Gå til innhold

Alkohol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi er på prøverforumet, og diskuterer personer som aktivt prøver. 

Jeg har aldri nevnt FAS.

Det jeg blir angrepet for i denne tråden (fra begge leire) er følgende påstand; Om man vet man er prøver så dropper man da virkelig fylla, selv om det tar litt tid. Men jeg mener ikke 1-2 glass en gang innimellom gjør noe. 

Anonymkode: 5e064...dc6

Nei var sikkert en annen som nevnte FAS lenger opp her. Men ja jeg er  i utgangspunktet enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Barn får ikke FAS av at mor drikker et par glass vin før bekreftet positiv test. Da hadde jo 70% av verdens befolkning hatt FAS. Herregud. Man kan få FAS av tung rusbruk gjennom svangerskapet. Noen barn får det ikke selv om mor ruser seg hyppig på alkohol, men en eller annen plage for barnet nesten alltid. Men å komme drassende med FAS fordi noen drikker tre glass vin i prøveperioden blir for dumt. Jeg jobber daglig med disse barna som er russkadde, og ser lidelsen og elendigheten på nært hold, men det finnes jo grenser for skremselspropaganda. 

Anonymkode: 4e0d5...9f5

Dette☝️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 9.43):

Det er en stor forskjell på å vite, og å ikke vite.

Det er stor forskjell på fyll, og 1-2 glass, når det gjelder påvirkning på kroppen.

Celledelingen de første dagene/ukene er kritisk. Hvem vet hvilke kognitive evner som er svekket hos barna som er utsatt for en fyllekule?

Burde halve Norge vært trygda da 😆

Anonymkode: cf8f6...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 2.25):

Nei men egga og sædcellene blir laget. Og man burde ikke drikke da heller.

Les dere opp på FAS barn. 

Anonymkode: c99d2...753

Sædcellene ja, eggene nei. Egganleggene er til stede allerede ved fødselen hos kvinner, og det lages ingen nye egg etter det.

Menn bør absolutt avstå fra alkohol i prøveperioden. For kvinner er det ikke påvist at alkohol reduserer fertilitet.

Anonymkode: 68268...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er feil. Alkohol påvirker alle celler i kroppen, og er særlig skadelig i tidlig fosterutvikling. Og dette har jeg fra fertilitetsklinikkene (ja, flertall, dessverre)

Det sagt, jeg er "team" 1-2 glass i denne tråden. Men vet man at man kan være gravid så unngår man virkelig fylla. 

I Portugal drikkes det til maten gjennom hele graviditeten.  Slik er det til dels i mange land. 

Tallene på FAS og skader er allikevel akkurat like som i Norge om man sammenligner disse 😊

Anonymkode: 8add7...89f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I Portugal drikkes det til maten gjennom hele graviditeten.  Slik er det til dels i mange land. 

Tallene på FAS og skader er allikevel akkurat like som i Norge om man sammenligner disse 😊

Anonymkode: 8add7...89f

Jeg har fortsatt ikke nevnt FAS, og mener 1-2 glass er ok, så hvorfor fortsetter dere å sitere meg? 

I portugal, og mange andre land, går man ikke på flatfylla i helgene. Det kan nok forklare at slike tall er like høye her som i et land der man kan ta 1-2 glass gjennom graviditeten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...