.2.2023 den 23.08):

Gidder du å be Gud skjerpe seg neste gang du ser han? Jeg hadde trodd lettere hvis det ikke var pedofili og overgrep over hele verden. Bl a.

Hvis han vil ha tilhengere, så må han uppe gamet.

"Den dømmende gud" er det mennesker som har funnet opp, for å ha noe å skremme folk til religion med. Derfor misliker jeg organisert religion, det er nok mye bra og mange menigheter der folk kan komme som de er og føle tilhørighet - men alle reglene som skal følges gir null mening. Kun maktovergrep. (Nå mener jeg ikke at man fritt skal kunne drepe eller begjære sin neste, men prinsippet).

Endret av klarinetta
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

At vi har ei sjel 

Anonymkode: 03ecc...7f3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en ‘hardbarket’ skeptiker, inntil jeg hadde en ‘nær døden-aktig opplevelse’. Skjønner derfor man trenger å oppleve det for å tro. Jeg har både opplevd ‘paranormale’ ting etterpå, og da noen nevnte Bibelen skjønte jeg at den fortsatt gjelder, også ‘størst av alt er (den overjordiske) kjærligheten (har blitt overnaturlig guidet, og det stemmer som oftest) Problemet er at jeg opplever meg for spirituell for kirken (min opplevelse inkluderte ikke Jesus). Og for opptatt av Bibelen for de spirituelle.. (etter min opplevelse skratcher de mer ‘på overflaten’).  Jeg er så glad for opplevelsen, for min angst gjennom mange mange år forsvant, og nå lever jeg et mye bedre liv.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...